Vans – po prostu „Off The Wall”

Vans – po prostu „Off The Wall”
Marka Vans jest istotnie związana z subkulturą skateboardingową, prawie od samego początku swojej działalności. Gdy mówimy o jeździe na deskorolce, jest to jedna z pierwszych marek, które przychodzą na myśl. Jak zaczęła się jej historia, nieodłącznie powiązana z tym sportem?
O autorze
4 min czytania 2016-01-08

fot. www.mainlinemenswear.co.uk

Marka Vans została stworzona w marcu 1966 roku w Anaheim w Kalifornii. Jej twórcami jest dwójka braci: Paul Van Doren i James Van Doren oraz Gordon Lee i Serge D’Elia. Pierwszy sklep założony został pod nazwą Van Doren Rubber Company. Głównym zamysłem było tworzenie butów indywidualnie dostosowanych do klienta. Van Doren jako pierwszy oferował buty na zamówienie robione w ciągu kilku dni. Każdy mógł przyjść i zamówić parę, wybierając uprzednio jej model, wzór i kolor. Już pierwszego dnia zamówiono ich 12 i wszystkie zostały wyprodukowane oraz przekazane klientom jeszcze tego samego dnia. Ze względu na cenę i możliwość wyboru kolorów, Vansy powoli zaczęły stawać się coraz bardziej popularne, szczególnie wśród młodzieży szkolnej. Podobno dzięki niej powstał także bardzo znany model, „Checkerboard”. Jeden z pracowników Van Doren przypadkowo zauważył ucznia, który znudzony po szkole siedział i malował swoje buty, robiąc linie i tworząc kwadraty, które następnie zamalowywał. Pracownik zainteresowany wzorem zasugerował stworzenie modelu go zawierającego.


źródło: vans.com

Na początku lat 70, skateboarding nie był popularnym sportem. Jednak nowo wprowadzona metoda wytwarzania kółek do deskorolek (zaczęto wytwarzać je z poliuretanów zamiast np. z metalu), co przyczyniło się do wzrostu m.in. stabilności i komfortu jazdy, sprawiła, że sport ten stał się bardziej przystępny i szybko wzrosło nim zainteresowanie. Tak się akurat złożyło, że produkowane wtedy Vansy miały jednolicie odlewaną gumową podeszwę (tzw. „Waffle sole” – podeszwa niezmieniona do dzisiaj), która umożliwiała bardzo dobrą przyczepność podczas jazdy na deskorolce.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj


źródło: vans.com

Dodatkowo nie były one drogie, dzięki czemu przyciągnęły do sklepu okolicznych miłośników tego sportu. Jednymi z pierwszych byli tzw. The Z-Boys, czyli Zephyr Competition Team, wśród których znajdowali się Allen Sarlo, Jay Adams czy późniejsi światowej klasy zawodnicy Tony Alva i Stacy Peralta. Paul Van Doren zauważywszy, jak dużym atutem był rodzaj podeszwy użytej w Vansach, zaczął ją przez lata udoskonalać, aby jeszcze lepiej spełniała swoje zadanie podczas jazdy. Pierwszy model butów skierowany głównie do skaterów został wypuszczony w 1976 roku i zawierał po raz pierwszy logo „Off The Wall”, używane do dzisiaj. Jednymi z pierwszych, którzy używali tej frazy i dzięki którym została ona wykorzystana przez Vans byli wspomniani już Tony Alva i Stacy Peralta. Na początku lat 70 jeździli oni na deskorolkach po wysuszonych basenach, a określenie to użyte zostało przez jednego z członków Z-Boys w momencie, kiedy Alva jadąc po ścianie wyskoczył z deską poza jej krawędź.

Słuchaj podcastu NowyMarketing


źródło: gonesk8ing.wordpress.com

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się


Jedna z reklam, zawierająca opis tego, czym dla marki jest fraza „Off The Wall”.
źródło: skately.com

Tony Alva jest jedną z osób odpowiedzialnych za tworzenie przez Vans modeli dla skaterów. Przekonał on Paula Van Dorena, że skateboarding jest idealnym rynkiem dla butów Vans, a także pomógł mu udoskonalać modele bazując na swoim doświadczeniu z jazdy, dzięki czemu wiedział, jakie powinny one być, czego im brakuje. Działania te sprawiły, że marka zyskała ogromną popularność i została doceniona przez rzesze skaterów, a także jest od tamtego czasu nieprzerwanie kojarzona ze skateboardingiem i luźnym stylem życia. Dodatkowo dzięki możliwości uzyskania przez klienta dowolnego koloru butów, również ludzie nie związani z subkulturą skateboardingową zainteresowali się marką. Z początkiem lat 80′, posiadała ona prawie 70 sklepów na terenie całego USA, a także zaczęła prowadzić sprzedaż wysyłkową poza kontynent.

Sporym przełomem dla Vansów stał się film „Fast Times at Ridgemont High”, który trafił na ekrany kin w 1982 roku. Jednym z głównych bohaterów był Jeff Spicoli, grany przez Seana Penna, który nosił właśnie buty Vans, model „Checkerboard”.


kadr z filmu „Fast Times at Ridgemont High”

Pojawienie się Vansów w filmie było jednym z najbardziej nieoczekiwanych product placementów, który przyniósł marce niezwykłą popularność. Buty zaczęły być szerzej znane i stały się jednymi z najbardziej pożądanych przez młodzież na terenie całego USA, ale także i na świecie.

Mimo dużej popularności, po odsunięciu się od marki Paula Van Dorena, w połowie lat 80 Vans było zadłużone i zbliżało się do bankructwa. Jedynie dzięki szybkiemu powrotowi Van Dorena i jego działaniom, między innymi obcięcie całego budżetu na reklamę, udało się w ciągu kilku lat doprowadzić firmę z powrotem do świetności. Zbiegło się to ze wzrostem zapotrzebowania na Vansy przez odbiorców na całym świecie, dzięki czemu pod koniec lat 80′ firma sprzedawała około 2 milionów par butów i generowała przychód rzędu kilkudziesięciu milionów dolarów.

Vans, jako marka już kojarzona ze sportem, postanowiła umocnić się na tej pozycji i stworzyła szereg eventów sportowych. Od 1994 roku sponsoruje Vans Triple Crown, w skład którego wchodzą zawody i imprezy sportowe związane ze skateboardingiem, snowboardingiem, surfowaniem, jazdą na BMX czy motocrossem. Sama marka sponsoruje również własne drużyny na całym świecie, związane z różnymi dyscyplinami sportów ekstremalnych. Dzięki takim działaniom Vansy stały się popularne na całym świecie, nie tylko jako marka butów, ale i sponsor wyjątkowych imprez sportowych, które są także transmitowane w telewizji, co dodatkowo wpływa na rozpoznawalność marki. W 1998 roku Vans otworzył swój pierwszy skatepark, znajdujący się w Orange County w Kalifornii. Od tamtego czasu powstało wiele skateparków stworzonych przez Vans, z czego niektóre z nich są darmowe i powszechnie dostępne.

Marka nie tylko związała się ze światem sportu, ale również muzyki. W 1995 roku zorganizowana została trasa muzyczna „Warped Tour”, od 1996 nazwana już „Vans Warped Tour” ze względu na głównego sponsora – Vans, podczas której występowali artyści z różnych nurtów muzycznych, jak punkrock, metal, hardcore, ska, hip-hop czy reggae. Od pierwszej edycji, na trasie wystąpiło kilkuset wykonawców, m.in. the Casualties, Bad Religion, Fu Manchu, Deftones, Eminem, No Doubt, Billy Idol, The Misfits, Rollins Band czy Six Feet Under. Oferując młodym ludziom niezapomniane przeżycia związane z muzyką, marka przekonywała do siebie coraz większe ich rzesze.

Od 2004 roku na stronie internetowej, istnieje możliwość dostosowania różnych modeli butów, a następnie ich zamówienia.

Marka na stałe wpisała się w popkulturę. Pojawia się w filmach, komiksach, noszona jest przez gwiazdy muzyki, aktorów, celebrytów, ludzi na całym świecie, i tych uprawiających sport, i tych nie będących typem sportowca. Obecnie produkowana jest cała gama produktów, m.in. czapki, koszulki, spodnie, bluzy, okulary, czy torby.

Wzrost popularności marki w jej historii związany był również z przejściem mody skateboardingowej do mainstreamu. Stała się ona bardziej popularna, a razem z nią szły w parze buty Vans, jako nieodłączny element całej subkultury. Dzięki takiemu przywiązaniu się do konkretnej subkultury i idącej za nią mody, Vans zapewniło sobie stabilną pozycję, którą utrzymuje do dziś.

źródło:
-www.vice.com/en_uk/read/where-your-vans-came-from
-www.rwbeyondthebox.com/blog/2013/6/11/vans-story