Paweł Sala (FreshMail): Nie zapominaj o e-mail marketingu

E-mail Marketing

partnerem merytorycznym działu jest GetResponse

Paweł Sala (FreshMail): Nie zapominaj o e-mail marketingu

E-mail marketing wielu zapewne kojarzy się z dość "staromodną" metodą promocji, ale jak wskazują liczne statystyki, ta forma jest nadal na topie. O zaletach e-mail marketingu i najlepszych kampaniach rozmawiamy z Pawłem Salą z FreshMail.

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Czy są jakieś złote zasady dotyczące tworzenia kampanii e-mailowych?

Tworząc szablon wiadomości, którą mamy zamiar wysłać do naszych odbiorców musimy pamiętać o kilku fundamentalnych zasadach. Po pierwsze musi on być spójny z naszą stroną - wszak będziemy kierować i linkować właśnie tam. Należy pamiętać, że w 99% przypadków mail ma zachęcić do kliknięcia w przycisk call to action, a nie przekazać całą treść - tak więc warto trzymać się zasady: "krótko, zwięźle i na temat". Skoro już mowa o tekście - pamiętajmy, żeby mówić językiem korzyści dostosowanym do naszej grupy docelowej jednocześnie starając się wzbudzić poczucie pilności - rzadko ludzie wracają do maili, które już czytali.

Należy także zwrócić szczególną uwagę na rozmiar - mailing nie powinien być szerszy niż 600/650 px. Do tego główny benefit danej wiadomości powinien być widoczny w górnym prostokącie 600x350 px. Należy też pamiętać o wyraźnych przyciskach call to action.

Co do samej grafiki - to co się da staramy się zamieniać na HTML - pamiętajmy o tym, że większość programów pocztowych blokuje wyświetlanie grafik - tak więc jak nasz cały mailing będzie jedną grafiką - niezależnie jak ładą - i tak większość osób jej nie zobaczy. Kodując mailingi pamiętajmy o trzymaniu się odpowiednich standadrów HTML/CSS.

Cały czas warto pamiętać o tym, że mail to personalny i osobisty kanał komunikacji - dlatego gorąco polecam zwracanie się na "Ty" do odbiorców. Jeszcze lepiej jeżeli możemy wykorzystać personalizację i zwrócić się po imieniu do naszego odbiorcy "Paweł, zobacz co dla Ciebie przygotowaliśmy".

Oczywiście poza samą treścią maila bardzo ważne jest umiejętne wykorzystanie tematu wiadomości. Pamiętajmy, że temat z zasady im krótszy tym lepszy oraz to, że musi on zachęcić odbiorcę do otwarcia maila - tak więc powinien intrygować i również mówić językiem korzyści. Dużym błędem jest robienie tematu w stylu "newsletter 11/2012" - taka komunikacja może i intryguje, wszak nie wiemy, co się kryje pod tym mailem, ale nie specjalnie wzbudza pożądanie ;)

E-mail marketing jest często postrzegany dość stereotypowo - jako spam, którego internauci bardzo nie lubią. Co można zrobić, by zmienić ten stan rzeczy?

Tak jak już pisałem - e-mail marketing nawiązuje do koncepcji permission marketingu - czyli marketingu za pozwoleniem. Oznacza, to że ktoś udziela nam zgodę na otrzymywanie od nas konkretnych informacji marketingowych i w każdej chwili może nam tą zgodę cofnąć. Dlatego jeżeli nie chcemy uchodzić za spamerów - musimy stosować kilka złotych reguł. Po pierwsze zbierać adresy w modelu double opt-in - oznacza to, że osoba która dopisała się do naszej listy musi kliknąć w link potwierdzający, który do niej wysłaliśmy, zanim zostanie na stałe dopisana do naszej bazy. Po drugie - marketer powinien sam budować swoja bazę, a nie kupować ją lub co gorsza "zbierać" na różnych stronach - takie praktyki to czyste spamowanie. Jak już mamy bazę to szanujmy odbiorców - wysyłajmy tylko to, co zamówili i nie róbmy tego zbyt często. Głównym powodem, dla którego ludzie wypisują z newslettera lub "zgłaszają spam" jest zbyt częsta komunikacja. Skoro już przy tym jestem - pamiętajmy, że w każdej wiadomości powinien być link, który automatycznie wypisze danego subskrybenta z naszej listy. Co więcej link ten powinien być widoczny - tak aby osoba, która będzie chciała zrezygnować z naszego newslettera, mogła to zrobić bez problemu. No i na koniec - przesyłajmy tylko wartościowe, ciekawe treści, a nie samą ofertę handlową ;)

Jakie są obecnie najciekawsze trendy w e-mail marketingu?

Obecnie coraz więcej osób zaczyna sprawdzać pocztę na urządzeniach mobilnych. W maju przeprowadziliśmy badania, z których wynika, że w pierwszym kwartale 2012 roku prawie 6% sprawdzonych maili było na urządzeniach mobilnych, dla porównania powiem, że w 2010 był to niespełna 1%. Tak więc pierwszy trend, na który warto zwrócić uwagę - to fakt, iż maile powoli należy dostosowywać do urządzeń mobilnych, a co za tym idzie odpowiednio je projektować i kodować.

Drugim bardzo dynamicznym trendem jest coraz częstsze stosowanie contentu dynamicznego w mailingach. To coś w stylu personalizacji, tylko zamiast wstawiać pojedyncze słowa czy zdania, system do e-mail marketingu może wyświetlać całe bloki newslettera odbiorcom, którzy spełniają poszczególne warunki logiczne wynikające czy to z danych behawioralnych czy z danych deklaratywnych, jakie zbieramy o naszych odbiorcach.

Trzeci trend to optymalizacja. Tak jak już wspominałem - obecnie coraz więcej maili trafia do skrzynki statystycznego Polaka - tak więc coraz bardziej marketerzy muszą starać się przebić w tłumie. Obecnie już nie tylko testy A/B, spam testy czy test wyświetlania wiadomości służą do optymalizacji treści wiadomości. Równie ważne staje się optymalizowanie dnia, w którym chcemy realizować naszą kampanię czy godziny, o której ma dotrzeć do naszych odbiorców.

Czwarty trend - to synchronizacja danych z innymi systemami. Dzięki API jakie dostępne jest w systemach do e-mail marketingu w bardzo prosty sposób można integrować je z systemami CRM, CMS czy e-commerce. Dzięki temu marketer może jeszcze łatwiej zarządzać wszelkimi danymi o swoich odbiorcach i lepiej dostosowywać swój przekaz marketingowy.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij