Dobry wizerunek... w budowie

Dobry wizerunek... w budowie

Managerowie odpowiedzialni za planowanie i realizację strategii pozyskiwania nowych klientów w agencjach pr-owych, często omijają tę branżę szerokim łukiem…

Głównym hamulcem w działaniach promocyjnych dla firm z sektora budowlanego – bo o nim mowa - do niedawna jeszcze była „nieśmiertelna” zasada, że przedstawiciel handlowy sprzedaje najlepiej. To się jednak powoli zmienia. Jak?

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Warto się specjalizować

Branża zwana potocznie „budowlanką” wymaga od agencji pr-owych szczególnego zaangażowania już na poziomie ofertowania, a także potem w trakcie obsługi. Szczególnego, ponieważ zarówno oferta, jak i obsługa stwarzają potrzebę delegowania do projektu pracowników o specyficznych kompetencjach, co oczywiście nie ułatwia zadania managerom. Pisanie informacji prasowych lub szerzej, planowanie akcji medialnych w tak technicznej branży, wymaga inwestycji w zespół osób o szerokich kompetencjach, nie tylko kreacyjnych. Muszą to być również specjaliści którzy potrafią połączyć warsztat z wiedzą merytoryczną, gotowi na stałe poszerzanie własnych horyzontów oraz umiejętnie radzący sobie w nieprzewidzianych sytuacjach. Wynika to m.in. z faktu, że każdy materiał budowlany posiada ściśle określoną specyfikację, która musi być zawsze uwzględniona w działaniach pr-owych. Same karty techniczne i zawarte w nich opisy produktów, to wyzwanie wymagające od twórcy poświęcenia i wiedzy. Przekłada się to również na proces akceptacji większości materiałów promocyjnych, ponieważ wiąże się to z potrzebą utrzymywania kontaktów z działami technicznymi firm. Z reguły obowiązek sprawdzania tego typu tekstów traktowany jest jako ostatnia rzecz na liście „do zrobienia” – te czynniki trzeba uwzględnić w harmonogramie działań medialnych. Kolejny ważny krok, to pokazać klientom z branży budowlanej jak istotny jest – również w kontekście sprzedaży – wizerunek marki. Dla „budowlanki” bilboard, gadżet i sprawny przedstawiciel handlowy, były od zawsze standardowymi i najbardziej pożądanymi rozwiązaniami marketingowymi. W dzisiejszym świecie mediów internetowych powoli jednak to przestaje wystarczać.

Trudna sztuka budowania zaufania

W szeroko pojętym outsourcingu usług, najważniejsze jest wzajemne zaufanie. Zlecenie obsługi, zwłaszcza tej pr-owej, oznacza bowiem powierzenie zewnętrznemu podmiotowi opieki nad sowim własnym wizerunkiem. W tej dziedzinie ciężko słucha się rad osób z zewnątrz, nawet jeżeli są to profesjonaliści. Dodatkowo, agencja Public Relations ma wgląd w strategie i firmowe plany na przyszłość, niejednokrotnie wie z wyprzedzeniem o nowościach produktowych, które mają wejść na rynek. Dlatego już na starcie współpracy tak ważne są nie tylko zabezpieczenia prawne (warunki umowy), ale również… niepisane zasady budowania dobrych relacji. Wypracowuje się je na różnych poziomach. Trzeba sporo zainwestować w czas poświęcony na spotkania, w edukację i uświadamianie wagi obecności marki w mediach. Tego typu zaufanie uzyskuje się np. poprzez wskazanie przykładów skutecznych akcji marketingowych, a także regularne dostarczanie raportów i analiz prezentujących postęp, wynikający z dotychczasowych działań wizerunkowych. Natomiast, jeżeli firma postanowi już związać się umową z agencją, nierzadko jest to współpraca na lata. Po czasie przedsiębiorstwa powoli otwierają się na nowe narzędzia marketingowe i pomysły na kampanie. Zakładają profile w social mediach, na tak, wydawałoby się odległych tematycznie od budownictwa kanałach, jak np. Pinterest czy Instagram (oba mają łącznie blisko 4 mln użytkowników w Polsce).

Przyszłość w budowie…

W komunikacji wizerunkowej firm z branży budowalnej odnajdziemy kilku liderów niebojących się niestandardowych rozwiązań promocyjnych i dysponujących dużymi budżetami. Zadaniem agencji pr-owych - czyli konsultantów wizerunku - jest pokazać, że bardzo ciekawe efekty można uzyskać, nie wydając dużych kwot na marketing. Jest to metoda „małych kroków” w optymalizacji budżetu. Pracę nad wizerunkiem zaczyna się od podstaw: strona www, inwestycja w wysokiej jakości materiały graficzne (niesłabnące zapotrzebowanie redakcji na zdjęcia wysokiej jakości), dobra opinia na forach branżowych. Kolejnym krokiem jest poprawa lub inicjacja obecności w social mediach. Tu liczą się zwłaszcza materiały video, których koszt realizacji, ze względu na postęp technologiczny, wciąż spada. Na koniec nowinki z dziedziny marketingu mobilnego, jak aplikacje na smartfony i tablety pozwalające wizualizować wygląd zastosowanych materiałów budowlanych, na ekranie urządzenia.

Branża budowlana coraz bardziej otwiera się na tego typu rozwiązania. Zresztą, kto lepiej niż budowlaniec zrozumie, że o dobry wizerunek, podobnie jak o elewację, dbać trzeba przez cały rok.

Karolina Krasuska, odpowiedzialna za projekty biznesowe we wrocławskiej agencji PR-owej POiNTB.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij