Polskie kobiety stawiają na rozwój

Ambitne, pracowite, świetnie wykształcone i przedsiębiorcze – takie są polskie kobiety. I wszystko wskazuje na to, że ich apetyt na sukces nie maleje.
O autorze
6 min czytania 2015-03-09

Przeciwnie – coraz chętniej uczestniczą w doskonalących je zawodowo szkoleniach, konferencjach, kongresach i są skłonne wydawać na nie więcej niż mężczyźni – wynika z badania przeprowadzonego przez Evenea.pl

400 wydarzeń aktywnych każdego dnia. Ponad 370 000 zarejestrowanych uczestników i ponad 4300 organizatorów – to baza Evenea.pl, serwisu służącego do sprzedaży biletów i promocji wydarzeń. Z tego 31,19 proc. wydarzeń zorganizowanych w latach 2013-2015 jest adresowanych stricte do kobiet, a 18,31 proc. – do mężczyzn. Podobnie prezentuje się liczba zamówień – kobiety sukcesywnie zwiększają swoją przewagę nad mężczyznami – w roku 2013 na wydarzenia promowanych w serwisie Evenea zamówienie złożyło 50,89 proc. pań i 49,11 proc. panów. W roku 2014 i na początku 2015 ta różnica jest już zauważalnie większa (54,15 proc. do 45,85 proc. i 57,23 proc. do 42,77 proc.). Co ważne, wśród eventów kobiecych prym wiodą takie kategorie jak „biznes i przedsiębiorczość” (54,79 proc.), „rozwój zawodowy i osobisty” (15,13 proc.), „nauka” (8,42 proc.) i hobby (3,13 proc.). Kategorie rozrywkowe (wydarzenia rodzinne, kultura i sztuka, rozrywka) stanowią jedynie 18,53 proc. zainteresowań pań.

Niezależność, efektywność, biznes

Skąd taki trend? „Kobiety pragną być niezależne i wolne finansowo – to główne motywatory, dla których ciągle podnoszą swoje kwalifikacje oraz pragną założyć własny biznes” – twierdzi Elżbieta Jeznach, dyrektor ds. kluczowych klientów w Businesswoman Congress. Zdaniem Haliny Piaseckiej, trenerki, coach i psycholog biznesu (Piasecka&Żylewicz), organizującej event „Biznes&Moda – działaj efektywnie” kobiety chcą być bardziej efektywne – i w pracy, i w życiu prywatnym. „Niestety w poszukiwaniu work-life balance, często zamiast równowagi, szukamy równości. Tymczasem dla każdej z nas, poczucie równowagi, oznacza coś innego. Warsztaty, szkolenia, coaching, pomagają odnaleźć odpowiedź na pytanie, jak dana osoba rozumie poczucie balansu w jej życiu. Wiedząc, czego chcemy i do czego dążymy, łatwiej nam to osiągnąć” – komentuje Piasecka. I dodaje: „To, jak funkcjonujemy w życiu zawodowym, wiąże się z tym, jak będzie wyglądać życie prywatne i odwrotnie. Kluczowa jest w tym nasza samoświadomość – czego chcemy, co dla nas oznacza szczęście, równowaga, efektywność, jakie wartości są dla nas ważne? Wiedząc to, możemy dokonywać wyborów”. Współpracująca z nią Ewa Krajewska (Fashion Project), zwraca uwagę na silną wśród uczestniczek spotkania potrzebę zadbania o swój wizerunek: „Dobre wrażenie otwiera nam drzwi i pozwala na dalszy rozwój w pozytywnej atmosferze. Polki wiedzą, że zadbany wizerunek idzie w parze z sukcesem zawodowym. Jednak nie każda wie, jak taki profesjonalny wizerunek osiągnąć i co on oznacza”. Jak zauważa, nie każdego stać na stylistę czy wizażystę. A na różnego rodzaju kursach kobiety taką pomoc mogą otrzymać.

Olga Kozierowska, autorka projektu „Sukces Pisany Szminką”, podkreśla, że zmiana dotyczy przede wszystkim kobiecego networkingu. „Gdy w 2008 roku zaczynałam – tego nie było, dziś – jest całe mnóstwo. Oczywiście możemy oceniać te inicjatywy pod kątem jakości, ale trend jest wyraźny” – zaznacza. Według niej kobiety sięgają po kursy doskonalące zwłaszcza wtedy, gdy chcą piąć się po drabinie zawodowej i podjąć wyzwanie w postaci stanowiska zarządczego. „Cały czas kobiet z tytułem MBA jest jednak mniej niż mężczyzn, mimo że jesteśmy lepiej wykształcone – 60 proc z nas ma wykształcenie wyższe lub jest w trakcie studiów” – mówi Kozierowska. Zapytana o przyczyny, odpowiada: „Kurs tego typu wiąże się zazwyczaj z dłuższym wyjazdem na jakiś czas lub wyjazdami weekendowymi. A to wpływa na decyzje powiązane z sercem, np.sercem matki. Do tego dochodzą wysokie koszty”.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Zdecydowanie prościej jest skorzystać z opcji dostępnych na miejscu. Zwłaszcza, że wybór w każdym większym mieście w Polsce jest naprawdę spory. Chcesz zwiększyć swoje szanse w biznesie? Odpowiedzią są takie inicjatywy jak spotkania Fundacji Przedsiębiorczych Kobiet, Polish Businesswoman Congress, Przedsiębiorcza Kobieta, Wenusjanki czy HR Day. Interesuje cię programowanie lub nowe technologie? Skorzystaj z oferty Karotek (Geek Girls Carrots) – w Warszawie, Krakowie, Kielcach i wielu innych miastach albo sprawdź, co przygotowały dla Ciebie prowadzące Woman in Technology. Jesteś mamą i chcesz kreatywnie wykorzystać ten czas? Zapisz się na warsztaty z fotografii. Opcji jest tyle, ile potrzeb – a inicjatyw dla kobiet ciągle przybywa.

Żywy przykład

Częstą formułą, na jaką stawiają organizatorzy, jest „przykład z życia wzięty”. „Ważne jest to, że spotykamy podczas nich konkretne kobiety i poznajemy ich historie, poznajemy kogoś, kto dał radę – wtedy odpowiedź na pytanie »Dlaczego nie ja?« nie jest już taka trudna” – mówi Kozierowska. Inspiracji dostarczają kobiety z ugruntowaną już pozycją w świecie biznesu i polityki – takie jak choćby Danuta Hübner, Ewa Minge, Krystyna Kofta czy Małgorzata Potocka, które dzielą się swoimi spostrzeżeniami w panelu „Z pasji do sukcesu” podczas III Polish Businesswoman Congress – ale też te, których nazwiska branży są jeszcze nieznane.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Potwierdza to Dorota da Costa, coach biznesu, dyrektor kreatywna LoveWoman Kongres: „Powołując się na przykłady autentyczne, kobiet do tej pory nieznanych, które są »jednymi z nas«, dajemy z jednej strony ich bohaterkom szansę zaistnienia, przedstawienia swojego sukcesu oraz opowiedzenia o tym, jak to jest przełamać lęk i bariery, gdzie szukać wsparcia i realnej motywacji w osiąganiu celu. Z drugiej zaś strony ich historie będą bliskie osobom, które być może jeszcze się wahają i mogą stanowić dla nich potężną dawkę inspiracji”.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jak zauważa Katarzyna Żukiewicz z Akademii Fotografii Dziecięcej (w ciągu sześciu lat działalności ponad 3000 kobiet z całego świata przeszkolonych z fotografii), kobiety potrzebują wsparcia innych kobiet, które są na podobnym etapie w życiu, które cieszą się i smucą z podobnych powodów. „Potrzebują miejsca, w którym mogą wspólnie wzrastać i w którym mogą być chronione i wspierane, kiedy pojawią się chwile zwątpienia. To jest też odpowiedź na to, co demotywuje kobiety: brak wsparcia i pozostawienie samej sobie” – opowiada.

Hasło „rozwój” działa jak magnes

Hasło „rozwój” działa na kobiety jak magnes. Ma to swoje odzwierciedlenie także w wartości biletów sprzedanych za pośrednictwem Evenea. Jeszcze w 2013 roku udział mężczyzn był nieznacznie większy niż kobiet (51,49 proc. do 48,51 proc.). W 2014 i 2015 roku sytuacja zmieniła się diametralnie (45,63 proc. do 54,37 i 39,18 proc. do 60,82 proc.). Efekt? Więcej kobiet zbiera się na odwagę i startuje ze swoim biznesem. „W ostatniej edycji programu „Biznes w Kobiecych Rękach” z 50 uczestniczek, które zostały wyłonione w konkursie, 43 zarejestrowały swoje firmy” – zdradza Katarzyna Wierzbowska, prezeska Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet. Żukiewicz z Akademii Fotografii Dziecięcej ma podobne doświadczenia: „Blisko 40 matek, absolwentek Akademii, wykonuje obecnie zawód profesjonalnego fotografa dziecięcego”.

Kim jest polska kobieta sukcesu? Maria Odrowąż-Petrykowska, coach, trener biznesu z LoveWoman Kongres odpowiada bez wahania: „To kobieta, która konsekwentnie dąży do wyznaczonych przez siebie celów. Ma wizję tego, co chce osiągnąć i uważnie przygląda się swoim działaniom. Jeśli przyjęte rozwiązanie nie działa, poszukuje innego, tak długo, aż osiągnie sukces. To kobieta, która nie uznaje porażki, a każde niepowodzenie traktuje jako cenną naukę, z której czerpie siłę, by przezwyciężyć trudności. To kobieta, która nigdy się nie poddaje!”.

Dla Jeznach ważna jest pozycja, którą wypracowały sobie Polki: „Polska znajduje się wśród liderów w Unii Europejskiej pod względem samozatrudnienia kobiet. Polskie kobiety zdecydowanie częściej podejmują się prowadzenia działalności gospodarczej, wyprzedzając swoje koleżanki z tak rozwiniętych gospodarczo krajów jak Wielka Brytania, Niemcy czy Francja”. W jej opinii fenomen przedsiębiorczości Polek wynika z przeszłości historycznej. „Kobiety przez lata poświęcały się dla męża, dzieci, wnuków, przez co w społeczeństwie utrwalił się wizerunek matki Polki, który w efekcie transformacji gospodarczej i pojawienia się nowych możliwości rynkowych przeistoczył się w wizerunek Polki przedsiębiorczej. Współczesne kobiety są odważne w podejmowaniu decyzji, nie boją się nowych wyzwań i pragną świadomie korzystać z wszystkich możliwości, jakie dają im nowe technologie i światowa gospodarka” – dodaje przedstawicielka Businesswoman Congress.

Katarzyna Pawlikowska, pomysłodawczyni badania „Polki same o sobie”, na podstawie którego powstała książka (przez „Politykę” okrzyknięta „nowym socjologicznym atlasem kobiet”), nazywa takie kobiety Spełnionymi Profesjonalistkami. Wyróżnia je silnie zorientowanie na rozwój kariery zawodowej (która stanowi dla nich ważne źródło satysfakcji oraz poczucia własnej wartości), przywiązanie do atrakcyjnego wyglądu, towarzyskość i dobra pozycja materialna. Ale najważniejsze chyba jest to, że są to kobiety najbardziej zadowolone z życia wśród wszystkich segmentów (83,5 proc.). Jak taka duża grupa kobiet podnoszących swoje kwalifikacje wpływa i wpłynie na rynek? „Pchnie go do przodu, do zarządzania wprowadzi świeże spojrzenie i lepszą komunikację, zmusi do podnoszenia sobie poprzeczki także przez innych. Jeszcze tego może nie widać, ale to już się zaczęło :-)” – komentuje dla Evenea Pawlikowska.

„Kobiety to ważna grupa docelowa Evenea.pl. Jak powszechnie wiadomo, to one na całym świecie podejmują ponad 80 proc. wszystkich decyzji zakupowych. Według najnowszych polskich badań Polki są odpowiedzialne lub współodpowiedzialne za 76 proc. wszystkich dokonywanych decyzji zakupowych. To, co cieszy, to to, że coraz więcej pieniędzy przeznaczają na rozwój. I ewidentnie chcą się tą wiedzą dzielić . Co ciekawe, kobiety-organizatorki chętniej niż mężczyźni wykorzystują cały pakiet naszych funkcjonalności, by jeszcze lepiej wypromować swoje wydarzenia” – podsumowuje Piotr Kocjan, prezes Evenea.