Z danych Allegro wynika, że wśród różnych szczytów zakupowych jeden wyróżnia się znacznie od kilku lat. Jest to szczyt zakupowy, przypadający w przedświąteczny poniedziałek w tygodniu poprzedzającym tydzień świąteczny, zwykle 12 – 14 dni przed Wigilią Bożego Narodzenia, podczas której tradycyjnie obdarowujemy bliskich upominkami. Liczba kupionych przedmiotów wzrasta wtedy znacznie w porównaniu do średniej z innych dni, ale także w porównaniu do innych dni z atrakcyjnymi ofertami, przecenami i premierami. W ubiegłym roku ten szczyt wypadł 11 grudnia. Polacy kupili tego dnia ponad 2,16 miliona przedmiotów, podczas gdy średnia roczna wynosiła ok 1 miliona dziennie. W tym roku najprawdopodobniej padnie rekord wszechczasów, bo na tydzień przed spodziewanym szczytem, czyli 3 grudnia, klienci na Allegro kupili aż 2,2 miliona przedmiotów. Średnia dzienna w całym 2018 roku to 1,2 miliona sprzedanych przedmiotów.
– Takie zachowanie klientów jest bardzo racjonalne z kilku powodów – mówi Francois Nuyts, CEO Allegro. – Po pierwsze, od szczytu zakupowego do Gwiazdki jest tyle dni, że przesyłka zdąży do nas dotrzeć. Po drugie zostaje jeszcze na tyle dużo czasu, że można zamówiony prezent obejrzeć i ewentualnie zwrócić lub wymienić. Po trzecie zaś dzięki wcześniejszym zakupom nie poddajemy się świątecznej gorączce, a decyzje podejmujemy rozsądnie i z planem. Można dzięki temu wykorzystać w pełni zalety zakupów na Allegro, czyli wybierać spośród ponad 90 milionów ofert w najlepszych cenach i cieszyć się pełnym bezpieczeństwem – dodaje Francois Nuyts.
Zobacz również
Z badania przeprowadzonego w listopadzie 2018 przez Allegro i Mobile Institute wynika, że w 2018, średnia kwota wydana na prezent wyniesie dokładnie 152 zł. To więcej niż 2 lata temu, kiedy najczęściej wskazywaną odpowiedzią było 50–100 zł. Poniżej 50 zł na pojedynczy prezent chce wydać 5% Polaków, a powyżej 300 zł 10%. W 2015 roku proporcje były odwrotne.
Średnio na wszystkie prezenty chcemy wydać 684 zł. 41% Polaków mówi, że ich budżet prezentowy będzie nieznacznie wyższy, a 7%, że będzie znacznie wyższy niż w 2017.
Najchętniej wręczamy – podobnie jak w poprzednich latach – perfumy, potem kosmetyki i słodycze, a także produkty związane z hobby, Wysoko na liście są też ubrania i biżuteria, a także e-booki i książki. Coraz chętniej dajemy różnego rodzaju kupony i vouchery, podobnie jak produkty wyposażenia domu. Raczej nie zamierzamy dawać bliskim gotówki.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
W tym roku najchętniej dostalibyśmy coś z elektroniki (24%) i produkty związane z hobby (23%). Kosmetyki chce dostać co czwarty, a książki lub e-booki co piąty badany. Pieniądze w gotówce interesują także 20% Polaków. O smartfonie marzy 18% badanych, a o smart-zegarku 16%. Marzy nam się też biżuteria, zegarek czy konkretna torebka lub buty. W tym roku po raz pierwszy pojawiły się też wskazania na dobre książki jako wymarzony prezent.
Słuchaj podcastu NowyMarketing