W pierwszym kwartale największym reklamodawcą w tej kategorii były banki, które wydały na reklamę swoich produktów ponad 65 milionów (63% całego budżetu). Za nimi uplasowały się instytucje finansowe przeznaczając na promocję ponad 24 miliony złotych (23%). Firmy ubezpieczeniowe poniosły z kolei wydatki na poziomie 13 milionów złotych (13%).
Zobacz również
Kwota jaką banki przeznaczyły w ciągu trzech pierwszych miesięcy 2015 roku jest o prawie 23% niższa w stosunku do ostatniego kwartału 2014 roku, ale tylko o 2% mniejsza niż w okresie styczeń – marzec 2014. Banki najchętniej reklamowały konta, przeznaczając na ich promocję ponad 25 milionów złotych.
Instytucje finansowe również zmniejszyły swoje nakłady na reklamę o prawie 25% w stosunku do ostatniego kwartału 2015 roku i o 9% w stosunku do pierwszych trzech miesięcy 2014 roku. Podmioty te najczęściej inwestowały w reklamę produktów leasingowych i kredytowych przeznaczając na ten cel ponad 14 milionów złotych.
Wydatki sektora ubezpieczeń również spadły o 56% w stosunku do okresu październik-grudzień 2014 roku i o 31% w zestawieniu z pierwszym kwartałem 2014 roku. Firmy ubezpieczeniowe w 2015 roku intensywnie promowały ubezpieczenia komunikacyjne przeznaczając na ten cel prawie 6 milionów złotych.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Firmy z rynku finansowego najchętniej reklamują swoje usługi i produkty w telewizji, inwestując 53% swojego budżetu marketingowego – 55 milionów zł (dane I – III 2015 r, Codemedia) – właśnie w tym kanale. Kampanie reklamowe były głównie emitowane w takich stacjach jak Polsat, TVN, TVP1 i TVP2. W pierwszej szóstce znalazły się również TVN24 i Discovery Channel.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wydatki na telewizję spadły o 36% w stosunku do ostatniego kwartału 2014, a w stosunku do okresu styczeń – marzec 2014 o 2%. 18% nakładów – ponad 18 milionów złotych – kosztowała sektor reklama on-line. Ich suma spadła o 19% w stosunku do IV kwartału 2014 roku i o 40% w stosunku do I kwartału ubiegłego roku. Najwięcej budżetów firmy lokowały w reklamę na Wp.pl, Onet.pl i Interia.pl. Jeśli chodzi o portale finansowe to pierwszą trójkę tworzą Money.pl, Biztok.pl i Bankier.pl.
Z naszego doświadczenia w realizacji kampanii dla klientów z sektora finansowego oraz pro sprzedażowego charakteru większości działań marketingowych realizowanych przez banki, instytucje finansowe i firmy ubezpieczeniowe szacujemy, że udział telewizji i Internetu będzie systematycznie rósł w tej kategorii. Są to bowiem media najlepiej wspierające charakterystyczne dla tej branży kampanie realizowane w modelu direct response – podsumowuje Piotr Bieńko, Prezes Zarządu Codemedia.
Na trzecim miejscu uplasowały się wydatki na reklamę kinową, które wyniosły ponad 7 milionów złotych (7%). Po 6% budżetów marketingowych firmy przeznaczyły na reklamę w magazynach, radiu oraz na outdoor (odpowiednio ponad 6 milionów na każdy obszar). Tylko 3% wydatków pochłonęła reklama w gazetach codziennych.