[Aktualizacja] Reklama x-kom z udziałem Jasia Kapeli odwołana. Powodem „błędny wybór uczestnika projektu”

[Aktualizacja] Reklama x-kom z udziałem Jasia Kapeli odwołana. Powodem „błędny wybór uczestnika projektu”
Sklep internetowy x-kom z okazji zbliżającego się święta promocji podjął się wyprodukowania nietypowej reklamy. Produkcja jest utrzymana w mrocznym klimacie, a w obsadzie znalazł się kontrowersyjny pisarz i aktywista.
O autorze
2 min czytania 2021-11-25

Już wkrótce Black Week – ostatni tydzień listopada to gratka dla wszystkich łowców okazji. Na niższe ceny produktów będą mogli liczyć również klienci sklepu x-kom, w którym znajdziemy szeroką ofertę sprzętów elektronicznych. Twórcy sklepu postanowili w nietypowy sposób zakomunikować swoje promocje.

Zamiast tradycyjnej reklamy x-kom postanowił stworzyć „najstraszniejszy film 2021 roku”. Jak czytamy pod trailerem opublikowanym w serwisie YouTube:

„Czarny piątek” to horror klasy X, opowiadający historię przyjaciół – influencerów, wybierających się na weekendowy odpoczynek. Na miejscu muszą mierzyć się z nieoczekiwanymi skutkami globalnego ocieplenia. Sprzęty elektroniczne oszalały… 

Główne role w filmie zagrali znani ze świata nowych technologii influencerzy: Kinga Kujawska, Żaneta „Shiianah” Łojas, Piotr „Ziemniak” Latała oraz Karol „Hutson” Hutny. Nieoczywistym wyborem było obsadzenie w roli demonicznego recepcjonisty kurortu Jasia Kapeli – pisarza, poety i publicysty, który w ostatnim czasie przedarł się do mainstreamu dzięki głośnemu wywiadowi w programie „Hejt Park” Krzysztofa Stanowskiego. Warto wiedzieć, że Kapela napisał również scenariusz horroru „Czarnego piątku”. Premiera filmu zaplanowana jest na czwartek 25 listopada na godzinę 23:30.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

A kiedy ruszą promocje w sklepie x-kom? Dokładnie wraz z końcem emisji wideo. O północy czarnopiątkowe rabaty będą dostępne w aplikacjach mobilnych x-komu i al.to. Cztery godziny później promocje pojawią się na stronach tych sklepów. Black friday w Combacie wystartuje o godzinie 5:00. Z okazji czarnego piątku w sklepach z grupy x-kom w promocyjnych cenach będzie ponad 100 tysięcy sztuk produktów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

[AKTUALIZACJA 25.11.2021]

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W dniu planowanej emisji reklamy, sklep x-kom poinformował, że odwołuje cały projekt. Na stronie sklepu możemy przeczytać oficjalne oświadczenie:

Zaplanowana na czwartkową noc premiera filmu „Czarny piątek” została odwołana. Powodem tej decyzji jest błędny wybór, przez nas, jednego z uczestników projektu. Decyzja o zaangażowaniu Jasia Kapeli była nieprzemyślana i niepoparta wystarczającą analizą. Działania i idee, które prezentuje Jaś Kapela, są sprzeczne z wartościami naszej firmy i stanowczo się od nich odcinamy. Obiecujemy, że wprowadzimy zmiany, które uniemożliwią wystąpienie podobnej sytuacji w przyszłości. Bierzemy odpowiedzialność za nasz błąd. Przepraszamy. – tłumaczy w oświadczeniu sklep x-kom.

Nie wiadomo, co dokładnie kryje się pod hasłem „działania i idee sprzeczne z wartościami firmy”. Powodem odwołania kampanii może być fakt, że Jaś Kapela wielokrotnie publicznie wyrażał swoje kontrowersyjne poglądy (dotyczące m.in. postaci Jana Pawła II), ale równie dobrze może chodzić o to, że aktywista był twarzą zwolenników ustawy reprograficznej, która nakładała dodatkowe opłaty na producentów elektroniki (o czym otwarcie mówił podczas wywiadu w audycji „Hejt Park” Krzysztofa Stanowskiego). 

PS 

Black Friday co roku gromadzi w sklepach miliony miłośników promocji, którzy często jednak padają ofiarą nieuczciwych praktyk sprzedawców. Szansą na uniknięcie cenowych pułapek może być nowa dyrektywa unijna wprowadzająca zmiany w zasadach informowania o promocjach.

PS 2

Czarny Piątek to tak naprawdę pierwsza data z wielu, która otwiera najbardziej dochodowy okres w roku. Łatwo jednak przegapić swoją szansę na zaistnienie i wyróżnić się na tle konkurencji. Eksperci z firmy Landingi, jednej z czołowych firm tworzących landing pages oraz produkty do optymalizacji konwersji dla marketerów i agencji, wskazali optymalne rozwiązania wraz z przykładami najciekawszych kampanii reklamowych z 2020 roku.