PR czeka na integrację

PR czeka na integrację
Chociaż część mediów ogłosiła już śmierć sektora public relations, to wszelkie znaki na niebie i ziemi pokazują, że to raczej niespełnione przepowiednie.
O autorze
2 min czytania 2015-07-13

Zdjęcie royalty free z Fotolia

To prawda, że PR jest dzisiaj jak nieco osamotniona pracownica, która musi się na nowo zintegrować z firmową komunikacją i na nowo odnaleźć miejsce w przedsiębiorstwie.   

Nigdy nie warto podpierać ściany. Zawsze warto szukać swojej niszy i zyskiwać na zbudowanej w ten sposób przewadze. Tak dzisiaj można porównać sytuację wielu specjalistów w branży public relations. Czasem na własne życzenie wypadli z głównego obiegu zintegrowanej komunikacji marketingowej. W pogoni za kolejnymi tekstami i relacjami z dziennikarzami zapominają o istocie PR, czyli swoistym podawaniu ręki. A także o bywaniu, wszędzie tam, gdzie jest ono potrzebne. Dzisiejsza komunikacja marketingowa jest zdecydowanie bardziej zorientowana na cel i konkretne wskaźniki. Według badań European Communication Monitor 2015, przeprowadzanych także wśród specjalistów w naszym kraju, coraz bardziej zauważalnym trendem jest zwiększenie efektywności badania rezultatów działań specjalistów od PR. Ten trend dostrzegamy od wielu lat. Dzisiaj metoda ilościowa, czyli swoiste prezentowanie wycinków i linków, to zdecydowanie za mało. Coraz więcej klientów poszukuje informacji o kontekstach czy prosi o podawanie określonych wskaźników. Wśród tych ostatnich króluje wciąż AVE, czyli ekwiwalent reklamowy. Jednak w przypadku komunikacji w internecie coraz większe znaczenie ma chociażby współczynnik dzielenia się określoną treścią przez użytkowników Facebooka, Google Plusa, Twittera czy LinkedIna.

O znaczeniu mediów interaktywnych świadczą także odpowiedzi specjalistów z Europy Wschodniej (do której zaliczana jest Polska). Jednym z najwyższych wskaźników – 55% – jest podkreślanie znaczenia mediów własnych, strony internetowej czy bloga korporacyjnego. Ten trend potwierdza też badanie przeprowadzone przez Mind Progress Group i instytut badawczy IPC. Według niego stronę internetową posiada 75% polskich firm. Jest to zarazem najpopularniejsze narzędzie komunikacji marketingowej przedsiębiorstw. Dla porównania z działań stricte event marketingowych korzysta niecałe 10%, social media – 5%, a z tradycyjnych działań public relations – 3%. To bardzo często pokazuje, że nie tylko w opinii respondentów, ale także świadomości marketingowców, PR postrzegany jest niemal wyłącznie przez pryzmat kontaktów z mediami. A to tak naprawdę jeden z kilku obszarów, jakimi zajmują się specjaliści w tym obszarze, którzy odpowiadają bardzo często właśnie za wspominane w badaniu ECM 2015 media własne.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W stronę współpracy

Content marketing, event marketing, komunikacja korporacyjna, employer branding – to tylko kilka z wyzwań, jakie stoją obecnie przed branżą PR. To tylko niektóre z kompetencji, jakie PR-owcy mogą wnieść do szeroko rozumianej komunikacji przedsiębiorstwa. Trend integracji potwierdza też przywoływanie badania ECM. Ponad 80% przebadanych PR-owców widzi w nim szansę na wyzwolenie swojego potencjału. Budowa świadomości marki, pozyskiwanie nowych klientów i zwiększanie przychodów firmy – to dziś trzy główne wyzwania, jakie stoją przed firmowymi zespołami od sprzedaży i marketingu. To właśnie przed zespołami od PR stoi dzisiaj jedno z największych wyzwań, istotnych z perspektywy firm. Jest nim doskonałe poznanie klienta i odbiorcy działań komunikacyjnych oraz dopasowanie optymalnych narzędzi do kontaktu z nim. Wspólnie ze specjalistami z zakresu reklamy i e-marketingu udaje się coraz większej liczbie firm budować autentyczną markę zorientowaną na klienta. Bo przecież dzięki „Podawaniu Ręki”, PR-owiec powinien być najbliżej trosk i potrzeb interesariuszy powiązanych z firmą. Bez nich ten zawód po prostu nie ma sensu.

Kontakt klienta z marką i zarządzanie tym procesem to dzisiaj jedne z największych wyzwań, jakie stoją przed zespołami ds. komunikacji w przedsiębiorstwach. Obecnie wymaga się od nich nie tylko rozwijania posiadanych kompetencji społecznych czy marketingowych, ale też dużo lepszego poznania produktów, firmy i zasad w niej panujących. Dzięki temu nowoczesny PR-owiec, to taki, który nie tylko „Podaje Rękę”, ale wie, jak pomóc każdemu napotkanemu interesariuszowi, mówiąc jego językiem i pozwalając finalnie swojej firmie zaistnieć w świadomości czy konkretnych decyzjach zakupowych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się