Marka w social media 2010-2015-2020 (cz. 9): Dekoral

Marka w social media 2010-2015-2020 (cz. 9): Dekoral

Na temat obecności marek w social media, działań w nich prowadzonych, a także możliwościach, jakie dają oraz trendów w nich panujących wypowiedzi udzieliło nam kilkadziesiąt marek.Tym razem na nasze pytania odpowiedział Wojciech Kapelusz, online marketing manager w PPG Deco (m.in. marka Dekoral).

Tekst pochodzi z nowego e-booka Nowego Marketingu "Social Media 2010-2015-2010"
Pobierz za darmo >

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

W jakich serwisach społecznościowych jest obecna Państwa marka? Jakie działania są tam prowadzone?

Marka Dekoral jest bardzo aktywna w digitalu, zarówno w tym dużym czyli internecie, jak również w małym, czyli mobile. W socialu obecna jest na Facebooku i od niedawna na Instagramie. Zintensyfikowaliśmy też działania na YouTube, który nie jest kwalifikowany bezpośrednio do serwisów społecznościowych, ale niewątpliwie ma taki charakter. Prężnie działamy we wszystkich serwisach społecznościowych, budując skrupulatnie wizerunek naszej marki.

Tegoroczna formuła komunikacji Dekoral w social media polega na odpowiadaniu użytkownikom internetu przez Eksperta Dekoral na ich pytania dotyczące kolorów i łączenia kolorów w zakresie designu wnętrz. Odpowiadamy zarówno wiadomościami tekstowymi jak i filmami dedykowanymi poszczególnym użytkownikom.

Jakie efekty są dla Państwa najważniejsze w działaniach w social media?

Bardzo ważnym elementem jest dla nas utrzymanie odpowiedniego wizerunku, jako eksperta w dziedzinie farb oraz dobierania i łączenia kolorów. Tak też prowadzona jest kampania Kolorowa Polska, gdzie jako ekspert – przyjazny konsumentowi, odpowiadamy na jego potrzeby indywidualną poradą - przygotowaną specjalnie dla niego. Użytkownik poprzez dodanie #kolorowapolska zadaje nam pytanie w sieci, a eksperci Dekoral na nie odpowiadają. Takie działania przekładają się na większe zainteresowanie marką. Oczywiście nie jest to łatwo mierzalne, ale nasze dotychczasowe obserwacje wskazują na pozytywny wydźwięk naszych działań, które mocno wspierają dział obsługi klienta.

Zarówno w tym jak i w zeszłym roku elementem kampanii było badanie preferencji kolorystycznych Polaków. Wielka praca włożona w to badanie, które jest jednocześnie kampanią reklamową, setki publikacji wygenerowane w trakcie tego działania, pozwalają nam skutecznie kształtować wizerunek eksperta w dziedzinie kolorów.

Od kiedy prowadzą Państwo działania w mediach społecznościowych? Jakie były dotychczas najważniejsze wydarzenia związane z obecnością Państwa marki w social media?

Działania w social media prowadzimy od roku 2011. W ubiegłym roku ważnym dla nas wydarzeniem była odpowiedź na niekorzystne wizerunkowo video vlogera AdBustera, który nagrał test porównawczy farb, w tym farby marki Dekoral Fashion. Wykorzystując Facebooka przygotowaliśmy złożoną wypowiedź na prezentowany film. Dzięki przytomności, refleksowi i umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi nasza odpowiedź została bardzo pozytywnie odebrana przez użytkowników (1 200 naturalnych wykopów, 2 000 polubień na Facebooku). Jednocześnie została przedstawiana jako wzór odpowiedzi marki w kryzysowych momentach. Odparliśmy zarzuty, nie obrażając autora filmu. W późniejszym czasie zaskutkowało to także nagrodą Pióro Roku. 

W zeszłym roku bardzo ważne było dla nas badanie Kolorowa Polska, w którym wzięło udział ponad 3 000 osób i ono pochłaniało dużą część naszej socialowej aktywności. W tym roku social media w dużej mierze wykorzystujemy jako platformę do zadawania pytań ekspertom Dekoral, którzy odpowiadają użytkownikom na pytania związane z doborem kolorów w ich mieszkaniu, tworząc jednocześnie kompendium wiedzy o łączeniu kolorów. Nasza komunikacja postowa w dużej mierze opiera się na inspiracjach związanych z łączeniem kolorów w mieszkaniach oraz na komunikowaniu benefitów naszych produktów. Ważnym elementem pozostaje też badanie Kolorowa Polska – w tym roku poświęcone tematowi łączenia kolorów wśród Polaków.

Jakie trendy/nowe możliwości związane z mediami społecznościowymi wydają się Państwu obecnie najciekawsze?

Dzisiejsi konsumenci wybierają produkty i usługi, które spełniają ich głębszą potrzebę kreatywności, idealizmu i integracji ze społecznością. Dlatego my staramy się spełniać te założenia wpisujące się ze swoimi działaniami społecznościowymi w ideę marketingu 3.0 poprzez działania mające na celu inspirowanie naszych klientów, odzwierciedlanie ich wartości i odpowiadanie na ich problemy.  Do działań tych należą głównie darmowe porady ekspertów, którzy przeszukują social media i fora pomagając w sprawach związanych z farbami, czy doborem kolorów. Odpowiadają w formie wypowiedzi tekstowej oraz poprzez dedykowane video zamieszczone na naszym kanale na YouTube. Same odpowiedzi video wpisują się w ciekawy trend dotyczący zróżnicowania mediów i ich łączenia. Odbiorcy naszych komunikatów to pokolenie obrazu, sam tekst nie dostarcza takich emocji jak film i dlatego nasze odpowiedzi video, pomimo eksperckiej zawartości merytorycznej, charakteryzują się luźną i humorystyczną formą przekazu.

Jakie wyzwania związane z social media uważają Państwo za najważniejsze?

Social media mają dużą dynamikę więc ważny jest monitoring zarówno działań, uczestnictwo w planowaniu kolejnych, akceptacje jak i monitoring KPI. Jeśli chce się to robić dobrze, to zajmuje to czas. Kolejnym wyzwaniem jest samo dotarcie do użytkowników. Nie jest łatwo przebić się z treścią, gdyż użytkownicy są zmęczeni obrandowanymi postami marek, które nie wnoszą nic nowego do ich życia. My staramy się dostarczyć użytkownikom coś więcej, nie rezygnując przy tym z promocji marki i chyba nam się to udaje. Uzyskujemy to poprzez zdjęcia wnętrz, pełne inspiracji i ciekawych zestawień kolorystycznych, odpowiadając tym samym na potrzeby Polaków w dziedzinie łącznia kolorów. Elementem naszej komunikacji stały się też konkursy, te mniejsze i większe, które wzmagają aktywność naszej społeczności. 

Jakie trudności widzą Państwo obecnie w prowadzeniu social media? Czy zetknęli się z nimi Państwo bezpośrednio?

Pewnym wyzwaniem dla marek jest Instagram. Myśląc social media, marki myślą przede wszystkim o Facebooku. A co z Instagramem? Wydawać by się mogło, że jego potencjał nie zostanie wykorzystany tak samo jak Pinterest, który nie cieszy się wśród marketerów zbyt dużą popularnością. Odpowiednio prowadzony Instagram może opowiedzieć pewną historię o marce, o jej działaniach. Nie trzeba do tego dużych nakładów finansowych. Jego plusem jest to, że nie ma tam na razie zbyt dużo konkurencji. Instagram wprawdzie to tylko i aż 30% użytkowników Facebooka w Polsce. Warto o to powalczyć, warto budować nowy przyczółek w socialu, bo kto wie, jaka może być przyszłość Facebooka. 

W tym roku wyjątkowo dużo uwagi poświęciliśmy YouTube. Od wiosny tego roku zrealizowaliśmy ponad 50 video. Realizacja takiego planu była sporym wyzwaniem, zwłaszcza dla agencji. 

Skąd czerpią Państwo wiedzę i inspirację nt. mediów społecznościowych i możliwych do przeprowadzenia w tej sferze działań marketingowych? 

Wiedzę czerpiemy przed wszystkim ze specjalistycznych blogów i stron branżowych. Lubimy również inspirować się zagranicznymi case’ami, do poszukiwań nowych metod komunikacji zachęcają nas nowatorskie rozwiązania i odważne działania. Nasza komunikacja ma jednak zawsze spójną formę, nie możemy zapomnieć, że działamy w dość specjalistycznej branży i nie chcemy zawieść zaufania konsumentów poprzez chaotyczne działania, dlatego przygotowana kampania została uszyta na miarę potrzeb naszej społeczności, poprzedzona rocznymi obserwacjami.

Kto odpowiada za działania związane z obecnością Państwa marki w social media?

Za działania związane z obecnością marki Dekoral w social media ale także za digitalową strategię i obsługę marki odpowiada agencja Biuro Podróży Reklamy.

Jaki budżet przeznaczany jest na działania w social media?

Zdecydowanie większość naszego budżetu przeznaczonego na social media pochłania u nas YouTube i Facebook, na którym nasza społeczność jest największa i cały czas rośnie. Instagram jest na razie tylko dopełnieniem tego krajobrazu. Jeżeli chodzi o Snapchat to w chwili obecnej nie widzę miejsca dla naszej marki w tym serwisie. Ale wszystko może się zmienić. Nie mówię nie i póki co bacznie obserwuję jego proces rozwoju. Z utęsknieniem czekamy na opcję postów sponsorowanych na Instagramie.

-

Tekst pochodzi z nowego e-booka Nowego Marketingu "Social Media 2010-2015-2010" Pobierz za darmo plik PDF > lub obejrzyj raport na SlideShare!

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij