Kobieta e-Commerce 2022 to pierwszy tego typu konkurs w Polsce. Jaki jest jego cel i główna idea?
Na rynku istnieje dużo konkursów dla kobiet, ale poświęconych ogólnie rozumianemu biznesowi. Nam zależało na docenieniu wkładu przedsiębiorczych kobiet w rozwój sektora gospodarki cyfrowej, w tym handlu internetowego w Polsce. Ten plebiscyt adresowany jest do jest właścicielek małych i średnich firm oraz kobiet pracujących na etacie, które zajmują się działaniami związanymi z e-commerce, nowymi technologiami oraz e-marketingiem. Będziemy promować ich pomysły, działalność i zapraszać do dyskusji jako mentorki, aby ich wiedza i doświadczenia mogły przyczyniać się do rozwoju innych.
Chcemy, aby historie kobiet e-commerce były inspiracją dla innych kobiet, które marzą o karierze w e-commerce lub o swojej firmie działającej w obszarze e-biznesu. To plebiscyt, w którym Jury i jednocześnie społeczeństwo poprzez głosowanie nagradza za zaangażowanie i przedsiębiorczość w rozwoju handlu online. Konkurs jest bezpłatny, co pozwala na uczestnictwo każdej kobiecie, która ma się czym pochwalić w obszarze e-commerce.
Zobacz również
Skąd pomysł na takie wydarzenie? Dlaczego powstał konkurs skierowany stricte do kobiet działających w e-commerce? Jak Polki wpływają na kształtowanie tego sektora?
Pewnie wiele osób przytacza te słowa, ale powtórzę, że pandemia już na zawsze zmieniała nasz świat. Branża e-commerce od tego czasu rozwija się w Polsce bardzo szybko, co wiąże się też z wieloma wyzwaniami. Często wymaga wyjątkowego podejścia, kreatywności, znajomości technologii, zdolności przywódczych i jednocześnie analitycznego myślenia, a także dostrzegania trendów i przewidywania przyszłości. Konkurencyjność na rynku jest niezwykle wysoka, a oczekiwania wobec osób zajmujących się e-biznesem nieprawdopodobnie wysokie. Wydawałoby się, że technologia i cyfryzacja to typowo męskie obszary zawodowe, jednak Panie coraz częściej osiągają sukcesy, tworząc różnego typu aplikacje, platformy internetowe czy systemy automatyzacji, które pomagają w zarządzaniu biznesem a przede wszystkim wpływają na zwiększanie sprzedaży w e-commerce. To jest bardzo ważny obszar rozwoju e-commerce. Przy wysokiej konkurencyjności rynku aktywacja konwersji jest wyzwaniem.
Do kogo jest skierowany konkurs? Kim są kandydatki walczące o tytuł „Kobiety e-commerce 2022” i jakimi osiągnięciami mogą się pochwalić?
Konkurs skierowany jest do wszystkich kobiet, które w ostatnich 24 miesiącach mocno zaangażowały się w działalność e-commerce. Zgłaszać mogą się kobiety zarówno prowadzące działalność gospodarczą, jak i pracujące na etacie lub na podstawie innej formy zatrudnienia. Tytuł Kobieta e-Commerce 2022 może piastować każda przedsiębiorcza Polka, nie ma znaczenia wiek, wykształcenie, pochodzenie — liczy się wkład w rozwój sektora gospodarki cyfrowej, a jego oceny dokona Jury konkursu oraz społeczeństwo poprzez ogólnopolskie głosowanie on-line.
Stworzonych zostało 9 kategorii konkursowych, które wyznaczają obszary, w których kobiety mogą zgłaszać się samodzielnie lub nominować inne Panie. Nagrody i statuetki Kobieta e-commerce 2022 można otrzymać w kategoriach między innymi takich jak: najlepszy sklep internetowy, nowa usługa w e-commerce, technologia e-commerce, innowacja w e-commerce, odpowiedzialny e-commerce czy najlepszy start-up w e-commerce. Kolejne kategorie, którymi zainteresowanych było wiele kobiet to e-marketing, przedsiębiorcza mama czy The best influencer for e-commerce. Nominacje do nagrody i tytułu Kobieta e-commerce 2022 otrzymało prawie 80 kobiet we wszystkich dziewięciu kategoriach. Są wśród nich Małgorzata Ohme z innowacyjną platformą Mindgram, Agata Rubik kreująca marki w social mediach, Anna Kurnatowska z Too Good To Go, Agnieszka Tycner z aplikacji mobilnej, na której można kupować i sprzedawać wyłącznie używane przedmioty dla dzieci. Sylwetki tych niesamowicie ciekawych kobiet można poznać na kobietaecommerce.pl
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Czym zajmują się przedsiębiorcze Polki w cyfrowym biznesie? Czy dominują jakieś konkretne branże, czy można zauważyć, że panuje różnorodność?
Zaskoczyła nas liczba, ale też różnorodność zgłoszeń. Nie dominuje jedna konkretna branża. Pandemia i konieczność przeniesienia wielu działalności do Internetu pobudziła kreatywność, a jak wiemy kobiety ją mają. Dodatkowo wielozadaniowość pozwala im łatwiej wdrażać różne pomysły w życie nawet gdy na stałe zajmują się innymi zawodowymi obowiązkami.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Można zauważyć, że największą pomysłowością w przenoszeniu usług z offline do online musiały się wykazać kobiety pracujące w branżach, które wymagały świadczenia usług bezpośrednich (np. psycholog, prawnik, lekarz). W kategorii najlepszy sklep internetowy pojawiają się nowe kategorie produktowe, mocno nawiązujące do zrównoważonego rozwoju np. kosmetyki naturalne, odzież eko lub nowe aplikacje, których rozwój wyznacza trend zero waste. Nie bez znaczenia jest również rozwijający się trend social commerce, który aktywowany jest dzięki szeroko zasięgowym działaniom na Instagramie czy Facebooku.
Co rozumiemy dzisiaj przez „wybitne osiągnięcia w e-commerce”? Na czym polega innowacja w cyfrowym biznesie?
Żyjemy w świecie, w którym potrzeby i wygoda konsumenta są na pierwszym miejscu. To samo dotyczy strefy internetu i branży e-commerce. Weszliśmy też w świat danych, a dzięki internetowi gromadzimy coraz więcej danych o zachowaniach e-konsumentów, które to definiują kierunki rozwoju i potrzeby innowacji. Wiemy coraz więcej, tylko czasami nie umiemy tego jeszcze wykorzystać. Zmiany i innowacje wyznaczane są również przez widoczne trendy i dotyczą zarówno nowych e-kategorii jak i rozwoju user experience. Wśród tych trendów zauważamy między innymi ekspresowe dostawy, mobilne e-zakupy, one click, voice shopping, social & live commerce czy bezdotykowe zakupy. Każda nowa aplikacja, nowa forma usługi, system czy funkcjonalność, poprawiająca dotychczasowe doświadczenia e-konsumenta oraz poziom NPS, to właśnie innowacja.
Przy tak dynamicznie zmieniającym się i coraz bardziej nieprzewidywalnym otoczeniu wszelkie narzędzia, które pomagają być elastycznym i bardziej reaktywnym w e-commerce, są również bardzo poszukiwane. Dla każdej branży inne dedykowane e- innowacje będą stanowiły większe znaczenie, ale jak widać, nadal mamy wiele pomysłów i są one wdrażane – raz z większym sukcesem, raz z mniejszym.
Jakie czynniki mają główny wpływ na osiąganie kobiecego sukcesu w biznesie?
Każda kobieta jest oczywiście inna i różne czynniki wpływają na jej pozycję zawodową. Prowadząc Fundację Kobiety e-biznesu zauważamy, że inspiracją do przedsiębiorczości są różne wzorce kobiet, które nie bały się nowych wyzwań i z determinacją dożyły do osiągnięcia tego co zaplanowały. Stąd też pomysł na konkurs Kobieta e-commerce i promocję sylwetek kobiet, które zaangażowały się w rozwój branży e-commerce.
Kolejny czynnik to kapitał społeczny, inaczej mówiąc to, jak kobiety wykorzystują swoje znajomości i relacje społeczne na różnych etapach kariery zawodowej i prywatnego życia. Dlatego też społeczność wokół e-biznesu, jaką tworzymy poprzez działania Fundacji, ma tak duże znaczenie. Kobiety, które osiągnęły już sukces na wyższych stanowiskach, czy prowadząc własne firmy, chętnie dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi kobietami. To ma niesamowitą moc i napędza do działania.
Jako Fundacja prowadzimy również bezpłatne kursy, takie jak TOP Women w e-biznesie z tematyki e-commerce, dzięki którym kobiety mają szanse nabyć profesjonalną wiedzę, aby z odwagą podejmować ryzyko i ważne decyzje w swojej karierze. Przez ostatnie lata zauważam też, że jako kobiety jesteśmy coraz częściej doceniane przez mężczyzn za naszą determinację, skrupulatność i wielozadaniowość. To otwiera drzwi i daje możliwość osiągania sukcesów jak się tylko chce. Wszystko zależy od nas. Potrzebujemy tylko małego wsparcia.
Czy przedsiębiorczych Polek działających w e-commerce jest dużo? Z jakim zainteresowaniem spotkała się pierwsza edycja konkursu?
W Internecie kupuje już 84 proc. internautów. W połowie września 2021 r. w KRS zarejestrowanych było w sumie aż 51 tys. sklepów internetowych. To widoczny znak zmian i rozwoju branży e-commerce. Jednoosobowe działalności gospodarcze prowadzi w Polsce tylko 0,8 mln kobiet (raport GEM Polska, 2020) to o połowę mniej niż mężczyzn. Jeżeli podobne dane odnoszą się do prowadzenia biznesu online, w tym sklepów internetowych, to oznacza to, że kobiety potrzebują wsparcia i edukacji. To też wskazuje, jak duży jest potencjał.
Pierwsza edycja konkursu spotkała się z dużym zainteresowaniem. Nie spodziewałyśmy się aż 250 zgłoszeń. Świadczy to o tym, że konkurs Kobieta e-commerce był starzałem w dziesiątkę, a potrzeba nagrodzenia kobiet działających w e-biznesie jest widoczna. Już planujemy kolejna edycję. Tytuł i statuetka Kobieta e-commerce przyznawana jest na rok.
Kto zadecyduje o tym, które kandydatki zostaną wyróżnione w konkursie?
W każdej z dziewięciu kategorii konkursowych zostanie nagrodzona i utytułowana jedna Laureatka. Dopuszczamy też wyróżnienia. Do Jury konkursu zaprosiłyśmy profesjonalistów z wybranych branż, którzy zajmują eksponowane stanowiska w firmach. Każda kategoria ma też opiekuna, czyli firmę, która jest Partnerem kategorii i ma głos eksperta podczas obrad Jury. I tak w przypadku kategorii najlepszy sklep internetowy jest to Allegro, Technologia w e-commerce, w której wręczy nagrodę Accenture, Najlepszy e-marketing, której partnerem jest Ceneo, Innowacja w e-commerce, której patronuje InPost, Nowa usługa w e-commerce wspierana przez Audioteka, Odpowiedzialny e-commerce, której patronuje Modivo, Najlepszy start-up e-commerce wspierany przez Przelewy24. W kategorii Przedsiębiorczej mamie w e-commerce patronem jest home.pl.
Ponadto w drodze ogólnopolskiego internetowego głosowania spośród wszystkich nominowanych zostanie nagrodzona najwyżej oceniona przez Internautów Kobieta e-Commerce na rok 2022.
Jakie atrakcje zostały przewidziane na galę wręczenia nagród?
Gala i ceremonia wręczenia statuetek Kobieta e-commerce 2022 odbędzie się 21 kwietnia w Villi Intrata na terenie Pałacu Wilanowskiego. W tak pięknym miejscu gościć będziemy nominowane kobiety, przedstawicieli wielu firm i celebrytów. Specjalnie przygotowane przekąski przez Norberta Sokołowskiego – Sous-Chef Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie podbiją nasze podniebienia. W programie Gali między innymi dyskusja na temat potencjału kobiet w e-biznesie i trendów rozwoju e-commerce. Ceremonię wręczenia statuetek poprowadzi Katarzyna Zdanowicz, dziennikarka, która współpracowała między innymi z TVN i Polsat. Przysłowiową wisienką na torcie będzie niesamowity pokaz mody marki MODIVO.
O rozmówczyni:
Anna Heimberger, razem z Dorota Bachman, Agnieszką Jędrzejowską-Brytan i Justyną Skorupską, założyła Fundację Kobiety e-biznesu. Wierzy, że kobiety mają niesamowitą siłę w działaniu i chce wspierać je swoim doświadczeniem. Działa na rzecz pomocy kobietom i zwiększania ich obecności w biznesie cyfrowym. Jest też pasjonatką marketingu i rozwiązań cyfrowych. Od ponad 15 lat doradza strategicznie zarządom firm polskich i międzynarodowych. Praktyczne doświadczenie zdobywa w obszarach rozwoju biznesu, budowaniu silnych marek oraz transformacji digital. Zarządzała wieloosobowymi