Nowa funkcja AI Commentary zaoferuje fanom rozgrywek komentarz dźwiękowy do najważniejszych fragmentów meczów, wraz z opisami, które będzie można włączać i wyłączać na życzenie. Ten nowy rodzaj treści będzie ciekawym uzupełnieniem komentarzy ekspertów. Narzędzie będzie dostępne w aplikacji mobilnej – Wimbledon oraz na stronie wimbledon.com.
Podczas tworzenia nowych funkcjonalności, eksperci z działu IBM iX – IBM Consulting, przy współpracy z The All England Club, wykorzystali modele bazowe (ang. foundation models) platformy watsonx i dodatkowo dotrenowali je specjalistycznymi pojęciami używanymi w tenisie. Generatywna sztuczna inteligencja, stworzona na tych modelach bazowych została wykorzystana do tworzenia narracji o zróżnicowanej strukturze zdań i słownictwie, tak aby treści były jeszcze bardziej ciekawe i angażujące dla widzów.
Zobacz również
IBM AI Draw Analysis – sztuczna inteligencja analizuje drabinkę Wimbledonu
Kolejną nową funkcją, wprowadzoną przez IBM w tym roku, jest IBM AI Draw Analysis – pierwsza tego typu statystyka w tenisie, która wykorzystuje sztuczną inteligencję do określenia, jak korzystnie wypadło losowanie oraz jak może wyglądać najkorzystniejsza ścieżka w dotarciu do finału. Analiza wyniku losowania danego zawodnika oparta jest na wielu czynnikach, w tym meczach gracza z potencjalnymi przyszłymi przeciwnikami i tym, jak jego pozycja w losowaniu wypada w porównaniu z konkurentami. Ten nowy wgląd pomoże fanom tenisa odkryć anomalie i potencjalne niespodzianki w losowaniu gry pojedynczej, które nie byłyby widoczne, patrząc tylko na ranking graczy, inspirując do większej debaty i zaangażowania społeczności fanów.
– Współpracując z naszymi partnerami, ciągle wprowadzamy innowacyjne rozwiązania dla fanów Wimbledonu. Dzięki nim, bez względu na miejsce na świecie, mogą oni jeszcze intensywniej śledzić rywalizację podczas mistrzostw. W tym roku wprowadzamy nowe funkcje do naszych platform cyfrowych, wykorzystujących najnowszą technologię sztucznej inteligencji IBM. Umożliwią one fanom jeszcze lepszy wgląd w statystki dotyczące losowania gry pojedynczej i dadzą dostęp do większej liczby komentarzy z szerokiej gamy meczów – mówi Usama Al-Qassab, marketing & commercial director w The All England Club.
– Poprzez zastosowanie innowacyjnych technologii, z wykorzystaniem modeli bazowych i generatywnej sztucznej inteligencji watsonx, wprowadzamy zupełnie nowe możliwości cyfrowego wglądu i tym samym zaangażowania użytkowników w Wimbledon 2023. Obserwujemy, jak te technologie przyczyniają się do zwiększenia liczby widzów poprzez tworzenie unikalnych cyfrowych doświadczeń. Platforma sztucznej inteligencji i danych, której IBM używa do tworzenia wyjątkowych wrażeń dla fanów Wimbledonu, to ta sama technologia, której używamy do napędzania transformacji biznesowej z klientami we wszystkich sektorach i branżach – dodaje Jonathan Adashek, senior vice president of marketing and communications, IBM.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Sztuczna inteligencja (AI) jest atrybutem współczesnych, cyfrowych społeczności i jako taka towarzyszy nam od dłuższego czasu. AI jest jednym z fundamentów rozwiązań IBM – samodoskonalące się procesy i narzędzia, intuicyjna komunikacja z użytkownikami, automatyzacja to tylko przykładowe obszary AI w biznesie, rozwijane przez nas od wielu lat. Zmiany technologiczne, w szczególności w obszarze konwersacyjnego AI, w ostatnich miesiącach jeszcze bardziej przyspieszyły i stale przyspieszają, generując nowe możliwości uzyskiwania korzyści zarówno w wymiarze biznesowym, jak i społecznym. Przykładowo na Wimbledonie, AI poszerzy i uzupełni relacje na żywo, przyczyniając się także do rozbudowy bazy wiedzy na temat kolejnych osiągnięć w tenisie – mówi Marcin Gajdziński, dyrektor generalny IBM na Polskę, Kraje Bałtyckie i Ukrainę.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Dodatkowo element statystyczny AI, w inny niż dotychczas sposób, wesprze analizę rywalizacji na korcie, dostarczając zaangażowanym użytkownikom, zupełnie nowych informacji, zestawień, a przez to wrażeń – podsumowuje Gajdziński.
Wprowadzone w tym roku, nowe funkcjonalności uzupełnią pakiet cyfrowych narzędzi AI dostępnych dla fanów w aplikacji mobilnej Wimbledon i na stronie wimbledon.com. W ich skład wejdą IBM Power Index Leaderboard (indeks mocy danego zawodnika), IBM Match Insights (analiza przedmeczowa) oraz spersonalizowane Highlights Reels (spersonalizowane najciekawsze fragmenty wideo z meczów) i rekomendacje. IBM Watson AI, w chmurze IBM przeanalizuje ponad 100 000 punktów danych powiązanych z każdym uderzeniem, jakie zostanie rozegrane podczas turnieju. Pozwoli to fanom tenisa jeszcze bardziej zagłębić się w analizę gry ulubionych zawodników, obserwować, jak wypadają na tle swoich przeciwników i trafniej typować kto ma szansę wygrać. Dzięki temu widzowie otrzymają narzędzie, ułatwiające na bieżąco zbieranie informacji na temat tych graczy, którym kibicują.
Turniej Wimbledonu odbędzie się od 3 do 16 lipca 2023 roku. Aby sprawdzić, jak działa najnowsza technologia, odwiedź stronę wimbledon.com lub pobierz aplikację mobilną Wimbledon, dostępną w App Store oraz w Google Play Store.
PS AI wkracza do świata sportu. Komentarz ekspercki stworzy sztuczna inteligencja
Drużynowe Mistrzostwa Europy w Lekkoatletyce, które odbędą się od 20 do 25 czerwca na Stadionie Śląskim w Chorzowie, będą przełomowe, jeśli chodzi o wykorzystanie AI. Organizatorzy zdecydowali się na wykorzystanie komentarza wygenerowanego przez sztuczną inteligencję.