1. Bartłomiej Speth, Starszy specjalista ds. pozycjonowania i optymalizacji serwisów internetowych, widzialni.pl
2. Wojciech Szymański, Dyrektor Działu Marketingu Internetowego, Ideo
3. Piotr Jędrasik, SEO Specialist, Bluerank
Zobacz również
Black Hat SEO
[Bartłomiej Speth:] Rozróżnia się dwie główne techniki pozycjonowania stron internetowych. Pierwsza to działania zalecane i akceptowane przez wyszukiwarki. W szczególności mowa o poprawnej optymalizacji strony internetowej i rozbudowie jej treści, które mają na celu polepszenie interakcji z użytkownikiem oraz jego zadowolenie.
Drugi sposób pozycjonowania to tzw. Black Hat SEO. Są to techniki zakazane przez algorytmy wyszukiwarek. Sprowadzają się do agresywnej poprawy widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Metody te nie zawsze są legalne.
Black Hat SEO można podzielić na 2 obszary:
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
- optymalizacja strony i treści,
- pozyskiwanie odnośników pozycjonujących.
Działania on page
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Optymalizacja stron bardzo często w sposób jawny wykorzystuje niedozwolone techniki SEO: nienaturalnie duże zagęszczenie słów kluczowych, kopiowanie tekstów z innych stron (np. Wikipedia) lub też powielanie całych stron 1:1. Działania Black Hat SEO to m.in. ukrywanie treści pod grafikami, w opisach alternatywnych do grafik czy też nakładanie na siebie poszczególnych warstw na stronie.
Black Hat SEO to także przedstawianie robotom wyszukiwarek innej treści niż użytkownikom. Metoda ta jest szczególnie piętnowana przez Google. Użytkownik wchodząc na stronę, widzi jej oficjalną, „przyjazną” wersję. Natomiast robot wyszukiwarki otrzymuje wersję agresywnie zoptymalizowaną pod kątem konkretnych słów kluczowych. Takie strony można nazwać czystym spamem.
Działania off page
Działania zewnętrzne tzw. off page to w głównej mierze pozyskiwanie odnośników pozycjonujących do strony docelowej. Pomimo przyjętych opinii, agresywne linkowanie nadal działa. Specjaliści ds. pozycjonowania opierający swe działania na Black Hat SEO często włamują się na strony posiadające duży autorytet w oczach wyszukiwarki Google. Są to m.in. strony rządowe i uczelni wyższych, gdzie umieszczają własne odnośniki, co pozwala im na pozycjonowanie najtrudniejszych słów kluczowych.
Algorytmy wyszukiwarek cały czas ulegają zmianom. Obecnie ważne są jak najlepszej jakości naturalne odnośniki w optymalnych ilościach.
Autor definicji:
Bartłomiej Speth
Starszy specjalista ds. pozycjonowania i optymalizacji serwisów internetowych. Pasjonat SEO. Działaniami search engine optimization zajmuje się od 2008 roku. W firmie widzialni.pl realizuje zarówno projekty lokalne, jak i te o międzynarodowym zasięgu.
—
[Wojciech Szymański:] Black Hat SEO – oznacza prowadzenie nieetycznych działań prowadzących do uzyskania jak najwyższych pozycji przez pozycjonowaną witrynę. W przypadku zmian optymalizacyjnych na stronie internetowej granica pomiędzy black a white SEO (etycznym i nietycznym) przebiega w wyraźnym miejscu. Są dwie podstawowe zasady:
- Robot wyszukiwarki internetowej indeksujący witrynę oraz przeglądający ją człowiek muszą widzieć to samo – zabronione jest tworzenie kilku wersji witryny: dla robota i dla człowieka.
- Nie wolno wprowadzać użytkowników witryny bądź robotów wyszukiwarek w błąd poprzez np.: niejawne przekierowania, publikowanie bezsensownych treści generowanych automatycznie, zawieranie w meta tagach innych danych niż realnie pojawiające się w treści witryny.
W przypadku procesu Link Building (czyli jednego z trzech filarów pozycjonowania, oprócz optymalizacji witryny i budowy zaufania) określenie granicy pomiędzy etycznym i nietycznym pozycjonowaniem jest znacznie cięższe. Ogólnie obowiązująca zasada mówi, że wszystkie backlinki (hiperłącza) powinny być zdobywane w sposób naturalny. Przede wszystkim oznacza to, że zabronione jest kupowanie linków – czy to poprzez systemy wymiany linków (SWL), czy ręcznie (samodzielnie) przez właściciela witryny. Do najczęściej wykorzystywanych elementów black hat SEO z zakresu link building należą:
- korzystanie z SWL,
- masowe publikowanie postów na forach internetowych z linkami do witryny (wykorzystanie programu Xrammer),
- masowe publikowanie postów na blogach bądź umieszczanie komentarzy na blogach z linkami do witryny (wykorzystanie programu scrapebox),
- tworzenie sieci przekierowań 301,
- tworzenie własnego zaplecza pozycjonerskiego bez żadnej jakości merytorycznej – podkreślić należy, że chodzi o zaplecze bez wartości merytorycznej, czyli przeważnie zasilonego automatycznie wygenerowaną treścią.
Autor definicji:
Wojciech Szymański
Od 2014 Prezes Zarządu agencji e-marketingowej Ideo Force Sp. z o.o.. Od 2013 roku dyrektor Działu Marketingu Internetowego w agencji interaktywnej Ideo Sp. z o.o., gdzie nadzoruje pracami działu, wyznacza jego cele i odpowiada za wyniki finansowe, a także dalszy rozwój. Wcześniej przez 6 lat kierownik Działu Promocji w Wyszukiwarkach w tej samej agencji. W firmie oprócz koordynowania pracą zespołu przygotowuje strategie marketingowe, strategie e-PR oraz plany media relations z wykorzystaniem internetu.
Prowadzi zajęcia na studiach licencjackich, inżynierskich oraz magisterskich Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie – najlepiej ocenianej uczelni w Polsce południowej wg Rankingu Niepublicznych Uczelni Magisterskich 2013, przygotowanym przez Perspektywy i Rzeczpospolitą.
—
[Piotr Jędrasik:] Black Hat SEO – termin określający działania on-site i off-site pozycjonowania stron internetowych, które są niezgodne z wytycznymi wyszukiwarek internetowych.
Techniki, które możemy zaliczyć do działań Black Hat SEO:
- Keyword stuffing – upychanie słów kluczowych w tagach, atrybutach oraz treściach strony.
- Cloaking – prezentowanie innej zawartości strony dla robotów wyszukiwarek i dla normalnych użytkowników.
- Ukrywanie tekstu – implementacja treści na stronie widoczna jedynie dla robotów wyszukiwarek. Treść najczęściej zawiera bardzo dużą ilość słów kluczowych.
- System Wymiany Linków – wymiana linków między stronami, które uczestniczą w systemie, mająca na celu zwiększanie widoczności serwisu w rankingu wyszukiwarek.
SWL dzielą się na dwa rodzaje:
-rotacyjne – prezentowane odnośniki na stronach zmieniają adresy docelowe
-stałe – prezentowane odnośniki na stronach zawieją te same adresy docelowe - Doorway pages – to strony przygotowane pod ściśle określone słowa kluczowe, przekierowujące użytkownika najczęściej za pomocą meta refresh do innej strony, niekoniecznie powiązanej tematycznie.
Działania Black Hat SEO mają na celu osiągniecie wysokich pozycji w nienaturalnie szybkim tempie. Serwisy wykorzystujące działania Black Hat SEO mogą zostać ukarane poprzez nałożenie filtru, co skutkuje obniżeniem pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, lub zostać całkowicie wykluczone z indeksu wyszukiwarki. Ostatnio działania te są coraz mniej popularne, gdyż przynoszą gorsze rezultaty i są bardziej ryzykowne. Obecnie SEO zmierza, zarówno w działaniach on-site, jak i off-site, w kierunku content marketingu oraz UX.
Więcej informacji można znaleźć we wskazówkach dla webmasterów.
Autor definicji:
Piotr Jędrasik
SEO Specialist, Bluerank
Zobacz inne odcinki cyklu Encyklopedia Marketingu >