45 pytań, które musisz sobie zadać przed napisaniem tekstu oraz tuż po jego ukończeniu

45 pytań, które musisz sobie zadać przed napisaniem tekstu oraz tuż po jego ukończeniu
Tworzenie treści jest stałym elementem Twojego dnia, a może robisz to tylko w wolnych chwilach? Piszesz na zlecenie klienta, na swojego bloga czy do mediów branżowych? Niezależnie od tego wiesz, że pisanie nie należy do najprostszych zadań. Oto 7 etapów pracy z tekstem, które ułatwią Ci ten proces.
O autorze
2 min czytania 2015-05-27

ETAP 1: pytania, które musisz sobie zadać przed napisaniem tekstu

  1. Gdzie zostanie opublikowany?
  2. Czym charakteryzuje się to miejsce/te miejsca publikacji?
  3. Jaka jest grupa docelowa?
  4. Co interesuje moich odbiorców?
  5. Jakie mają problemy? Na jakie pytania szukają odpowiedzi?
  6. Jaki jest cel tekstu?
  7. Jak obszerny powinien być materiał?
  8. Czy mogę i chcę cytować kogoś w tekście? Kogo i z jakich względów?
  9. Skąd mam czerpać informacje merytoryczne?
  10. Gdzie mogę szukać zdjęć i grafik do tekstu?
  11. Czy mogę i chcę stosować linki? Do czego mają prowadzić, ile może ich być, jak mają wyglądać
  12. Jakie słowa kluczowe powinny występować w moim tekście? 

ETAP 2: ustal, jaką funkcję będzie spełniał Twój tekst

  1. Jaki charakter ma mój tekst? Czy będzie np. informować, inspirować, opowiadać historię?
  2. Jaka jest najważniejsza informacja w tekście?
  3. Czego użytkownik dowie się z mojego artykułu?
  4. Co czytelnik ma zapamiętać?

ETAP 3: określ emocje, które ma wywołać lektura artykułu

  1. Czy mój tekst będzie związany z jedną, główną emocją?
  2. Czy ma bawić, zaciekawiać, intrygować, prowokować, motywować ?
  3. Jak sprawić, aby język odzwierciedlał wybraną emocję?

ETAP 4: co musisz zweryfikować podczas pisania 

  1. Czy piszę na temat?
  2. Czy nie stosuję za dużo dygresji?
  3. Czy mam wystraczająco dużo informacyjni merytorycznych? Czy zrobiłem dokładny research?
  4. Czy mój tekst nie jest chaotyczny?
  5. Czy dobieram odpowiednie zdjęcia i grafiki?
  6. Czy mój tekst nie jest za długi/za krótki?
  7. Czy jest spójny językowo i stylistycznie?
  8. Czy nie zawieram w tekście informacji nieważnych z punktu widzenia czytelnika?
  9. Czy mogę skrócić artykuł o 25 proc. lub nawet 50 proc., równocześnie nie tracąc merytorycznych informacji?

ETAP 5: jak po napisaniu tekstu sprawdzić, czy ma on dobrą konstrukcję, odpowiedni tytuł i lead?

  1. Czy po przeczytaniu samego tytułu kliknąłbym w tekst?
  2. Czy tytuł mówi, o czym jest tekst?
  3. Czy tytuł sugeruje, dlaczego warto przeczytać artykuł, co użytkownik zyska dzięki lekturze?
  4. Czy tytuł i lead do siebie pasują?
  5. Czy lead nie powiela tych samych informacji, które znajdują się już w tytule?
  6. Czy lead sugeruje, co czytelnik znajdzie w tekście, a nie zdradza wszystkich informacji – jest swoistym haczykiem przyciągającym uwagę?
  7. Czy tytuł, lead i śródtytuły zawierają słowa kluczowe?
  8. Czy śródtytuły mówią, o czym będzie kolejny akapit?
  9. Czy dzięki śródtytułom po szybkim skanowaniu tekstu można zorientować się, jakie informacje znajdują się w danych akapitach?
  10. Czy jeden akapit zawiera jedną, główną myśl?
  11. Czy artykuł wyraża emocje, które chciałem przekazać?

ETAP 6: jak sprawdzić, czy napisałeś dobry tekst?

  1. Czy mój artykuł jest zgodny z założeniami (powrót do pytań z etapów 1-4)
  2. Czy artykuł jest przejrzysty, czy znajdują się w nim wylistowania oraz inne zabiegi ułatwiające czytanie, czy dłuższe partie tekstu zostały rozbite?
  3. Czy dobrze się go czyta?

ETAP 7: o czym jeszcze musisz pamiętać

  1. Czy artykuł został sprawdzony przez redaktora/korektora?
  2. Czy został sprawdzony przeze mnie pod kątem poprawności językowej?
  3. Czy nie zawiera literówek, błędów w zapisie?

 

Adrianna Kubik
Content marketing Team Manager, they.pl

Kieruje zespołem Contented, marki content marketingowej wydzielonej z agencji They.pl. Od ponad czterech lat zajmuje się komunikacją marketingową. Zdobywała doświadczenie m.in. jako copywriter i redaktor, tworząc kampanie oraz treści dla marek z branży FMCG, a także firm farmaceutycznych.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj