UOKiK sprawdzi, czy warszawska uchwała krajobrazowa nie stworzy monopolu na reklamy

UOKiK sprawdzi, czy warszawska uchwała krajobrazowa nie stworzy monopolu na reklamy
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie w sprawie niedawno przyjętej uchwały krajobrazowej w Warszawie. Obawy urzędu budzi bowiem możliwość stworzenia monopolu jednej spółki – AMS – i tym samym wyeliminowanie z rynku wielu firm z branży reklamowej.
O autorze
1 min czytania 2020-02-10

W połowie stycznia br. warszawscy radni przegłosowali uchwałę krajobrazową, dzięki której wyeliminowane zostaną szpecące reklamy w przestrzeni miejskiej. Nie można oprzeć się wrażeniu, że na wprowadzenie tego typu przepisów czekało wielu Warszawiaków – kilka dni temu jednak okazało się, że pewne zastrzeżenia do uchwały ma UOKiK.

O co dokładnie chodzi? Otóż jak tłumaczą przedstawiciele urzędu, proponowane przepisy regulują kwestie stawiania nośników reklamowych na terenie Warszawy, co w praktyce oznacza, że jedną z nielicznych dozwolonych form reklamy na obszarze miasta będą nośniki na przystankach komunikacji miejskiej – te natomiast kontrolowane są obecnie przez jednego dostawcę treści, a mowa tu dokładnie o spółce AMS.

Nowa uchwała krajobrazowa może więc skutkować umocnieniem pozycji konkurencyjnej, co w efekcie doprowadzi do powstania monopolu i tym samym wyeliminuje z rynku wiele firm z branży reklamowej. 

– Nie kwestionujemy konieczności uporządkowania przestrzeni miejskiej w Warszawie, podobnie jak ma to miejsce w innych miastach w Polsce i na świecie. Jednak uchwała krajobrazowa może wzmocnić pozycję jednej firmy kosztem eliminacji z rynku innych przedsiębiorców, a tym samym prowadzić do ograniczenia dostępu do rynku reklamy zewnętrznej. Wynikiem tego może być wzrost stawek za wynajem powierzchni reklamowej – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Postępowanie wyjaśniające zostało już wszczęte przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – Tomasza Chróstnego. Tym samym UOKiK zbada rynek reklamy zewnętrznej w Warszawie, aby poznać m.in. mechanizmy na nim panujące, dokładne udziały poszczególnych przedsiębiorców oraz skutki ekonomiczne wprowadzonej regulacji prawnej.

PS

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Mimo że w gdańskiej uchwale krajobrazowej zawarto konkretne wytyczne dotyczące reklam w przestrzeni publicznej, wielu przedsiębiorców zmaga się z problemem stworzenia takich kreacji, które nie łamałyby przepisów. Z pomocą przychodzi Szkoła Szyldu, którą tworzą trójmiejscy artyści plastycy.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PS2

UOKiK nałożył na firmę Volkswagen Group Polska rekordową karę w wysokości 120 mln złotych. Chodzi o aferę dieselgate, czyli o wprowadzenie konsumentów w błąd co do poziomu emisji spalin emitowanych przez samochody.