TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Marka w social media 2010-2015-2020 (cz. 2): PZU

Marka w social media 2010-2015-2020 (cz. 2): PZU
Na temat obecności marek w social media, działań w nich prowadzonych, a także możliwościach, jakie dają oraz trendów w nich panujących wypowiedzi udzieliło nam kilkadziesiąt marek. Jedną z nich było PZU SA reprezentowane przez Agatę Lipiec - głównego specjalistę ds. mediów społecznościowych.
O autorze
3 min czytania 2015-11-03

Tekst pochodzi z nowego e-booka Nowego Marketingu „Social Media 2010-2015-2010” Pobierz za darmo >

1. W jakich serwisach społecznościowych jest obecna Państwa marka? Jakie działania są tam prowadzone?

PZU prowadzi działania komunikacyjno-wizerunkowe w mediach społecznościowych. Dobór kanałów komunikacji dostosowany jest do grupy docelowej. Korzystamy między innymi z Facebooka (Pomoc to moc – społeczna odpowiedzialność PZU, Grupa PZU Kariera, DajemyRadę.pl), Twittera (GrupaPZU, PZU Group), LinkedIn, Instagrama, YouTube czy Periscope. Stworzyliśmy także dwa blogi firmowe – Pomoc to moc i Blog ekspertów PZU, oraz portal edukacyjno-poradnikowy DajemyRadę.pl. Oprócz bieżącej komunikacji i obsługi klienta w sieci, przy wybranych kampaniach współpracujemy również z twórcami internetowymi.

2. Jakie efekty są dla Państwa najważniejsze w działaniach w social media?

Nasze działania w mediach społecznościowych ewaluują. Zaczynaliśmy od komunikacji czysto wizerunkowej, później rozwinęliśmy obsługę klienta w mediach społecznościowych, którą wciąż doskonalimy. Kolejnym wyzwaniem, które stawiamy przed sobą są działania z zakresu komunikacji produktowej.

3. Od kiedy prowadzą Państwo działania w mediach społecznościowych? Jakie były dotychczas najważniejsze wydarzenia związane z obecnością Państwa marki w social media?

Do zaplanowania i rozpoczęcia komunikacji w mediach społecznościowych solidnie się przygotowaliśmy, badając rynek, szacując ryzyka i szanse oraz opracowując strategię. Same działania w obecnym kształcie rozpoczęliśmy pod koniec 2013 roku. Przez ten czas zrealizowaliśmy kilka dużych kampanii komunikacyjnych – dwie edycje Szlachetnej Paczki oraz „Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym”, opowiedzieliśmy historię renowacji Cadillaca – ostatniego samochodu marszałka Józefa Piłsudskiego, oraz szereg inicjatyw biegowych i zdrowotnych. Twitter był pierwszym źródłem informacji dla interesariuszy podczas przejęć i zakupów nowych spółek, a tweety prezesa Andrzeja Klesyka bardzo często są cytowane w tradycyjnych mediach.   

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

4. Jakie trendy/nowe możliwości związane z mediami społecznościowymi wydają się Państwu obecnie najciekawsze?

Na pewno nie da się nie zauważyć pędzącego trendu rozwoju wideo w sieci. Komunikacja obrazkowa zdominowała przekaz szczególnie wśród najmłodszej grupy użytkowników internetu. Starsi z kolei zaczynają doceniać jakość i merytorykę filmów, co bardzo dobrze rozwijają niektórzy youtuberzy. Kolejnym trendem, o którym myślimy, planując działania na przyszłość, to mobile. Już 60% użytkowników internetu korzysta z niego na telefonach i tabletach i należy to uwzględniać, chociażby przygotowując różne kreacje do sieci.

5. Jakie wyzwania związane z social media uważają Państwo za najważniejsze? 

Nieustannie walczymy o uwagę odbiorców, a nie łatwo jest ich zainteresować tak trudną i z pozoru nudną tematyką jaką są ubezpieczenia. Natężenie komunikacji marek, przy jednoczesnym skracaniu się czasu uwagi, jaką użytkownicy poświęcają ich komunikatom, z jednej strony nakręca trend „wyróżnij się lub zniknij”, z drugiej wymaga przygotowywania treści na coraz wyższym poziomie merytorycznym. Tym chcemy się wyróżniać – by w te 6-8 sekund na tyle zainteresować odbiorcę, by chciał poświęcić nam więcej swojej uwagi.  

Słuchaj podcastu NowyMarketing

6. Jakie trudności widzą Państwo obecnie w prowadzeniu social media? Czy zetknęli się z nimi Państwo bezpośrednio? Czy z powodu jakiś trudności zrezygnowali Państwo kiedyś z jakiegoś kanału czy profilu w social media? 

Nie zdarzyło nam się zrezygnować z istniejących kanałów. Wręcz przeciwnie, śledzimy trendy, przyglądamy się nowym możliwościom i w miarę potrzeb otwieramy kolejne kanały. Niewątpliwie trudnością komunikacji w mediach społecznościowych, szczególnie dużych marek, które mają klientów w różnych grupach wiekowych, jest rosnące rozwarstwienie kanałów. Starszym więcej czasu zajmuje opanowanie nowych narzędzi, dlatego czują się lepiej w tych kanałach, które znają od dawna i niezbyt przychylnie patrzą na wszelkie „nowości”. Co innego w drugą stronę – młodzi uciekają z „tradycyjnych” kanałów typu Facebook (nie chcą być na tej samej imprezie z rodzicami), do nowych, bardziej dynamicznych, jak Snapchat, Vine, YouTube. Do każdej z tych grup marki muszą mówić innym językiem, komunikować inne profity, bo to, co zadziała u jednych u tych drugich może przynieść rezultaty odwrotne od zamierzonych.  

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

7. Skąd czerpią Państwo wiedzę i inspirację nt. mediów społecznościowych i możliwych do przeprowadzenia w tej sferze działań marketingowych? 

Śledzimy trendy, obserwujemy co robią inne marki (nie tylko z naszej branży), obserwujemy co dzieje się na świecie, jakie kampanie są nagradzane, a jakie cieszą się największym zainteresowaniem. Analizujemy zachowanie odbiorców i staramy się tworzyć nasze działania dostosowane do zmieniających się warunków otoczenia w sieci.

8. Kto odpowiada za działania związane z obecnością Państwa marki w social media?

Za działania w mediach społecznościowych odpowiada zespół pracowników Biura Komunikacji Korporacyjnej PZU wspierany agencją interaktywną.  

  

Agata Lipiec
Główny specjalista ds. mediów społecznościowych, Zespół PR i nowych mediów, Biuro Komunikacji Korporacyjnej, PZU SA/PZU ŻYCIE SA

Tekst pochodzi z nowego e-booka Nowego Marketingu „Social Media 2010-2015-2010” Pobierz za darmo >