TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

PR czeka na integrację

PR czeka na integrację
Chociaż część mediów ogłosiła już śmierć sektora public relations, to wszelkie znaki na niebie i ziemi pokazują, że to raczej niespełnione przepowiednie.
O autorze
2 min czytania 2015-07-13

Zdjęcie royalty free z Fotolia

To prawda, że PR jest dzisiaj jak nieco osamotniona pracownica, która musi się na nowo zintegrować z firmową komunikacją i na nowo odnaleźć miejsce w przedsiębiorstwie.   

Nigdy nie warto podpierać ściany. Zawsze warto szukać swojej niszy i zyskiwać na zbudowanej w ten sposób przewadze. Tak dzisiaj można porównać sytuację wielu specjalistów w branży public relations. Czasem na własne życzenie wypadli z głównego obiegu zintegrowanej komunikacji marketingowej. W pogoni za kolejnymi tekstami i relacjami z dziennikarzami zapominają o istocie PR, czyli swoistym podawaniu ręki. A także o bywaniu, wszędzie tam, gdzie jest ono potrzebne. Dzisiejsza komunikacja marketingowa jest zdecydowanie bardziej zorientowana na cel i konkretne wskaźniki. Według badań European Communication Monitor 2015, przeprowadzanych także wśród specjalistów w naszym kraju, coraz bardziej zauważalnym trendem jest zwiększenie efektywności badania rezultatów działań specjalistów od PR. Ten trend dostrzegamy od wielu lat. Dzisiaj metoda ilościowa, czyli swoiste prezentowanie wycinków i linków, to zdecydowanie za mało. Coraz więcej klientów poszukuje informacji o kontekstach czy prosi o podawanie określonych wskaźników. Wśród tych ostatnich króluje wciąż AVE, czyli ekwiwalent reklamowy. Jednak w przypadku komunikacji w internecie coraz większe znaczenie ma chociażby współczynnik dzielenia się określoną treścią przez użytkowników Facebooka, Google Plusa, Twittera czy LinkedIna.

O znaczeniu mediów interaktywnych świadczą także odpowiedzi specjalistów z Europy Wschodniej (do której zaliczana jest Polska). Jednym z najwyższych wskaźników – 55% – jest podkreślanie znaczenia mediów własnych, strony internetowej czy bloga korporacyjnego. Ten trend potwierdza też badanie przeprowadzone przez Mind Progress Group i instytut badawczy IPC. Według niego stronę internetową posiada 75% polskich firm. Jest to zarazem najpopularniejsze narzędzie komunikacji marketingowej przedsiębiorstw. Dla porównania z działań stricte event marketingowych korzysta niecałe 10%, social media – 5%, a z tradycyjnych działań public relations – 3%. To bardzo często pokazuje, że nie tylko w opinii respondentów, ale także świadomości marketingowców, PR postrzegany jest niemal wyłącznie przez pryzmat kontaktów z mediami. A to tak naprawdę jeden z kilku obszarów, jakimi zajmują się specjaliści w tym obszarze, którzy odpowiadają bardzo często właśnie za wspominane w badaniu ECM 2015 media własne.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W stronę współpracy

Content marketing, event marketing, komunikacja korporacyjna, employer branding – to tylko kilka z wyzwań, jakie stoją obecnie przed branżą PR. To tylko niektóre z kompetencji, jakie PR-owcy mogą wnieść do szeroko rozumianej komunikacji przedsiębiorstwa. Trend integracji potwierdza też przywoływanie badania ECM. Ponad 80% przebadanych PR-owców widzi w nim szansę na wyzwolenie swojego potencjału. Budowa świadomości marki, pozyskiwanie nowych klientów i zwiększanie przychodów firmy – to dziś trzy główne wyzwania, jakie stoją przed firmowymi zespołami od sprzedaży i marketingu. To właśnie przed zespołami od PR stoi dzisiaj jedno z największych wyzwań, istotnych z perspektywy firm. Jest nim doskonałe poznanie klienta i odbiorcy działań komunikacyjnych oraz dopasowanie optymalnych narzędzi do kontaktu z nim. Wspólnie ze specjalistami z zakresu reklamy i e-marketingu udaje się coraz większej liczbie firm budować autentyczną markę zorientowaną na klienta. Bo przecież dzięki „Podawaniu Ręki”, PR-owiec powinien być najbliżej trosk i potrzeb interesariuszy powiązanych z firmą. Bez nich ten zawód po prostu nie ma sensu.

Kontakt klienta z marką i zarządzanie tym procesem to dzisiaj jedne z największych wyzwań, jakie stoją przed zespołami ds. komunikacji w przedsiębiorstwach. Obecnie wymaga się od nich nie tylko rozwijania posiadanych kompetencji społecznych czy marketingowych, ale też dużo lepszego poznania produktów, firmy i zasad w niej panujących. Dzięki temu nowoczesny PR-owiec, to taki, który nie tylko „Podaje Rękę”, ale wie, jak pomóc każdemu napotkanemu interesariuszowi, mówiąc jego językiem i pozwalając finalnie swojej firmie zaistnieć w świadomości czy konkretnych decyzjach zakupowych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się