Opinie, jakie pojawiają się w sieci, mają znaczący wpływ na decyzje zakupowe, kształtując nasze postrzeganie produktów i usług. W erze cyfrowej, gdzie dostęp do informacji jest niemal nieograniczony, a internauci chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami, recenzje i oceny pozostawione przez innych użytkowników stają się cennym źródłem informacji. Co więcej – zdarza się, że potencjalni klienci ufają opinii innych konsumentów bardziej niż reklamom czy zapewnieniom producentów, co wynika z poczucia autentyczności i bezpośrednich doświadczeń. To aspekt, na który powinny zwrócić uwagę szczególnie marki. Roli recenzji, jakie pojawiają się w sieci, przyjrzał się Instytut Monitorowania Opinii, który od ponad 10 lat zajmuje się monitorowaniem wizerunku w internecie.
Zobacz również
Opracowane przez badaczy ogólnopolskie badanie ankietowe dotyczące stosunku internautów do opinii zwraca uwagę na ciekawe kwestie związane z tym, jak internetowe rekomendacje wpływają na decyzje zakupowe. W dobie swobodnej wymiany informacji poprzez sieć i możliwości dzielenia się swoimi doświadczeniami po zakupie, aż 84% respondentów przyznało, że bierze pod uwagę opinie zamieszczone w internecie, natomiast 44% zadeklarowało, że zamieściło w sieci negatywną opinię na temat zakupionego produktu. Badanie objęło respondentów w grupie wiekowej 18-64 lat. Na szczególną uwagę zasługuje rozkład odpowiedzi udzielany przez młodszych respondentów. Im młodsza grupa wiekowa, tym częściej opinie zamieszczane w internecie są czynnikiem w procesie zakupowym – decydując się na zakupy, zamieszczonymi opiniami kieruje się aż 93% ankietowanych w grupie wiekowej 18-25 lat. Nie ustępuje im wiele najwyższy przedział wiekowy – podobnej odpowiedzi udzieliło na pytanie 74% badanych w grupie wiekowej 56-64 lata, co może świadczyć o tym, że starsi konsumenci także coraz częściej doceniają wartość opinii innych użytkowników, a znaczenie cyfrowych źródeł informacji w podejmowaniu decyzji zakupowych ma znaczenie niezależnie od wieku.
Nie tylko porównywarki cenowe – gdzie internauci szukają informacji?
Internauci coraz częściej korzystają z różnych źródeł, aby zdobyć jak najwięcej informacji przed dokonaniem zakupu – aby im to umożliwić, powstały m.in. portale zwane porównywarkami cenowymi / opiniarkami, służące wymianie doświadczeń i porównywaniu cen określonych produktów dostępnych w sieci. Badanie przeprowadzone przez Instytut Monitorowania Opinii dowodzi jednak, że najpopularniejszym źródłem informacji w tym zakresie są rekomendacje znajomych/rodziny – korzysta z nich 69% ankietowanych. Tuż za opiniami znajomych ankietowani wskazywali na opinie innych internautów – Tej formy informacji na temat produktów szuka ponad połowa respondentów! Strony WWW marek znalazły się dopiero na trzecim miejscu – tam informacji poszukuje 46% badanych. Poza nimi respondenci korzystają m.in. z zamieszczanych w sieci artykułów, opinii recenzentów i treści publikowanych na kanałach influencerów.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Co ciekawe, również w tym przypadku znaczenie miał wiek ankietowanych – młodsi respondenci jako źródło informacji o produktach częściej wskazywali opinie internautów (65% badanych) oraz treści zamieszczane przez influencerów – takiej odpowiedzi udzieliła prawie połowa ankietowanych w wieku 18-25 lat. Wraz ze wzrostem grupy wiekowej maleje tendencja do korzystania z treści influencerów jako źródła informacji. W najstarszej grupie wiekowej (56-64 lata) korzystanie z tego rodzaju treści przed podjęciem decyzji zakupowej zadeklarowało zaledwie 4% badanych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ankietowanych zapytano również o to, gdzie szukają informacji o nowościach. Najczęściej wskazywano strony sklepów internetowych (60%), strony marek (44%) i YouTube (43%). Zaledwie 12% badanych przyznało, że nie szuka takich informacji w sieci. Instytut Monitorowania Opinii zweryfikował także różnice związane z miejscem poszukiwania informacji ze względu na płeć respondentów. Mężczyźni częściej niż kobiety wskazywali YouTube i portale jako źródła informacji o nowościach, za to kobiety częściej od mężczyzn wskazywały grupy tematyczne na Facebooku, Instagram i TikTok. Obie grupy w równym stopniu deklarują korzystanie ze stron marek jako źródła wiedzy o rekomendacjach (60%), natomiast najmniej popularnym w tym zakresie miejscem – zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn – okazał się Twitter (X). Tam po nowinki produktowe zagląda zaledwie 5% ankietowanych kobiet i 8% badanych mężczyzn.
O jakich produktach internauci szukają opinii najczęściej?
W ramach badania zapytano ankietowanych o rolę opinii przy wyborze produktów wybranych z pięciu różnych kategorii produktowych. Najwięcej ankietowanych za ważne lub bardzo ważne uznało opinie dotyczące elektroniki (79%) i AGD (78%). Istotne okazały się także rekomendacje dotyczące produktów spożywczych – łącznie 52% wskazuje je jako ważne lub bardzo ważne. Podobnie wygląda to w przypadku opinii na temat chemii domowej.
Opinie dotyczące kosmetyków za ważne lub bardzo ważne uznało łącznie aż łącznie 63% ankietowanych. Na szczególną uwagę zasługuje głos kobiecego grona w tej grupie, który dodatkowo podkreśla rolę rekomendacji na temat produktów kosmetycznych – tylko 5% kobiet wskazało opinie o kosmetykach jako zupełnie nieważne, podczas gdy aż 73% kobiet uznało, że są dla nich ważne lub bardzo ważne. Ankietowani zwracali także uwagę na komentarze i recenzje dotyczące leków i suplementów diety. Łącznie ponad połowa respondentów uznała je za ważne lub bardzo ważne dla podjęcia końcowej decyzji o wyborze określonego produktu.
Zdjęcia główne: Freepik