Design opakowań butelki Absoluta powstał w 1979 roku, kiedy planowany był globalny rozwój marki. Kluczowym elementem etykiety był długi, ozdobny tekst, który z pewnością wyróżniał się spośród innych produktów na sklepowych półkach. Co ciekawe, ta koncepcja sprawdzała się aż przez 42 lata. Producent alkoholu uznał jednak, że przyszedł czas na zmiany i postanowił unowocześnić wygląd swojego opakowania.
Nowa butelka Absolut Vodka jest zdecydowanie bardziej minimalistyczna, przez co lepiej wpisuje się we współczesne wzornictwo. Na etykiecie znajdziemy zapisane odręcznym pismem „Swedish Vodka”, ale poza tym nie ma wyeksponowanych żadnych dodatkowych treści (dotyczących pochodzenia i dziedzictwa trunku), jak miało to miejsce na poprzedniej butelce.
Zobacz również
Jeśli chodzi natomiast o samo szkło, to butelka pozostaje ta sama – o charakterystycznym XVIII-wiecznym kształcie, przypominającym naczynie aptekarskie.
Za nowy design odpowiada agencja brandingowa Brand Union Stockholm, która we współpracy z hutą szkła Ardagh Group stworzyła opakowanie przesiąknięte rodzinnym miastem Absoluta, czyli szwedzkim Åhus. Warto wiedzieć, że cały proces produkcji wódki odbywa się w promieniu 120 km od tego miejsca, dzięki czemu Absolut może korzystać wyłącznie z naturalnych składników.
– Nasz nowy wygląd odzwierciedla cały wysiłek, jaki włożyliśmy w produkcję naszej wódki – wyjaśnia wiceprezes ds. globalnego marketingu Absolut, Charl Bassil. – Przyjrzeliśmy się naszej marce i ostatecznie znaleźliśmy się w miejscu, w którym najwyraźniej widać nasze DNA. Komunikujemy nasze pochodzenie, dziedzictwo i autentyczność wyraźniej niż kiedykolwiek wcześniej – dodaje Bassil.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Słuchaj podcastu NowyMarketing
O pochodzeniu produktu i „jednym źródle” produktu przypomina umieszczona na etykiecie ilustracja oryginalnej destylarni Absolut. Adres oryginalnej destylarni został dodatkowo umieszczony na papierowej naklejce znajdującej się na froncie butelki („aby zapewnić przejrzystość”). Producent ma nadzieję, że klienci będą ciekawi historii produktu i zechcą sprawdzić dokładną lokalizację i dodatkowe informację na temat destylarni.
Wciąż ważnym elementem opakowania jest umieszczona tuż pod szyjką pieczęć, na której widnieje teraz nazwisko założyciela Larsa Olssona Smitha.
PS
W naszym artykule przeczytasz o sukcesie marki Absolut. A wszystko zaczęło się od historii o tym, jak jeden z właścicieli agencji, po przyjęciu zlecenia wyszedł na spacer, podczas którego znalazł starą lekarską butelkę o dziwnym, przyciągającym uwagę kształcie.
PS 2
Marketing marek z zakazami? Anna Przybysz, specjalistka ds. komunikacji w Takaoto.pro, przedstawia case study marki Absolut.