Co to jest klasa kreatywna? Po raz pierwszy pojęcia tego użył ekonomista i socjolog Richard Florida. Według niego jest to grupa społeczną będącą główną siłą napędową rozwoju ekonomicznego miast w erze postindustrialnej. Jej celem zawodowym jest kreatywne rozwiązywanie problemów społeczności w których funkcjonuje. Obejmuje różne grupy zawodowe, od naukowców przez inżynierów, informatyków, programistów, ale również artystów, ludzi związanych z biznesem i mediami.*
A jak się to udało?
Zobacz również
Psychologia
W różnych epokach i w różnych czasach kreatywne jednostki miały i mają się lepiej lub gorzej. Zawsze jednak miały poczucie swej oryginalności ale również odmienności i nieprzystosowania.
Aż przyszedł Apple i głośno powiedział „Think different”. Apple uprawomocnił kreatywne umysły. Wszyscy postrzegający świat inaczej, przez pryzmat swego talentu, geniuszu czy siły sprawczej dostali legitymację i maszyny do bycia innymi, i życia inaczej.
„Think different” stało się mantrą milionów kreatywnych umysłów (nawet jeśli nie mantrowali codziennie) .
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Socjologia
Użytkownicy Apple’a, bez względu na profesję, wizerunek, status społeczny, mieli poczucie przynależności do wyjątkowej, bo eksterytorialnej demograficznie, wspólnoty. Logo Apple, stało się ich znakiem rozpoznawczym i wizytówką kreatywności. Nawet największe indywidualności – Steve Jobs był wielka indywidualnością – mają potrzebę przynależności i związanych z tą przynależnością korzyści. Apple stworzył iMovie, iCards, iPhotos, a potem iTunes, gwarantując swym użytkownikom wyjątkowe korzyści i poczucie elitarności.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Grupa Apple miała swą wyjątkową dynamikę. Połączenie kreatywności i biznesowych umiejętności pozwoliły jej na wiarę, że z czasem dzięki nim świat stanie się lepszym miejscem.
Produkt
Trudno mówić o poszczególnych produktach Apple’a i opisywać ich wkład do “kultu Apple’a”
Czy produkty Apple’a były najlepsze na rynku ?
Nawet jeśli nie, to wszystkie były rynkowymi hitami. I na pewno były unikatowe. Poczynając od Apple 1 i 2 przez Macintosha, iMaca, iBook, iPoda po iPhone’a czy iPada.
Wyjątkowość gwarantowała inwencja dziesiątek, a potem tysięcy inżynierów Apple’a, upór Steve Jobsa, niespotykany w branży design i niezwykła funkcjonalność.
Z Apple jak z Nike – można nie lubić, ale psioczyć nie przystoi.
Dotarcie
22 stycznia 1984 roku podczas trzeciej kwarty Super Bowl, największego sportowego wydarzenia w USA, miliony Amerykanów ujrzały minutową reklamę komputera Macintosh.
Wyreżyserowany przez Ridley’a Scotta i nawiązujący do „Rok 1984” George’a Orwella film kosztował prawie 1 mln dolarów, fortunę jak na owe czasy. Został wyemitowany tylko raz. I od razu wszedł do historii.
Biznes nie zna drugiego takiego przypadku, by produkt, marka i reklama tak szybko osiągnęły status kultowych, w dodatku pozytywnie zweryfikowanych przez rynek i środowisko.
Storytelling
Kampania „Think Different” była bezprecedensowym rozdziałem w historii Apple’a. Wykorzystano w niej wizerunki największych w dziejach ludzkości guru, artystów, buntowników, wizjonerów: Albert Einstein, Bob Dylan, Martin Luter King, Jr., Richard Branson, John Lennon z Yoko Ono, Buckminster Fuller, Thomas Edison, Muhammad Ali, Ted Turner, Maria Callas, Mahatma Gandhi, Amelia Earhart, Alfred Hitchcock, Martha Graham, Jim Benson z Kermitem, Chaplie Chaplin i Pablo Picasso.
Prawdopodobnie jest to najbardziej spektakularna kampania w historii Apple’a. A na pewno w historii powstania klasy kreatywnej.
Bo historia klasy kreatywnej to historia zmagań o lepszą wizję świata.
Apple podarował klasie kreatywnej jej sens istnienia, klasową świadomość i narzędzia, by zmieniać świat.
Klasa kreatywna odwdzięczyła się Apple’owi rozumieniem, że jej prawdziwa wartość nie leży w znajomości technologii, lecz w dzieleniu się swoją twórczą inwencją i budowaniem lepszego świata.
…Imagine all the people /Sharing all the world…**
Dzięki Steve, dzięki Apple.
* Florida, R. (2010). Narodziny klasy kreatywnej. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury
** John Lennon „Imagine”