ABC Storytellingu

ABC Storytellingu
Storytelling (w dużym skrócie opowiadanie angażujących historii o markach i produktach) od ładnych paru lat jest obecny w szeroko pojętej dziedzinie marketingu i wcale nie traci na popularności. Opowiedzenie a najpierw wymyślenie historii z pozoru mogłoby wydawać się proste, ale to tylko pozory.
O autorze
3 min czytania 2018-01-16

fot. unsplash.com

Po co i jak zacząć przygodę ze storytellingiem a co najważniejsze, jak zakończyć ją z sukcesem?

O tym, że nie lubimy reklam, że nas drażnią, wszyscy dobrze wiemy. Jak i to, że reklamy nie znikną i dlatego trzeba było stworzyć coś, co reklamować będzie, ale nie aż tak nachalnie. Storytelling bazuje na wykorzystaniu naszych naturalnych instynktów, aby dotrzeć do odbiorcy z dużo bardziej wyrazistym, a przy tym mniej nachalnym przekazem niż zwykła reklama.

Bo to, co najlepiej sprzedaje to treść, która nas angażuje. Zaangażowanie odbiorcy jest największą wartością i celem numer jeden. Dlatego każda kampania/akcja, aby odniosła sukces, musi opowiadać daną historię, która będzie ciekawa, wciągająca, ale i przydatna dla odbiorcy.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Skąd ta popularność?

Czemu akurat storytelling tak dobrze się przyjął, a nawet według niektórych będzie przyszłością strategii content marketingowych w 2018 roku?

Przede wszystkim opowieść/historia, w przeciwieństwie do suchych faktów, zdecydowanie bardziej przemawia do wyobraźni i emocji odbiorcy, dostaje on coś więcej – emocje i skojarzenia. Jeśli przypadną one odbiorcy do gustu, jest szansa, że przywiążą go do danej marki. Taki związek emocjonalny jest podstawą do zbudowania mocniejszej więzi pomiędzy marką a konsumentem.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • Ciekawej, angażującej historii trudniej się oprzeć niż tradycyjnej, nielubianej reklamie, do której mamy coraz mniej zaufania.
  • Opowieść/historia jest tym, co wyróżnia daną markę i produkt spośród innych, podobnych – dzięki niej dana oferta staje się naprawdę wyjątkowa i na dłużej zapada w pamięć.
  • Dobra historia pozwala odbiorcy szybko zorientować się w tym, co jest kluczowe dla danej marki czy produktu.
  • Opowieścią/historią można się dzielić. Przy stałej i niesłabnącej popularności social mediów jest to też okazja do osiągnięcia jeszcze większych zasięgów i dotarcie do większej grupy odbiorców, dzięki temu, że zaczną się nią dzielić.

3 najważniejsze rzeczy, o których musisz pamiętać

1. Emocjonalne zaangażowanie odbiorcy

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

To nie łatwy element storytellingu, a jednocześnie kluczowy. W momencie, gdy uda się sprawić, aby odbiorca zaczął odnosić daną historię do swojego życia, utożsamiać się z bohaterem historii, interesować się tym, co się wydarzy, to jest już część sukcesu.

Pamiętajmy, z jednej strony cały czas kupujemy oczami, sercem, ale też emocjami. Zastanów się, czy nigdy nie zdarzyło ci się kupić czegoś, czego reklama/historia wcześniej oglądana np. cię wzruszyła, czy utożsamiłeś/aś się z jej bohaterem?

2. Długość ma znaczenie

Co nie znaczy, że krótka historia będzie lepsza od długiej i na odwrót. Długość danej historii powinna być optymalna, taka, aby coś opowiedzieć i przekazać, ale też nie zanudzić i mieć na uwadze ile wolnego czasu może mieć odbiorca.

Warto wziąć pod uwagę, że idealna długość/czas trwania historii będzie zależeć w dużej mierze od odbiorców historii, wieku, charakteru, zainteresowań, stylu życia, pracy etc. Istnieje tu naprawdę spora ilość zmiennych, dlatego tak ważna jest wcześniejsza analiza i przede wszystkim jak zawsze perfekcyjna znajomość naszej grupy docelowej.

3. Prawda i autentyczność

Opowieść, tak jak marka, nad którą pracujemy, powinna być autentyczna i szczera, kierowanie się tylko i wyłącznie suchymi danymi, słowami kluczowymi (z Google’a) nie wróży sukcesu, a wręcz przeciwnie może skończyć się porażką. Opowieść powinna mieć swój własny głos, powinna być ciekawa, ale przy tym autentyczna i wiarygodna. Nie powinno też zabraknąć przesłania. Celem storytellingu nie jest opowiadanie dla opowiadania, ale ta historia ma do sprzedania ważną treść. W opowiadanej historii nie może zabraknąć przesłania.

Dobrze przygotowany i skonstruowany storytelling to ogromna wartość w świecie marketingu i niezwykle cenne narzędzie dla każdej marki. Dzięki dobrej historii trafimy do czułych punktów odbiorców, dzięki temu w jakimś sensie nie będziemy musieli im nic sprzedawać, a wręcz sami zaczną interesować się naszą marką i jej ofertą. Jesteśmy w stanie zainspirować, wzbudzić zaufanie do naszej marki i naszego produktu, a to rzeczy bezcenne.

Przykład

Dobrym przykładem jest serial stworzony parę miesięcy temu przez markę Ballantine’s – „ Kropla Prawdy”. W bohaterów wcielili się znani aktorzy oraz muzycy( Olga Frycz, Wojciech Zieliński, Czesław Mozil i TEDE) i whisky.

Akcja ma miejsce w barze hotelowym, gdzie w każdym odcinku występuje barman, tajemnicza postać (W. Zieliński) i nowy bohater – jedna z gwiazd zaangażowanych w projekt.

Łącznie powstało pięć, kilkuminutowych odcinków, gdzie w każdym kolejnym występuje inny bohater, który odwiedza bar, oraz tajemnicza postać, która opowiada historie, w tym te dotyczące trunku.

Mamy tu ciekawe, krótkie video z konkretną treścią i historią. Znanych bohaterów, pewną tajemnicę, a w tle produkt marki. Dzięki czemu całość jest nienachalna, ciekawa i oryginalna. Video dostępne są na fanpage’u marki na Facebooku oraz na kanale na Youtube.

 

 

źródła: 

medium.com/the-mission/storytelling-should-be-the-number-one-skill-you-want-to-improve-746c5e7c8afe forbes.com/sites/steveolenski/2015/11/30/4-benefits-of-using-storytelling-in-marketing/#2dfa64e74616
smartinsights.com/content-management/content-marketing-strategy/storytelling-content-marketing-strategy/