O content marketingu mówi się od dłuższego czasu; jak zmienił się on na przestrzeni ostatnich lat?
Content marketing już prawie od 10 lat ma ugruntowaną pozycję wśród narzędzi marketingowych i jak każde z nich ewoluuje wraz ze zmieniającą się technologią, trendami oraz podąża za odbiorcami i ich potrzebami. Największa zmiana jest jakościowa. Kiedyś wystarczyło robić cokolwiek i to już bywało skuteczne – pozwalało wzmocnić działania SEO, zaspokajało też potrzeby odbiorców treści, bo konkurencja nie była tak duża. Dziś zarówno odbiorcy, jak i algorytmy Google’a są niesamowicie wymagający i potrzebują najlepszych treści w każdym możliwym aspekcie – od formy po samą treść.
Zobacz również
Co było największym powodem zachodzących zmian? Zmiany technologiczne, czy zmiany społeczne, zmieniające się oczekiwania konsumentów?
Jedno i drugie. W content marketingu to od początku idzie ze sobą w parze, dlatego że to sam Google powtarza, by robić takie strony i treści, które będą najlepsze dla odbiorców, a wtedy i wujaszek Google będzie zadowolony i będzie je doceniał. Dziś konkurencja wśród treści jest bardzo duża, a zatem wymagający jest i konsument, i algorytmy, które są szalenie inteligentne.
Jak oceniasz obecne działania content marketingowe prowadzone przez marki w Polsce? Którą markę oceniasz najlepiej w kwestii działań content marketingowych?
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Polskie firmy świetnie sobie radzą w content marketingu. Moim faworytem od zawsze jest Allegro, które to jest prymusem w emarketingu w ogóle. Również wśród firm z sektora IT jest wiele takich, które mają światowy poziom działań, często także z globalnym zasięgiem, jak na przykład Netguru.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jakie działania content marketingowe najbardziej zapadły Ci w pamięć w przypadku Allegro?
W przypadku Allegro na pewno spektakularny sukces odniosły Legendy Polskie, ale content marketingowe działania tej firmy to jest mrówcza praca wielu zespołów każdego dnia, której efekty można oglądać w zakamarkach strony Allegro. Działania niezwykle skuteczne, zamierzone i przemyślane.
Jeśli mielibyśmy nauczyć się czegoś na przykładzie Allegro, to co by to było?
Z pewnością od Allegro można uczyć się jakości, ale też szybkości w wyłapywaniu trendów oraz konsekwencji w działaniu. Błędem wielu firm jest też prowadzenie działań content marketingowych bez pomiaru ich skuteczności. Allegro nigdy by sobie na coś takiego nie pozwoliło.
A jaką zagraniczną markę mogłabyś postawić za przykład dobrych działań marketingowych?
Takich firm jest dziś cała masa, ale jesteśmy na platformie marketingowej, więc naszym czytelnikom polecam działania z tej dziedziny i firmę Hubspot.
Jakich porad udzieliłabyś marketerom i marketingowcom w kwestii content marketingu?
Najważniejsze jest planowanie działań i ich konsekwentna realizacja. Późnej pomiar skuteczności. Jeśli działamy w ten sposób i mądrze obieramy kierunek działania (mając na względzie intencje odbiorców i wymogi algorytmów Google’a), to sukces prędzej czy później powinien przyjść. Powinien, a nie musi, bo niestety dziś konkurencja o uwagę konsumenta jest ogromna i naprawdę trzeba się postarać w tworzeniu skutecznych treści.
Nawiązując trochę do tematu Twojej prelekcji; dlaczego dobry content jest tak istotny dla SEO?
Moja prelekcja nie będzie o SEO, bo nie jest to moja działka. A może? Odważę się powtórzyć słowa z pierwszego wydania mojej książki „Content marketing po polsku”, które wywołały ogromne kontrowersje – „Content marketing to nowe SEO”. Tak po prostu jest. Nie ma dziś dobrego SEO bez dobrych treści, bez dobrego content marketingu.
Jak tworzyć content, który spełni wymogi algorytmów Google?
Takich wymogów jest cała masa. Po te najnowsze zapraszam do mojej prezentacji na InfoShare 🙂
Jak wg Ciebie kształtuje się przyszłość content marketingu? Czy zyska on na znaczeniu, czy może stracić na rzecz innych działań?
Wracamy tutaj do pierwszego pytania, czyli ugruntowanej od wielu lat pozycji content marketingu. Jest ona stabilna, doceniana i ważna. Myślę, że boom marketingowy na content marketing już minął, a dziś do tego, że jest to jedno z ważniejszych i skuteczniejszych narzędzi nie trzeba nikogo przekonywać.
O rozmówczyni:
Barbara Stawarz-García – prowadzi agencję Happy Content specjalizującą się w usługach content marketingowych oraz biuro podróży Hola Cuba. Autorka bestsellerowej książki „Content marketing po polsku” (II wyd. „Content marketing i social media, PWN 2017) oraz współautorka kilku innych książek nt. marketingu internetowego. Absolwentka Dziennikarstwa i komunikacji na Uniwersytecie Warszawskim oraz Marketingu Internetowego w Szkole Głównej Handlowej. W branży od 2005 roku. Trener i wykładowca na najlepszych uczelniach w Polsce (m.in. SGH, AGH, Uniwersytet SWPS). Pracowała m.in. dla Allegro, Pfizer, ING Bank Śląski, IDEA Bank czy Hestia.