Zdjęcie royalty free z Fotolia
Z badań International Content Marketing Forum wynika, że 61 proc. konsumentów lepiej postrzega marki, dostarczające treści dobrej jakości, a aż 74 proc. wierzy, że firmy postępujące w ten sposób chcą budować z nimi trwałe relacje. Zatem wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, konsumentom warto przekazywać wartościowe informacje w atrakcyjnej formie. W tym momencie klienci oczekują jednak od firm czegoś więcej niż tylko artykułu eksperckiego. Jakie formy content video marketingu są szczególnie skuteczne i dlaczego?
Zobacz również
Obecnie większość firm z sektora usług, w tym m.in. firmy księgowe czy szkoleniowe, chcące przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów stawiają na dostarczenie interesujących i wartościowych treści w formie artykułów eksperckich na poczytnych portalach. W ostatnim czasie wzrost liczby tego rodzaju treści w sieci spowodował, że konsumenci oczekują czegoś innego. Odpowiedzią na ich zapotrzebowanie jest content marketing w formie video. Dlaczego? Powód jest prosty. Taka forma jest dla odbiorców znacznie łatwiejsza do przyswojenia. Skuteczność materiałów video potwierdzają również badania nad mózgiem człowieka, które wykazały, że znacznie szybciej angażujemy się podczas odtwarzania filmów niż czytania. Tutaj właśnie warto podkreślić, iż potencjał materiałów video jest nie do zakwestionowania. Głównie za sprawą swojej angażującej formy, która sprawia, iż odbiorca szybciej przetwarza i zapamiętuje oglądaną treść. W konsekwencji firma, która zrealizowała ciekawy i wartościowy content video przyciąga uwagę potencjalnego klienta.
Jak wynika z badań International Content Marketing Forum aż 61 proc. konsumentów lepiej postrzega te marki, które kojarzone są z produkowaniem treści dobrej jakości, a 74 proc. z nich wierzy, iż taka firma w ten sposób chce budować trwałe i poprawne relacje ze swoimi partnerami i klientami.
Jest to kolejny dowód na to, iż warto realizować merytoryczne i niesztampowe treści. Tylko w ten sposób firma będzie postrzegana jako kadra najlepszych specjalistów. Działania content marketingu to długotrwałe budowanie w Internecie sieci potencjalnych klientów. Aby jednak odnieść oczekiwany efekt należy wiedzieć, które formy video są najbardziej skuteczne. Oto cztery z nich!
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Video – doradztwo
Aby odnieść w sieci sukces trzeba postawić na ciekawy i niestandardowy pomysł zaistnienia w oczach potencjalnych klientów. Firmy usługowe zatrudniające specjalistów z danej branży powinny szczególnie mocno kłaść nacisk na realizację, cyklicznych filmików (3-4 minuty), stanowiących odpowiedź na to, czego poszukują użytkownicy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Odpowiednio przygotowany materiał video powinien w widocznym miejscu zawierać dane kontaktowe firmy, np. adres strony internetowej lub profilu w serwisie Facebook. Ponadto specjalista na końcu swojej wypowiedzi – porady powinien zachęcić do kontaktu, np. „Chcesz poznać więcej szczegółów? Napisz do mnie!”. W ten sposób osoby oglądające film mają w jasny sposób zakomunikowane, z jakiej firmy pochodzi ekspert. Taka koncepcja promocji pozwoli przedsiębiorstwom zostać zauważonymi.
Systematyczne i długotrwale prowadzone działania wpłyną na odbiór wizerunku firmy wśród klientów. Marki bezinteresownie pomagające swoim konsumentom stają się bardziej wiarygodne, a co za tym idzie, odbiorca łatwiej nabiera zaufania do oferowanych przez nich usług.
Multimedialne infografiki
Nic tak nie wpływa na decyzje klienta jak poczucie, że firma z którą nawiązuje kontakt jest liderem w swojej branży. Przygotowana w formie video infografika, obrazująca wartościowe informacje to jest to, co szczególnie przyciąga uwagę odbiorców.
Jak zrobić dobrą i interesującą infografikę? Przede wszystkim należy postawić na niszowy temat, który nie był jeszcze w sieci poruszany. Zatem jeśli wchodzi w życie nowa ustawa regulująca składanie zeznań podatkowych to warto od razu stworzyć materiał, ujmujący kluczowe aspekty rozporządzenia. Analogicznie należy postępować w przypadku wprowadzania innowacyjnych technologii i usług. Szybka reakcja pozwoli firmie pokazać klientom, że poza nowoczesnymi systemami i usługami, potrafi i chce, wyjaśnić ich funkcjonalność.
Tutaj również kluczowe jest, aby w trakcie trwania materiałów, jak i na ich końcu, dostarczać klientom informacji na temat tego, w jaki sposób można skontaktować się z firmą. Możliwe jest to poprzez stosowania, tzw. call to action, czyli bezpośredniego zwrotu nawołującego do wezwania, w formie “Chcesz poznać, więcej szczegółów? Kliknij pobierz!”.Taka realizacja materiałów video z pewnością znajdzie przełożenie w postaci zapytań potencjalnych klientów. Potwierdzają to badania Content Marketing Institute z 2014 roku, z których wynika, iż średnia cena pozyskania leada za pomocą content marketingu jest 41 proc. niższa niż przy pomocy tradycyjnych działań marketingowych, w tym reklam.
Pokaż zespół
Aby firma było postrzegana jako ekspert w danej branży warto cyklicznie prezentować sylwetki pracujących w niej osób. Forma video wpłynie na atrakcyjność takiego przekazu. W jaki sposób pokazać zespół firmy? Najlepiej zrealizować krótkie – 30 sekundowe filmy, w których każdy specjalista powie, za co jest odpowiedzialny oraz dlaczego robi to najlepiej. Powinny być to wypowiedzi pokazujące eksperta jako osobę zaangażowaną w powierzone obowiązki.
Warto też, aby każda z osób w ciekawy i niekonwencjonalny sposób zachęciła potencjalnego klienta do kontaktu. Zaskakujący zwrot w postaci “Napisz do mnie! Pomogę Ci odkryć tajemnice naszego nowego programu” zamiast monotonnego “Napisz jeśli chcesz poznać więcej szczegółów” sprawi, że odbiorca będzie miał wrażenie, iż współpracuje z nowoczesną, dynamiczną i prężnie rozwijająca się firmą, która dba o swojego klienta.
Filmy instruktażowe dla klientów
Klienci coraz chętniej doceniają tworzone przez firmy tutoriale i filmy instruktażowe. Dlaczego? W ten sposób nie muszą wertować kilkustronicowej instrukcji tylko wystarczy, aby obejrzeli kilkuminutowy film, który będzie stanowił odpowiedź na ich obecny problem. Obecnie klienci doceniają gotowe rozwiązania, nie wymagająca od nich dużego zaangażowania. Tworząc materiały tego rodzaju warto pamiętać, aby selekcjonować tematy materiałów pod kątem ich użyteczności. Im bardziej szczegółowej pomocy dostarczymy klientom, tym mamy większą pewnością, iż w przyszłości ponownie skorzystają z naszych usług.
Magdalena Lempart
PR Specjalist, HarmoniquePR
Dobry duch social media w agencji HarmoniquePR. W swojej pracy duży nacisk kładzie na niestandardowe pomysły i kreatywną ich realizację. Wiedzę teoretyczną zdobywała studiując komunikację społeczną, a praktyczną zdobywa przy realizacji projektów dla klientów agencji i przy codziennym aktualizowaniu swojej wiedzy informacjami z branży.