Od kilku miesięcy prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów bada rynek reklamy zewnętrznej w Warszawie, a także w jaki sposób może na niego wpłynąć warszawska uchwała krajobrazowa. Urząd chce bowiem sprawdzić, czy w związku z dokumentem nie dojdzie do faworyzowania konkretnych podmiotów, w szczególności spółki AMS SA, na rynku reklamy zewnętrznej w Warszawie.
Zebrany w toku postępowania dotyczącego uchwały krajobrazowej materiał dał podstawę do wszczęcia kolejnego postępowania obejmującego spółki AMS i Ströer Polska – ma ono na celu ustalenie, czy firmy te nie złamały przepisów antymonopolowych poprzez zawarcie porozumienia ograniczającego konkurencję, w szczególności poprzez podzielenie pomiędzy siebie rynku reklamy zewnętrznej w Warszawie.
Zobacz również
Jak bowiem zauważa UOKiK, obecnie to AMS samodzielnie zarządza powierzchniami reklamowymi na wiatach przystankowych w Warszawie, zaś Ströer – powierzchniami reklamowymi w Metrze Warszawskim. Jak czytamy w oświadczeniu Urzędu, „okoliczności funkcjonowania tego konsorcjum oraz zarządzania powierzchniami reklamowymi w środkach komunikacji publicznej w Warszawie zostaną szczegółowo zweryfikowane w toku postępowania”.
Jeśli jednak potwierdzą się podejrzenia o naruszeniu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, wówczas UOKiK zamierza wszcząć postępowanie antymonopolowe i postawić zarzuty podmiotom biorącym udział w podziale rynku.
O komentarz poprosiliśmy przedstawiciela firmy AMS – Grażynę Gołębiowską, dyrektor marketingu AMS.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
„Zgodnie ze swoimi kompetencjami od lutego 2020 roku UOKiK prowadzi postępowanie wyjaśniające mające na celu badanie rynku reklamy zewnętrznej w Warszawie. Współpracujemy z urzędem i udzielamy odpowiedzi na każde skierowane do nas pytania. Dotyczyły one między innymi okoliczności powstania konsorcjum firm AMS i Ströer dla realizacji projektu „Przystanek Komunikacji Miejskiej”. Jak możemy sądzić z przesłanych ostatnio przez UOKiK pytań, w związku z wątpliwościami dotyczącymi konsorcjum, Prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające, aby sprawdzić, czy mogło dojść do naruszenia przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Postępowanie wyjaśniające dotyczące konsorcjum było już prowadzone przez UOKiK w 2013 roku. Tak jak we wszystkich tego rodzaju postępowaniach AMS deklaruje pełną współpracę z urzędem dla pełnego wyjaśnienia wszelkich okoliczności sprawy oraz rozwiania wątpliwości co do możliwego naruszenia przepisów prawa konkurencji”.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Spółka Ströer Polska na tę chwilę postanowiła nie komentować sprawy.
PS
Mimo że w gdańskiej uchwale krajobrazowej zawarto konkretne wytyczne dotyczące reklam w przestrzeni publicznej, wielu przedsiębiorców zmaga się z problemem stworzenia takich kreacji, które nie łamałyby przepisów. Z pomocą przychodzi Szkoła Szyldu, którą tworzą trójmiejscy artyści plastycy.
PS2
Cena w kasie wyższa niż umieszczona na półce lub brak informacji o cenie produktu – jak podaje UOKiK, w ten sposób przez kilka lat Biedronka naruszała prawa konsumentów. Na sieć została nałożona kara w wysokości 115 mln złotych.