Analiza wskaźnika “Mówią o tym” na Facebooku

Coraz mniej “mówią o” fan page’ach na Facebooku. Catnapoleon.com sprawdził jak zmieniał się wskaźnik ilustrujący zaangażowanie użytkowników Facebooka w interakcję ze stroną, którą polubili.
O autorze
1 min czytania 2012-11-06

Okazuje się, że ostatnie zmiany w algorytmie decydującym o tym, jakie posty widzą użytkownicy serwisu wpłynęły na spadek zasięgu fan page’y rozumianego jako liczba unikalnych użytkowników, którym została wyświetlona jakakolwiek treść dotycząca fan page’a (np. post, powiadomienie o aktywności znajomego, ale także reklama). Zmienia się także wskaźnik “mówią o tym”. Po chwilowym wzroście aktywności związanych ze stronami obserwujemy spadek.

Catnapoleon.com wziął pod uwagę 100 największych stron na świecie i 100 największych fan page’y w Polsce. W sumie ponad 2,8 mld razy użytkownicy Facebooka “lajkowali” je godząc się na otrzymywanie postów z tych stron na swoim profilu. Wzięliśmy pod uwagę okres od początku września do końca października. W tym czasie zasięg postów i zaangażowanie fanów na stronach firmowych najmocniej się zmieniało. Wskaźnik “mówią o tym” także.

Wyraźnie widać, że we wrześniu wszystkie strony odnotowały wzrost zaangażowania użytkowników Facebooka w treści na stronach. Trend ten nie utrzymał się jednak długo na największych stronach świata i wraca do stanu sprzed zmian w sposobie liczenia Edge Rank.

 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Trend ten dotyczył zarówno największych fan page’y na świecie jak i w Polsce (choć miał trochę inne natężenie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Dlaczego wskaźnik “mówią o tym” jest tak istotny? Pokazuje on jak często fani wchodzą w interakcję z marką na fan page’u i poza nim. Osoba uznana za taką, która “mówi o tym” to ktoś, kto:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • polubił stronę
  • napisał post na stronie
  • napisał komentarz na stronie
  • polubił post
  • podzielił się nim
  • wziął udział w ankiecie (gdy były one jeszcze dostępne dla moderatorów stron)
  • odpowiedział na wydarzenie utworzone przez stronę
  • otagował stronę na zdjęciu
  • wystawił rekomendację strony
  • zameldował się w miejscu związanym ze stroną
  • wspomniał o stronie w swoim poście
  • odpowiedział na ofertę

Wskaźnik “mówią o tym” można więc nazwać wskaźnikiem aktywnego zasięgu, który pokazuje liczbę osób, które weszły w interakcję z marką na Facebooku. Jest to wskaźnik, na którym marki powinny się koncentrować bardziej niż na zasięgu pasywnym, pokazującym liczbę unikalnych użytkowników, którym wyświetlona została jakaś treść związana z marką.

Oskar Berezowski, Lead analyst, Cheesecat.com