Twitter i Facebook - nie wchodź w butach do pokoju

Twitter i Facebook - nie wchodź w butach do pokoju

Twitter i Facebook to dwa odmienne światy, które odbieramy zupełnie inaczej. Facebook to ciepły pokój, w którym chcemy spędzać czas ze znajomymi; Twitter jest jak HydePark, gdzie każdy chce coś wykrzyczeć i przekazać innym.

W założeniach Facebook zakładał, że ma służyć utrzymywaniu kontaktów ze znajomymi. Twitter został natomiast stworzony po to, byśmy byli na bieżąco z informacjami. Te dwa odmienne podejścia do mediów zobowiązują nas, aby odpowiednio dopasowywać komunikację do potrzeb użytkowników Twittera i Facebooka.

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Facebook po kilku metamorfozach stał się potężną machiną reklamową. Co więcej, ze swoimi działaniami reklamowymi wcale nie jest odkrywczy: reklama kontekstowa, dopasowanie grupy celowej, promowane treści, gry reklamowe, oferty i teraz jeszcze prezenty dla znajomych. Niestety dla marketerów Facebook ogranicza możliwość konwersacji z Klientami. Ta jest możliwa wyłącznie na dwa sposoby:

  1. Reklama - reklamę może kupić każdy. Jej skuteczność w zależności od przekazu jest różna. Jak bardzo jest ona skuteczna może świadczyć fakt, że General Motors wycofał swój budżet reklamowy z Facebooka i pozostawił jedynie fan page’e.
  2. Wywoływanie rozmów z fanami, którzy polubili nasz fan page i tylko z nimi. Facebook ogranicza możliwość wejścia w dyskusję z każdym, kto nas wywoła do tablicy. Oczywiście możemy tworzyć fake'owe profile użytkowników, ale nie idźcie tą drogą. Jako użytkownicy nie chcemy w naszych dyskusjach widzieć przedstawicieli handlowych, marek, pośredników, o ile sami nie podejmiemy próby kontaktu z oficjalnymi przedstawicielami firmy.

Jest to prosta analogia do pokoju, do naszego mieszkania, w którym chcemy widzieć tylko te osoby, które zaprosiliśmy. Dlatego wszelkie ulotki, reklamy, domokrążców pozostawiamy za bezpiecznie zamkniętymi drzwiami.

Podstawową różnicą pomiędzy Facebookiem a Twitterem jest to, że marka występuje na Twitterze na równych prawach z użytkownikami i każdy może odezwać się do każdego. Jest to diametralna różnica, która zmusza do innego podejścia przedstawicieli marek. Już samo zrozumienie tego, że inaczej reagujemy, gdy pisze do nas marka, niż gdy pisze do nas Pani "X" z działu obsługi, pokazuje siłę tego medium. Twitter dzięki temu, że związał swoje podstawy z informacją i jej poszukiwaniem, daje większe pole do popisu marketerom. Wymaga to jednak większego skupienia i pracy u podstaw, byśmy nie stali się tymi, którzy są omijani z daleka.

Warto przypatrzeć się działaniom @Samsung_polska by zobaczyć, jak czytelną i skuteczną konwersację marka prowadzi na Twitterze. Takiej możliwości na pewno nie ma na Facebooku, gdzie nasz dialog jest jednokierunkowy, dopóki ktoś się do nas sam nie odezwie.

Jakie możliwości daje nam Twitter:

Uczestnictwo w wartościowych dyskusjach

Twitter to strumień nieustająco płynącej informacji, z której możemy wyłowić te, które nas interesują. Twitter pozwala być na bieżąco z liderami opinii w Twojej dziedzinie i włączać się do dyskusji. Tym samym budujesz świadomość swojej marki.

Słuchanie każdego głosu w interesującym nas temacie

Użyj wyszukiwarki Twittera, by być na bieżąco ze wszystkimi tweetami, zawierającymi interesujący Cię temat. W tym przypadku warto pomyśleć również o skorzystaniu z gotowych rozwiązań, które pozwalają monitorować wszystkie komunikaty SocialMedia, np. takich jak Brand24. Monitorowanie i udzielanie się w danym temacie pozwala budować pozycję jako eksperta, lidera opinii. Twitter pozwala również, dzięki oznaczaniu #tematów wiadomości (wystarczy dodać znak # przed słowem oznaczającym temat), przejmować nad nimi kontrolę. Odpowiednie wprowadzenie znacznika tematu do dyskusji buduje odpowiednie skojarzenia pomiędzy marką a tematem.

Udzielanie odpowiedzi na wszystkie interesujące nas tweety

Twitter to potężne narzędzie, które pozwala w każdej chwili włączyć się do dyskusji. Tym samym mamy wiele możliwości, aby wykorzystać ten niczym nieograniczony potencjał:

  • możemy odpowiadać na zapytania handlowe, np. jaki telefon kupić iPhone5 czy SG III lub gdzie kupić komputer. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś na takie pytania odpowiadał. Przecież zostało ono zadane do wszystkich użytkowników Twittera. Również Ty możesz na nie odpowiedzieć, zapraszając użytkownika do siebie;
  • możemy odpowiadać na każdą zaczepkę dotyczącą naszej marki, np. mój telefon się zepsuł - możemy pomóc rozwiązać ten problem i zdobyć kolejnego zadowolonego klienta;
  • możemy polecić danego użytkownika lub polecić jego tweeta, tym samym pokazując, jak jest dla nas ważny. Nic nie działa tak, ego jest na takie pochwały bardzo wrażliwe :)

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij