Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaczęły napływać skargi dotyczące zasad współpracy między Allegro a sprzedawcami. W związku z tymi sygnałami prezes UOKiK postanowił wszcząć postępowanie wyjaśniające w sprawie popularnej platformy.
O co dokładnie chodzi? Otóż jak czytamy w komunikacie, w ramach postępowania wyjaśniającego UOKiK chce ustalić, czy Allegro czerpie nieuzasadnione korzyści kosztem sprzedawców profesjonalnych i incydentalnych – zgodnie z nowymi zasadami w regulaminie prowizją objęta jest bowiem cała transakcja: cena oraz koszty przesyłki opłacone przez kupującego. Zmiany te spowodowały wzrost pobieranych przez Allegro prowizji oraz spotkały się z negatywnymi reakcjami sprzedających.
Zobacz również
– Dociera do nas wiele skarg ze strony przedsiębiorców na zmieniony mechanizm opłat pobieranych przez Allegro. Pojawiły się nawet sugestie, iż mechanizm ten może służyć podwyższeniu wyceny spółki przed jej wejściem na giełdę. Zweryfikujemy, czy mechanizm opłat stosowany przez Allegro, który jest największym przedsiębiorcą segmentu e-commerce w Polsce, nie narusza prawa konkurencji – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Pod lupę Urzędu trafią również przyjęte przez Allegro zasady zwrotów pobranych prowizji (naliczanie tzw. rabatów transakcyjnych) w sytuacji, w której kupujący odstępuje od umowy zawartej za pośrednictwem platformy internetowej. Urząd przeanalizuje również zasady funkcjonowania usługi Allegro Smart.
Jak zaznaczył UOKiK w komunikacie – na tym etapie działań nie są formułowane zarzuty w odniesieniu do przedsiębiorców ani osób zarządzających. Mogą jednak zakończyć się one wszczęciem postępowania antymonopolowego w sprawie praktyk ograniczających konkurencję.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
PS
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Pod koniec 2019 roku UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Allegro, mające na celu sprawdzenie czy platforma złamała prawo antymonopolowe, faworyzując swój sklep internetowy w stosunku do innych sprzedawców.
PS2
Kilka dni temu UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie działań spółek AMS i Ströer Polska na rynku reklamy zewnętrznej w Warszawie – celem jest ustalenie, czy firmy te nie zawarły porozumienia ograniczającego konkurencję.