Onet w rękach Ringier Axel Springer – co to znaczy dla rynku reklamy internetowej?

Onet w rękach Ringier Axel Springer – co to znaczy dla rynku reklamy internetowej?
4 czerwca tego roku Ringier Axel Springer Media AG, spółka joint venture należąca do Axel Springer AG i Ringier AG, podpisała porozumienie z TVN S.A. dotyczące przejęcia 75 proc. akcji w Grupie Onet.pl S.A., spółce należącej do TVN.
O autorze
2 min czytania 2012-06-14

Cena zakupu, jaka została podana do publicznej wiadomości, to 956,25 mln złotych (ok. 217,5 mln euro). Strony transakcji ustaliły wartość transakcji na poziomie 1 275 mln złotych. Edyta Sadowska, Prezes Zarządu Ringier Axel Springer Polska, tak komentowała tego dnia to wydarzenie: „Roczny wzrost rynku internetowego w Polsce wynosi około 6 proc. Szczególnie w obszarze reklamy efektywnościowej i reklamy w wyszukiwarkach polski rynek reklamy internetowej rośnie w tempie 15 proc., a dynamika wzrostu wydatków na reklamę display znacznie wyprzedza kraje Europy Zachodniej. Przejęcie Onet.pl oznacza, że możemy szybko zyskać możliwości niezbędne do tego, by nasza oferta rynkowa była jeszcze bardziej atrakcyjna i innowacyjna”.

O komentarze na temat tego, w jaki sposób przejęcie Onetu przez Ringier Axel Springer wpłynie na rynek reklamy internetowej, poprosiliśmy osoby związane z branżą.

Grzegorz Tomasiak, Prezes Zarządu Wirtualna Polska SA

Przejęcie Onetu przez RAS jest istotnym wydarzeniem dla branży. Następstwem transakcji będzie powstanie grupy medialnej, skupiającej bardzo silne narzędzia komunikacyjne – zarówno online, jak i offline. RAS ma tej chwili w Polsce ok. 5 mln RU, a pozyskanie Onetu może oznaczać dla niej skok w Megapanelu – z 17 pozycji do pierwszej trójki – i walkę o miejsce na podium z Google, YouTube oraz Facebookiem. Nastąpi to, jak sądzę, nie wcześniej, niż w Q1 2013, gdy zostaną spełnione wszystkie warunki transakcji. Spodziewamy się, że dopiero w przyszłym roku nowy właściciel zacznie wykorzystywać potencjał reklamowy Onetu. Czy jego działania będą skuteczne czy wręcz odwrotnie, czas pokaże.

Artur Muszkiet, Dyrektor Zarządzający ARBOinteractive

Przejęcie większej części akcji Onetu przez Axel Springer nie będzie miało dużego wpływu na rynek reklamy internetowej, natomiast jest to znacząca zmiana dla obu podmiotów. Onet jest wzmocnieniem produktowego portfolio Axel Springer o jednego z największych graczy na rynku reklamy online, co pozwoli na wzbogacenie i uatrakcyjnienie oferty wydawcy. Onet to także cenne know-how, które rozszerzy zakres kompetencji Axel Springer na publikacje i reklamę online. Dla Onetu akcja ta może okazać się niekorzystna, ponieważ doprowadzi do zmian wewnętrznych i skupienia uwagi raczej na nich niż na zmieniających się  warunkach na rynku.
LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Ciekawej wypowiedzi udzielił nam również ekspert przez wiele lat związany z branżą reklamy internetowej, który jednak prosił o zachowanie anonimowości.

To przejecie silnie wzmocni Onet. Axel Springer ma świetne, ale słabo wykorzystane, zaplecze kontentowe. Onet to uruchomi – zyska na zasięgach. Poza tym Onet będzie teraz posiadał dobrego właściciela do wchodzenia w kampanie transgraniczne (Axel Springer Europe jest w tym mocne). Jeśli w umowie są zapisy (a tego nie wiem) o dalszej współpracy na linii TVN – Onet w zakresie contentu video to Onet wygrywa podwójnie. Rynek reklamy internetowej w Polsce jeszcze przez co najmniej 3 lata będzie rósł dość dynamicznie. SEM złapał zadyszkę i display jest się w stanie odbić. Szczególnie jeśli uda się spopularyzować formaty rich mediowe. Wszystko to zagra na korzyść Onetu jako największego gracza.”

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się