Zawód: Grafik (Kariera w marketingu) (cz. 1)

Zawód: Grafik (Kariera w marketingu) (cz. 1)
Kim jest Grafik? Jakie umiejętności powinien posiadać i co należy do jego obowiązków? Jak wyglądają zarobki na tym stanowisku? W naszym nowym cyklu przybliżamy szczegóły i ciekawostki dotyczące konkretnych zawodów. Tym razem zajmiemy się stanowiskiem grafika.
O autorze
20 min czytania 2016-06-23

1. Krzysztof Nikiforuk, Art Director w agencji interaktywnej KERRIS
2. Michał Ługowski, Graphic Designer w agencji interaktywnej KERRIS
3. Mateusz Karasiński, Senior Digital Designer, SYZYGY Warsaw
4. Piotr Kopeć, Graphic Designer w OS3
5. Piotr Szkałuba, Creative Group Head w VML Poland
6. Witold Pawlęga, Graphic designer, Mind Progress Group
7. Urban Godlewski, Art Director w agencji Brand Support
8. Igor Pietrzak, Art Director, agencja Imagine
9. Dorota Chacińska, Graphic Designer w hyperCREW
10. Julita Żołnierzak, Senior Graphic Designer w Agencji VMR
Drugą część artykułu przeczytasz tu>
Trzecią część artykułu przeczytasz tu>
Zobacz pozostałe odcinki cyklu Kariera w marketingu>

Krzysztof Nikiforuk
Art Director w agencji interaktywnej KERRIS

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jak zostałeś grafikiem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Nie posiadam wykształcenia, po którym naturalnym punktem na ścieżce kariery jest praca na stanowisku „Art Director”. Jestem samoukiem. Zaczynałem od plakatów dla kół studenckich. Później miałem praktyki w wydawnictwie, prowadziłem własną działalność i zarządzałem zespołem w agencji.

Co należy do obowiązków grafika?

Kreatywna praca pod presją czasu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Kogo poszukuje się na stanowisko grafika? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Najważniejsza umiejętność to samodzielne myślenie i podejmowanie decyzji. Pracowitość i kreatywność jest zawsze wymagana na tego typu stanowiskach. Grafik to pojęcie zbyt ogólne. Gdy chcemy iść do lekarza szukamy takiego specjalisty, którego umiejętności odpowiadają naszym potrzebom. Z bólem nogi nie chodzi się do okulisty. Tak samo jest w naszym fachu. Istnieją graficy specjalizujący się w np. tworzeniu ilustracji lub w grafice 3D. Od każdego z nich oczekuje się odmiennych kompetencji.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy grafika?

Brak monotonii.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Minus, to praca z trudnym klientem. Do plusów należą momenty, w których widzi się swoje projekty na mieście lub na głównych stronach wiodących portali internetowych.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Jak się jest pracowitym, to na duży chleb wystarczy.

Gdzie szukać pracy jako grafik?

Z polecenia lub przez Behance.net.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać grafikami?

Nie bójcie się nieznanego. Na początku swojej podróży z grafiką uczcie się wszystkiego, co was zainteresuje i inspiruje. Z biegiem czasu staniecie się ekspertami w dziedzinach, w których czujecie się najlepiej. I nie zapominajcie o zdobywaniu szerokiego spektrum wiedzy z zakresu projektowania – jest ona niezastąpiona w naszej codziennej pracy.

 ———————————————————–

Michał Ługowski
Graphic Designer w agencji interaktywnej KERRIS

Jak zostałeś grafikiem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

W moim wypadku to było bardzo naturalne – od liceum plastycznego, przez studia graficzne do agencji droga jest bardzo prosta. W zasadzie kiedy myślę o tym teraz, przypominam sobie jak w podstawówce na tyłach zeszytów rysowałem postacie‚ literki i przerysowywałem logotypy. 😉 Z drugiej strony poznałem sporo dobrych grafików, którzy nie mają żadnego kierunkowego wykształcenia. Na pewno potrzebne jest ponadprzeciętne poczucie estetyki i masa pracy włożona w projektowanie czy rysowanie, ale jeśli chcesz zostać grafikiem, to nie powinno to być dla ciebie problemem.

Co należy do obowiązków grafika?

Projektowanie. Właściwie tylko tyle i aż tyle.

Kogo poszukuje się na stanowisko grafika? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Zabrzmi banalnie, ale kreatywność i sporo wiedzy. Dodatkowo grafik, szczególnie digitalowy, rzadko kiedy pracuje sam, wiec umiejętna praca w grupie jest konieczna. Dobrze, kiedy grafik jest asertywny i ma dar przekonywania, bo zdarza się, że klient potrafi być uparty przy swoich nietrafionych pomysłach, ale musi mieć też otwartą głowę i potrafić postawić się w sytuacji klienta.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy grafika?

To, że robię, to co lubię, że tworzę coś, z czego inni mogą później korzystać. Sytuacje, w których przypadkiem widzisz owoce swojej pracy w najmniej spodziewanych momentach należą chyba do najprzyjemniejszych.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Grafik to bardzo szerokie pojęcie, ale w zasadzie wszystkich nas łączy jedno – pracujemy dla klienta, nie dla siebie – i uświadomienie sobie tego jest chyba najtrudniejszą częścią tej pracy. Wszystkich nas kusi projektowanie skupione na osobistych wrażeniach estetyczne, jednak to co robimy, ma jakąś funkcję, która powinna być priorytetem. Grafik jest jednak bardziej rzemieślnikiem niż artystą, choć obie te drogi są w tym zawodzie mocno wymieszane.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Pamiętam sytuację, w której znajoma graficzka, jeszcze wtedy kończąca ASP, zadała mi to samo pytanie, mówiąc, że w tym środowisku to temat tabu. Prawda jest taka, że jest bardzo różnie, i jak w każdej branży, zarobki rosną współmiernie z doświadczeniem. Zaczyna się od 3-4 tys. dla człowieka który coś już potrafi. Ponadto chyba każdy projektant łapie pobocznie dodatkowe zlecenia, więc zarobki są bardzo nieregularne.

Gdzie szukać pracy jako grafik?

W moim przypadku zazwyczaj było tak, że praca znajdywała mnie sama. Ktoś mnie gdzieś polecił, ktoś ściągnął do swojej firmy. Sporo ogłoszeń pojawia się w internecie. Jest również masa grup na Facebooku, w których pojawiają się oferty pracy dla kreatywnych. Niektóre z nich pochodzą z bardzo fajnych agencji. Znam też takie historie, w których graficy z wydrukowanym portfolio pojawiali się w firmie, w której chcieli pracować.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać grafikami?

Czytać jak najwięcej, oglądać jak najwięcej, analizować jak najwięcej i wbić sobie w głowę, że grafik nigdy nie przestaje się uczyć.

———————————————————–

Mateusz Karasiński
Senior Digital Designer, SYZYGY Warsaw

Jak zostałeś grafikiem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Pierwsze kroki jako grafik stawiałem ponad 10 lat temu, kiedy wykorzystanie Internetu w reklamie nie było jeszcze taką oczywistością. Cała branża webowa wówczas mocno raczkowała, a ja razem z nią. Był to okres, kiedy bannery flashowe ważyły po 20kb, więc niewiele osób może te czasy pamiętać. W pierwszej agencji rozpocząłem standardowo jako Junior Graphic Designer, ale ciężka praca zaowocowała dość szybkimi awansami.

W grupie SYZYGY pracuję od 5 lat (na początku w Ars Thanea). Od momentu zatrudnienia przeszedłem przez wszystkie możliwe szczeble kariery przewidziane dla grafika — od juniora do seniora. Jednak w innych agencjach drabinka ta może wyglądać dość różnie i nierzadko okazuje się, że tytuł tytułowi nierówny. Najważniejsze, by mieć poczucie ciągłego rozwoju.

Co należy do obowiązków grafika?

Grafik poszukuje inspiracji, projektuje — czyli ilustruje własne pomysły, koloruje pomysły UX-designerów, ubiera w obraz pomysły copywriterów, a czasem także gasi pożary z Accountami. Człowiek orkiestra.

Kogo poszukuje się na stanowisko grafika? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Poszukiwani są przede wszystkim ludzie kreatywni i wrażliwi, ale niekoniecznie tzw. „artyści”. Ci bardzo niechętnie naginają się do potrzeb Klientów, a z kolei to właśnie umiejętność znalezienia z nimi wspólnego języka będzie cechą idealnego kandydata. Sukcesy wróżę grafikom, których cechuje ciekawość świata i ludzi, tym którzy poszukują własnego stylu, i tym którzy wytrwale śledzą trendy (nie tylko w grafice). Wiem też, że bez odporności na stres się nie obejdzie.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy grafika?

Praca grafika w agencji digitalowej to przede wszystkim brak rutyny, możliwość realizacji własnych pomysłów i ciągła styczność z nowymi technologiami. Dla mnie to również możliwość uczestniczenia w pracy na planach zdjęciowych i szansa na podglądanie twórców innych dziedzin. Dla webdesignera najciekawszym jednak jest możliwość obserwacji trwających badań focusowych — jak docelowi użytkownicy wchodzą w interakcje z serwisem internetowym i komentują to, co właśnie stworzył.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Łatwiej wymienić minusy, bo jest ich zdecydowanie mniej — to tempo i stres, niezliczona ilość często niejasnych poprawek oraz rozbieżności między oczekiwaniami klientów, a naszym poczuciem estetyki. Jednak satysfakcja ze zrealizowanych projektów, zarobki i możliwość wywalczenia czegoś „swojego” łechtają ego niezwykle skutecznie. A do tego wszystkiego dochodzą relacje z bardzo fajnymi ludźmi w agencji.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Z moich doświadczeń wynika, że stawki juniorskie zaczynają się od około 2500 zł, a górna granica sięga tam, gdzie umiejętności graficzne przecinają się z radzeniem sobie z brakiem snu. 😉

Gdzie szukać pracy jako grafik?

Jeśli jest się naprawdę dobrym grafikiem, praca właściwie leży na chodniku. A tak serio warto zacząć od zleceń dla znajomych, szukać możliwości współpracy z wybraną agencją jako freelancer, a kiedy okaże się, że dobrze się dogadujecie — spróbować podjąć etat. Jest także mnóstwo serwisów z ogłoszeniami dla grafików, np. dział „Jobs” na Behance pozwala wybierać spośród zleceń z całego świata.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać grafikami?

Przede wszystkim ćwiczyć, próbować, szukać własnego stylu i podglądać innych. W czasie, kiedy zaczynałem podglądanie oznaczało przede wszystkim zamawianie kolejnych tomów albumów Taschena. Dziś jest to prostsze niż kiedykolwiek. Behance czy Awwwards są kopalniami ciekawych rozwiązań webowych.

———————————————————–

Piotr Kopeć
Graphic Designer w OS3

Jak zostałeś grafikiem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Myślę, że ścieżka kariery każdej osoby jest indywidualna, nie ma jednej drogi.

Moja jest dość pokręcona, zaczęła się od doboru studiów informatycznych, a później specjalizacji grafika komputerowa i animacja. To tam poznałem podstawy programów z pakietu Adobe oraz projektowania w 3D. W trakcie nauki byłem na praktykach w wydawnictwie, gdzie montowałem krótkie filmy na potrzeby internetu. Po skończeniu szkoły zacząłem pracę w studiu graficznym jako Creative Graphic Designer, gdzie projektowałem plakaty dla branży filmowej i przygotowywałem głównie materiały pod druk. Dzięki kolegom podszkoliłem warsztat, i nauczyłem się „dobrych praktyk”. Po pracy w studiu zostałem zatrudniony w mojej pierwszej agenci reklamowej jako Art Director.

Oprócz projektowania, miałem okazję brać udział w tworzeniu i wymyślaniu kampanii. Jeździłem na plan zdjęciowy, współpracowałem z podwykonawcami oraz nauczyłem się pracy w zespole. Głównie realizowane były kampanie ATL. Obecnie pracuje dla agencji OS3 na stanowisku Graphic Designer. Tutaj rozwijam umiejętności i uczę się projektowania materiałów na potrzeby internetu. Mam możliwość brania udziału w realizacji dużych kampanii i zdobywania nowych doświadczeń.

Co należy do obowiązków grafika?

Zakres obowiązków zależy od stanowiska i miejsca, w którym się pracuje. W studiu graficznym przygotowywałem materiały do druku, w agencji reklamowej oprócz tworzenia ważne jest też wymyślanie. W zależności od profilu agencji zadania się różnią.

Kogo poszukuje się na stanowisko grafika? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Osoby kreatywne, potrafiące współpracować, chcące się uczyć, potrafiące przyjąć krytykę.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy grafika?

Różnorodność projektów, ciągły rozwój i możliwość urzeczywistnienia pomysłów, które powstają w głowach.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Jeżeli lubisz swoją pracę, to nie widzisz minusów. Ja swoją lubię.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Adekwatne do umiejętności. Im więcej potrafisz, tym więcej zarabiasz.

Gdzie szukać pracy jako grafik?

Do OS3 trafiłem poprzez ogłoszenie na Facebooku.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać grafikami?

Nie bać się pytać. Jeżeli nie wiesz, jak coś zrobić albo zastanawiasz się, czy coś może wyglądać lepiej, warto posłuchać rad bardziej doświadczonych kolegów.

———————————————————–

Piotr Szkałuba
Creative Group Head w VML Poland

Jak zostałeś grafikiem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Sprawa przyszła naturalnie, bo zawsze lubiłem bazgrać i rysować.

Kiedy byłem w szkole, grafika komputerowa nie była jakąś rozwiniętą dziedziną i dla osób, którym sprawiało to przyjemność, przyszłość rysowała się raczej w stronę ulicznego malarza. Ale czasy się zmieniły i nagle okazało się, że moje umiejętności są przydatne, a super jest robić coś, co się lubi. Szczebli kariery jest tyle, ile jest firm – każda nazywa sobie grafika po swojemu. Są miejsca, w których stażyści są Art Directorami, a w innych dopiero po 5 latach można zrzucić miano junior designera. Dla mnie osobiście nazwa stanowiska nie ma najmniejszego znaczenia, a raczej obowiązki, które za nią stoją.

Co należy do obowiązków grafika?

W małych agencjach obowiązki te są niezwykle szerokie – od animowanego bannera do kartki na urodziny szefa. W większych zakres ten udaje się jakoś ukierunkować, ale w żołnierskich słowach – ma być ładnie.

Kogo poszukuje się na stanowisko grafika? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Uważam, że przede wszystkim samodzielność, na drugim miejscu znajomość trendów i sprawna praca w grupie. Dobra obsługa Photoshopa naprawdę nie czyni grafika, a operatora.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy grafika?

Różnorodność pracy.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Czas kontra jakość to największa zmora, jeśli dodamy do tego stado osób chcących ulepszać twoje projekty. To mieszanka wymagająca wewnętrznego spokoju. Ale gdy się nie poddamy i gdy już projekt dociągnie się do końca – czeka nas wieczna chwała i duma.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Wedle umiejętności.

Gdzie szukać pracy jako grafik?

To wszystko zależne od tego, co chcemy robić. W agencjach reklamowych na pewno można nauczyć się wiele z różnych dziedzin, ale są też firmy które zajmują się tylko jednym zagadnieniem, np. stronami internetowymi. Znajdą się i tacy, dla których marzeniem jest składanie pism do druku.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać grafikami?

Praca, praca i jeszcze raz praca. Im więcej będziecie projektować, tym lepsi w tym będziecie. I najważniejsze – budujcie portfolio. Studia i prawo jazdy kategorii B są zdecydowanie mniej istotne.

———————————————————–

Witold Pawlęga
Graphic designer, Mind Progress Group

Jak zostałeś grafikiem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Od kiedy pamiętam, zawsze coś rysowałem. Często uczestniczyłem w malarskich warsztatach, próbowałem swoich sił w graffiti, a ostatnie strony w zeszytach traktowałem jak poligon dla wyobraźni. Później, gdy jako nastolatek grałem w punkowych składach, zarażony duchem DIY, zacząłem robić plakaty na koncerty swojej kapeli. To były moje pierwsze kontakty z programami graficznymi. Z wykształcenia jestem brandingowcem, więc na studiach szlifowałem swoje umiejętności tworząc identyfikacje i reklamy na studenckie projekty. I tak już zostało.

Ciężko konkretnie określić, jak wyglądają szczeble kariery projektanta. Przede wszystkim dlatego, że wiele osób w branży to freelancerzy i ciężko jest doszukiwać się hierarchii w jednoosobowej działalności. Natomiast w agencjach panuje, wynikający ze stażu pracy, klasyczny trójpodział na juniora, arta i seniora (z niewielkimi modyfikacjami). W praktyce grafik wspina się na szczyt swoją kreatywnością i znajomością rzemiosła, ale też terminowością i sumiennością.

Co należy do obowiązków grafika?

W zależności od tego czy projektant pracuje na własnej działalności, czy zasiada przed komputerem w agencji jego obowiązki będą różne. Upraszając, sztywnymi obowiązkami grafika byłyby: terminowość, umiejętność czytania briefu, cierpliwość w stosunku do uwag klientów i picie nadludzkich ilości kawy.

Kogo poszukuje się na stanowisko grafika? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Na takie stanowisko potrzeba osób otwartych, z kreatywnym nastawieniem do świata. Nie wyobrażam sobie w tej branży ludzi zamkniętych na jeden sposób widzenia tego, co je otacza. Równie ważne są umiejętności i portfolio, które pokazują jak projektant myśli i jakie ma zawodowe doświadczenia. Z innej perspektywy patrząc, grafika użytkowa to w pewien sposób połączenie sztuki i biznesu. Stąd oderwani od życia w gospodarce wolnorynkowej artyści częstokroć nie sprawdzają się na tym stanowisku.

Rzemiosło takie jak projektowanie graficzne, wymaga bardzo dobrej znajomości materii, w której się pracuje. Jest to truizm, ale nie bezpodstawny, bo na rynku działa wielu amatorów, którzy za małe pieniądze robią (delikatnie mówiąc) kiepskie projekty, psując w ten sposób naszą branżę. Projektanci muszą też posiadać umiejętności miękkie, potrzebne w kontaktach z klientami. Wbrew pozorom kompetencje komunikacyjne są bardzo istotne, ponieważ przyśpieszają procesy i generują rekomendacje.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy grafika?

Mierzenie się z problemami. Im bardziej skomplikowany przypadek, tym większa motywacja do pracy.

Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?

Klienci są różni, a ich wyobrażenia o projektach są tematem do rozmów przy niejednym piwie. To z tymi wizjami klientów najczęściej mierzy się grafik, próbując znaleźć złoty środek i to dzięki nim niejednemu projektantowi pojawił się siwy włosek na skroni. Największą trudnością jest zadowolenie klienta przy zachowaniu dobrej jakości całego projektu. Stąd tak ważna jest cierpliwość.

Z plusów wymieniłbym radość z tworzenia. Nie wszyscy klienci, dla których pracujemy, są nastawieni tylko na swoje pomysły. Coraz więcej z nich oczekuje od nas dobrych, kreatywnych pomysłów.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

To tajemnica. Graficy w zależności od swoich umiejętności bardzo różnie określają swoje stawki i z reguły nie rozmawiają o tym głośno. Ciężko też określić jasno jakieś widełki cenowe, bo zarobki kształtują się w zależności od wielu czynników.

Gdzie szukać pracy jako grafik?

Na początku w agencjach i wśród znajomych, a później – wszędzie. W internecie jest mnóstwo stron, na których możemy zaoferować swoje usługi lub znaleźć klienta potrzebującego np. logo. Idąc ulicą możemy znaleźć sklep, któremu przydałoby się odświeżenie markiz. Możliwości jest mnóstwo. Cierpliwość i ciężka praca spowodują, że z czasem klienci sami zaczną się zgłaszać.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać grafikami?

Po prostu to robić. I cierpliwie czekać na efekty.

———————————————————–

Urban Godlewski
Art Director w agencji Brand Support

Jak zostałeś grafikiem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Na początku liceum nie wiedziałem jeszcze, co chcę robić w przyszłości. Czułem pociąg do artystycznych przedmiotów, ale nauki ścisłe też nie były mi obce. W tym czasie mój ojciec troszkę wariował na punkcie naszych psów. Robił im ogromne ilości zdjęć i chciał zająć się ich retuszem. Sam nie znalazł na to czasu, ale ja zainteresowałem się programami, które przyniósł wtedy do domu. Przy okazji nawiązałem kilka znajomości (wtedy Internet nie hulał jeszcze tak jak teraz). I tak oto pewnego dnia, popijając piwko w osiedlowej piaskownicy stwierdziłem, że chcę zostać projektantem graficznym. Pierwsze prace nie były super ambitne, ale chyba nigdy nie są. Jednak starałem się, żeby każdy kolejny projekt czy firma, w której pracowałem, była lepsza.

Kiedy już pracowałem jako grafik, trafiłem na łódzką ASP. Tam skrystalizowałem swoją wiedzę dotyczącą różnych aspektów projektowania. Okazało się, że ma ona duży związek także z przedmiotami ścisłymi, zwłaszcza z matematyką. I już wiedziałem, że jestem w odpowiednim miejscu.

Szczeble kariery są bardzo indywidualne. W obecnych czasach ilość nowych trendów, informacji, nowych systemów pracy pojawia się tak szybko, że tradycyjny system drabinkowy jest przeżytkiem. W klasycznym, agencyjnym stylu też nie jest to łatwe do zaplanowania, bo można awansować w zakresie designu lub pracy koncepcyjnej i podryfować w stronę art directora. Możliwości jest wiele.

Co należy do obowiązków grafika?

Podstawowym obowiązkiem jest dbanie o estetykę i logikę materiałów graficznych wychodzących z agencji/studia. Projekty nie mogą być tylko ładne – powinny też dobrze działać i mieć swoje logiczne uzasadnienie: czy to w strategii marki, czy w systemie identyfikacji.

Kogo poszukuje się na stanowisko grafika? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Myślę, że nie ma określonego profilu takiego pracownika. W pracy kreatywnej ważna jest różnorodność. Równie dobrze na tym stanowisku może sprawdzić się szalony ekstrawertyk z milionem pomysłów na minutę, jak i opanowany i skrupulatny szczególarz. Każdy jest w stanie wnieść coś pozytywnego do zespołu. Jedyną cechą, która powinna ich łączyć, a którą widzę po latach pracy w zawodzie, jest pokora.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy grafika?

To, że każdy projekt jest inny. Rozpoczynając kolejny, stajemy przed nowym zadaniem. Sprawdzamy siebie. Widzimy swój rozwój. I na pewno się nie nudzimy.

Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?

Minusem pracy grafika jest to, że na temat projektu każdy ma coś do powiedzenia (designer, client service, klient). Nie każdemu nasz projekt będzie się podobać. Ma działać. A polemika nad naszą pracą często sprowadza się do gustu, a to nie jest dobra droga. Często też trzeba walczyć o rozsądne terminy pracy. Klient zgłasza się często w ostatniej chwili i oczekuje świetnych rezultatów. A wykonanie odpowiedniego projektu wymaga odpowiedniego researchu, przemyślenia, zaplanowania. Oczywiście, ktoś może stwierdzić, widząc ostateczny projekt, że wykonanie go nie trwało długo. Takie opinie są powodowane brakiem wiedzy, ile czasu trwa proces powstawania konceptu, ile godzin wymaga wykonanie finalnej propozycji czy ile wiedzy potrzeba, aby stworzyć coś innowacyjnego.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Od darmowych projektów „dla znajomych”, do bardzo dużych i uczciwie nagradzanych prac nad rozbudowanymi systemami graficznymi. Wszystko sprowadza się do umiejętności, które oferujemy. Oraz kwoty, którą klient jest w stanie zapłacić za nasze usługi.

Początkujący grafik nie wykona w pełni profesjonalnie dużego projektu. A doświadczonego nie stać na marnowanie cennego czasu przy nisko opłacanych projektach.

Gdzie szukać pracy jako grafik?

Tak naprawdę tylko raz znalazłem pracę w tradycyjny sposób, czyli przez ogłoszenie w gazecie. Radziłbym zastanowić się, gdzie chcielibyśmy pracować, czy w konkretnej agencji reklamowej, czy w małym studio projektowym i tam wysyłać aplikacje. Warto też sprawdzić, czy w danym miejscu znajdą się ludzie, od których się czegoś nauczymy. To bardzo ważne, zwłaszcza na początku naszej przygody z projektowaniem.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać grafikami?

Jeżeli mogą otworzyć sklep z warzywami czy kwiaciarnię, to niech to rozważą. Czasami mogą tęsknić za takim zawodem. A jak już pójdą w stronę projektowania to powinni przygotować się na ciągłą naukę. I pracę, pracę, pracę…

———————————————————–

Igor Pietrzak
Art Director, agencja Imagine

Jak zostać grafikiem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Jest kilka dróg, które prowadzą do wykonywania zawodu projektanta graficznego. Ta, która przynajmniej teoretycznie gwarantuje późniejsze zatrudnienie i spełnienie zawodowe wiąże się według mnie z ukończeniem odpowiednich studiów lub kursów. W przypadku uczelni artystycznych talent nie jest bez znaczenia. Aby się dostać na Akademię Sztuk Pięknych, wskazanym jest posiadać podstawowe umiejętności z rysunku, malarstwa oraz wiedzę ogólną na temat sztuki. Wiele osób pewnie nie zgodzi się z moim wcześniejszym stwierdzeniem, jednak z moich obserwacji i doświadczenia zawodowego wynika, że elementarz artystyczny, trenowany na studiach w połączeniu z kreatywnością i inteligencją są niezbędnymi składnikami do wykonywania profesjonalnej, codziennej pracy.

Szczeble kariery zamykają się w kliku stopniach. Każdy początkujący projektant graficzny zaczyna od stanowiska Junior Graphic Designer. Dalszy rozwój uzależniony jest od zaangażowania, talentu, ilości godzin wysiedzianych przed monitorem, ale też szczęścia i – co bardzo istotne – od doświadczonych liderów, którzy nadzorują pracę początkujących grafików. W zależności od proporcji powyższych składników po 1-2 latach zostajemy Graphic Designerem, dalej po 2-6 latach Senior Graphic Designerem. Na tym etapie zatrzymuje się sporo projektantów. Mają doświadczenie i umiejętności, jednak niestety nie zawsze istnieje formalna możliwość zostania Art Directorem, ale naturalnie nie jest to niemożliwe. Oczywiście zaprezentowana przeze mnie skala nie działa w przypadku każdej firmy i każdego projektanta graficznego. Często ktoś, kto w firmie A jest Senior Graphic Designerem, mógłby z powodzeniem w firmie B być Art Directorem itd.

Co należy do obowiązków grafika?

Zakres obowiązków Grafika jest bardzo różny i wygląda inaczej w różnych firmach, zależy to od ich specyfiki. Rynek IT z biegiem czasu staje się coraz bardziej podzielony. Powstaje coraz więcej firm specjalizujących się tylko w wąskich dziedzinach marketingu. Początkujący na rynku pracy grafik musi często podjąć decyzję, w jakiej z tych dziedzin będzie chciał się specjalizować. Studia lub kursy o charakterze artystycznych ułatwiają ten proces, gdyż w większości przypadków takie decyzje początkujący grafik podejmuje na etapie edukacji.

Agencje reklamowe posiadają wielu klientów dzięki czemu grafik spotka się w nich z różnorodnością projektów. Początkowo będą to np. kampanie banerowe, mailingowe lub proste formy drukarskie. Na wyższych szczeblach Graphic Designerzy i Senior Graphic Designerzy zajmują się bardziej skomplikowanymi zadaniami, takimi jak projektowanie serwisów internetowych, rysowaniem Key visuali do kampanii reklamowych. Często w agencjach reklamowych przydzielony im zostaje jeden klient, którego marketing prowadzą. Do zadań Art Directora należy wymyślanie koncepcji kreatywnych do kampanii reklamowych, nadzór pracy działu graficznego, a także często współpraca bezpośrednia z klientem.

Kogo poszukuje się na stanowisko grafika? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

To zależy czy poszukiwany jest grafik z doświadczeniem, czy osoba na stanowisko juniorskie. Idealnego kandydata powinna cechować przede wszystkim kreatywność, inteligencja wizualna, otwartość na ludzi i komunikatywność. Te ostanie mają spore znaczenie, gdyż w zawodzie projektanta graficznego często trzeba rozmawiać z ludźmi, począwszy od zespołu w firmie, poprzez swojego lidera, a skończywszy często na spotkaniach z klientem końcowym. Umiejętności twarde to przede wszystkim dobra znajomość obsługi programów graficznych tj. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign itd. bardzo mile widzianym jest, aby osoba aplikująca na stanowisko projektanta graficznego znała również podstawy programów do animacji takich jak Adobe Flash i After Effects. Na rozmowie kwalifikacyjnej dobre wrażenie zrobi osoba, która posiada portfolio swoich prac przygotowane zarówno w formie cyfrowej jak i wydrukowanym katalogu prac.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy grafika?

Dla mnie najciekawsza jest możliwość obserwowania własnego rozwoju, stałego poszerzania wiedzy w dziedzinach projektowych i artystycznych. Podczas 7 lat pracy w zawodzie projektanta graficznego przeszedłem przez wiele etapów mierzenia się z różnymi trudnościami podczas rozwiązywania kolejnych zadań i problemów graficznych. Świadomość, że udało mi się większość z nich z rozwiązać z powodzeniem daje mi ogromną satysfakcję. Ciekawa jest również możliwość poznania i współpracy z różnymi ciekawymi osobami podczas kolejnych projektów.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Największe trudności są podobne do innych zawodów, związanych z jakąkolwiek pracą artystyczną. Są nimi trema, stres związany z przedstawianiem wyników swojej pracy przełożonym, klientowi. Często jakość i kreatywność projektu graficznego są rozstrzygające podczas przetargów lub innych konkursów, w których agencja bierze udział. Projekty podlegają ciągłej ocenie ze strony zespołu kreatywnego oraz klientów, a ich wizja i koncepcja nie zawsze musi się pokrywać z projektem stworzonym przez grafika. Kiedy dodamy do tego ciasny deadline na wykonanie pracy, poziom stresu może znacząco przyspieszyć rytm bicia serca.

Jednak kiedy projekt odnosi sukces, wszystkie strachy znikają. Pojawia się satysfakcja, duma i radość. Zdobywamy kolejne doświadczenie i zapał do wykonania następnego projektu. Do największych plusów zaliczam również różnorodność – każdy kolejny projekt jest nowym wyzwaniem.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Trudno jednoznacznie ustalić twarde widełki zarobków w zawodzie projektanta graficznego. Są one zależne od doświadczenia grafika, rodzaju agencji, w której pracuje oraz miejscowości. Niestety inaczej wygląda sprawa zarobków w małych miejscowościach a inaczej w dużych miastach. Początkujący grafik na stanowisku juniorskim może liczyć na pensję od 2000 zł brutto. Dalej zarobki uzależnione są od wielu czynników takich jak szybkość zdobywania doświadczenia, zaangażowanie, kondycja i status firmy, w której projektant pracuje.

Gdzie szukać pracy jako grafik?

Jest wiele dróg, poprzez które można znaleźć pracę w zawodzie projektanta graficznego. Ja najbardziej rekomenduję samodzielny wybór agencji bądź firmy, w której chcielibyśmy pracować. Bardzo często agencje ogłaszają nabór na swoich stronach internetowych oraz profilach w serwisach społecznościowych. Dobrą praktyką jest również samodzielna wizyta w wybranej agencji oczywiście wraz z portfolio i CV. Ogłoszeń można również szukać w marketingowych serwisach branżowych oraz różnych stowarzyszeniach artystycznych takich jak STGU.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostaś grafikami?

Przede wszystkim zastanów się, jaką dziedziną projektowania chciałbyś/chciałabyś się zajmować. Jest to istotne podczas późniejszej pracy, gdyż dobrze podjęta decyzja będzie większym gwarantem radości i satysfakcji z wykonywanej pracy. Następnie zrób samodzielny research na rynku pracy, zapoznaj się z wymaganiami, aktualnymi trendami w danej dziedzinie. Jeśli to już masz za sobą to pora na przegląd własnego portfolio i selekcja tych prac lub umiejętności, które najbardziej będą odpowiadały wybranemu profilowi. Na rozmowie kwalifikacyjnej zaprezentuj swoją otwartość, zaskocz kreatywnością i inteligencją a na pewno osiągniesz wymarzony cel.

———————————————————–

Dorota Chacińska
Graphic Designer w hyperCREW

Jak zostałaś grafikiem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Moje pierwsze studia na uniwerku uświadomiły mi, że teoria nie jest dla mnie, ja muszę działać. A grafika konretnie? Samo mnie to znalazło, jakkolwiek to brzmi.

Ze szczeblami dużo zależy od firmy i na ile jest ustrukturyzowana. W agencjach reklamowych są konkretne – Junior, Senior grafik, potem Junior Art, Senior Art i na końcu Creative Director.

W studiach graficznych zdaje się są mniej konkretne, a przy freelancerce jest się poza szczeblami.

Co należy do obowiązków grafika?

Myślę, że głównym obowiązkiem jest szukanie harmonii pomiędzy tym, czego klient wymaga, a tym, co ładne i stosowne. 🙂 No i terminowość, ona zdecydowanie jest obowiązkiem.

Graficy i plastycy powinni wpływać na otoczenie, egzekwować swoje pomysły i sprawiać, by poziom estetyki wzrastał.

W Polsce wciąż o grafikach nie myśli się jak o specjalistach. Trzeba to zmieniać!

Kogo poszukuje się na stanowisko grafika? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Poszukuje się kogoś, kto lubi, jak jest ładnie. Umiejętności… kreatwyność, umiejętność pracy w zespole (to ważne!) i właściwe zarządzanie czasem.

Dobrze jest znać angielski, daje to lepsze perspektywy poprzez zlecenia z zagranicy. Warto też umieć obsługiwać narzędzia. 🙂

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy grafika?

Wypłata! A poważnie to wolność, pomysł można realizować na nieskończoną ilość sposobów. Fajne jest urozmaicenie, często praca zaskakuje i raczej nie jest powtarzalna.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Kontakt z Klientem, odpowiadanie na jego uwagi. Część grafików może też się borykać z trudnością nabierania dystansu do swojej pracy i do krytyki, która jest nieodłącznym elementem projektów. Plusy, tak jak wyżej, praca jest ciekawa i ciężko o nudę.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Różnie! Dużo czynników wpływa na pieniądze. Zależy czy jest to grafika 2D czy 3D, jaki klient, jakie doświadczenie i prestiż ma grafik itp itd.

Często też dużo zależy od tego, czy chce się siedzieć po godzinach. 😉

Gdzie szukać pracy jako grafik?

Jest bardzo wiele sposobów na znalezienie pracy i na to, by praca znalazła grafika. Tradycyjne rozsyłanie portfolio w odpowiedzi na ogłoszenia na portalach, promowanie się w mediach społecznościowych, publikowanie swoich prac na stronie internetowej, blogu, polecenia…etc etc.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać grafikami?

Odwagi! Nie bać się swoich pomysłów, mazać, bazgrolić, szaleć z narzędzami, które dają nieskończoną ilość możliwości.

I nie bać się krytyki, bo ona też jest potrzebna.

———————————————————–

Julita Żołnierzak
Senior Graphic Designer w Agencji VMR

Jak zostałaś grafikiem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Skończyłam Informatykę i Ekonometrię w Poznaniu, przez niemal dwa lata pracowałam w sektorze finansowym, ale w końcu zaufałam swojemu instynktowi, zaczęłam robić pierwsze projekty w domu, skończyłam studia podyplomowe z Grafiki Projektowej i zaczęłam szukać pracy jako grafik. Na początku nie było różowo, ale aktualnie jestem bardzo zadowolona z podjętego ryzyka i pracuję już siódmy rok jako szczęśliwy grafik.

Szczeble kariery są uzależnione od wielkości firmy, im więcej grafików – tym więcej szczebli: od stażysty, juniora, seniora aż do art directora. Jest jeszcze kwestia specjalizacji, są osoby, które wolą projektować materiały do druku i takie, które skupiają się wyłącznie na digitalu (tu też kwestia wielkości firmy ma znaczenie – im więcej osób, tym większa specjalizacja).

Co należy do obowiązków grafika?

Tu znów kwestia specjalizacji – co innego musi umieć web designer, a co innego osoba zajmująca się drukiem, choć oczywiście, żadna z nich nie powinna być zupełnie „zielona” w tej drugiej dziedzinie. Obowiązki grafika, to tak naprawdę wymagania pracodawcy. Niektórzy wymagają jednak umiejętności, które ciężko uznać za typowe dla grafika, np. obsługa stron w cms’ie…

Kogo poszukuje się na stanowisko grafika? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Ważne jest, aby mieć dobrze rozwinięte umiejętności interpersonalne, bo projektujemy coś, czego potrzebuje klient, zawód grafika to nie sztuka dla sztuki, wynikiem naszej pracy ma być coś użytecznego. Trzeba umieć słuchać, rozmawiać, reagować na potrzeby, ale również w racjonalny sposób bronić swoich racji, tłumaczyć, w pewnym sensie uczyć klienta. Ważna jest też umiejętność współpracy z pozostałymi osobami z zespołu. Na pewno istotne jest też bycie super dokładnym, wręcz ze skłonnościami do pedantyzmu (dla dobra swego i swoich współpracowników).

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy grafika?

Najciekawsze są projekty, przy których można popuścić wodze fantazji i trochę poszaleć.

Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?

Minusy: deadline’y na wczoraj, brak porządnego briefu (co niestety się zdarza), poprawki do już „zaakceptowanych” projektów i tzw. „projekty życia” – czyli takie, które zrobić trzeba, ale radości z nich nie ma żadnej. A plusy: robi się rzeczy ładne, użyteczne, można je później „spotkać” na ulicy, czy „w internetach”, dzięki temu ma się świadomość, że kreuje się otoczenie, rzeczywistość. Jest to jeden z tych zawodów, o których myśli się „robi to, co lubi” i to jest prawda.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Zarobki są różne i mocno skorelowane z doświadczeniem w zawodzie. Warto.

Gdzie szukać pracy jako grafik?

Na pewno ciekawą pracą jest praca w agencji reklamowej/interaktywnej, więc warto szukać informacji na stronach samych agencji. Nawet jeśli nie ma informacji o aktualnej rekrutacji, a czuje się, że jest to miejsce, w którym chce się spędzać większość dnia, warto pisać.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać grafikami?

Trzeba dużo oglądać, zwracać uwagę na szczegóły wokół nas, projektować „do szuflady”, brać udział w konkursach (dzięki temu można nauczyć się czytać brief i projektować zgodnie z czyimiś założeniami) i koniecznie stworzyć portfolio, idealnie byłoby je później na bieżąco aktualizować albo chociaż usuwać realizacje, które już nas nie cieszą.

 

Drugą część artykułu przeczytasz tu>
Trzecią część artykułu przeczytasz tu>