Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Zawód: Specjaliści od marketingu (Kariera w marketingu)

Zawód: Specjaliści od marketingu (Kariera w marketingu)
Kim jest specjalista od marketingu? Jakie umiejętności powinien posiadać i co należy do jego obowiązków? Jak wyglądają jego zarobki? W naszym cyklu przybliżamy szczegóły i ciekawostki dotyczące konkretnych zawodów. Tym razem zajmiemy się stanowiskami związanymi z marketingiem.
O autorze
15 min czytania 2016-05-24

1. Lena Kowalska, Specjalista ds. marketingu, Kolporter
2. Tomasz Chmielewski, Specjalista ds. zarządzania marką Tyskie w Kompanii Piwowarskiej
3. Kinga Popławska, Trade Marketing Manager, Prudential
4. Jacek Parysek, Marketing Manager
5. Paulina Szymczukiewicz, Marketing Manager, Atrium Poland Real Estate Management
6. Piotr Czerpak, eCRM & Digital Manager
7. Agnieszka Pluta, Dyrektor ds. Marketingu i Rozwoju Produktu, Integrated Professional Solutions
Zobacz pozostałe odcinki cyklu Kariera w marketingu>

Lena Kowalska
Specjalista ds. marketingu, Kolporter

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jak zostałaś specjalistą ds. marketingu? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

W moim przypadku była to dość ciekawa sytuacja. Brałam udział w projekcie Novum Subsydium, w ramach którego dostałam się na staż na stanowisku Asystentki Zarządu. Po zakończeniu stażu przedłużono ze mną umowę, pozostawiając na tym samym stanowisku.

Realizując codzienne zadania, często współpracowałam z Doradcą Zarządu ds. Marketingu Strategicznego, który zauważył we mnie „marketingowy pazur”. Po 7 miesiącach zostałam awansowana na specjalistę ds. marketingu. Ale na pewno nie chcę na tym poprzestać. Pod okiem mojego „guru” uczyłam się i uczę nadal. 🙂 To zdecydowanie dzięki niemu jestem w tym miejscu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jeśli chodzi o szczeble kariery to w naszej firmie wyglądają one następująco: specjalista, starszy specjalista, menadżer, dyrektor.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Co należy do obowiązków specjalisty ds. marketingu?

To dość szeroki zakres zadań. Przede wszystkim: opracowywanie materiałów reklamowych oraz przygotowywanie akcji promocyjnych, wspieranie działu sprzedaży, współpraca przy opracowywaniu i wdrażaniu strategii marketingowej, kreowanie wizerunku firmy oraz jej produktów, monitorowanie rynku i proponowanie nowych produktów, działania merchandisingowe.

Ja, pracuje przy różnego rodzaju projektach. Jednak najlepiej odnajduję się w projektach związanych z wprowadzaniem do sieci nowych produktów.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Na pewno osoby mocno kreatywnej. Moimi dodatkowymi atutami są konsekwencja i upór. Pomaga również umiejętność analitycznego myślenia oraz komunikatywność. Ważna jest również dobra organizacja pracy oraz – co w dzisiejszych czasach chyba nie jest nowością – odporność na stres. Dodatkowo umiejętność pracy zespołowej.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy specjalisty ds. marketingu?

Nowe wyzwania, nowe projekty.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

A są jakieś minusy? 🙂 Plusy to na pewno pojawiające się stale nowe wyzwania. To nie jest praca rutynowa. Każdy projekt przynosi nowe wyzwania.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Zawsze mogłyby być nieco wyższe. 🙂

Gdzie szukać pracy jako specjalista ds. marketingu?

W każdej większej firmie.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać specjalistami ds. marketingu?

Dużo cierpliwości i odporności na stres.

 ———————————————————–

Tomasz Chmielewski
Specjalista ds. zarządzania marką Tyskie w Kompanii Piwowarskiej

Jak zostałeś specjalistą ds. zarządzania marką? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Ciężko byłoby zostać specjalistą ds. zarządzania marką w mojej firmie bez żadnego doświadczenia. To jakim ja mogłem pochwalić się na rozmowie rekrutacyjnej zaczęło się już na studiach, podczas których działałem w dwóch kołach naukowych. Na 4-tym roku miałem okazję odbyć 3-miesięczny staż w dużej sieciowej agencji reklamowej, od 5-tego roku rozpocząłem pracę w dziale marketingu największej sieci sklepów detalicznych w Polsce. Moja ścieżka kariery rozwinęła się tam od praktykanta, przez młodszego specjalistę ds. marketingu po pełnoprawnego specjalistę. Trwało to prawie 3 lata, po czym trafiłem do Kompanii Piwowarskiej.

Moja przyszła ścieżka kariery obejmuje stanowiska Junior Brand Managera, następnie Brand Managera i Senior Managera. Po tych stanowiskach zaczynają się już te dyrektorskie. A potem… Sky is the limit!

Co należy do obowiązków specjalisty ds. zarządzania marką?

W swojej pracy mam część stałych obszarów jakimi się zajmuję, ale pojawiają się także obowiązki związane z kalendarzem aktywacji marki. Do stałych mogę zaliczyć np. odpowiedzialność za obszar digitalowy marki Tyskie, czyli m.in. FB, Instagram, wszelkie kampanie i konkursy. Do zmiennych należą wybrane elementy aktywacji kwartalnych. Przykładowo, podczas kampanii Tyskiego Najlepszego miałem okazję zająć się outdoorem, przeprowadzeniem eventów z maszyną vendingową, działaniami PR (w tym wysyłką kreatywną życzeń do celebrytów oraz portali marketingowych), a także komunikacją wewnętrzną. Do tego należy dołączyć kampanię internetową oraz konkurs na Facebooku.

Do mniej efektownych, ale równie ważnych obowiązków zaliczę jeszcze kontrolowanie budżetu naszej marki oraz sprawy finansowo-administracyjne.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Myślę, że jedną z ważniejszych umiejętności u osób zarządzających marką jest efektywna praca pod presją czasu i łatwe dostosowywanie się do zmian. Na początku każdego projektu warto jest wszystko dobrze rozplanować, ale każdy odpowiedzialny za kampanię lub jej część wie, jak wiele w trakcie przygotowań potrafi się zmienić. Istotną cechą jest także umiejętność pracy z różnymi ludźmi – w marketingu mamy styczność zarówno z działem sprzedaży, działem finansów, działem badań, z agencjami, a czasem także z fotografami, reżyserami i aktorami. Różnorodność jest duża.

Z twardszych cech i umiejętności na pewno niezbędne są: szeroko pojęta wiedza o marketingu, znajomość excela i powerpointa, a także podstawy prawa i finansów. W moim przypadku ważna jest także wiedza o Internecie oraz social mediach.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy specjalisty ds. zarządzania marką?

Najciekawsza jest różnorodność projektów i obowiązków. Praca w marketingu charakteryzuje się małą powtarzalnością, więc codziennie zdarza się coś nowego. Dla niektórych osób taka zmienność może być minusem, ale dla mnie zajmowanie się jednego dnia konkursem digitalowym, przygotowywaniem eventu, dopinaniem tekstu na etykiecie i udziałem w wieczornej konferencji, daje mi potężny zastrzyk energii i nastraja mnie bardzo pozytywnie.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Zdecydowanie trudnością jest mała przewidywalność, którą w poprzednim punkcie oceniałem jako plus. 😉 Ma to także swoją ciemniejszą stronę. Nawet jeśli wszystko zaplanuje się perfekcyjnie, to tuż przed odpaleniem projektu może pojawić się potrzeba pozostania w pracy na trochę dłużej. Ale satysfakcja z dobrze wykonanej pracy i możliwość podziwiania swoich dokonań w TV, internecie czy przestrzeni miejskiej te drobne niedogodności przykrywają w pełni.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać specjalistami ds. zarządzania marką?

Zdecydowanie angażowanie się w marketingowe projekty już na studiach. Warto jest być aktywnym członkiem koła naukowego lub innej organizacji studenckiej – oprócz znajomości, często na całe życie, zdobywa się pierwsze doświadczenia praktyczne, które dla pracodawców są niezwykle cenne. Polecam także wszelkiego rodzaju staże, podczas których można zyskać, niezbędne do objęcia poważniejszego stanowiska, doświadczenie zawodowe. Nawet jeśli pracodawca nie zatrzyma Cię od razu na dłużej, to kiedy dasz mu się poznać z dobrej strony, zapamięta Cię i może odezwać się po jakimś czasie.

Jeśli pragniesz rozwijać się w obszarze digitalowym, warto jest założyć bloga lub fan page o interesującym Cię temacie i dowiedzieć się, jak Internet działa w praktyce.

———————————————————–

Kinga Popławska
Trade Marketing Manager, Prudential

Jak zostałaś Trade Marketing Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Wcześniej pracowałam jako dyrektor ds. obsługi klienta w agencji reklamowej. Na stanowisko TMM trafiłam w zasadzie z ciekawości, z chęci zmiany „optyki” i tęsknoty za ciekawą, ale bardziej „organizowalną” pracą po powrocie z urlopu macierzyńskiego. Chciałam też zobaczyć, jak wygląda praca po stronie Klienta. A ostatecznym argumentem było to, że firma dopiero co zaczynała stawiać pierwsze kroki w Polsce i oprócz zwykłych zadań trade-marketingowych miałam zajmować się też brandowaniem jej pierwszych oddziałów. Jak się zostaje Trade Managerem? No właśnie – w moim przypadku z ciekawości.

Co należy do obowiązków Trade Marketing Managera?

Moim zdaniem – uważne wsłuchiwanie się w potrzeby sieci. Dużą role na pewno odgrywają rozmowy z konsultantami, którzy są finalnymi odbiorcami moich usług. To samo dotyczy klientów, którzy się u nas ubezpieczają. To właśnie dla konsultantów i klientów tworzę większość materiałów, jak POS, materiały drukowane, gadżety itd. Oczywiście robię to przy uwzględnieniu założeń strategicznych firmy i jej wytycznych, co do użycia logotypu i kolorystyki oraz określonych standardów estetycznych.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Myślę, że na pewno ceni się dobrą organizację pracy i doświadczenie w produkcji materiałów reklamowych. Dodatkowo odporność na stres (terminy!) i umiejętność dochodzenia do rozwiązania, które zadowoli obie strony (wymagania i ograniczenia korporacyjne muszą się spotkać z twardą rzeczywistością trudnego w gruncie rzeczy zawodu agenta ubezpieczeniowego). Kreatywność jest niezbędna, czasem też dyplomacja. No i umiejętność prowadzenia wielu spraw jednocześnie.

Co jest dla Ciebie najciekawsze w pracy Trade Marketing Managera?

Różnorodność zadań – to zawsze coś, co cenię najbardziej. Każda nowa kampania to inne wyzwania, każdy nowy oddział to inne zadania, a każdy konsultant to inny przypadek. To wszystko trzeba połączyć w jedną sprawną i atrakcyjną całość, działającą na rzecz firmy i jeszcze czerpać z tego radość i satysfakcję.

Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?

Zdecydowanie największym wyzwaniem jest stres towarzyszący nieodłącznej potrzebie dostarczenia wszystkiego na czas. Ten biegnie szybko, a dzielić go trzeba pomiędzy pracę i rodzinę. Kiedy jest się odpowiedzialnym za wyłącznie samą siebie, to tego problemu nie ma. W moim przypadku jestem zależna od drukarzy, producentów, ekipy wykonawczej, itd. Jeżeli ktokolwiek z nich nawali, to w efekcie nawalasz ty. Dlatego bardzo ważny jest odpowiedni dobór współpracujących firm. Odpukać, na to akurat nie narzekam, a dodatkowo lata pracy nauczyły mnie dystansu do tego, czym się zajmuję w pracy.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Czy mam podać kwotę? Niestety nie mogę. I myślę, że trudno podać nawet widełki zarobków.

Gdzie szukać pracy jako Trade Marketing Manager?

Polecam przyglądanie się branży FMCG i w ogóle dostawcom usług masowych, którzy posiadają rozbudowaną sieć sprzedaży. Myślę, że coraz więcej TMM będzie pojawiać się właśnie w branży usługowej, bo do tej pory funkcja ta kojarzona było głównie z rynkiem dóbr szybko zbywalnych.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Trade Marketing Managerami?

Miejcie oczy szeroko otwarte. Nigdy nie wiadomo, co może stanowić inspirację albo rozwiązanie dla kolejnej kampanii. Róbcie rzeczy ładne i dobre i patrzcie na swoją branżę wychodząc poza utarte schematy.

———————————————————–

Jacek Parysek
Marketing Manager

Jak zostałeś Marketing Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

To zabawna historia. Pierwsza moja praca związana była z turystyką, którą dostałem po tacie w genach. Później jednak mamy geny dały znać o sobie i w ramach turystyki zająłem się zagadnieniami związanymi ze sprzedażą i marketingiem. Wierzę w synergię działań z tych dwóch obszarów, którą odzwierciedla równianie 2+2=5. Po marketingu w turystyce przeskoczyłem do pracy w agencji reklamowej, zobaczyć jak wygląda praca po drugiej stronie barykady. Bardzo cenię zdobyte przez to doświadczenia. Jednak wróciłem do pracy po stronie klienta, po drodze realizując też kilka konsultingowych projektów.

Nie przeszedłem typowej ścieżki kariery w dziale marketingu, ale standardowo pewnie zaczyna się od stażu lub stanowiska specjalisty, choć mając odpowiednie predyspozycje można po prostu przeskoczyć z innego działu.

Co należy do obowiązków Marketing Managera?

Tego samego dnia mogę planować dużą kampanię online i projektować z grafikiem nowe wizytówki.

Tak naprawdę to ogrom odpowiedzialności – od strategii, przez prowadzenie badań, po egzekucję w działaniach reklamowych i PR’owych, produkcję materiałów dla klientów i dla różnych działów w firmie – prezentacje, katalogi, ulotki, planowanie wydarzeń i czuwanie nad ogólną spójnością. Szef marketingu ingeruje też często w produkt, sprzedaż i obsługę klienta, więc fajnie jak ma wiedzę na ten temat.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Z jednej strony trzeba umieć pracować w zespole i z ludźmi, a z drugiej umieć powalczyć o swoje pomysły. W dobie optymalizacji kosztów niezwykle ważna jest kreatywność i nieszablonowe myślenie, choć nie może być to pozbawione umiejętności analizowania.

Według mnie wszystkie działania w marketingu muszą wynikać z analizy, z postawienia trafnej diagnozy i insightów. Żeby to osiągnąć trzeba też umieć szukać, pytać i słuchać. Dobry marketer potrafi też prowadzić badania i zbierać feedback. Marketing manager musi również cały czas edukować się i śledzić trendy.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Marketing Managera?

Ogrom różnorodnych wyzwań, gonitwa za nowymi trendami lub ich kreowanie. Marketing jest trochę jak magia, i do tego ciągle idzie do przodu. W przypadku reklamy internetowej dziś już nikt nie robi tego, co uznawane było za nowość 8 czy 10 lat temu.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Trudnością może być “walka” o budżet na działania. Jeśli jednak jesteśmy pewni pomysłu, mamy niezbite argumenty i umiemy wyestymować efekt i roi – to mamy duże szanse pokonać tę trudność.

Minusem może być niedoczas, wszyscy się śmieją z asapu asapów, jednak często jest to codzienność tej branży. Taki job, kochaj albo odejdź.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Wszystko zależy od efektów pracy i umiejętności. Moim zdaniem, jeśli marketing manager umie prowadzić działania w bardzo efektywny sposób, osiągając bardzo dobre wyniki działań reklamowych, nie przepalając na to dużego budżetu mediowego, może zarabiać naprawdę dobre pieniądze.

Gdzie szukać pracy jako Marketing Manager?

Dziś już chyba praktycznie każda firma ma w swoich strukturach dział marketignu, no może nie licząc tych do 5 osób. Pamiętajcie też, że wielkość firmy ani jej produkt o niczym nie świadczy, bo być może właśnie dzięki Tobie firma rozwinie się z małej w dużą lub produkt zmieni się na lepszy.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Marketing Managerami?

Solidnie zbudować podstawy. Od umiejętności trafnego definiowania grupy docelowej, przez wspomniane już insighty, po take outy i pozycjonowanie. Bez tego nie uda się zaplanować sensownej strategii, a przy jej braku możemy mówić o chaosie działań.

———————————————————–

Paulina Szymczukiewicz
Marketing Manager, Atrium Poland Real Estate Management

Jak zostałaś Marketing Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

To, że pracuję jako Marketing Manager jest wynikową kilku czynników. Z jednej strony, odkąd pamiętam, ogromną radość czerpałam z angażowania się w projekty społeczne i różnego rodzaju wydarzenia kulturalne, a przecież marketing to także tego typu aktywności. Z drugiej strony, w pierwszej pracy trafiłam na wyjątkowego przełożonego, który w pewien sposób ukierunkował moje życie zawodowe. To właśnie on dostrzegł, że marketing jest tą dziedziną, w której mój potencjał jest najlepiej wykorzystywany. Zauważył, że praca przy projektach marketingowych daje mi najwięcej satysfakcji oraz radości i zaczął w coraz większym stopniu angażować mnie w tego typu działania. Potem doceniono moje pomysły i efekty pracy, w wyniku czego pojawiła się propozycja objęcia stanowiska Marketing Managera w centrali firmy. I tak się to zaczęło.

Szczeble kariery do stanowiska Marketing Managera wyglądają raczej klasycznie. Im więcej się pracuje, tym więcej wiedzy się zdobywa. Pojawiają się kolejne wyzwania i coraz bardziej wymagające zadania. A wraz ze wzrostem zakresu obowiązków zwykle pojawia się możliwość awansu.

Co należy do obowiązków Marketing Managera?

Obowiązki Marketing Managera zależą oczywiście od branży, w której się pracuje. Rynek nieruchomości, a zwłaszcza nieruchomości komercyjnych, jest bardzo specyficznym obszarem. Zdecydowana większość działań Marketing Managera jest tu bowiem uzależniona od cyklu życia centrum handlowego. Jest to jednak sektor, który pozwala na wykorzystywanie bardzo wielu narzędzi marketingowych i kierowanie swoich aktywności do bardzo różnych grup docelowych – zarówno w relacji B2B, jak i B2C. Mówiąc najogólniej – Marketing Manager dba o pożądany wizerunek firmy, wykorzystując możliwie najbardziej kreatywne i atrakcyjne dla odbiorcy formy przekazu. Osoba na tym stanowisku współpracuje więc blisko z agencjami ATL, BTL, digital czy eventowymi. Odpowiada za widoczność firmy na targach i konferencjach. Koordynuje proces tworzenia wszelkiego rodzaju materiałów i narzędzi, takich jak broszury, plakaty czy aplikacje mobilne. To tylko kilka przykładów, zadań jest oczywiście zdecydowanie więcej.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Osoba chcąca pracować na stanowisku Marketing Managera powinna być przede wszystkim kreatywna i mieć szerokie horyzonty. Dołączając do zespołu danej firmy, powinna wnieść tam świeżość i nowe pomysły. Marketing to komunikacja z innymi, dlatego kandydat na to stanowisko powinien umieć szybko nawiązywać relacje z innymi. Ważną umiejętnością jest także sprawne delegowanie pracy. Dodatkowo, istotne jest śledzenie trendów i nowości.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Marketing Managera?

Najciekawsze jest dla mnie to, że codziennie można realizować inne pomysły. Ciągle dzieje się coś nowego. Inspirująca jest również zabawa trendami, śledzenie nowości, a co za tym idzie, możliwość zaskakiwania adresatów działań komunikacyjnych. To wszystko daje ogromną satysfakcję.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Minusów brak. 😉 Plusem tej pracy jest to, o czym mowa wyżej – kreatywność i możliwość robienia ciągle czegoś nowego. To niezwykle pobudza wyobraźnię i motywuje do działania.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Zarobki oczywiście zależą od firmy i zakresu obowiązków. W przypadku nieruchomości, im więcej projektów ma się w portfolio, tym większa jest odpowiedzialność Marketing Managera oraz jego zarobki.

Gdzie szukać pracy jako Marketing Manager?

We wszystkich firmach, w których istnieje dział marketingu. To typowa praca In-house.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Marketing Managerami?

Wszystkim, którzy rozważają pracę na takim stanowisku doradzałabym przede wszystkim śledzenie trendów i dobre przygotowanie się do rozmowy rekrutacyjnej. Bardzo często jednym z zadań podczas takiego spotkania jest znalezienie rozwiązania jakiegoś problemu. Wówczas sprawdzania jest nie tylko kreatywność, ale także umiejętność wykorzystania jej w praktyce. To bardzo ważne, bo oryginalne pomysły to jedno, a umiejętność dopasowania ich do danej sytuacji to odrębna kwestia. Uważam, że istotny jest również wybór branży, bo każdy obszar rynku niesie za sobą innego rodzaju aktywności. Warto więc już na początku kariery zastanowić się nad tym, dla jakiego typu firmy chciałoby się pracować.

———————————————————–

Piotr Czerpak
eCRM & Digital Manager

Jak zostałeś specjalistą ds. marketingu? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Zacząłem od Facebooka, gdzie w 2008 roku prowadziłem swoje pierwsze dwa fanpage dla firmy. Później, już podczas studiów, zacząłem interesować się teorią marketingu internetowego. Zacząłem czytać blogi innych specjalistów a także brałem udział w kursach internetowych z zakresu prowadzenia marketingu internetowego np. w MŚP, reklam Google AdWords i pozycjonowania SEO. Z takim zapleczem wiedzy, którą niezmiennie pogłębiałem, rozpocząłem pracę w agencji reklamowej. Byłem odpowiedzialny za kanał Facebook, prowadziłem kampanie SEM, tworzyłem treści eksperckie oraz uczyłem się kodowania w HTML i CSS, aby móc prowadzić swoje pierwsze kampanie e-mail marketingowe. Kolejnym etapem była praca w agencji e-mail marketingowej na stanowisku e-mail marketing specialist, gdzie prowadziłem kompleksowe działania e-mail marketingowe dla wielu klientów. Po agencjach przyszedł czas na bezpośrednią pracę po stronie klienta, gdzie odpowiadałem za kompleksowe działania z zakresu digital marketingu jako eCRM & digital specialist.

Co należy do obowiązków specjalisty ds. marketingu?

Do zakresu moich obowiązków należało przygotowanie strategii digital marketingowych na wielu szczeblach: obecność w social media, prowadzenie kampanii SEM, strategia pozycjonowania SEO, tworzenie aplikacji mobilnych, stron WWW oraz aplikacji na tablety i WWW wspierające sprzedaż oraz zmniejszające retencję klientów. Jako specjalista odpowiedzialny jestem również za generowanie leadów oraz sprzedaż. Istnieją również inne KPI, według których specjalista jest rozliczany kwartalnie.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Doświadczenie i wiedza teoretyczna to jedno. Drugie – zorientowane na cel biznesowy i doświadczone w danej branży. Często istotna jest znajomość regulacji prawnych np. przy działaniach e-mail marketingowych lub marketingu produktów trudnych (alkoholi, wyrobów tytoniowych), znajomość bieżących trendów dla odpowiednich grup docelowych, sezonowość branż, wiadomości z kraju i ze świata czy sytuację polityczną w danym kraju.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy specjalisty ds. marketingu?

Pomysły i idee wchodzą w życie, które działają, angażują, sprzedają, są doceniane przez odbiorców i sprzedają – to daje dużą satysfakcję i chęć podejmowania kolejnych działań, realizowania coraz odważniejszych, eksperymentalnych projektów.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Plusem jest różnorodność, niepowtarzalność projektów i działań digital marketingowych. Trudnością zawsze będą “niespodzianki” – czasem te niekorzystne – kiedy kampania jest zaplanowana i dzieje się coś, co absolutnie miało nie mieć miejsca. Nikt nie lubi takich doświadczeń, chociaż są dobrą lekcją dla całego teamu.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Zarobki w świecie marketingu są zależne od wielu czynników. Jednym z nich jest staż pracy, a także to, czy stanowisko obejmuje się pracuje w agencji czy u klienta. Kolejnym czynnikiem jest doświadczenie w różnych aspektach marketingu. Osoba z doświadczeniem w kampaniach SEM może czasami zarabiać więcej niż osoba prowadząca całościowe kampanie, ale realizująca je we współpracy z agencją reklamową.

Gdzie szukać pracy jako specjalista ds. marketingu?

Jest wiele możliwości. Najprostsza to portale branżowe z zakładkami “PRACA”. Na pewno trzeba też znaleźć odpowiednie kanały w social media, aby móc śledzić oferty. Warto raz na jakiś czas zaglądać na strony firm i agencji, gdzie w zakładce “KARIERA” może być ukryta praca naszych marzeń. Istnieją także bardziej kreatywne sposoby na dostanie pracy jako specjalista w wymarzonej firmie. Dużo case’ów na ten temat jest dostępnych w sieci.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać specjalistami ds. marketingu?

Czasami ścieżka kariery może być długa, a osiągnięcie celu (upragnionego stanowiska w wymarzonej firmie) trwać kilka lub kilkanaście lat. Ważna jest zatem cierpliwość, wytrwałość i czerpanie wiedzy i doświadczenia z każdej pracy, każdego projektu, każdego sukcesu i każdej porażki, dokształcanie się, dociekanie, czytanie branżowej prasy, udział w konferencjach, kursach, spotkaniach, podpytywania i podglądania doświadczonych kolegów, czytanie blogów specjalistów, śledzenie zagranicznych case’ów. Warto stać się ekspertem w jakiejś dziedzinie, wyspecjalizować się, zdobywać doświadczenie, nie zapominając o ciągłej edukacji. Po pewnym czasie zaprezentowanie swoich case study, projektów i teksty poradnikowe mogą stać się wskazówką dla tych, którzy w branży dopiero zaczynają.

———————————————————–

Agnieszka Pluta
Dyrektor ds. Marketingu i Rozwoju Produktu, Integrated Professional Solutions

Jak zostałaś dyrektorem ds. marketingu? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Moja kariera zawodowa od samego początku była związane ze sprzedażą, w różnych branżach. Właściwie to szerzej tematem zainteresowałam się w 2013 roku podczas tworzenia produktów opartych o technologię WiFi w firmie Aforte. Miałam bardzo dużo szczęścia, ponieważ przyszło mi pracować z osobą, która do dziś stanowi dla mnie swojego rodzaju inspirację do dalszego rozwoju w marketingu. Moje początkowe stanowisko nie było powiązane z marketingiem, jednak wykonywana praca mieściła się w zakresie marketingu mix. W 2014 roku postanowiłam zgłębić wiedzę w zakresie marketingu oraz strategii marketingowych na studiach podyplomowych na SGH w Warszawie. Jednocześnie w lipcu 2015 roku moja praca oraz zaangażowanie została doceniona przez Zarząd – awansując mnie na stanowisko Marketing Managera. W tym samym czasie rozpoczęłam pracę dla Fundacji Intelligent Technologies jako Marketing Manager. Praca na tym stanowisku była dla mnie wyzwaniem, jak również okazją do sprawdzenia samej siebie, z biegiem czasu zdobyta wiedza oraz zrealizowane projekty doprowadziły do kolejnego awansu w 2016 roku na Dyrektora ds. Marketingu i Rozwoju Produktu.

Co należy do obowiązków dyrektora ds. marketingu?

Jest to szeroki zakres obowiązków. Właściwie wymienię tylko te które są najbardziej istotne:

  • zarządzanie działem marketingu;
  • koordynowanie kluczowych projektów;
  • realizację strategii w zakresie rozwoju produktu;
  • opracowywanie raportów z wykonanych działań;
  • liczne spotkania.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Najważniejsze umiejętności to swojego rodzaju połączenie kompetencji miękkich oraz twardych. Należy posiadać specjalistyczną wiedzę w zakresie marketingu i jednocześnie móc umiejętnie komunikować z innymi. Liczy się dynamizm działania, kreatywność, jak również umiejętność analitycznego myślenia. W pracy na tym stanowisku nie wątpliwie pomaga znajomość obsługi pakietu Office oraz znajomość języka angielskiego. Praca w marketingu wymaga dużej odporności na stres, bardzo często mamy do przygotowania projekty na wczoraj, więc zdecydowanie należy wziąć to pod uwagę, jeśli chcemy rozwijać się w tym zakresie.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy dyrektora ds. marketingu?

To że odnalazłam coś dla siebie, lubię moją pracę i możliwości, jakie daje moje stanowisko. Nawet teraz udzielając odpowiedzi zdałam sobie sprawę, że najciekawszy w tym wszystkim jest mój rozwój zawodowy. To jak przebiegała i jak będzie przebiegać moja kariera w marketingu.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Do największych trudności zaliczyć można brak czasu, jest wiele pomysłów, jednak ograniczony czas na ich realizację. Kolejny to stres, który jest nieodłącznym towarzyszem w pracy.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

To chyba jednak zostawię dla siebie.

Gdzie szukać pracy jako dyrektora ds. marketingu?

Jest wiele dróg, aby zostać dyrektorem ds. marketingu – awans jak w moim przypadku lub bezpośrednia aplikacja na stanowisko.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać dyrektora ds. marketingu?

Wierzę, że ciężką pracą można osiągnąć bardzo dużo, do tego upór i szczypta „szczęścia” – to chyba moja recepta na sukces.


Zobacz pozostałe odcinki cyklu Kariera w marketingu>