Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

#MasterCardGraZWOŚP – hashtag nr 1 na świecie! Case study MasterCard

W dniu 24. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy polski oddział MasterCard już po raz trzeci zorganizował na Twitterze zbiórkę pieniędzy na rzecz Fundacji. Każdy użytkownik Twittera, który opublikował w dniu Finału tweet z hashtagiem #MasterCardGraZWOŚP,
O autorze
3 min czytania 2016-01-26

dokładał własną wirtualną cegiełkę, której koszty pokrywała firma MasterCard.

W 2014 w akcję włączyło się ponad 13 tysięcy użytkowników Twittera, rok później liczba ta wyniosła już niemal 26 tysięcy osób. Firma MasterCard zadeklarowała więc, że jeśli w 2016 roku 30 tysięcy unikalnych użytkowników Twittera wyrazi swoje wsparcie dla akcji, przekaże na konto WOŚP kwotę 150 tys. złotych. Akcja ponownie skierowana była do użytkowników Twittera w Polsce i poza granicami kraju. Za monitoring i bieżącą analizę wzmianek na Twitterze odpowiedzialna była firma Brand24, a bieżącą komunikację projektu poprowadziła agencja Solski Burson-Marsteller.

Jakie były cele kampanii?

  • Zebranie pieniędzy na wsparcie Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
  • Zbudowanie masowego wsparcia dla WOŚP na Twitterze w dniu Finału.
  • Zaangażowanie mediów, blogerów, dziennikarzy, polityków, celebrytów.
  • Osiągnięcie efektu skali wykraczającego poza lokalne trendy na Twitterze

.

Realizacja

Projekt został oparty na hashtagu #MasterCardGraZWOŚP. Dwa dni przed Finałem akcja została ogłoszona w czasie konferencji prasowej WOŚP, zapowiadał ją także Michał Szafrański, autor popularnego bloga „Jak oszczędzać pieniądze”, który, podobnie jak w ubiegłym roku, bardzo mocno zaangażował się w projekt i zachęcał swoich czytelników do udziału. O akcji w ramach bieżących działań media relations, zostali również poinformowani  dziennikarze i blogerzy. W wielu mediach drukowanych i online, tuż przed Finałem, pojawiły się wzmianki o kampanii MasterCard, jako metodzie wsparcia WOŚP dla tych, którzy nie chcą wychodzić z domu, czy poświęcać własnych oszczędności na ten cel. Projekt był także zapowiadany na koncie  Twitterowym polskiego oddziału MasterCard,  na polskim fanpage’u MasterCard na Facebooku, a także na wszystkich kanałach komunikacyjnych Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. O akcji zostały także poinformowane oddziały MasterCard w innych krajach – dla zwiększenia szans na międzynarodowy zasięg projektu.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Podobnie jak w ubiegłych latach, kompleksowe wsparcie w zakresie monitoringu działań i obliczania należnej kwoty, zapewniła firma Brand24, zajmująca się monitoringiem mediów społecznościowych. Tegorocznym novum była dedykowana strona – landing page, gdzie można było na bieżąco obserwować efekty zbiórki, zasięg w mediach społecznościowych, a także śledzić „live feed”, czyli  wszystkie pojawiające się tweety z hashtagiem akcji oraz obserwować, jak rośnie animowane serce Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. W dniu Finału „Twitter wall” był także prezentowany na ekranie w telewizyjnym studio WOŚP, a o akcji przypominano w kolejnych wejściach na żywo.

10 stycznia, w dniu Finału, od samego rana prowadzona była bieżąca komunikacja na koncie @MasterCardPL – przy użyciu dedykowanych narzędzi social CMS umieszczaliśmy informacje o postępach akcji, zdjęcia z Finału dostarczane na bieżąco przez fotografa, a także wchodziliśmy w interakcję z użytkownikami Twittera, m.in. odpowiadając na pytania związane z kampanią i jej regulaminem. Jednak to sami użytkownicy byli głównymi bohaterami wydarzenia – z minuty na minutę liczba tweetów rosła , a do akcji włączyli się nie tylko zaproszeni przez nas twitterowi liderzy opinii, ale też dziennikarze, politycy i celebryci. Krótko po godzinie 16:00 udało się „zebrać” 100 tysięcy złotych, a założony przez organizatora akcji próg 150.000 złotych został osiągnięty na kilka minut przed, sponsorowanym przez MasterCard, „Światełkiem do Nieba”. Było to idealne zwieńczenie projektu, które trudno było przecież zaplanować. W czasie „Światełka” zaprezentowany bowiem został wyjątkowy film o niezwykłej dziewczynce – Amelce, której Jurek Owsiak i MasterCard przygotowali bezcenną niespodziankę: 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Efekty przekroczyły nasze oczekiwania:

  • Kwotę 150 tysięcy zł udało się zebrać już o 19:50!
  • Łączna liczba tweetów z hashtagiem #MasterCardGraZWOŚP osiągnęła, według danych Brand24, 158.530, a unikalnych użytkowników tweetujących z hashtagiem akcji było 34.596.
  • Do akcji włączyli się nie tylko polscy użytkownicy. Tweety płynęły z całego świata, a tweet z anglojęzyczną informacją na koncie @MasterCardEU został zretweetowany 2,3 tysiąca razy.
  • Przez kilka godzin hashtag #MasterCardGraZWOŚP utrzymywał się w czołówce światowych trendów na Twitterze, a przez godzinę był najpopularniejszym hashtagiem na całym świecie!
  • W Polsce hashtag #MasterCardGraZWOŚP był numerem 1 w trendach przez większość dnia.
  • W rezultacie firma MasterCard zdecydowała się na podniesienie pierwotnie zadeklarowanej kwoty i postanowiła przekazać na konto Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy 200 tysięcy złotych.

Każda edycja #MasterCardGraZWOŚP, z roku na rok cieszy  się coraz większą popularnością. Jednak przed rozpoczęciem tegorocznej akcji liczyliśmy na pojawienie się hashtagu w „trendach” poza Polską. To, że udało się zaangażować tak ogromną liczbę użytkowników i uczynić hashtag #MasterCardGraZWOŚP najpopularniejszym na całym świecie, przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. Niezwykle ważne przy tego typu projekcie jest jednak to, aby cały czas pozostawać w kontakcie z użytkownikami, nie tylko relacjonując przebieg akcji, ale też odpowiadając na pytania i udzielając dodatkowych informacji. Wszyscy zaangażowani w akcję byli pod ogromnym wrażeniem tego, jak fala serc rozlewa się na Twittera i podbija świat. Serdecznie dziękujemy Twitterowiczom w Polsce i na świecie za tak ogromne zaangażowanie, pomoc i – co najważniejsze – bardzo pozytywną komunikację w czasie całej akcji!

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się