Nie jest łatwo być psem – i to w każdym tego słowa znaczeniu. Przyjrzyjmy się jednak na chwilę losom naszych czworonożnych przyjaciół. Niejednokrotnie padają oni ofiarami nie tylko niewiedzy swoich właścicieli, nieświadomych tego jak postępować ze zwierzętami, ale i zwykłego okrucieństwa. Problem znęcania się nad zwierzętami wymaga działań, które nakierowane są na dwa cele. Z jednej strony należy pomagać tym, które doświadczają przemocy, ale oprócz tego przede wszystkim zmieniać świadomość osób odpowiedzialnych za ich los.
Jak podołać temu zadaniu? Służą temu oczywiście kampanie społeczne, jednak w natłoku akcji charytatywnych i rozmaitych grup potrzebujących pomocy, trudno przebić się ze swoim przekazem, czy też cytując bohatera kampanii "Mafia dla Psa" - “Kampanie społeczne to zawsze niezłe g....”. Zwłaszcza kampanie prowadzone na rzecz zwierząt borykają się z problemem epatowania cierpieniem i niewielką oryginalnością.
Świadomość tych problemów stanowiła inspirację dla kampanii społecznej "Mafia dla Psa"® prowadzonej na rzecz bezdomnych, pokrzywdzonych psów. Serce akcji stanowi spot, którego reżyserem, a także autorem scenariusza jest przedstawiciel młodego pokolenia polskich reżyserów, Kazimierz Zbąski, współpracujący przy tej okazji ze swoją siostrą, Marią Zbąską. Spot ten w niespotykany wcześniej sposób prezentuje problem znęcania się nad zwierzętami. W rolę ich nieformalnych rzeczników wcielają się… gangsterzy. Posługując się kolokwialnym językiem ulicy nawołują do odpowiedniego podejścia do zwierząt, tłumacząc właściwy sposób zachowania na porwanym przez siebie... psie.
Udział w nowatorskiej akcji wzięli znani aktorzy: legendarny Rysio z "Klanu” - Piotr Cyrwus, Michał Czernecki, Marcin Sztabiński, Michał Piela oraz Piotr Bujnowski, którzy wcielają się w postaci mafiosów wrażliwych na los psów.
Ironiczny klip przygotowany dla potrzeb akcji w niespotykany wcześniej sposób łączy cechy tradycyjnej kampanii społecznej z koncepcją kina gangsterskiego i dialogami rodem z "Miasteczka South Park". "Mafia dla Psa"® nie szokuje swoich widzów na siłę, ale znacząco odróżnia się od sztampowych i łzawych reklam charytatywnych, z jakimi najczęściej spotykamy się w rodzimych mediach.
Twórcy filmu zapowiadają, że pomoc Fundacji nie zakończy się na filmie – pierwszą częścią jest jednak rozpropagowanie go wśród internautów...
Mafia dla Psa nie tylko edukuje, zwiększając społeczną świadomość opisywanego problemu, ale także stanowi okazję do dobrej zabawy.
Partnerzy akcji to: Dom Produkcyjny Timecode, Nowy Teatr, Play, Siepomaga, Mediafun, Panavision, Luksfilm, Yakumama, Dorsz, Ucho Studio, OneLine. Spot został przygotowany charytatywnie.
- Zbiórka przyciąga bardzo dużo osób, wiele portali napisało o niej. Największym sukcesem jest to, że wpłacają też osoby, które na co dzień nie są wielkimi miłośnikami zwierząt, a ta kampania, jej koncepcja przekonała ich bardziej niż drastyczne zdjęcia poszkodowanych zwierząt, które często pojawiają się przy takich kampaniach. Mamy już prawie 20 tys. zł w puszce, celujemy w 50 tys. zł - mówi Agnieszka Nowik z Siepomaga.pl. Łączna kwota wszystkich wpłat zbieranych przez Siepomaga w Internecie od początku działania serwisu przekroczyła dziś 2 mln zł.
Link do zbiórki: www.siepomaga.pl/dlapsa
Aktualizacja 31.12.2012: Projekt Mafia Dla Psa, w kilka dni zobaczyło 2,5 mln osób. Spot błyskawicznie opanował internet. Udało się zebrać ponad 100 tys. zł.
Poniżej making of "Mafia dla psa":