1. Paweł Lipiec, Influencer Relations Lead w VML Poland
2. Przemysław Zieliński
3. Anna Tytkowska
Zobacz również
Blogosfera
[Paweł Lipiec:] Blogosfera (ang. blogosphere) to termin określający wszystkie blogi jako społeczność lub sieć społeczną. Wiele blogów jest połączonych między sobą. Ich autorzy czytają inne blogi i zostawiają na nich komentarze, umieszczają do nich linki, odnoszą się też w treści wpisów. W ten sposób tak połączone blogi wytworzyły własną kulturę. Podczas gdy blogi pozostają wciąż formą publikacji, blogosfera jest zjawiskiem społecznym i jak inne podlegającym badaniom socjologicznym.
Ta definicja z zaczerpnięta z Wikipedii nie jest zbyt wyczerpująca, a można by powiedzieć, że jedynie prześlizguje się po temacie. Z drugiej strony trudno jest na chwilę obecną precyzyjnie określić, czym jest blogosfera, skoro jej składową są m.in. blogi, a te jak wiadomo do dziś nie doczekały się precyzyjnej definicji. Dlatego też nie podejmę się tu wypracowania takiej encyklopedycznej definicji, ale spróbuję choć naszkicować obraz blogosfery.
Samo pojęcie blogera, które powoduje pewnego rodzaju rozróżnienie osoby piszącej od tej robiącej zdjęcia (np. instagramer) lub tworzącej wideo (vloger, jutuber) powoduje, że zaczynamy poruszać się w świecie niepełnych obrazów. Dziś praktycznie nie ma już osób, które by jedynie pisały bloga i nie przejawiały aktywności na innych polach (fotografia, video, podcasty etc.). Dziś mamy raczej do czynienia z grupą twórców nowych treści, z grupą twórców treści cyfrowych. Blogosfera staje się częścią tego większego organizmu. Częścią, która funkcjonuje w ramach tego organizmu i bez której całość nie działałaby w taki sposób, jak widzimy to dzisiaj.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Blogosfera czy też aktywność twórców online przeszła długą drogę ewolucji przez ostatnie lata. Pamiętam czasy IRCa, a później wysokiej aktywności rozmaitych for internetowych. Pamiętam Blipa, Flakera, które funkcjonowały w Polsce na długo przed Twitterem. Część z tych aktywnych użytkowników czując potrzebę pisania, „uzewnętrzniania się” na różne tematy, pozakładała blogi (o kanałach na YouTubie nikt wtedy nie myślał).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Z czasem większą uwagę zaczęto przykładać do jakości treści, do jej promocji, do doboru zdjęć do tekstu i jego układu na stronie. Kto szybciej i lepiej przyswoił wiedzę „jak być wydawcą online”, ten zyskiwał na popularności.
Dziś do tego dochodzi jeszcze umiejętne tworzenie i promowanie treści na Instagramie, Snapchacie czy YouTube. Coraz więcej miejsc, które „trzeba” wykorzystać, co raz więcej treści do wyprodukowania…
Dziś blogosfera to ta część świata twórców, gdzie rządzi słowo pisane. To coś na kształt miejskiej biblioteki, obok której ktoś wybudował kino, park rozrywki, postawił budkę z kebabem i sklep 24h. Jest to niewątpliwie część naszej e-rozrywki, ale wszyscy wiemy, że trudno wyżyć z pisania książek (poza wybitnymi wyjątkami).
Autor definicji:
Paweł Lipiec
Influencer Relations Lead w VML Poland
—
[Przemysław Zieliński:] Termin został początkowo zaproponowany we wrześniu 1999 roku jako żart przez Brada L. Grahama, jednak wbrew intencjom przyjął się i już trzy lata później wszedł do głównego obiegu, charakteryzując środowisko blogerów. Sam termin pochodzi od słowa „logosphere”, oznaczającego świat słowa, uniwersum dialogu (greckie logos to słowo, a sphere rozumiane jako świat). Upowszechnienie się słowa związane jest z rosnącą popularnością blogerów oraz ich coraz większym wpływem na publiczną dyskusję. Na początku XXI w. umieszczane przez nich treści, komentarze oraz opinie nabierały opiniotwórczego charakteru, stając się źródłem cytatów bądź tematami do dyskusji prezentowanych w mediach. Na pojawieniu się blogów zyskało szczególnie dziennikarstwo obywatelskie. Jednocześnie, wraz ze wzrostem opiniotwórczości blogerów, rosła sama ilość blogów. Wiąże się to z wprowadzanymi wówczas ułatwieniami w prowadzeniu blogów, ale i pojawiającymi się możliwościami zarobkowymi w tym obszarze.
Blogosfera w ścisłym znaczeniu tego słowa to internetowa społeczność, której głównymi ramami jest zakres treści oraz linków, którymi dzielą i wymieniają się blogerzy. Poprzez regularne śledzenie wpisów innych autorów oraz umieszczenie ich na własnych stronach bądź też zachęcanie własnych czytelników do zapoznania się z nimi, treści te nabierają popularności i stają się źródłem rosnącej ilości dyskusji.
Nie ma jednej blogosfery. Powstają one na bieżąco i uzależnione są od popularności poszczególnych blogów/blogerów, niejednokrotnie znajdujących się w ich centrum. Blogosferą można nazwać blogi skupione np. w branży nowych technologii, motoryzacyjnej czy sportowej. Ale i w takiej branży istnieć może kilka mniejszych blogosfer.
Autor definicji:
Przemysław Zieliński
Marketing manager, od 5 lat specjalizujący się w tematyce centrów handlowych oraz mody. Autor pierwszego w Polsce poradnika poświęconego organizacji eventów. Właściciel agencji reklamowej Wielka Radość.
—
[Anna Tytkowska:] Blogosfera to przestrzeń komunikacji on-line tworzona przez blogi. Od co najmniej dekady blogi są używane w sposób statystycznie zauważalny także w komunikacji marketingowej. Dziś stanowią one jeden z podstawowych formatów content marketingu. Wykorzystuje się je również w strategiach SEO.
Genetycznie i ze względu na niektóre funkcjonalności blogi są łączone ze strefą Web 2.0, a z powodu dużego marginesu kontroli nad publikowanymi treściami – z mediami własnymi.
W odróżnieniu od popularnych serwisów społecznościowych, blogi stwarzają szansę przedłużonej i pogłębionej komunikacji. O ile na przykład Facebook czy Twitter są „mediami szybkimi”, o tyle blog pozwala na rozwijanie podejmowanych tematów. Daje możliwość dzielenia się złożonymi opowieściami i przemyśleniami, wypróbowanymi praktykami, zróżnicowanymi zasobami.
Cechy komunikacji blogowej
Na charakterystyczne cechy komunikacji blogowej składają się:
- nieoficjalność,
- sieciowość – nawiązywanie do treści innych blogerów oraz wydawców piszących do tej samej grupy docelowej lub na te same tematy,
- interakcyjność – dialogiczność, blogowanie to tworzenie treści z włączonymi opcjami słuchania, monitorowania, reagowania,
- hipertekstowość – linkowe odsyłanie do własnych i obcych treści ilustrujących, rozszerzających czy pogłębiających publikowane treści,
Biznesowa użyteczność bloggingu
Blogowanie świetnie sprawdza się w firmach oferujących zaawansowane produkty i usługi oparte o specjalistyczną wiedzę – w tak zwanych usługach profesjonalnych, jak: prawo, doradztwo, projektowanie, architektura, design, fotografia.
Jest też bardzo użyteczne w przypadku produktów, w których tkwi potencjał budowania emocjonalnych społeczności. Dobry przykład stanowią tu rynki gier, filmów, książek, podróżowania, kultowych napojów (herbata, kawa, piwo, wino).
Blogowanie wspomaga też organizacje z wysokospecjalistycznego rynku niszowego (akwarystyka, filatelistyka, numizmatyka, renowacja mebli), a wreszcie te związane z dynamicznie zmieniającym się rynkiem (nowe technologie czy ekologia).
Niektórzy obserwatorzy firmowej blogosfery, na przykład Dominik Kazanowski, podkreślają przydatność blogowania w budowaniu rozpoznawalności i pozycji eksperckiej w przypadku osób samozatrudnionych.
Wymagania bloggingu
Blogowanie to angażująca i długoterminowa inwestycja. Wymaga opracowania planu i polityki publikacji oraz planu marketingowego, który ułatwi odnalezienie bloga w sieci. Blog to rodzaj własnego wydawnictwa. A jednym z jego wymogów jest systematyczność publikowania – optymalnie 2-3 razy w tygodniu. Jeśli firma lub inna organizacja nie posiada autora zdolnego do napisania przynajmniej jednego posta w tygodniu, powinna poważnie rozważyć czy blog jest dla niej właściwym formatem komunikacji. Wiele blogów firmowych nie cieszy się popularnością, gdyż nie są regularnie uaktualniane, a posty częściej przypominają newsy niż wartościowe zasoby lub treści.
Słowa połączone
Z blogosferą łączą się takie terminy, jak: fotoblog, vlog, blogazyn (inaczej blogazine), splog( inaczej automatyczny spam blog), flog (inaczej fałszywy blog), problogging, blook.
Inspiracje i przykłady:
Polska blogosfera firmowa w sposób statystycznie istotny funkcjonuje od 2005 roku. Informacje, inspiracje, porady, historie oraz wydarzenia i wyniki badań z nią związane można znaleźć na blogu-instytucji „Blogi firmowe”. Blog redagują Dominik Kazanowski i Aneta Dudeńko, z udziałem licznych autorów gościnnych i współpracujących. Blog jest od 2008 roku organizatorem konkursu: „Blogi firmowe”.
Literatura:
-Jeremy Wright, Blogowanie w biznesie, tłum. Kinga Robson. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
-Brian Halligan, Dharmesh Shah, Inbound marketing: daj się poznać w Google, serwisach społecznościowych i na blogu, tł. Bartosz Sałbut. ”Helion”, Gliwice 2010.
-Dominik Kazanowski, Blogi firmowe. [W:] Content marketing po polsku. Jak przyciągnąć klientów. Red. B. Stawarz. PWN SA, Warszawa2015.
Autor definicji:
Anna Tytkowska
Autorka, pasjonatka Internetu i użytecznych treści. Od 2013 roku pracuje w Info-Office. Pośrednictwo Informacyjne, zajmując się copywritingiem, content marketingiem i marketingiem kulturowym.
Zobacz inne odcinki cyklu Encyklopedia Marketingu >