Alkohol to problem, który dotyczy także dzieci. Wnioski z debaty u Rzecznika Praw Dziecka

Alkohol to problem, który dotyczy także dzieci. Wnioski z debaty u Rzecznika Praw Dziecka
Komisja Ekspertów ds. Zdrowia przy Rzeczniku Praw Obywatelskich zorganizowała debatę o konsekwencjach zdrowotnych, społecznych oraz rodzinnych problemu alkoholowego w kontekście polityki państwa.
O autorze
2 min czytania 2024-07-04

W debacie udział wzięli Katarzyna Skrętowska-Szyszko, która reprezentowała Rzeczniczkę Praw Dziecka. Nie zabrakło także przedstawicieli z ramienia Rzecznika Praw Obywatelskich. Byli to: Piotr Mierzejewski, Ewa Talma-Pogrzebska oraz Cezary Pachnik. Ponadto uczestniczyli w niej Tomasz Kowalewicz z Fundacji Praesterno oraz dr Jadwiga Łuczak-Wawrzyniak, wiceprzewodnicząca Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Alkohol już w szkole podstawowej

Doświadczenia młodzieży z alkoholem są powszechne szczególnie w starszej grupie wiekowej. Alkohol spożył już niemal co piąty uczeń klas szóstych szkół podstawowych (16-18 proc.) i niemal dwie trzecie uczniów klas pierwszych szkół ponadpodstawowych (60-62 proc.). Dodatkowo, wysokie odsetki młodzieży obserwują w środowisku dorosłych spoza rodziny częste picie alkoholu, upijanie się, także leczenie z powodu problemów z alkoholem. Takie wyniki dało badanie przeprowadzone w dwóch społecznościach lokalnych miast: Grudziądzu oraz Włocławku. Nauczyciele pochodzący ze wspomnianych miejscowości uważają, że profilaktyką (związaną z alkoholem) w szkołach powinni zająć się eksperci: pedagodzy, psycholodzy lub realizatorzy zewnętrzni, którzy posiadają odpowiednią wiedzę i narzędzia do prowadzenia takich działań.

Jak podkreśliła dr Jadwiga Łuczak-Wawrzyniak, młodzi ludzie sięgają po alkohol głównie dlatego, że towarzyszy im samotność, niepewność, brak doświadczenia, ograniczona zdolność do postrzegania skutków przyjmowania środków psychoaktywnych. Jednocześnie, alkohol jest traktowany jak zwykły produkt. Można zakupić go w każdym sklepie. Niewiele osób traktuje np. napoje alkoholowe jako te, które zawierają substancję psychoaktywną, która szkodzi zdrowiu.

Dlatego też, szczególnie ważne zdanie podczas debaty miała Katarzyna Skrętowska-Szyszko, dyrektorka Zespołu Zdrowia i Spraw Socjalnych w Biurze Rzecznika Praw Dziecka, która zwróciła uwagę na kwestie ważne w szczególności dla RPD. Pojawiły się wśród nich:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • wpływ problemu alkoholowego w rodzinie na sytuację dziecka,
  • problemy i niedostatki w systemie leczenia uzależnień od alkoholu osób małoletnich,
  • konieczność podjęcia prac na rzecz ujednolicenia przepisów prawa w tym zakresie,
  • mała dostępność do leczenia uzależnień dzieci i młodzieży w warunkach ambulatoryjnych,
  • problematyka dzieci dotkniętych FAS i FASD.

Napoje bezalkoholowe też szkodzą

Eksperci podkreślili, że w Polsce popularne jest świętowanie specjalnych okazji w obecności różnego rodzaju napojów alkoholowych. Styczność z tego rodzaju „zwyczajem” mają już najmłodsze dzieci, chociażby poprzez celebrowanie urodzin, podczas których nie może zabraknąć dedykowanego dla nich napoju nazywanego szampanem bezalkoholowym.

Alkohol a polskie prawo

Uczestnicy debaty rozmawiali m.in. o roli państwa w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi. Zgodnie stwierdzono, że odpowiednie przepisy powinny dotyczyć:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • ograniczenia punktów sprzedaży,
  • ograniczenia czasu sprzedaży,
  • ograniczenia dostępności ekonomicznej,
  • ograniczenia reklamy alkoholu.

Wskazano, że należy prawnie dookreślić regulację reklamy alkoholu w mediach społecznościowych. Wątpliwości nie ulega fakt, że obecnie funkcjonujące przepisy, które zakazują reklamy alkoholów albo ją ograniczają (w szczególności mowa o piwie) były stworzone głównie z myślą o mediach tradycyjnych. Należy jednak pamiętać, że dzieci i młodzież większość czasu spędzają w sieci, a nie oglądając telewizję. Oznacza to, że dostęp do reklam tzw. alkoholi mocnych mają na wyciągnięcie ręki.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

źródło: Biuro Rzecznika Praw Dziecka, opracowanie: Agata Drynko

Zdjęcie główne: BRPD

PS „Give Up For Good”: Australia walczy z wapowaniem oraz paleniem tradycyjnych wyrobów tytoniowych

Po raz pierwszy w historii australijski rząd w ogólnokrajowej kampanii reklamowej „Give Up For Good” zwraca uwagę na szkodliwość wapowania oraz palenia tradycyjnych wyrobów tytoniowych. Zaostrzeniu uległy także przepisy.

PS2 Na butelce „szampana” dla dzieci pojawił się wizerunek Tomasza Kota w roli Pana Kleksa. Aktor jest oburzony tym działaniem

Na półki sieci sklepów Lidl trafił bezalkoholowy napój imitujący szampana dla dzieci. Produkt powstał przy okazji premiery nowej wersji „Akademia Pana Kleksa” z Tomaszem Kotem w roli głównej. Deklarujący od 18 lat abstynencję aktor stanowczo odcina się jednak od takiej formy reklamy.