Black Friday to najważniejsza data w kalendarzu wielu firm nie tylko w Polsce, ale również na świecie. Niezwykle popularne amerykańskie wydarzenie zyskało rzeszę fanów, a firmy zaczęły prześcigać się w przygotowaniach kuszących ofert dla klientów. Czarny Piątek to tak naprawdę pierwsza data z wielu, która otwiera najbardziej dochodowy okres w roku. Łatwo jednak przegapić swoją szansę na zaistnienie i wyróżnić się na tle konkurencji. Eksperci z firmy Landingi, jednej z czołowych firm tworzących landing pages oraz produkty do optymalizacji konwersji dla marketerów i agencji, wskazali optymalne rozwiązania wraz z przykładami najciekawszych kampanii reklamowych z 2020 roku.
1. Nic na siłę
Po pierwsze weź pod uwagę, że nie w każdej branży organizowanie kampanii na Black Friday ma sens. Przykładowo w biznesie pogrzebowym dodatkowe promocje pod koniec listopada są nietrafione ze względu na charakter branży. Jeśli zdecydujesz się na promocję z okazji czarnego piątku, dobrze przemyśl strategię cenową. W przypadku zbyt dużych obniżek klienci mogą zacząć się zastanawiać, czy regularna cena jest adekwatna do jakości. Z kolei zbyt małe przeceny raczej nie przyciągną konsumentów. Aby dodatkowo uatrakcyjnić ofertę, rozważ dodanie do niej limitowanego produktu z okazji Black Friday – taki zabieg stosują np. marki kosmetyczne lub obuwnicze.
2. Wpisz się w trendy
Kampanię na Black Friday warto osadzić w aktualnych trendach. Dobrym przykładem jest zapobieganie globalnemu ociepleniu i związana z nim walka z przesadnym konsumpcjonizmem, a także rosnąca świadomość konsumentów. Jedną z firm, która od lat 80. promuje odpowiedzialne zakupy, jest Patagonia, amerykański producent odzieży oraz sprzętu turystycznego. Kampania Patagonii na Czarny Piątek jest niezwykle prosta – zachęca, by klienci nie kupowali produktów z ich oferty. W ten sposób chcą pokazać, że każdy zakup warto przemyśleć. Impulsywne kupowanie przyczynia się tylko do kryzysu klimatycznego.
Zobacz również
Drugim świetnym przykładem udanej kampanii z wątkiem ekologicznym w tle jest IKEA. W ubiegłym roku szwedzka firma poinformowała klientów, że podczas Black Friday mogą przywieźć stare meble tej marki. W zamian oferowała zniżkę do 50% na nowe artykuły wyposażenia wnętrz. Zużyte meble trafiły do recyklingu lub zostały przekazane potrzebującym. Kampania trwała przez tydzień w 27 krajach.
Również Alibaba (Aliexpress) dołącza do grona marek, które łączą wielkie święto zakupowe z troską o planetę. W Chinach co prawda duże promocje nie są szykowane na Black Friday, ale na Single’s Day, który przypada na 11 listopada. Popularna platforma e-commerce, choć nie odchodzi od swojego tradycyjnego show z celebrytami, zdecydowała się postawić bardziej na promocję firm, które działają na rzecz planety. Od każdego zakupu produktów z ich oferty naliczane są punkty, które następnie Alibaba zamienia na sadzonki drzew.
3. Wyróżnij się w tłumie
Brzmi banalnie? Może się wydawać, że wszystkie najpopularniejsze chwyty marketingowe zostały już dawno wyeksploatowane, jednak na rynku nadal jest sporo miejsca na powiew świeżości. Użytkownicy chętniej wchodzą w interakcję z kampaniami, które nawiązują np. do popularnego w danym momencie wydarzenia, serialu czy filmu. Możesz również pójść o krok dalej i postawić na brand hero – bohatera, który ułatwia nawiązanie więzi emocjonalnej pomiędzy klientem a marką.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Przykładowo w 2020 roku firma Landingi dodała do swojego zespołu czarną alpakę o imieniu Friday. Bohater towarzyszył marce podczas całej kampanii skupionej wokół promocji na Black Friday, zachęcając do odwiedzin i sprawdzenia promocji. Friday, Chief Happiness Officer, był odpowiedzialny za zadowolenie klientów i dobrą atmosferę w pracy. Alpaka została wybrana do tych działań nie bez powodu – to urocze, puchate zwierzę, które ma bardzo korzystny wpływ na ludzi. Ponadto w nazwie występują litery LP, czyli skrót od landing page, dlatego Landingi zdecydowały się właśnie na takiego brand hero. Działaniem wspierającym było wideo promocyjne z udziałem Krystyny Czubówny – legendarnego, polskiego głosu filmów dokumentalno-przyrodniczych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Innym, równie ciekawym sposobem na przyciągnięcie uwagi jest kreatywne wykorzystanie narzędzi, które już istnieją na rynku. Tym tropem podążył w ubiegłym roku Walmart, który za pomocą jednego z najpopularniejszych obecnie mediów społecznościowych – TikToka sprzedawał produkty w promocyjnej cenie. Zabawa polegała na użyciu filtra stworzonego na potrzeby kampanii, by użytkownik rozpakował swoją obniżkę i mógł dokonać zakupu bez wychodzenia z domu. Efekt? Ponad milion filmików związanych z akcją, ponad 5,5 miliarda wyświetleń hashtagu kampanii i 18,4% zaangażowania użytkowników, co pobiło rekordy wszystkich innych wyzwań, często organizowanych na tej platformie.