TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Zastanów się, zanim opublikujesz zdjęcie swojego dziecka w internecie. Kampania wykorzystująca deep fake, która daje do myślenia

Zastanów się, zanim opublikujesz zdjęcie swojego dziecka w internecie. Kampania wykorzystująca deep fake, która daje do myślenia
Mocna kampania Deutsche Telekom, niemieckiego właściciela działającej w Polsce sieci T-Mobile, porusza problem ochrony prywatności dzieci w internecie. Twórcy wykorzystali technologię deep fake – efekt z jednej strony przeraża, a drugiej budzi emocje i skłania do refleksji.
O autorze
2 min czytania 2023-07-11

Kanały parentingowe i sharenting to hasła, które już wielokrotnie pojawiały się na łamach naszego portalu. Nic w tym dziwnego – zjawisko rozwija się, bo coraz więcej influencerów widzi szansę na dobry zarobek, udostępniając materiały z życia swojej rodziny. Szczególnie, że Instagram daje niemal nieograniczone możliwości w tworzeniu rzeczywistości – pisała o tym chociażby Karolina Bąk ze Stor_9 w swoim tekście –– „Sharenting – dzieciństwo w internecie”.

O tym, że angażowanie dzieci do tworzenia internetowego contentu jest realnym problemem, świadczy chociażby niedawny wyrok w sprawie rodziców-infduencerów ze Słowenii – inspekcja pracy nałożyła na nich karę w wysokości 1500 euro, bo  „zatrudnili” swoje dzieci do udziału w płatnej reklamie, mimo że nie uzyskali wymaganej zgody inspektoratu.

O problemie przypomina również kampania przygotowana przez firmę Deutsche Telekom, niemieckiego właściciela działającej w Polsce sieci T-Mobile. W przygotowanym przez nich spocie poruszono kwestię prywatności dzieci w internecie. Marka przypomina, że publiczne pokazywanie twarzy i intymnych sytuacji jest nadużyciem wobec młodych ludzi, którzy nie są w stanie świadomie wyrazić na to zgody. Dodatkowo, że to doprowadzić do wielu negatywnych konsekwencji, w tym np. kradzieży tożsamości.

Już na samym początku spotu widzimy ostrzeżenie, że materiał może być niepokojący dla niektórych odbiorców. I jest to prawda – niepokój wywołuje przede wszystkim wygenerowana przez sztuczną inteligencję nastolatka, która kieruje ważny komunikat do swoich rodziców. Ella uświadamia mamę i tatę, do czego może prowadzić publikowanie zdjęć dziecka w internecie.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

O tym, że dziewczyna nie jest prawdziwa dowiadujemy się dowiadujemy się już na samym początku, gdyż twórcy od razu ujawniają, jak powstała ich bohaterka – okazuje się, że twarz Elli została ściągnięta ze zdjęcia przypadkowego dziecka, opublikowanego w internecie, a następnie postarzona i „ożywiona” w taki sposób, że wygląda zupełnie jak prawdziwa. Tak wytworzony wizerunek może być użyty na różne sposoby – np. do wydrukowania fałszywego dowodu osobistego.

Co ciekawe, oprócz twarzy wykorzystano również głos dziewczynki, który pojawił się na jednym z filmików – okazuje się, że takie nagranie może posłużyć złodziejom do wyłudzenia pieniędzy. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Kreację przygotowały agencja Adam&EveBerlin i DDB Germany.  Za reżyserię odpowiada Sergej Moya, za postprodukcję SPC/Supercontinent. To właśnie te osoby i agencje stworzyły z DeutscheTelekom przerażający i jednocześnie edukacyjny spot, który być może pozwoli niektórym zastanowić się przed publikacją kolejnego zdjęcia na Instagramie. 

– DeutscheTelekom oferuje najlepszą i najbezpieczniejszą sieć, ale oprócz dostępu do tej sieci potrzebujemy również niezbędnej wiedzy i narzędzi do bezpiecznego i odpowiedzialnego obchodzenia się z danymi w Internecie. Rozwój sztucznej inteligencji niesie ze sobą szanse i zagrożenia. W tym spocie pozwalamy sztucznej inteligencji ostrzegać nas przed samymi sobą – mówi dyrektor ds. marki DeutscheTelekom Uli Klenke. 

PS Rodzic-influencer, czyli kilka słów o potędze parentingu

Parenting to od lat mocna i stale rozwijająca się gałąź w świecie influencerów i mediów społecznościowych. Liczne blogi, profile na Instagramie, YouTubie, a od niedawna również TikToku od lat stają się źródłem inspiracji oraz wiedzy dla innych rodziców. Jednocześnie to dziedzina o dużym potencjale reklamowym, która aktywnie przyciąga marketerów i angażuje budżety reklamowe marek. Momentami bywa nawet kontrowersyjna, stwarzając rodzicom spore pole do dyskusji.