Najnowsza fala badania pokazuje narodziny konsumenta „ekonom-JA, który w obliczu globalnego kryzysu ekonomicznego oczekuje od marek bezpośredniej, indywidualnej pomocy.
Od pierwszej edycji badania w 2009 r. Meaningful Brands pozostaje pierwszym globalnym raportem badającym związek między brandami a naszym well-being. Głównym wnioskiem płynącym z najnowszej fali tego globalnego badania są narodziny konsumenta „ekonom-JA”. Nie oznacza to, że przestaliśmy przejmować się tak zasadniczymi wartościami jak środowisko i sprawiedliwość społeczna – wręcz oczekujemy od marek, aby w tym temacie zrobiły więcej. Natomiast, w czasach coraz to nowszych wyzwań, braku stabilności i rosnących kosztów życia ludzie szukają wśród marek bezpośredniej, indywidualnej pomocy. Konsumenci deklarują, że odczuwają kryzys i widzą jego skutki w ich codziennym życiu. Są przytłoczeni otaczającą rzeczywistością i oczekują, że marki będą ich wspierać w trudnych czasach.
Zobacz również
„Aktywny wybór” wciąż ma znaczenie
Większość konsumentów chce kupować marki, które wspierają jakiś cel. Jednocześnie jednak jest niska wiara w to, że markom faktycznie zależy na społeczeństwie, a nie tylko na ich zysku. Zwracamy uwagę na te marki, które przynoszą nam szczęście i radość. Są dla nas zdrowe oraz sprawiają, że nasze życie jest łatwiejsze, mniej skomplikowane i przystępniejsze. A jeśli chodzi o społeczeństwo i środowisko – patrzymy w kierunku brandów, które przejmują pozycję inspirującego lidera, a nie stawiają się w centrum i kreują siebie samych na bohaterów.
Benefity personalne na pierwszym miejscu
Tegoroczna edycja raportu wykazała rosnące znaczenie benefitów personalnych, czyli tych odpowiedzialnych za osobistą relację z marką i realizację potrzeb psychologicznych konsumenta.
Szczególnie zwraca się na atrybuty typu: ułatwia mi życie, sprawia, że czuję się żywy, czy pomaga mi wyrazić siebie. Żyjemy w erze, w której brand purpose wciąż ogrywa ważną rolę, ale sam cel musi być zakorzeniony w codziennym życiu konsumenta. Jest to era, w której pomoc innym w odnalezieniu radości i ułatwienia życia jest równie ważna co ratowanie planety. Zdrowa
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
i szczęśliwa jednostka jest podstawą dobrze działającego społeczeństwa.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Meaningful Brands Index
Badanie meaningful Brands posługuje się unikatową, zastrzeżoną prawnie miarą siły marki – Meaningful Brands Index. Dzięki temu możliwe jest policzenie na ile dany brand ma dla konsumentów znaczenie, pozwala także zidentyfikować obszary, w które można zaangażować konsumenta. Marki, które są oceniane jako meaningful osiągają o wiele wyższe wyniki w intencji zakupu.
– Wnioski z tegorocznego raportu Meaningful Brands nie są dużym zaskoczeniem. W czasach nakładających się na siebie kryzysów rosną oczekiwania konsumentów względem marek, ale głównie w tych obszarach, które pozwalają nam osobiście przejść suchą stopą przez niepewne czasy. Analizując zachowania konsumenckie Polaków zauważamy, że mimo rosnących cen wciąż są kategorie, na których nie chcemy oszczędzać. Co więcej, chętniej sięgamy po produkty premium, ale tylko jeśli za ich zakupem stoi wiarygodna obietnica. Paradoksalnie, to właśnie czasy kryzysu bywają najlepszym momentem na rozwój marki i zbudowania szczerej relacji z konsumentem. Do tego potrzebne są jednak mierzalne wskaźniki i jasna strategia jak je podwyższać. Dlatego cieszymy się, że w nasze ręce trafił raport Meaningful Brands, który pozwoli nam obiektywnie sprawdzić rolę jaką pełnią marki naszych klientów dla walczących z kryzysem konsumentów – mówi Adam Biegalski, strateg w Havas Media Network.
Badanie Meaningful Brands 2023 zostało przeprowadzone na wiosnę 2023 r. i obejmuje dane od ponad 91 tys. respondentów z 10 globalnych rynków: Meksyk, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Hiszpania, Francja, Niemcy, Włochy, Indie, Chiny i Australia.
Opracowanie najnowszej fali badania Meaningful Brands można pobrać na www.raporty-meaningful.pl
PS Havas z nową globalną identyfikacją wizualną
Aby podkreślić najwyższy poziom zintegrowania oferty oraz wspólną tożsamość wszystkich spółek, Havas kompleksowo zmienia identyfikację wizualną. Dzieje się tak po raz pierwszy od 20 lat.