fot. Sky News
Reporterka AI to wynik współpracy stacji Sky News z norweskim youtuberem i programistą, Krisem Fagerlie. Do jej stworzenia wykorzystano także ChatGPT oraz inne publicznie dostępne narzędzia oparte na sztucznej inteligencji. „Dziennikarce” wizerunku użyczyła producentka Sky News, Hanna Schnitzer.
Zobacz również
– Nasi eksperci trafili w samo sedno debaty, testując sztuczną inteligencję. Chcieli sprawdzić czy naprawdę może odebrać miejsca pracy dziennikarzom. Sztuczna inteligencja generująca język i wideo udowodniła, że jest poważnym narzędziem, które może przejąć niektóre z wykonywanych przez nas zadań. Myślę jednak, że można uczciwie stwierdzić, że kreatywność, dociekliwość i poczucie odpowiedzialności prawdziwych dziennikarzy jest gwarancją tego, że nasz zawód nie jest zagrożony – powiedział Tom Clarke, zajmujący się w Sky News nauką i technologią.
Jak powstała reporterka AI i co udało jej się przedstawić?
Hanna Schnitzer nagrywała archiwalne treści z programów informacyjnych w studio typu greenbox. Wystarczyło kilka minut, by sztuczna inteligencja odwzorowała jej postać.
Światowy Dzień Książki 2025. Marketerzy polecają swoje ulubione lektury
fot. Sky News
Słuchaj podcastu NowyMarketing
fot. Sky News
Zadaniem reporterki AI było przedstawienie ośmiu pomysłów na tematy wraz ze wskazaniem ekspertów. Do każdego z nich pozyskano grafiki stworzone przez sztuczną inteligencję.
Wirtualna dziennikarka wyprodukowała artykuł składający się z 300 słów oraz odpowiadający mu 90-sekundowy materiał wideo. Reporterce towarzyszył także wirtualny wydawca, który chwalił jej pracę.
Wypowiedzi reporterki były spójne i logiczne. Charakteryzowała je także bezstronność. Od „oryginału” odróżniał ją jedynie akcent, który przypominał na zmianę brytyjski, irlandzki oraz amerykański. Nie mniej, jeśli chodzi o względy wizualne, Sky News podało, że nawet narzeczony Hanny Schnitzer był zaskoczony odwzorowaniem postaci.
Reporterka AI szczególnie dobrze poradziła sobie z tematem wzrostu oprocentowania kredytów hipotecznych. Gorzej wyszło jej zaprezentowanie tematu związanego z wypadkiem cysterny z mlekiem.
– Od pośmiewiska do ekologicznego rozwiązania: czy rozlewanie mleka może być kluczem do bezpieczniejszych autostrad? – powiedziała.
Dodała także, że białko w mleku wchodzi w reakcję ze żwirem i błotem, co tworzy lepką maź, która daje lepszą przyczepność na drodze. W materiale pojawił się także cytat fikcyjnego naukowca.
Sky News podsumowało całą akcję stwierdzeniem, że AI nie zastąpi prawdziwych dziennikarzy, którzy fizycznie pojawiają się np. w parlamentach, blisko ludzkich dramatów czy na miejscu katastrof. Sztuczna inteligencja może pomóc, ale powinna być nadzorowana.
PS 10 kampanii AI z Cannes Lions, które musisz znać
Pomimo tego, że tak naprawdę od kilku miesięcy mówimy o rewolucji AI (symbolicznie od premiery ChatGPT), to już teraz wśród wyróżnionych kampanii znalazły się ciekawe działania, w których sztuczna inteligencja została wykorzystana… inteligentnie.
PS 2 IBM wprowadza generatywną AI, która komentuje i analizuje przebieg Wimbledonu
IBM oraz The All England Lawn Tennis Club ogłaszają wprowadzenie nowych narzędzi cyfrowych dla fanów Wimbledonu. Funkcjonalność korzystającą z generatywnej sztucznej inteligencji IBM watsonx, dzięki której tworzone będą komentarze do wszystkich najważniejszych fragmentów wideo z meczów Wimbledonu.