„AI & Me”: jak widzi nas sztuczna inteligencja?

„AI & Me”: jak widzi nas sztuczna inteligencja?
„AI & Me” to instalacja będąca próbą odpowiedzi na pytanie o to, co wie o nas sztuczna inteligencja. Maszyna ocenia ludzi na podstawie wyglądu, a jej powstanie ma być pretekstem do rozmowy o etycznym wymiarze istnienia AI w naszym życiu.
O autorze
1 min czytania 2024-06-11

„Czy sztuczna inteligencja może wiedzieć, kim jestem, po prostu na mnie patrząc?” – takie pytanie zadali sobie twórcy instalacji zaprezentowanej ostatnio podczas festiwalu ADC w Hamburgu. Swoją konstrukcją przedstawiciele multidyscyplinarnego duetu mots chcieli zwrócić uwagę na to, jak łatwo dajemy AI dostęp do informacji o nas i prawo do oceniania.

Początkowo kompozycja „AI & Me” była jedynie zbiorem prac ukazujących to, jak widzi nas sztuczna inteligencja, ale z czasem autorzy przekształcili ją w nietypową maszynę. Co ciekawe, instalacja aktualizuje się na bieżąco, w oparciu o kontakt z oglądającymi ją ludźmi.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Punktem wyjścia do aktualnej wersji instalacji duetu mots był „Konfesjonał”, czyli maszyna oceniająca ludzi na podstawie wyglądu, a następnie wydająca bezpośrednie osądy na ich temat.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Zbudowaliśmy „Konfesjonał” niekoniecznie jako kabinę do osądów, ale jako interaktywną maszynę, bezcelowo obnażając nasze uzależnienie od oceniania i otrzeźwiającą myśl, że bycie ograniczonym do zbioru danych może w rzeczywistości być zabawne – tłumaczy Oktawian Mot, artysta mots.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Pozostałe elementy instalacji „AI & Me” można znaleźć na stronie internetowej twórców. Jak tłumaczą autorzy projektu, „AI & Me” ma nie tylko zachęcać ludzi do refleksji nad tym, w jaki sposób widzi nas AI, ale także być początkiem rozmowy na temat etycznych wymiarów sztucznej inteligencji w naszym życiu.

Zdjęcia: Vimeo

PS #FollowingWildfire: AI skanuje zdjęcia w social mediach i pomaga wykryć zagrożenie pożarowe

Tentree oraz Dentsu Creative Canada stworzyły narzędzie, które ma pomóc w proaktywnej walce z pożarami. Follow Wildfire wykorzystuje sztuczną inteligencję do identyfikowania dymu oraz płomieni na grafikach publikowanych w mediach społecznościowych.

PS2 Danio stawia na sztuczną inteligencję we współpracy z influencerami

Marka Danio, należąca do portfolio Danone, rozpoczyna kampanię influencerską kremowych jogurtów pitnych. Do przygotowania kreacji użyto technologii, takich jak CGI (Computer Generated Imagery) oraz AI (Artificial Intelligence), co pozwoliło stworzyć angażujące i wizualnie atrakcyjne treści. To kolejna odsłona rozpoczętych w kwietniu działań.