1. Mateusz Ciećwierski, Senior Account Manager, GoldenSubmarine
2. Iza Zajfert, Client Service Director w agencji Deloitte Digital
3. Magda Chętnik, Senior Account Manager w 180heartbeats + JUNG v. MATT
4. Iga Zinkiewicz, Account Manager, Ars Thanea
5. Małgorzata Busz, Head of Client Service, Mind Progress Group
6. Anna Zielińska, Client Service Director, SMG LiquidThread
7. Monika Łapczyńska-Zygan, Client Service Director, Lemon Sky J. Walter Thompson
8.Urszula Piętka, Account Manager, WebTalk
Zobacz również
Mateusz Ciećwierski
Senior Account Manager, GoldenSubmarine
Absolwent Nowych Mediów na Collegium Civitas. Senior Account Manager w agencji marketingu interaktywnego GoldenSubmarine. W reklamie pracuje od 8 lat, w załodze GoldenSubmarine od niemal pięciu. Prelegent na konferencjach Forum Marketingu Zintegrowanego i iAB Showcase. Pracował m.in. dla : ING Bank Śląski, WWF Polska, BGŻ BNP Paribas, PKN ORLEN SA, TNS Polska, Veolia Poland, Unipetrol SA, HONDA.
Jak zostałeś accountem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Aby zachować tak zwaną poprawność polityczną, tym samym połechtać własne ambicje, powinienem powiedzieć, że to wciąż trwający proces doskonalenia siebie, który raczej można scharakteryzować jako stawanie się accountem, a nie de facto bycie nim. Oczywiście w obliczu takiego podejścia, prawnik nie byłby prawnikiem, lekarz lekarzem i tak dalej. No to do rzeczy.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Moment dziewiczego zetknięcia się z zawodem, to moment pierwszej rozmowy z klientem i zlecenia, które zrealizowaliśmy z kolegą na pierwszym roku studiów. Organizowaliśmy biuro hiszpańskich tłumaczy. Podłączaliśmy komputery i sprzęt, instalowaliśmy oprogramowanie, zaprojektowaliśmy wizytówki, robiliśmy stronę www, przywieźliśmy meble. Full-service. Wszystko w przerwie między zajęciami, po godzinach, w nocy. Ale właśnie wtedy powstał pomysł założenia tandemu do zadań specjalnych i otworzył się w moim życiu rozdział pod tytułem „Marketing”.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Szczeble kariery zależą głównie od miejsca, w którym się pracuje oraz rozpiętości struktury organizacyjnej. W jednej firmie będziesz mechanizmem łączącym wszelkie funkcje, a w drugiej tylko trybikiem koncentrującym się na konkretnych zadaniach. Wtedy nie ważne jaką masz wizytówkę, ale czy dobrze wykonujesz swoją robotę. Bo z Senior Managera, łatwo spaść na Ex-Managera.
Co należy do obowiązków accounta?
Przede wszystkim należy słuchać i czytać. Także w myślach. Nie mówić, ale rozmawiać. Być otwartym na krytykę, dyskusję. Szukać kompromisu. Inspirować – siebie i innych. Wiedzieć wszystko o czymś i coś o wszystkim.
Kogo poszukuje się na stanowisko accounta? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Istnieje dość powszechna opinia, że być accountem, to być maszyną do przekazywania maili. Ale to, czy zostanie przypięta do Ciebie łatka forłardera, zależy głównie od Ciebie samego.
Co powinno się spakować, wybierając się na to stanowisko? Chęć do codziennej pracy, do rozwoju, nauki. Wytrzymałość na stres. Warto mieć refleks, umiejętność pracowania w grupie, zarządzania czasem i umiejętnościami swoimi i innych, trafność wyboru, analizy zysków i strat. No i przede wszystkim wysoki poziom kultury osobistej, bo tego niestety nie nauczymy się już na miejscu.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy accounta?
Nie będę tutaj oryginalny. Praca z ludźmi i codzienna nauka wszystkiego od nowa.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Kiedy myślę o plusach i minusach mojej codziennej pracy, przychodzi mi na myśl most. Dlaczego? Ponieważ jest to obiekt łączący, a nie dzielący obie strony. I czasem trzeba stać murem za jednymi i drugimi. Minusem na pewno jest to, że jako most trzeba wytrzymać duże napięcie czy natężenie ruchu, ale plusem jest bycie w dwóch miejscach na raz. Bo, parafrazując, co dwa punkty widzenia, to nie jeden. A to zawsze pomaga w pracy.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
W wielu miejscach pewnie podobnie na określonych szczeblach, są zależne od doświadczenia, od tego czy jest system prowizyjny. Najlepiej poszukać w raportach, aby nie przestrzelić na rozmowie kwalifikacyjnej 🙂
Gdzie szukać pracy jako account?
Jeżeli ktoś dopiero zaczyna swoją przygodę z marketingiem, to najlepiej pierwsze kroki postawić w agencji. Dobra szkoła, interdyscyplinarność, zmiany. Oczywiście panuje zasada, że „ekanci” prędzej czy później kończą u klienta. I tak też można. Natomiast warto szukać miejsca z wizją, jakością. Gdzie nie podcinają, a pomagają rozwinąć skrzydła. Potrzebne jest zaufanie ze strony pracodawcy, który da poczucie niezależności.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać accountami?
By nie poddawali się zbyt łatwo. Nasza praca przeplatana jest porażkami i sukcesami, a dzień podpisania kontraktu jest pierwszym, zagrożonym jego rozwiązaniem. Mam wrażenie, że łatwo popaść w samo zachwyt i niebezpiecznie balansować na krawędzi spoufalenia się z klientem i samym sobą. Słuchaj, obserwuj, myśl, działaj.
———————————————————–
Iza Zajfert
Client Service Director w agencji Deloitte Digital
Jak zostałaś accountem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Jeszcze na studiach wiedziałam, że chcę pracować w reklamie. Po skonfrontowaniu moich predyspozycji z obszarami pracy w agencji, szybko trafiłam do działu acccounckiego.
Pracownik działu obsługi klienta pierwsze kroki stawia przeważnie na stanowisku Junior Account Executive, wspierając bardziej doświadczonych kolegów i koleżanki. Zdobywa doświadczenie i kolejne awanse: Account Executive, Senior Account Executive, aż obejmie obowiązki Account Managera. Kolejne szczeble kariery to praca na stanowisku Account Director, Group Account Director, Client Service Director… czyli można pozostać w obszarze biznesu lub też zmienić specjalizację – np. na strategię.
Co należy do obowiązków accounta?
Praca w agencji doskonale pokazuje, jak ważny do osiągniecia sukcesu jest wspólny wysiłek wielu osób. Sukces ma więc – zupełnie uczciwie – wiele matek i ojców. Z mojej perspektywy, główny obowiązek accounta to bycie właścicielem projektu: to od niego zespół otrzymuje wszystkie informacje, jakich udziela klient, oczekuje zaplanowania pracy, weryfikacji, wzięcia odpowiedzialności za jej efekty, etc. To również od accounta wymaga się zrozumienia klienta, sytuacji w jakiej znajduje się jego marka, jej otoczenia, wyników sprzedaży i innych ważnych aspektów. Oznacza to również, że w sytuacji, gdy coś wyjdzie nie tak, jak oczekiwał tego klient – nieważne, na którym etapie pracy – to właśnie account, jako właściciel projektu, powinien przeprosić. I powinien zrobić to w pierwszej osobie.
Kogo poszukuje się na stanowisko accounta? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Na stanowisko accounta poszukuje się osób inteligentnych, pewnych siebie, potrafiących budować relacje z ludźmi i – co bardzo ważne – nie bojących się brać na siebie odpowiedzialności. Bardzo pomaga też uporządkowanie i zdolności organizacyjne.
Myślę, że to właśnie te cechy pozwalają skutecznym accountom stać się z jednej strony partnerami dla swoich klientów, a z drugiej zbudować relacje wewnątrz zespołu, na który – w większości agencji – składa się prawdziwy mix doświadczeń i temperamentów.
Wykształcenie ma raczej drugorzędne znaczenie, choć oczywiście zrozumienie zagadnień marketingowych jest pomocne w budowaniu relacji z klientami.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy accounta?
To różnorodność doświadczeń z jakimi ma się do czynienia. Praca accounta to praca z osobami reprezentującymi zupełnie różne branże, dająca możliwość poznania ciekawych marek, okazja do spojrzenia na brandy z perspektywy nie tylko agencji, ale i klienta. A przede wszystkim efekty tej pracy, ponieważ konfrontują wyniki agencji z opiniami konsumentów.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Podczas jednej z pierwszych rozmów o wynagrodzeniu, moja ówczesna przełożona rekomendowała rozważenie opcji „mieszkania po studencku”, odpowiadając na moje wątpliwości względem oferty, jaką otrzymałam… Rzeczywiście, nie były to wymarzone warunki. Ale z nabieranym doświadczeniem, dobry account może liczyć na zadowalające zarobki.
Gdzie szukać pracy jako account?
W agencji – niezależnie od tego czy aktualnie prowadzi ona rekrutację. Jeśli masz swoją wymarzoną agencję i silną motywację, warto spróbować! Drzwi agencji są zawsze otwarte dla dobrych accountów.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać accountami?
1. Przeczytaj książkę Roberta Solomona “The Art of Client Service”: pozwala lepiej zrozumieć, jak wygląda praca accounta. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej możesz też podeprzeć się ciekawymi cytatami i… zrobić wrażenie na swoim przyszłym pracodawcy.
2. Gdy już zaczniesz pracę, zrozumiesz „o co w tym chodzi”, zatrzymaj się na moment i zastanów, czy na pewno masz w sobie to, czego potrzeba, żeby zajmować się tym, czym się zajmujesz. To nie jest praca dla wszystkich.
———————————————————–
Magda Chętnik
Senior Account Manager w 180heartbeats + JUNG v. MATT
Jak zostałaś accountem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Zaczęłam dosyć klasycznie, bo od stażu. Staż miał charakter otwarty i wcale nie było przesądzone, że trafię do Client Service’u. Na początku marzyła mi się praca w strategii, szybko jednak okazało się, że lepiej czuję się w roli accounta.
Kolejne szczeble są różnie nazywane w zależności od agencji. Ja sama w moim CV mam takie stanowiska jak Key Account Manager czy Head of Project Management.
Najbardziej klasyczna ścieżka to:
- Junior Account Executive,
- Account Executive
- Senior Account Executive
- Account Manager
- Senior Account Manager
A tu już się dzieje magia: Account Director, Group Account Manager, Group Account Director – wszystko zależy od struktury firmy i pomysłowości 😉
Co należy do obowiązków accounta?
Z moich obserwacji wynika, że są 2 podejścia do roli accounta:
1. Account jako opiekun klienta
2. Account jako opiekun klienta oraz kierownik projektu
To drugie podejście jest mi zdecydowanie bliższe i wszystkie agencje, w których pracowałam podzielały ten pogląd.
Obowiązki accounta to więc z jednej strony dbanie o dobre relacje z Klientem i wymianę informacji pomiędzy agencją a klientem, a także pozyskiwanie nowych projektów.
Z drugiej strony to zarządzanie procesami wewnątrz agencji, planowanie zadań i zasobów. Dbanie o realizację zadań w terminie, ale także o jakość wychodzących z agencji materiałów. Nie chodzi tu tylko o sprawdzenie czy wszystkie poprawki klienta zostały wprowadzone do projektu albo czy banery mieszczą się w wymaganej wadze. Account to osoba, która najlepiej zna klienta, ma w małym palcu nie tylko to, co dzieje się w danym projekcie, ale też doskonale pamięta historię projektów i potrafi tę wiedzę skonfrontować z propozycjami agencji zanim te trafią do Klienta.
Kogo poszukuje się na stanowisko accounta? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Mówi się, że accountem może być każdy, bo nie trzeba mieć skończonych żadnych konkretnych studiów ani szkoleń. Na tej samej zasadzie można by powiedzieć, że każdy może być copywriterem albo kreatywnym. I pewnie tak jest. Dobrym accountem nie jest już tak łatwo zostać. Podobnie jak dobrym kreatywnym czy copywriterem 😉
W mojej ocenie dobry account musi świetnie planować, być skrupulatny i zorganizowany, posiadać umiejętność multitaskingu, ale też mieć osobowość lidera i stalowe nerwy. Dobry account bardzo szybko przyswaja wiedzę, bo musi umieć prowadzić merytoryczne rozmowy zarówno ze strategiem, designerem, UXem, jak i programistą.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy accounta?
Właśnie ta szeroka perspektywa, możliwość zagłębienia się w bardzo różne aspekty projekty oraz wpływ na nie.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Najtrudniejsze w pracy accounta jest radzenie sobie z negatywnymi emocjami innych osób. To my jesteśmy na pierwszej linii frontu, to my przyjmujemy na siebie niezadowolenie klienta. Druga rzecz to stres, szczególnie w tych momentach kiedy coś nie zależy od nas, np. designer jeszcze pracuje nad projektem, a my już wiemy, że jesteśmy spóźnieni i mamy na linii wkurzonego klienta.
Trudno sobie z tym poradzić bez jakiejś formy odreagowania tych nagromadzonych emocji.
A plusy? Kontakt z ludźmi. Account to osoba, która zna wszystkich w agencji, bo z każdym kiedyś pracowała.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Szacowałabym, że od 2500 zł na stanowisku Juniora do 12000 zł na stanowisku Account Directora.
Gdzie szukać pracy jako account?
Najłatwiej popytać znajomych z branży, bo zapotrzebowanie na dobrych accountów jest zawsze. A jeśli się takich znajomych nie ma, to polecam grupy na facebooku w stylu „Praca w reklamie” oraz obserwowanie fan page’y agencji reklamowych.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać accountami?
Na początek bardzo polecam pracę w niedużych agencjach. To dobry start, bo można stosunkowo szybko poznać specyfikę pracy w agencji i zdobyć szeroką wiedzę.
———————————————————-
Iga Zinkiewicz
Account Manager, Ars Thanea
Jak zostałaś accountem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Podobnie jak w wielu innych zawodach nie ma jednej, jasno określonej ścieżki. Przyznaję jednak, że w porównaniu do znanych mi ludzi z branży, moja droga jest nieco bardziej skomplikowana.
Przygodę z marketingiem i reklamą rozpoczęłam od pracy w jednej z największych amerykańskich firm, zajmujących się budową i rozwojem biznesów e-commerce opartych na modelu sprzedażowym F. Kerna. Po ponad 3 latach w Malezji, bogatsza o doświadczenia z zakresu digital marketingu, e-commerce, project management-u oraz business development-u, zdecydowałam, że czas spróbować swoich sił w środowisku ściśle agencyjnym.
Współpracę z Ars Thanea rozpoczęłam od prowadzenia projektów w Nowym Jorku, a gdy dobiegły końca zaproponowano mi transfer do Polski i pracę accounta. Według mojej szefowej wykazuję naturalne predyspozycje do pracy na tym stanowisku, i tak to się zaczęło…
Szczeble kariery wyglądają zazwyczaj tak: (junior/senior) executive > (junior/senior) manager > account director, a potem? Na pewno kilka ścieżek się pojawi.
Co należy do obowiązków accounta?
Zadaniem accounta jest ułatwiać komunikację między Klientem i poszczególnymi działami w agencji, określić wspólne cele i upewnić się, że wszelkie proponowane rozwiązania dopasowane są do produktu i efektów spodziewanych przez Klienta oraz rentowne z punktu widzenia agencji.
Account występuje w roli doradcy i partnera strategicznego Klienta, dlatego tak ważna jest dogłębna znajomość jego biznesu, znajomość konsumenta, znajomość rynku, wszystkich aspektów reklamy oraz dostępnych narzędzi.
Jako lider zespołu po stronie agencji, account ma za zadanie w jasny i wyraźny sposób komunikować zespołowi potrzeby Klienta oraz skutecznie planować procesy, tak aby zoptymalizować czas pracy i energię osób realizujących projekt.
Kogo poszukuje się na stanowisko accounta? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
W tym zawodzie najlepiej sprawdzają się osoby, które cechuje empatia, łatwość w nawiązywaniu komunikacji z innymi, kreatywności oraz ciekawość świata i ludzi. Ważna jest również odporność na pracę w stresujących warunkach.
Z umiejętności twardych niezbędna jest wiedza z zakresu marketingu, zachowań konsumenta, psychologii rynku, a mile widziana znajomość nowych technologii.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Praca na stanowisku tego typu to jak jazda kolejką górską. Jednego dnia jest cicho i spokojnie, następnego może pojawić się absolutny chaos. Brak rutyny wpisuję po stronie plusów. Podobnie jak “konieczność” zgłębiania wiedzy z różnych dziedzin i możliwość poznawania różnic w działaniu biznesów w zależności od branży.
Account jest pośrednikiem pomiędzy Klientem a zespołem kreatywnym, Klientem a dyrektorami agencji, zespołem a dyrektorami agencji, zespołem kreatywnym a programistami, programistami a dyrektorami agencji i wreszcie programistami a Klientem — największym wyzwaniem jest umiejętność przekazywania informacji w jasny sposób, aby wszyscy dokładnie zrozumieli jakie są cele, jaką pełnią rolę w procesie i dlaczego robimy to, co robimy.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Wszystko zależy od doświadczenia, sukcesów w pracy i pozycji agencji na rynku. Widełki są szerokie — od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać accountami?
Poleciłabym obserwowanie marek, śledzenie trendów i kierunków w jakich zmienia się branża marketingowa oraz rozwijanie zestawu umiejętności z różnych dziedzin — od technik negocjacji i efektywnej komunikacji, po zarządzanie zespołem i projektami.
———————————————————-
Małgorzata Busz
Head of Client Service, Mind Progress Group
Jak zostałaś accountem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Accountem zostałam trochę z przypadku. Po skończeniu studiów rozglądałam się za pracą. Szukałam zajęcia w obszarze Public Relations, który w tamtym momencie był dla mnie dość naturalnym wyborem. Trafiłam do agencji reklamowej gdzie pracowałam jako PR-owiec. Niemniej portfolio moich klientów dość szybko się rozszerzało. I tak, w miarę nabywania doświadczenia w pracy w agencji, po Public Relations zostało tylko wspomnienie. A ilość, różnorodność klientów do obsługi accounckiej i stopień skomplikowania zadań stale rósł. Potem przyszedł czas na szlifowanie umiejętności, przerwę na pracę po stronie klienta i powrót do agencji – tym razem do prowadzenia działu obsługi klienta.
Szczeble kariery na tym stanowisku mogą wyglądać bardzo różnie. Znam przypadki osób, które od razu wskakiwały na stanowiska „doświadczonych accountów”. Niemniej uważam, że do standardów powinno należeć gruntowne przejście przez szczebelek juniorski i stopniowe dokładanie obowiązków, odpowiedzialności i samodzielności. Ten etap to doskonała okazja do napisania własnej księgi dobrych praktyk, poznania standardów tego stanowiska lub rozstania z zawodem. Bo, moim zdaniem, niewiele osób się do tego w gruncie rzeczy nadaje.
Co należy do obowiązków accounta?
Przede wszystkim budowanie i zarządzanie relacją z klientem (w celu osiągnięcia obopólnych korzyści). Do tego dochodzi cała masa procesów związanych z koordynowaniem projektów: realizacji bieżących zleceń, zadań i wyzwań. A także zarządzanie i współdziałanie z zespołem w agencji. Wszystko po to, aby spiąć wszystkich uczestników tej biznesowej relacji w sprawnie działający organizm. Na dokładkę dochodzi sporo papierologii, spraw związanych z rozliczeniami, zestawieniami, bilansami i rentownością. W niektórych agencjach obowiązkiem accounta jest także sprzedaż lub dosprzedaż.
Kogo poszukuje się na stanowisko accounta? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Accountem może zostać każdy – różne są potrzeby rynku… Jednak bardzo dobry account to osoba o wysokiej wrażliwości na innych, intuicyjna, analityczna, o fenomenalnej organizacji pracy, potrafiąca także zachować zimną krew kiedy sytuacja tego wymaga, przyjmująca krytykę i nastawiona krytyczna wobec innych. Bez konsekwencji i umiejętności zadawania trafnych pytań ani rusz w tym zawodzie. Warto także, aby przyszły account posiadał odpowiednią bazę merytoryczną, czyli nic innego jak wiedzę z zakresu marketingu i reklamy oraz umiejętności z obszaru zarządzania projektem, które w tej profesji są na wagę złota.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy accounta?
Różnorodność – klientów, zadań, ludzi. To, jak się zmienia relacja w wyniku dobrej współpracy – od pierwszego „dzień dobry” do końca działań (która często trwa dużo dłużej niż oficjalna współpraca 2 firm). A także radzenie sobie z problemami, które z jakiś względów mogą nieco ochłodzić relacje między firmami. I w końcu dynamika działań, czyli wszystkie wyjazdy, spotkania, zmiany, możliwości poszerzania swojej wiedzy i umiejętności, sprawdzania się w różnych sytuacjach oraz okazje do poznania ciekawych ludzi. Ta praca rzadko bywa nudna.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Na plusach skupiłam się w wypowiedzi powyżej. 🙂 A wśród minusów wymieniłabym bardzo zróżnicowany poziom merytoryczny i stopień kultury osobistej u przedstawicieli obu stron. Stres, będący efektem złego zarządzania czasem i projektem oraz niezdrową presją na wyniki. Zdecydowanym minusem są jeszcze stosunkowo niskie standardy biznesowe panujące branży, przejawiające się m.in. w braku potrzeby budowania partnerskich, zdrowych relacji zawodowych, zarówno po stronie klienta, jak i agencji. Dla osób nieprzyzwyczajonych do wysokiej dynamiki, problemem mogą być także częste spotkania, wyjazdy, duża ilość nowych wyzwań, które tworzą barwną, ale również bardzo angażującą mozaikę.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Zarobki na tym stanowisku są uzależnione od firmy, jej pozycji rynkowej, systemu rozliczeń (prowizji), doświadczenia accounta oraz miasta, w którym pracuje. Z doświadczenia wiem, że różnice mogą być ogromne, więc aby nikogo nie rozczarować, wolałabym nie podawać widełek w żadną ze stron.
Gdzie szukać pracy jako account?
W dobrych agencjach zajmujących się szeroko rozumianą komunikacją.
Co polecić osobom, które zamierzają w przyszłości zostać accountami?
Przede wszystkim, aby zainwestowały w rozwój osobisty, wykształciły w sobie bardzo dużo samokontroli i mimo wszystko nie oczekiwały, że jest to łatwa i wyłącznie fajna praca. Aby poświęciły sporo czasu na doskonalenie umiejętności interpersonalnych oraz poszerzanie wiedzy z zakresów zarządzania projektem oraz szeroko pojętego marketingu. Jeśli ktoś z natury nie potrafi budować dobrych relacji, rozmawiać i wyczuć drugiej osoby lub ma postawę mocno roszczeniową, prawdopodobnie powinien skończyć z tym fachem zanim na dobre się z nim zmierzy. To także nie jest zajęcie dla „forward managerów”, mylonych z prawdziwymi accountami. Ci pierwsi, niewiele mają wspólnego z myśleniem, tak ważnym w pracy account managera.
———————————————————–
Anna Zielińska
Client Service Director, SMG LiquidThread
W SMG LiquidThread na stanowisku Client Service Directora dba o jakość współpracy pomiędzy teamami Account Directorów, budowanie długofalowych relacji z klientami SMG oraz rozwijanie i ujednolicanie kompetencji.
Od 2000 r. była związana z agencją K2, w której do sierpnia 2015 r. pełniła funkcję Account Directora. W tym czasie odpowiadała za utrzymywanie długotrwałych relacji z kluczowym klientami agencji, biorąc udział w wypracowaniu efektywnych strategii marketingowych, składaniu rekomendacji i dostarczaniu rozwiązań w zakresie kompleksowych działań marketingowych.
Koordynowała i odpowiadała za realizację operacyjną projektów we wszystkich kanałach komunikacji dla takich reklamodawców jak Volkswagen, PZU, PKO BP czy Polpharma. Ukończyła studia na Wydziale Literatury Polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim.
Jak zostałeś accountem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Dla mnie to była droga od asystenta w firmie rozpoczynającej działania na polu Internetu – tak, pisane jeszcze wtedy z dużej litery. Nie używano jeszcze w Polsce takich słów jak digital czy on-line, częściej: multimedia – robiliśmy proste strony internetowe, prezentacje multimedialne wypalane na płytach CD w ilościach po sto sztuk i banery – pamiętam nasz pierwszy baner w technologii flash!
Szkolenie przebiegało organicznie: zaczęłam po prostu prowadzić projekty, i z jednej strony uczyłam się specyfiki produkcji interaktywnej, a z drugiej był klient i wejście w nie ustającą edukację na temat relacji, komunikacji, negocjacji. Awans przez wszystkie szczeble accounckie przychodził z kolejnymi klientami i projektami – im większe prowadziłam tym bardziej byłam gotowa na większą odpowiedzialność, większą skalę projektów i pracę z ludźmi pod sobą. Był długi czas w mojej karierze spędzony na prowadzeniu projektów jako Project Manager i Account Executive. Stanowisko Account Executiva a Account Managera zasadniczo zmienia pozycję wobec klienta i zakres odpowiedzialności za biznes. Z roli projektowej przechodzi się na managerską – pamiętam, że na to przejście czekałam dość długo i było możliwe wraz z wygranym, długoletnim kontraktem na dużym kliencie. Stanowisko się utworzyło wraz z rozwojem biznesu agencyjnego.
Zaczynamy od asystenta w dziale obsługi, który wdraża się, prowadząc pod nadzorem mniejsze zadania na projektach, później jako Project Manager lub Account Executive – w zależności od struktury działu obsługi w danej agencji – samodzielnie realizuje się projekty i dochodzi odpowiedzialność za pieniądze. W zależności od agencji różnicuje się doświadczenie i staż stanowiskami junior-senior na tych poziomach. Później są stanowiska managerskie Account Managera i Account Directora.
Wymagane jest doświadczenie projektowe, dobrze jeśli account zna bardzo dobrze proces produkcji, wie jakiego rodzaju praca musi zostać wykonana kiedy rozmawia z Klientem o rozwiązaniach, możliwościach, timingu i cenie – nie znam osób, które mogłyby to przyswoić teoretycznie. Procesy, zwłaszcza technologiczne, są skomplikowane i każdy z nich się różni – nie ma dwóch takich samych projektów.
Doświadczenie szczególnie ważne jest w miękkiej część związanej z zarządzaniem zespołami i klientem – to wymaga dojrzałości i trudno jest o „urodzonych” accountów na samym początku kariery zawodowej. Budowania relacji uczymy się nawiązując i utrzymując je, to wymaga czasu, wielu kontaktów, także tych trudnych, uczenia się stawiania granic, rozwijania swoich mocnych interpersonalnych umiejętności i pracy ze słabościami – każdy account to inny człowiek. Nie będzie w taki sam sposób prowadzić klienta i zespołu, jak jego kolega, koleżanka – to bardzo indywidulany job!
Co należy do obowiązków accounta?
Biznes – Zespół – Klient. To trzy filary do ogarnięcia. W zależności od tego czy jest to pozycja executive czy manager, różna waga jest przykładana do odpowiedzialności za te obszary. Account odpowiada za tzw. dosprzedaż na obsługiwanych klientach i bierze udział w przetargach, czyli generowanie biznesu agencji, a także pilnowanie, żeby realizacja tego biznesu była dochodowa. Zarządzanie „swoim” zespołem obsługowym, który dowozi realizację projektów, ale także zespołami biorącymi udział w realizacji projektów – od strategów i kreatywnych po webdeveloperów. I wreszcie obszar klienta – zobowiązania z umowy, realizacja w terminie, dbanie o jakość, stała komunikacja i tworzenie relacji, które w tym biznesie są bardzo ważne – klienci powierzają powodzenie swojego biznesu agencji i naprawdę szukają partnerów, którym mogą zaufać.
Kogo poszukuje się na stanowisko accounta? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Ludzi, którzy są odważni. Słuchają. Szukają rozwiązań i zawsze je znajdują, nie zatrzymując się na poziomie problemów. Nie unikają konfrontacji ale stawają do nich merytorycznie. Są empatyczni. Lubią i szanują innych ludzi – jak jest ciekawość drugiego człowieka, ta praca nigdy się nie znudzi i zawsze będzie wyzwaniem.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy accounta?
Ludzie. To jest praca, która nigdy się nie kończy – nie można osiągnąć pułapu eksperckiego na tym polu – zarządzania ludźmi, relacjami. Im trudniejsze spotkania, tym szybszy rozwój i osiąganie dojrzałości managerskiej.
I pieniądze. Lubię zarabiać pieniądze. 🙂 Tak jak biznesy klientów, nad którymi pracujemy mają przynieść efekty, tak i agencje muszą zarabiać pieniądze. Tworzenie biznesu agencyjnego jest ekscytujące!
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Trudność rodzi się zawsze w relacjach międzyludzkich, w niedocenianiu i nieszanowaniu pracowników obsługi – nie traktowaniu ich jako partnerów, choć jednocześnie od agencji wymaga się, żeby tym partnerem była. Nieludzkie tempo i stres.
Plusy to praca z ludźmi z ogromnym wachlarzem umiejętności i zainteresowań – co przekłada się na doświadczenie wszechstronności. Uczenie się świetnej organizacji która pomaga w życiu i może być swobodnie wykorzystywana w każdej branży. Patrzenie na rynek konsumencki to niekończące się pole do obserwacji i analizy zachowań społecznych – wszyscy humaniści w tym zawodzie się spełnią!
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Na rynku nie ma wypracowanych standardów, struktury agencyjne bardzo się między sobą różnią – w jednych Executive to wstępne stanowisko, a w innych trzeba mieć już kilka lat doświadczenia. Od 3 do 6 tysięcy dla Executiva, 5-8 Account Managera i do 10 tysięcy dla Account Directora.
Gdzie szukać pracy jako account?
W agencji, która realizuje dobre projekty i podąża za duchem czasu, czyli warto przejrzeć najpierw jej portfolio i sprawdzić, czy projekty jakie wypuszcza są innowacyjne i „rozmawiają” w języku jak najbardziej współczesnym. Ale generalnie agencja. To najlepsza szkoła – wypuszczamy najwszechstronniejszych!
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać accountami?
Uzbroić się w cierpliwość, wejrzeć w siebie i już na samym początku zapytać: po co chcę to robić.
Bardzo wiele osób trafia do obsługi klienta z uwagi na niski próg wejścia dla asystentów, ale bez konkretnej wizji na siebie ani rozeznania co nas w życiu kręci, będzie trudno. Sprawdzić też swój stosunek do ludzi. Ten zawód bardzo opiera się o miękkie umiejętności i bez ich rozwijania trudno będzie wytrzymać.
———————————————————–
Monika Łapczyńska-Zygan
Client Service Director, Lemon Sky J. Walter Thompson
Jak zostać accountem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Często spotykam się z sytuacją, kiedy kariera accounta zaczyna się na stażu. Niekoniecznie w zespole Client Service. Jeśli dana osoba charakteryzuje się konkretnymi cechami, zadowala ją osiąganie efektów, a nie samo działanie i cieszy ją kontakt z ludźmi, jest wielce prawdopodobne, że zostanie zauważona i zaproszona do dłuższej współpracy.
Co należy do obowiązków accounta?
Account to osoba, która łączy wszystkie procesy w firmie. To przez jej ręce przechodzą briefy i feedbacki klienta, a także wszystko to, co w agencji powstaje. Zatem z jednej strony zadaniem accounta jest zrozumienie oczekiwań klienta oraz odpowiadanie na jego potrzeby, a tam, gdzie to możliwe wyprzedzanie ich. Z drugiej strony to stanie na straży jakości wszystkiego, co jest tworzone w agencji.
W wielu agencjach reklamowych pomija się rolę accounta, jaką jest bycie liderem teamu obsługującego danego klienta. To account musi przedstawić cel i doprowadzić do sytuacji, w której zespół pracujący dla danego klienta będzie w pełni zmotywowany, aby ten cel osiągnąć. Account będąc najbliżej klienta, powinien znać najlepiej jego oczekiwania, wytłumaczyć w agencji, czego klient i jego marka potrzebują. Dla klienta musi być osobą potrafiącą rozwiązać każdy jego problem.
Kogo poszukuje się na stanowisko accounta? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Na stanowiska accountów rekrutują osoby odpowiedzialne za działy Client Service. Czasami są to Client Service Directorzy, czasami Account Directorzy, a czasami Dyrektorzy Operacyjni. Kogo szukają? Ludzi potrafiących skupiać wokół siebie innych, potrafiących motywować tych, z którymi pracują. Uporządkowanych organizatorów obdarzonych inteligencją emocjonalną. Nastawionych na consensus negocjatorów.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy accounta?
Brak powtarzalności, bo każdy projekt jest inny. Lubię kontakt ze specjalistami z różnych dziedzin, co daje możliwość popatrzenia na rynek z różnych perspektyw.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Rezultaty mojej pracy są ściśle powiązane z rezultatami osiąganymi przez innych – to największy plus i minus tej pracy.
To praca, która wymaga dużej elastyczności. Dla osób lubiących ciągłe zmiany i do pewnego stopnia brak przewidywalności praca accounta będzie idealna. Jeśli szukają rutyny albo powtarzalności w codziennym kalendarzu – niech lepiej zrezygnują. Od razu.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Są satysfakcjonujące.
Gdzie szukać pracy jako account?
Najlepiej wśród znajomych, którzy pracują w agencjach. Rekrutujący często pytają współpracowników, czy znają kogoś o cechach predysponujących na stanowisko accounta. Warto też szukać tej pracy w agencjach rozwijających się, zmieniających i podążających za zmianami na rynku reklamowym. W takim miejscu można liczyć na rozwój.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać accountami?
Dobrze się zastanowić.
———————————————————–
Urszula Piętka
Account Manager, WebTalk
Jak zostałaś accountem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Swoją karierę zawodową zaczęłam od pracy na stanowisku asystentki ds. marketingu, po stronie klienta. W tamtym czasie powstawać zaczęły agencje social media, a w związku z moim zainteresowaniem na tym polu, postanowiłam wysyłać swoje CV do wszystkich znanych mi agencji. Chciałam zdobyć doświadczenie. Tym sposobem przyjęta zostałam na stanowisko młodszego koordynatora projektów, a następnie na stanowiska Account Executive, Senior Account Executive, Junior Account Manager i finalnie – Account Manager. W większości agencji szczeble kariery w Client Service wyglądają podobnie, ale wszystko oczywiście zależy od danej struktury.
Co należy do obowiązków accounta?
Account jest buforem pomiędzy klientem a resztą działów agencji. Do jego obowiązków należy przede wszystkim kontakt z klientem i realizacja powierzonych zadań, we współpracy z programistami, grafikami, copywritermi oraz podwykonawcami. Dla klienta pełni on także funkcję doradczą. W zależności od szczebla, do tych obowiązków może dochodzić zarządzanie junior accountami, stażystami, kwestie prawno-księgowe (umowy, rozliczenia projektów, planowanie budżetów), a także dosprzedaż projektów, których nie obejmuje stała umowa z klientem.
Kogo poszukuje się na stanowisko accounta? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Empatia, cierpliwość, uprzejmość, pozytywne podejście, komunikatywność, to zdecydowanie najważniejsze cechy dobrego accounta. Dzięki nim możemy zbudować bardzo dobrą relację z klientem, która będzie procentować dla obu stron. Ponadto account musi być świetnie zorganizowany, potrafić wyznaczać sobie i innym priorytety, egzekwować, przewidywać. Dodatkowym atutem będzie super pojemna pamięć 😉 Znajomość zagadnień z dziedziny marketingu i reklamy jest równie przydatna, choć najwięcej wiedzy zyskujemy poprzez doświadczenie.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy accounta?
Pracując dla klientów z różnych branż mam szansę poznawać nowe rynki, uczyć się jak branże te funkcjonują i obserwować jak wygląda ich praca „od kuchni”. To także różnorodność projektów i zadań, a każde kolejne jest cennym doświadczeniem.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Zdecydowanym plusem jest brak nudy. Wynika on z tego, że pracujemy nad różnymi projektami. Towarzyszy temu wysokie tempo pracy – zdarza się, że trzeba wykonać jakieś zadanie w krótkim czasie, bo goni deadline. Pojawia się więc stres i odpowiedzialność. Z czasem można się jednak uodpornić i reagować na takie sytuacje z większym dystansem.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Od kilku do kilkunastu tysięcy w zależności od doświadczenia i wcześniej zajmowanego stanowiska.
Gdzie szukać pracy jako account?
Pracy można szukać na portalach rekrutacyjnych, specjalnych grupach na Facebooku (np. „Agencje reklamowe/PR poszukują”). Warto również wysyłać CV do agencji, które nie prowadzą rekrutacji. Jeśli znamy z imienia i nazwiska osoby zarządzające zespołem accountów w wybranych agencjach, można spróbować skontaktować się z nimi na Facebooku lub LinkedIn. Opór i determinacja pokazuje przyszłemu pracodawcy, że dana osoba może nadawać się na stanowisko accounta.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać accountami?
Gromadzenie wiedzy poprzez czytanie artykułów branżowych oraz bycie na bieżąco z trendami oraz kampaniami reklamowymi. Uczestniczenie w spotkaniach branżowych, których wstęp bardzo często jest bezpłatny. Warto także zweryfikować swoje zdolności interpersonalne – przede wszystkim czy lubię i czy umiem komunikować się z ludźmi. W drugiej kolejności przyda się duża doza pokory i otwartość na różnorodność zadań.
Pierwszą część artykułu przeczytasz tu>