Paweł Sala (FreshMail): Nie zapominaj o e-mail marketingu

E-mail Marketing

partnerem merytorycznym działu jest GetResponse

Paweł Sala (FreshMail): Nie zapominaj o e-mail marketingu

E-mail marketing wielu zapewne kojarzy się z dość "staromodną" metodą promocji, ale jak wskazują liczne statystyki, ta forma jest nadal na topie. O zaletach e-mail marketingu i najlepszych kampaniach rozmawiamy z Pawłem Salą z FreshMail.

Jak e-mail marketing radzi sobie wśród konkurencyjnych form promocji w Internecie? Jak ta już dość “tradycyjna” forma radzi sobie np. w starciu z reklamą wideo czy social media? 

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Zgodzę się, że e-mail marketing nie jest może tak “sexi” i “trendi” jak social media czy reklama video. E-mail marketing w odróżnieniu od innych form komunikacji w sieci ma jedną niepodważalną zaletę - jest naprawdę efektywny. Jeżeli spojrzymy na badania opublikowane przez Direct Marketing Associacion za rok 2011 okazuje się, że statystyczna złotówka włożona w e-mail marketing generuje ponad 40 złotych sprzedaży. Dla porównania na drugim miejscu tego rankingu znajdują się działania SEM, które generują ROI na poziomie 1 do 22. Oczywiście nie jest to jedyne badanie, które pokazuje niezwykłą efektywność działań w ramach tego kanału komunikacji. Amerykańska firma Focus przeprowadziła badania zgodnie z którymi pomimo tego że, na e-mail marketing nie idą największe inwestycje w ramach budżetów marketingowych to nadal jest on najbardziej efektywnym kanałem dotarcia do odbiorców. W badaniu tym social media - najbardziej doinwestowana branża marketingu zajmuje dopiero trzecie miejsce pod względem efektywności. Dodatkowo warto zwrócić tutaj uwagę na pewną infografikę przygotowaną przez Smarter Tools. Analizując ją widzimy dominację e-maila nad innymi aktywnościami, którym poświęcamy czas korzystając z Internetu. W tym miejscu warto jeszcze podkreślić, że e-mail czy tez e-mail marketing zasadniczo nie stają w pojedynku z innymi kanałami komunikacji - raczej powinien stanowić spoiwo, wspólny mianownik pomiędzy różnymi kanałami komunikacji oraz różnymi systemami, w których przetwarzamy dane potencjalnych czy też obecnych klientów.

Rzeczywiście da się dostosować kampanię mailową do każdego Internauty? 

Powiedzmy sobie szczerze - każdy polski internauta korzysta z poczty elektronicznej - to fakt. Po drugie, w przypadku e-mail marketingu mówimy o tym, że ktoś - nasz statystyczny internauta - sam z nieprzymuszonej woli zapisuje się na dany newsletter. Wniosek z tego jest prosty - jeżeli ktoś sam zapisuje się na dany newsletter - ten kanał komunikacji jest dla niego odpowiedni :) Warto oczywiście w tym miejscu zastanowić się co w ramach newslettera będziemy przesyłać naszym odbiorcom, aby było to dla nich wartościowe. Osobiście uważam, że najlepiej działa efekt "dzielenie się wiedzą" - nie dość że budujemy wizerunek naszej marki jako eksperta w danej dziedzinie - to jeszcze możemy nie inwazyjnie promować nasze produkty/usługi :)

Jak teraz wygląda przywiązanie marek do e-mail marketingu? Czy firmy korzystają chętnie lub mniej chętniej z tej formy promocji niż jeszcze kilka lat temu? 

Z punktu wiedzenia FreshMail mogę powiedzieć tylko, że e-mail marketing nareszcie na dobre zadomowił się nad Wisłą i marketerzy bardzo chętnie korzystają z tego kanału dotarcia do swoich odbiorców. Rynek e-mail marketingu w Polsce kolejny rok z rzędu notuje wysoki wskaźnik wzrostu. W stosunku do roku poprzedniego odnotowano wzrost wydatków na e-mail marketing na poziomie 26% (badanie IAB Polska / PwC Adex). Wynik ten spowodował, iż udział e-mail marketingu w całości wydatków na reklamę interaktywną osiągnął 7% w roku 2011, co przy niskich kosztach - daje całkiem sporo wysłanych maili ;) 

Jakie błędy najczęściej popełniamy tworząc kampanie e-mail marketingowe? 

Jednym z najczęstszych błędów jest zapominanie, że e-mail marketing bazuje na danych osobowych, tak więc tworząc listę adresową należy zawsze zadbać o zebranie odpowiednich zgód wynikających zarówno z Ustawy o Ochronie Danych Osobowych jak i Ustawy o Świadczeniu Usług Drogą Elektroniczną. Sama zgoda na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych nie upoważnia nas do przesyłania newslettera. Skoro już mowa o zapisie - jeśli już o czymś zapominają marketerzy, to właśnie o zbieraniu adresów w modelu double opt-in, co może powodować, iż ktoś niechcący znajdzie się na danej liście (bo ktoś go dopisze) i uzna nas za spamera.

Tworząc samą kampanie marketerzy często starają się za dużo treści upchnąć w danym mailu zapominając o tym, że nie ilość a jakość jest ważna. Do tego często nie przestrzegają standardów kodowania co doprowadza do tego, że część wiadomości rozsypuje się w różnych programach pocztowych. W tym miejscu zapraszam wszystkich do pobrania Raportu Technologii CSS w programach pocztowych (www.freshmail.pl/css) który wyjaśnia, jak dobrze kodować wiadomości.

Marketerzy bardzo często zapominają o optymalizacji swoich kampanii czy to pod względem segmentu bazy, do której kierują daną wysyłkę, czy też treści i ich oddziaływania. Jest to o tyle niepokojące, że większość programów do e-mail marketingu ma wbudowane w siebie narzędzia do targetowania behawioralnego oraz testów A/B, które w kilka minut pozwalają na zwiększenie efektywności kampanii.

Kolejna sprawa to czas - marketerzy często zapominają, że e-mail marketing to działanie cykliczne i regularne. W praktyce oznacza to, że wysyłki powinny być zaplanowane i realizowane w konkretne dni, a nie jak sobie przypomnimy ;)

Ostatnia sprawa to kwestia raportów. Obecnie systemy do e-mail marketingu oferują niesamowicie dokładne raporty z każdej zrealizowanej kampanii - dla marketera może to być nieocenione źródło inspiracji odnośnie optymalizacji przyszłych działań. Niestety część z marketerów tylko pobieżnie analizuje główne wskaźniki takie jak Open Rate czy CTR i nie wyciąga odpowiednich wniosków.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij