NowyMarketing podsumowuje rok 2015: E-mail marketing

NowyMarketing podsumowuje rok 2015: E-mail marketing
O podsumowanie roku 2015 roku w kategorii E-mail marketing poprosiliśmy specjalistów. Na nasze pytania odpowiedzieli: eksperci z GetResponse, Optivo, SARE, FreshMail, THEY.PL, Cube Group.
O autorze
16 min czytania 2015-12-23

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Zobacz nasze pozostałe podsumowania!

Maciej Ossowski
Dyrektor Enterprise Sales w GetResponse 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Najważniejszy sukces 2015

Po obserwacji branżowych wiadomości i kolejnych autorów uśmierceń email marketingu: Facebooka, Whatsappa, WeChata, Asany, Slacka, Marketing Automation mógłbym napisać: WOW, najważniejszy sukces email marketingu to ten, że w ogóle robimy jeszcze to podsumowanie!

Ale każdy, kto wysłał kiedyś newsletter lub sprzedawał w internecie, wie że niewiele jest tak stabilnych i sprawdzonych metod zwiększania konwersji jak email marketing.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Spójrz na pierwszy fakt: listopad 2015, osławiony „Black Friday”. Największy kanał marketingowy, odpowiedzialny za 25.1% zamówień? Email. (źródło: Custora E-Commerce Pulse).

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Drugi ważny fakt: 2.6 miliarda globalnych użytkowników poczty elektronicznej na koniec 2015 versus 2.42 miliarda rok wcześniej (Radicati Group).

Organiczny wzrost znaczenia email marketingu połączony z co raz skuteczniejszą walką ze spamem to dla mnie najważniejsze sukcesy branży w tym roku.

Największa porażka 2015

Największa porażka dotykająca nie tylko email ale w ogóle marketing internetowy w tym roku to prawo. Nie tylko nie nadąża za rozwojem branży, ale często uderza nie w tych, co trzeba. Dwa przykłady z tego roku:

– wyrok Trybunału UE ws Safe Harbour, który zawęża dostęp do narzędzi sprzedażowych, systemów CRM czy platform do email marketingu nie przetwarzających danych użytkowników na terenie UE. I choć sami rozwijamy platformę, która posiada swoje serwery zarówno w USA jak i w Polsce czy Rosji w przeciwieństwie do niektórych dostawców, to takie zmiany na pewno nie cieszą.

– brak nowelizacji ustawy Prawo Telekomunikacyjne po ostatnich zmianach w styczniu 2013 roku. To właśnie wtedy wysyłanie ofert na ogólne adresy firmowe stało się zgodne z prawem. Denerwuje Cię spam i oferty przesyłane bez zezwolenia na firmową pocztę? Niestety musisz radzić sobie sam inwestując w filtry antyspamowe, bo jak widać nie możemy liczyć na zmianę ustawodawstwa. 

Najciekawszy trend 2015

Będę mało oryginalny, ale muszę go wymienić z uwagi na dynamikę: mobile. Dla niektórych naszych Klientów w Polsce już ponad 50% wszystkich kampanii otwieranych jest na telefonach komórkowych. Niektóre dane z USA mówią o ponad 60%. Prędkość z jaką ten trend rośnie na pewno zasługuje na uwagę.

Osobiście bardzo cieszy mnie też, że więcej marketerów przekonuje się do bardziej agresywnych metod budowania bazy mailingowej tj. lightbox, pop up czy pop over. W połączeniu z odpowiednimi limitami ilości i częstotliwości wyświetleń na jednego użytkownika możemy jednocześnie szybciej budować bazę i nie irytować ludzi. W końcu „wyskakujące okienko” przestaje mieć pejoratywne znaczenie!

Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016

Słowo klucz: integracja. I to nie tylko trend, który powinniśmy obserwować, ale solidny punkt w strategii email marketingowej. Bez dobrego połączenia i wymiany danych między systemem mailingowym a CRMem, bazą danych czy stroną www trudno będzie zbudować dynamiczny, konkurencyjny program email marketingowy w 2016 roku. Szczególnie jeśli działasz w e-commerce.

Wyzwania na 2016

Publikując swoją opinię w serwisie NowyMarketing.pl mam wielki apel do wszystkich zaglądających tu marketerów: angażujcie kolegów i koleżanki z IT w każdy proces zakupu technologii w firmie!

Relatywnie niska rola IT w zakupach np. platform email marketingowych to moim zdaniem bolączka branży. Wybieranie technologii bez dokładnego zaglądania „pod maskę” systemu, sprawdzenia wydajności rozwiązania, prędkości wysyłek, importu danych, SLA, działania API powoduje, że kiedy opadnie już pokonferencyjny kurz, a materiały marketingowe stracą blask zostajemy z aplikacją, która „dowozi”, ale głównie doskonały PR. 

Mam nadzieję, że to potencjalne wyzwanie stanie się standardem, tak samo jak standardem będą dokładne testy systemów IT „na żywym organizmie”, jeszcze przed podpisaniem umowy. Tego sobie i całej branży (nie tylko email marketingowej) życzę.

Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń bieżącego roku)

Rynek email marketingowy w Polsce rozwija się nadal organicznie co obserwujemy też na danych GetResponse. Rok 2015 przyniósł kilka nowych start-upów, choć żaden nie zmienił oblicza branży w znaczący sposób.

Cieszy mnie, że użytkownicy poczty przyzwyczaili się do nowego widoku ich skrzynek i podziału wiadomości na foldery w Gmailu, WP, o2 czy Interii. Rosnące wskaźniki otwarć i kliknięć w corocznych raportach „Email Marketing” od IAB pokazują, że te zmiany nie wpłynęły negatywnie na responsywność kampanii. Mniej cieszy fakt, że Polska wciąż pozostaje wyjątkiem na światowej mapie email marketingu i nasze skrzynki na rodzimych serwisach zapychane są kilkoma reklamami dziennie, serwowanymi w ramach regulaminów korzystania z poczty elektronicznej. 

Nikogo nie dziwi chyba w tym kontekście, że wolny od tych reklam Gmail awansował już na drugie miejsce w rankingu popularności i wyprzedza go tylko wzmocniona akwizycją o2 Grupa WP.

Jeśli ktoś szuka mocnych branżowych wrażeń, to warto śledzić rynek amerykański. Rok 2015 naznaczony był największymi w historii akwizycjami w branży. Platforma Constant Contact został sprzedana za okrągły miliard dolarów a Bronto za 200 milionów dolarów.

Najlepsza kampania/akcja 2015 roku 

Najciekawszym case study na jakie trafiłem w tym roku to kampania „Your year in review” sieci hoteli Marriott. Łączy w sobie to co dziś najgorętsze: video, content marketing i świetną personalizację. Przy okazji przyczyniając się do podniesienia przychodu w grudniu o 86%. Czytaj więcej.

 ————————————————–

Marek Włodarczyk
Dyrektor Sprzedaży optivo GmbH / Sp. z o.o.

Najważniejszy sukces 2015

Myśląc o naszej branży, w 2015 roku możliwe stało się wreszcie osiągnięcie i wdrożenie prawdziwie cross-channelowego doświadczenia marketingowego. Firmom (także w Polsce) udaje się łączyć różne narzędzia i kanały w ramach jednej, spójnej komunikacji – przez marketing w chmurze, platformy omnichannel, zintegrowane kampanie mailowe, notyfikacje push czy SMSy.

Chcąc jednak wyróżnić jedno zjawisko, nie sposób nie dostrzec sukcesu WhatsApp. Komunikatory mobilne przeżywają właśnie boom popularności, ale to właśnie w przypadku WhatsApp możemy mówić o wyjątkowym sukcesie, zwłaszcza wśród młodszych grup docelowych. Już wkrótce miliard ludzi na całym świecie będzie korzystać z tej aplikacji do wysyłania i odbierania krótkich wiadomości. Nic więc dziwnego, że to jeden z najgorętszych tematów wśród marketerów, zwłaszcza, że potencjał i możliwości tego komunikatora są bardzo rozległe. 

Największa porażka 2015

Mieliśmy możliwość zaobserwować kilka niepowodzeń, zarówno w ramach znanych, sprawdzonych usług, jak i zupełnie nowych, wchodzących na rynek produktów. 

Warto wspomnieć chociażby o portalu LinkedIn, znanym z dość agresywnych praktyk e-mail marketingowych. Serwis wysyła duże ilości newsletterów (w dużej mierze niechcianych) – w celu zwiększenia liczby użytkowników i ich zaangażowania. Przykładem niech będzie opcja „nawiąż kontakt”. Funkcja z jednej strony pozwala na importowanie i zapraszanie innych osób, z drugiej natomiast wiąże się z mnóstwem niepożądanych maili przypominających. W rezultacie, LinkedIn musiał przeznaczyć 13 milionów USD na ugody związane z pozwami w sprawie wysyłania spamu. 

W ramach nowych rozwiązań, trudno nie odnieść wrażenia, że jak na razie, e-mail marketerzy trochę zawiedli się na Apple Watch. Wciąż trudno określić, jaki drzemie w nim potencjał, brakuje wiarygodnych case studies, a cechy takie jak ograniczone możliwości wyświetlacza nie napawają optymizmem.

Najciekawszy trend 2015

Rok 2015 upłynął pod znakiem omnichannel i „mobilności”.

Widać wyraźnie, że platformy e-mail marketingowe stały się stopniowo głównymi narzędziami marketingu wielokanałowego, dając marketerom dostęp do wszystkich istotnych kanałów w jednym miejscu. Dzięki licznym funkcjom cross-channelowym pozwalają na zmapowanie ścieżki konsumenta i towarzyszenie mu na poszczególnych jej etapach. Możliwe jest także proste dokonywanie podziałów i porównań pomiędzy rzeczywistymi i docelowymi wynikami.

Jeśli natomiast chodzi o trend mobilny, Google ogłosił jakiś czas temu, że ruch na urządzeniach mobilnych przewyższył ten desktopowy. Smartfon czy tablet jest dziś docelowym urządzeniem przeglądania wiadomości – zarówno prywatnych, jak i biznesowych. Jak przełożyło się to na trendy marketingowe w 2015? Przede wszystkim, marketerzy bardziej skupili się na responsywnym designie. Responsywne e-maile wymusiły stosowanie w ich ramach technik, które są skuteczne zarówno na desktopach, jak i urządzeniach mobilnych.

Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016

Do takich trendów należałoby zaliczyć w pierwszej kolejności hiperpersonalizację w czasie rzeczywistym. Powinniśmy spodziewać się, że już niedługo tak właśnie będziemy definiować zautomatyzowaną komunikację one-to-one. Zindywidualizowane oferty, tematy czy czasy wysyłki będą generowane automatycznie i zgodnie z predefiniowanymi regułami i parametrami kontekstowymi – takimi jak położenie, czas, urządzenie czy pogoda. 

W 2016 roku obserwować będziemy także dalszy proces automatyzacji i robotyzacji wielu sfer życia. Systemy stosowane w e-mail marketingu będą w stanie uczyć się jeszcze szybciej i więcej, prowadząc proaktywną i responsywną komunikację z klientem. Już niedługo, algorytmy będą w stanie obejmować idealnie zoptymalizowane propozycje wszelkich działań tego typu, bazując na profilu danego konsumenta, historii komunikacji oraz informacjach kontekstowych. 

Wyzwania na 2016

Skuteczny e-mail marketing w 2016 będzie możliwy przede wszystkim w oparciu o wyraźną zgodę (DOI) odbiorców na otrzymywanie informacji handlowych za pośrednictwem e-maili. Chcąc zapomnieć o nieskutecznym spamie, marketerzy powinni więc podjąć to wyzwanie w pierwszej kolejności. 

Dostarczalność wiadomości zależy także od dostawców usług internetowych na całym świecie. Warto podjąć trud dostosowania swojej komunikacji do wytycznych popularnych providerów, takich jak Gmail czy Onet(?). Mają one bowiem wpływ na to, co ostatecznie trafia do skrzynek odbiorczych konsumentów na całym świecie oraz stanowią jeden z podstawowych zbiorów dobrych praktyk. 

Warto również pamiętać, że wiadomości nie wyglądają identycznie w przypadku różnych klientów pocztowych. Byłoby łatwiej utrzymać spójność własnej komunikacji, gdyby popularni dostawcy obsługiwali współczesne standardy internetowe. Szerokie zastosowanie standardów HTML i CSS w ramach dążenia do zwiększenia satysfakcji klienta będzie stanowić w 2016 prawdziwe wyzwanie. 

Najlepsza kampania/akcja 2015 roku

Całoroczna kampania, którą przeprowadziliśmy dla Fly.pl przyniosła firmie wzrost ROI i lojalności na poziomie kilkudziesięciu procent. Dzięki wielokanałowym i spersonalizowanym działaniom udało się osiągnąć także wzrost sprzedaży o 58,7% w stosunku do okresu poprzedniego i wzrost lojalności klientów na poziomie 43%.

Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń bieżącego roku)

W ostatnich latach obserwujemy globalnie nieustanne fuzje i przejęcia na e-mail marketingowym rynku. Głównym celem takiego stanu rzeczy było przyspieszenie wzrostu i stworzenie synergii w zakresie e-mail marketingu, marketing automation i innych dziedzin. 

Jednocześnie, w ciągu ostatnich dwóch lub trzech lat pojawiło się wiele  firm, świadczących wyspecjalizowane usługi w różnych obszarach  ekosystemu wiadomości e-mail. Zajmują się dostarczalnością, testami, remarketingiem, analizami predykcyjnymi, reklamą e-mail lub customer intelligence.

Naszym zdaniem, wkrótce zabraknie miejsca dla większości z tych specjalistów, choć możliwa jest także konsolidacja. Coraz więcej agencji patrzy przecież w tym samym kierunku – marketingu wielokanałowego. Ścieżka, która do niego prowadzi, została wytyczona przez firmy e-mail marketingowe

——————————————————

Magdalena Niedobecka
Content specialist w SARE SA

Najważniejszy sukces 2015 

To, że email marketing ciągle górą! Mogłoby się wydawać, że to temat nudny i stary jak świat. Tym bardziej, że badania AdEx przeprowadzone w tym roku pokazały, że inwestycje w e-mail marketing spadły o 4 miliony. Jednak ostatnie Badanie poczty przeprowadzone przez SARE uświadamia nam, że jest zupełnie odwrotnie – według 96% firm e-mail marketing będzie u nich wykorzystywany w przyszłości częściej, bądź z podobną częstotliwością. Dzięki stale wprowadzanym innowacjom do systemów e-marketingowych coraz lepiej poznajemy naszych klientów. A to przekłada się na sukces w sprzedaży. Internet is the king, a e-mail marketing to jego prawa ręka i wciąż jeden z najtańszych kanałów komunikacji.

Największa porażka 2015

Jeśli chodzi o e-mail marketing to największą porażką jest fakt, że często jest traktowany jako spam. Trwa to już dobrych kilka lat. Niestety nie bez przyczyny. Marketerom wciąż zdarza się wysyłać wszystko do wszystkich (nawet bez zgody na otrzymywanie informacji), tym samym nie wkładając wysiłku by poznać odbiorcę. Mając dostęp do zaawansowanych narzędzi, które umożliwiają precyzyjne dotarcie do klienta przy jednoczesnym braku ich wykorzystania jest porażką i często popełnianym błędem.

Najciekawszy trend 2015 

Rok 2015 był bez wątpienia rokiem video marketingu. Dlaczego? Video wzbudza nasze zainteresowanie, wywołuje emocje i sprzyja storytellingowi. Dla marketeów najważniejsze są statystyki online’owych kampanii, a filmy skutecznie je poprawiają. Badania wskazują, że samo wykorzystanie słowa 'video’ zwiększa prawdopodobieństwo wyświetlenia go przez adresata o 19%. Zwiększa także wskaźnik klikalności nawet o 65%. Większość z nas jest wzrokowcami. Szybciej i łatwiej jest więc zobaczyć krótki film niż zagłębiać się w lekturę tekstu, który od pierwszego wejrzenia odstrasza swoim gabarytem.

Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016

Przede wszystkim jeszcze większą uwagę będziemy zwracać na przekazywaną treść. To właśnie konkretnego contentu będą szukać nasi odbiorcy. W ostatnim roku bardzo intensywnie rozwinęła się blogosfera. Warto więc zastanowić się, w jaki sposób, poza klasycznym contentem, można zyskać prowadząc bloga, lub inaczej: jak zintegrować kanały komunikacji, by zwiększyć ich skuteczność? 

Kolejnym trendem nieustanie są działania szyte pod mobile. Budzimy się ze swoimi smartfonami, a po intensywnym dniu to one często kołyszą nas do snu. Internet i smartfony zrewolucjonizowały nasze życie. Dlatego ważne jest planowanie kampanii mobile – należy zadbać o prawidłowe wyświetlanie się treści, które chcemy przekazać.

Wielokanałowość, czyli multichannel to naszym zdaniem trend 2016. Łączenie kanałów dotarcia do klienta zarówno off, jak i online pozwala na wykorzystanie efektu synergii wymiany danych między systemami. Istotnym będzie zastosowanie odpowiedniej technologii, która umożliwi obsługę klienta oraz sprzedaż na wielu płaszczyznach, również call center. 2016 rok przyniesie jeszcze większy wzrost znaczenia kanałów social media innych niż Facebook – szczególnie Instagrama i Snapchata. Instagram ma już ponad 400 milionów użytkowników i jest miejscem, w którym dzięki właściwemu 'ohasztagowaniu’ skutecznie zwiększymy swoją sprzedaż. To także dobre miejsce do zamieszczania reklamy – np. krótkiego, chwytliwego klipu video. Z kolei dzięki Snapchatowi możemy skutecznie zareklamować markę/produkt bez zbędnego naprzykrzania się odbiorcom.

Wyzwania na 2016 

Przede wszystkim powinniśmy skupić się i dążyć do jeszcze bardziej sprecyzowanej segmentacji i personalizacji naszych odbiorców. Każdy wysyłany komunikat musi być dostosowany do aktualnych potrzeb adresata, aby utrzymać jego zainteresowanie i budować zaufanie. I tutaj ważną rolę odgrywa wysyłana treść, czyli content. Już powiedzieliśmy, że content będzie królował w online marketigu. Ale jak skutecznie przedrzeć się przez jego ilości dostępne w sieci? Przecież  wszystko zostało już powiedziane i napisane. Nic bardziej mylnego. Wyzwaniem dla marketerów będzie postawienie wszystkiego na jedna kartę jeśli chodzi o treść – musi być odważna i kontrowersyjna. Internet jest miejscem do pobudzania dyskusji na różne tematy. Postawienie kontrowersyjnej tezy budzi ciekawość odbiorców, których będzie przybywać. Pamiętajmy, że coraz więcej użytkowników sięga po usługi takie jak AdBlock, dlatego to właśnie indywidualny content, na który nasz odbiorca czeka będzie przekładał się na wzrost ROI. 

Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń bieżącego roku)

Mieliśmy okazję uczestniczyć w wielu eventach poświęconych e-marketingowi i nowoczesnym technologiom, często w roli ekspertów, ale także słuchaczy. Bezsprzecznie branża online marketingu przeżywa fazę intensywnego rozwoju. E-mail marketing to przecież już dawno nie samo wysyłanie milionów maili. To przede wszystkim analiza, integracja z social media i mobile oraz pełna automatyzacja działań marketingowych.  Osoby, z którymi dyskutowaliśmy o branży szukają właśnie takich rozwiązań, które przyczynią się do monetyzacji podejmowanych działań w kanale online.

Najlepsza kampania/akcja 2015 roku

Jest mnóstwo dobrych kampanii, które zaistniały w tym roku. Doskonale e-mail marketing wykorzystują firmy z branży turystycznej na bieżąco informując swoich klientów o szczegółach zakupionych wakacji i atrakcjach, które w danym miejscu można zobaczyć. Wszystko to dzięki dobrze skonstruowanym mailom transakcyjnym i wiadomościom follow-up, także w kanale mobile. To samo dotyczy sklepów internetowych, np. z damskimi butami. W połączeniu z promowaniem marki w kanałach społecznościowych takie działania korzystnie wpływają na wskaźnik ROI. Dodatkowo coraz częściej badamy poziom satysfakcji z obsługi transakcji wysyłając ankiety, a to doskonała praktyka, pomagająca zoptymalizować strategię marketingową. E-mail marketing zintegrowany z innymi kanałami komunikacji sprawia, że tworzone kampanie rzadko nie przynoszą zamierzonych efektów.

 —————————————————

 Paweł Sala
Współzałożyciel i dyrektor zarządzający FreshMaila

Najważniejszy sukces 2015?

Marketerzy coraz chętniej wykorzystują zaawansowane funkcje systemów do e-mail marketingu i w związku z tym, coraz powszechniejsze staje się stosowanie zautomatyzowanych programów, które wyręczają ich w części pracy. Jednocześnie marketerzy zaczynają skuteczniej wykorzystywać integrację pomiędzy systemami do e-mail marketingu i narzędziami analityki danych w obrębie serwisu internetowego. Możliwe stało się wykorzystanie do tego celu znanych już marketerom Google Analytics, czy Google Tag Manager. Dzięki temu, jeśli odpowiednio sparują oni dane z systemem do e-mail marketingu mogą łatwo obserwować nie tylko co subskrybenci robili na stronie, ale także ustawić automatyczną kampanię, np. do tych z nich, którzy zrealizowali wcześniej wyznaczony cel na stronie. 

Co więcej, coraz więcej marketerów zaczyna aktywnie wykorzystywać personalizację oraz zaawansowane segmentowanie bazy mailowej, starając się coraz lepiej dostosować przesyłane treści do potrzeb odbiorców.

Największa porażka 2015

Pod koniec 2014 roku zmianie uległy mechanizmy działania algorytmów antyspamowych. U takich dostawców jak, np. Gmail obecnie tylko ok. 20% strategii antyspamowej opiera się na założonych z góry algorytmach. Pozostałe 80% tworzone jest na podstawie aktywności samych użytkowników skrzynek mailowych. Co za tym idzie, dla marketera powinno stać się jasne, iż lepiej wysyłać mniej kampanii, ale takich które naprawdę angażują odbiorców. Niestety wielu polskich marketerów jeszcze nie przestawiło się z myślenia ilościowego na jakościowe, dlatego też część z nich miała problemy z dostarczalnością maili zwłaszcza na skrzynki Gmail. Z tego co mi wiadomo, część polskich dostawców poczty elektronicznej pracuje nad analogicznymi rozwiązaniami u siebie, więc tę lekcję marketerzy będą musieli jak najszybciej odrobić. Więcej o tym jak zmieniły się zabezpieczenia antyspamowe można znaleźć tutaj.

Najciekawszy trend 2015 

W mojej ocenie w 2015 roku dwa trendy były najważniejsze i jestem bardziej niż pewny, że w kolejnym roku dalej będziemy je obserwować. Pierwszy z nich to już wcześniej wspominana automatyzacja części działań e-mail marketera. Oczywiście nie chodzi już tylko o wykorzystanie autoresponderów, ale całościowe podejście wraz z użyciem zaawansowanej personalizacji w postaci contentu dynamicznego. Drugi trend wynika z pierwszego – marketerzy zaczynają zdawać sobie sprawę z faktu, iż dysponują olbrzymimi ilościami danych o potencjalnych klientach. Jednocześnie stanęli przed wielkim wyzwaniem jakim jest skuteczne wykorzystanie owych danych. W 2015 roku obserwowaliśmy coraz więcej działań marketerów zmierzających do budowania pewnego rodzaju ekosystemów aplikacji, które wymieniają się ze sobą informacjami o odbiorcach. Patrząc na statystyki naszych klientów, widzimy, że coraz więcej z nich w bardziej zaawansowany sposób wykorzystuje nasze API oraz gotowe integracje. Co więcej, ci którzy nie dysponują własnymi zasobami IT coraz chętniej korzystają z takich integratorów jak choćby Zapier.

Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016 roku

Poza wspomnianą przed chwilą automatyzacją warto zwrócić uwagę na integrację mediów społecznościowych oraz e-mail marketingu. Z jednej strony, coraz więcej marketerów będzie wykorzystywało możliwość prowadzenia kampanii „lead generation” w takich serwisach jak Facebook czy Twitter, tym samym zasilając swoje bazy w systemach e-mail marketingowych. Z drugiej strony, możliwość integracji działań remarketingowych typu display przy użyciu e-mail marketingu daje potężny oręż do walki o zainteresowanie klientów.

Wyzwania na 2016 

Jeżeli opisane przeze mnie trendy potwierdzą się, najważniejsze wyzwania przed jakimi stanie markerter będą sprowadzały się do posiadania odpowiednich ludzi. Z jednej strony marketerzy nie mogą ulec wizji, iż systemy “wymyślą” coś za nich – takie rozwiązanie póki co nie jest możliwe i niezależnie od tego jak zautomatyzujemy procesy – dalej będziemy potrzebować pierwiastka ludzkiego do tworzenia interesującej, ludzkiej komunikacji. Z drugiej strony mam wrażenie, że tylko niewielu marketerów dysponuje sprawnymi analitykami, którzy będą potrafili z powstałego “ekosystemu” oraz danych zewnętrznych wyciągać szybko oraz poprawnie wnioski.

Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń bieżącego roku)

Obserwując jak wzrasta ilość klientów FreshMaila oraz ilość wysyłanych przez nich kampanii, mogę powiedzieć, iż e-mail marketing ma się bardzo dobrze. Co więcej, cieszy mnie, iż zdecydowana większość użytkowników FreshMaila wysyła kampanie, które generują lepsze wyniki niż te sprzed roku. Jestem pełen optymizmu dla dalszego rozwoju e-mail marketingu.

Najlepsza kampania/akcja 2015 roku 

Trudno na to pytanie odpowiedzieć, gdyż zbyt wiele kampanii budziło moje zainteresowanie, zarówno pod względem kreatywnym jak i efektywnościowym. Myślę, że uznanie należy się wszystkim, którzy dobrze realizują koncepcję permission marketingu w komunikacji newsletterowej i mailingowej. 

 ————————————————————

Tobiasz Bierka
Head of Email Marketing, THEY.PL

 Najważniejszy sukces 2015

Naszym zdaniem brak wyraźnego wygranego w tym roku.

Największa porażka 2015 

Naszym zdaniem brak wyraźnego przegranego w tym roku.

Najciekawszy trend 2015 

Wykorzystywanie w większym niż dotychczas stopniu animacji oraz elementów video w kreacjach.

Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016

Nieunikniony jest dalszy wzrost znaczenia personalizacji treści i automatyzacji komunikacji z odbiorcami. Warto pamiętać też o rosnącej liczbie użytkowników urządzeń mobilnych i w większym stopniu korzystać z responsywnych kreacji newsletterów.

Wyzwania na 2016

Kwestia ochrony danych osobowych – trzymanie ręki na pulsie wobec zmieniającego się prawa, a także walka z coraz bardziej restrykcyjnymi filtrami antyspamowymi u dostawców usług pocztowych.

Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń bieżącego roku)

Wprawdzie obserwujemy w raportach lekki spadek udziału email marketingu w całym torcie wydatków na online marketing, natomiast kanał ten niezmiennie ma się dobrze i jest jednym z najważniejszych z punktu widzenia marketerów.

Najlepsza kampania/akcja 2015 roku

Naszym zdaniem najciekawszą akcją był Black Friday, który wśród polskich sklepów internetowych jest coraz bardziej popularny i w którym email marketing odgrywał jedną z absolutnie kluczowych ról.

 —————————————————

Kamila Majcher
Head of e-mail marketing w Cube Group

Największy sukces 2015

To kolejny rok dowodzący, że e-mail jest jednym z najskuteczniejszych kanałów marketingu on-line. Rośniemy w siłę, proponując nowe rozwiązania na pozyskanie i utrzymanie przy sobie klienta. Badania DMA National Client E-mail Report 2015 dowiodły, ze ROI z e-mail marketingu wynosił ponad 3800 proc.

Największa porażka 2015

Biorąc pod uwagę duże znaczenie e-maila w marketingu on-line, porażką możemy nazwać próbę wejścia na rynek podmiotów bazodanowych nie do końca prowadzących legalne działania. Po pierwsze mowa o bazach B2B, które błędnie zinterpretowały ustawę z 2013 roku, tworząc bazy złożone z adresów ogólnych (np. [email protected]) zbieranych ze stron internetowych firm. Po 25 grudnia 2014 roku (kiedy to nastąpiła nowelizacja ustawy) podmioty te dalej usilnie chcą zarabiać na e-mail marketingu. Po drugie, mowa o wydawcach B2C, którzy rozbudowują swoje portfolio o bazy zewnętrzne – często z ruchem motywowanym lub sztucznym. Z poziomu agencji mailingowej mamy do czynienia z owymi tworami chcącymi wejść do czołówki największych wydawców w Polsce. Nie wystarczy mieć dużą bazę – dziś liczy się jakość, która weryfikowana jest przy współpracy z agencją.

Najciekawszy trend 2015

Bieżący rok upływa pod znakiem segmentacji, personalizacji oraz dostosowania przekazów reklamowych pod urządzenia mobilne, czyli Responsive E-mail Design. Nie chodzi tu o super programistyczną wiedzę na temat tworzenia reposnsywnych kreacji a o tworzenie maili jednokolumnowych, które wyglądają dobrze zarówno na desktopie, jaki i na telefonie – tak jak to robi np. Showroom czy Adidas (rys.).

Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016

W 2016 na pierwszym miejscu postawiłabym rosnący w siłę w 2015 Responsive E-mail Design.

Kolejny trend to video, dzięki któremu nasz przekaz będzie jeszcze bardziej wpływał na emocje użytkownika. O tyle jest to temat do dyskusji, że nie ma jak do tej pory jednego spektakularnego sposobu implementacji filmu, który nie groziłby przeciążeniem.

I w końcu – jeszcze bardziej precyzyjne dopasowanie komunikatu do preferencji użytkownika – Real-time Retargeting, czyli najprościej mówiąc mailing profilowany wysyłany na podstawie zachowań użytkowników w sieci w czasie rzeczywistym. 

Wyzwania na 2016

Rynek e-mail marketingowy jest stabilny, czyli wyzwania, jakie stawia przed nami, to ciągłe doskonalenie się w obecnych działaniach m.in. głębszej personalizacji czy walce ze spamem. Potrzebujemy większej edukacji marketera pod kątem lead nurturingu – zintegrowania wszelkich kanałów komunikacji, aby nie pozostawiać zainteresowanego użytkownika na poziomie maila lub strony, ale zaprosić go do interakcji odpowiednią komunikacją podczas jego dalszej wędrówki po sieci.

Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń bieżącego roku)

Budżety przeznaczane na e-mail marketing były w 2015 wydawane rozsądniej niż w latach ubiegłych. Wzrosła świadomość marketerów pod kątem możliwości precyzyjnego dotarcia do użytkownika. Zauważamy rosnące znaczenie podmiotów, które w swoim portfolio posiadają jakościowe bazy, z możliwością segmentacji i wyselekcjonowania profili behawioralnych.

Wartość rynku reklamowego utrzymuje się od kliku lat na stałym poziomie – około 120 mln zł rocznie. W 2015 zgodnie z przewidywaniami z raportu Interaktywnie.com wydatki te będą rosły, niemniej jednak z moich obserwacji wynika, ze może być to niewielki wzrost, biorąc pod uwagę właśnie rozsądniejsze lokowanie budżetów w obrębie e-mail marketingu.

Najlepsza kampania/ akcja 2015 roku

Moim zdaniem na laur najlepszej kampanii zasługują działania marketerów Sklep-Presto.pl i Freshmaila. Akcja udowadnia, że do zrobienia efektywnej kampanii mailingowej niepotrzebne nam są super systemy marketingu automation, a jedynie przemyślana strategia działań.

Freshmail posegmentował bazę subskrybentów Sklep-Presto.pl i wysłał do nich content dynamiczny uzależniony od preferencji danej grupy docelowej. W kampanii przeprowadzano testy A/B, dbano o aktualizację bazy i jej regularną segmentację oraz jak najczęstszą zmianę banerów dynamicznych.  Mówi się, że genialne pomysły to te najprostsze – i ta kampania to potwierdza.

————————————————–

Tomasz Rowiński
Beemail

Najważniejszy sukces 2015

Coraz większe wykorzystanie personalizacji oraz segmentacji w e-mail marketingu. Zaprzestanie wysyłki identycznych wiadomości znacznie wpływa na skuteczność podejmowanych działań. W temacie e-maila pojawia się imię odbiorcy – co sprawia, że traktuje on wiadomości jako osobisty przekaz, a nie spam. Przygotowywane są różne wersje przekazu, skierowane do danego segmentu odbiorców. Także coraz więcej firm pamięta o stałych klientach, przygotowując specjalne wiadomości skierowane tylko do nich.

Największa porażka 2015

Dalej obserwujemy, że przy bazach mailingowych klienci trzymają się zasady „im więcej, tym lepiej”. Przynosi to jednak negatywne konsekwencje. Tracimy przez to zaufanie subskrybentów do naszej marki oraz często rujnujemy reputację naszych adresów IP, ze względu na wysoki wskaźnik oznaczeń wiadomości jako spam. Niestety dalej są także ignorowane kwestie miękkich i twardych zwrotek. Wynika to także z braku analizy kampanii. Wysyłki nadal realizowane są do pełnej bazy, co automatycznie zwiększa koszty. Do negatywnych praktyk zaliczyć można także brak dołączenia przez nadawców możliwości wypisania się z mailingów, lub ukrywanie jej.

Najciekawszy trend 2015

Świetne wykorzystanie dni specjalnych w e-mail marketingu. Najlepszym tego przykładem jest listopad-grudzień. Black Friday, Cyber Monday, Dzień darmowej wysyłki, Dzień Mikołaja – super przygotowane wysyłki, wykorzystujące potencjał każdego z tych dni, by zwiększyć swoją bazę oraz sprzedaż.

Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016

Wykorzystanie RTM w e-mail marketingu. Ostatni sukces koszulkowo.com z hasłem „Sort najgorszych Polaków”, pokazał nam jak można to świetnie wykorzystać w sprzedaży. Dostosowanie e-mail marketingu do obecnej sytuacji, przygotowywanie nowych kreacji, dostosowanych do obecnych wydarzeń w społeczeństwie.

Wyzwania na 2016

Większy nacisk na badania zachowań klientów. Analiza ich koszyków, wykonywanych akcji. Indywidualne podejście do każdego klienta, sprawdzenie, w których momencie przerwali akcję zakupową oraz szybka reakcja na pomoc w jej ukończeniu.

Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń bieżącego roku)

Sytuacja rynku jest bardzo stabilna. Nie widać dużych wahań w obecnych realiach.

Najlepsza kampania/akcja 2015 roku

Allegro. Świetnie badają akcje wykonane przez użytkownika. Wysyłają im informacje o podobnych artykułach z kategorii, oraz o przecenach na niedawno oglądane aukcje. Allegro postawiło także na content na stronie oraz w mailingach. Pomagają w wyborze towaru, wysyłają zestawienia oraz testy. Większy nacisk na usługę „raty PayU” wpływa na wzrost sprzedaży oraz możliwość załatwienia formalności przez formularz oraz e-mail.

 

Zobacz nasze pozostałe podsumowania!