Będziemy dalej inwestować w rozwój aplikacji żappka, która jest dla nas narzędziem komunikacji. Żabka podsumowuje 2021 rok

Będziemy dalej inwestować w rozwój aplikacji żappka, która jest dla nas narzędziem komunikacji. Żabka podsumowuje 2021 rok
Jakie najciekawsze akcje przeprowadziła w 2021 roku marka Żabka? Które kanały komunikacji marketingowej były dla niej najważniejsze? Jak zmieni się to w 2022 roku?
O autorze
4 min czytania 2022-01-14

Pozostałe podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >

O roku 2021 dla Żabka opowiada Jarosław Serednicki, dyrektor marketingu w firmie Żabka Polska.

Największy sukces w 2021 roku

Rok 2021 to dla nas czas intensywnego rozwoju aplikacji mobilnej żappka. Pracowaliśmy nad jej ofertą promocyjną i programem lojalnościowym polegającym na zbieraniu tzw. żappsów, a także tworzyliśmy kolejne przyjazne klientom funkcjonalności. Nasze działania koncentrowaliśmy także na personalizacji oferty, aby była jak najbardziej atrakcyjna dla każdego użytkownika. Wielką popularnością cieszyły się realizowane z wykorzystaniem aplikacji akcje promocyjne „Happy Hours” czy cykl filmików animowanych „Bajki na wynos”. To wszystko przyniosło wymierne skutki – przez rok niemal podwoiliśmy liczbę użytkowników żappki – jest ich już powyżej 6 mln, a nasza aplikacja jest jedną z najchętniej pobieranych aplikacji w Polsce.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Najtrudniejsze wyzwanie w 2021 roku

Naszym najważniejszym wyzwaniem, o którym nieustannie myślimy, są nasi klienci. Nasze sklepy są codziennie odwiedzane przez ok. 2,5 mln klientów, ale potencjał jest o wiele większy. Szukamy dla klienta wartości dodanej i pozytywnego doświadczenia. Sprawienie by klienci, zarówno dotychczasowi, jak i nowi, wychodzili z Żabki zadowoleni i z uśmiechem, takim samym jak w naszym logo – to nieustająca, niełatwa, ale i dająca olbrzymią satysfakcję praca.

3 najciekawsze akcje w 2021 roku

Z pewnością mogę do nich zaliczyć akcję „Żabka wolna od plastiku”. Proces wycofywania ze sprzedaży w sklepach naszej sieci jednorazowych toreb plastikowych na zakupy i zastąpienia ich torbami plastikowymi zakończyliśmy pod koniec marca br. Poinformowaliśmy o tym naszych klientów m.in. za pomocą naszego profilu na Facebook’u. Nasz komunikat przybrał formę zmiany statusu związku i spotkał się z ciepłym przyjęciem naszych followersów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Drugą akcją było zaproszenie klientów na „roślinne polowanie” z Plant Hunter’em, dzielnym łowcą i miłośnikiem przyrody. Mam na myśli oczywiście wprowadzenie pierwszej w 100% roślinnej marki własnej, która pod koniec kwietnia br. miała swoją premierę w wybranych sklepach Żabka w całej Polsce. Stworzyliśmy ją z myślą o klientach szukających zamienników dla produktów oraz dań pochodzenia zwierzęcego. Markę tę cały czas rozwijamy, proponując miłośnikom diety roślinnej kolejne unikatowe produkty, jakich w Polsce jeszcze nie było. Lunchowi marki towarzyszyła kreatywna akcja marketingowa oparta głównie na formatach digitalowych. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Na uwagę z pewnością zasługuje też nowa odsłona naszej kampanii skierowanej do potencjalnych franczyzobiorców. Cieszymy się, że już ponad 6300 przedsiębiorców postrzega Żabkę jako stabilną firmę, solidnego partnera w biznesie, który od samego początku proponuje atrakcyjne warunki współpracy. Z pewnością wyróżniamy się pod tym względem na rynku i to właśnie chcieliśmy podkreślić w kampanii „To Żabkość”. Nasza „Żabkość” to prawdziwa rzadkość, unikatowość oferty.

Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami

Najbardziej zaskoczył nas ogromny, pozytywny odzew na akcję, o której wcześniej nie wspomniałem. Chodzi o nasze zaangażowanie w aukcję charytatywną, zorganizowaną przez olimpijkę Marię Andrejczyk. Przypomnę po krótce tę historię. Pani Maria podjęła decyzję o wystawieniu swojego srebrnego medalu olimpijskiego z Tokio na charytatywną licytację, a Żabka wylicytowała go za kwotę 200 tys. zł i wsparła w ten sposób zbiórkę środków na operację chorego Miłoszka – chłopca toczącego walkę z krytyczną wadą serca. Medal przez blisko 2 tygodnie znajdował się w naszej centrali w Poznaniu, a następnie wrócił do rąk mistrzyni. Ta historia przyniosła nam bardzo wiele radości. Została też doceniona przez naszych klientów, którzy szeroko komentowali ją w mediach społecznościowych. Dostrzegły ją również media – nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. 

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2021 roku

Pandemia sprawiła, że większość działań przeniosła się znacząco do świata wirtualnego. Dla wielu z nas internet stał się dominującą formą kontaktu nie tylko z drugim człowiekiem, ale także z markami. To wymusiło konieczność nowego spojrzenia na komunikację marketingową w tym kanale. W Żabce nie tylko wzmocniliśmy nasze działania w digitalu, ale przede wszystkim dokładamy starań, by nasza komunikacja była autentyczna, spersonalizowana i wnosiła do naszego życia odrobinę radości. 

Cały czas ważnym kanałem komunikacji pozostaje dla nas też telewizja. W tym roku we współpracy z dostawcami Żabki stworzyliśmy wiele innowacyjnych kreacji, np. we współpracy z Carlsbergiem spot z udziałem Kasztelana na koniu.

Kluczowe w doborze kanałów komunikacji jest precyzyjne rozumienie grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć i dobranie odpowiedniego „miksu”, realizującego cele konkretnej aktywacji. W przypadku akcji wspierających tzw. klienckie misje impulsowe, które są domeną Żabki, często korzystamy również z radia.

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2022 roku

Będziemy na pewno dalej inwestować w rozwój aplikacji żappka, która z roku na rok staje się coraz bardziej zaawansowanym narzędziem naszej komunikacji z klientami. Jej użytkownicy mogą się zatem spodziewać nowych funkcjonalności, wielu angażujących akcji promocyjnych, a także niespodzianek, których jeszcze nie mogę zdradzić.  

Najbardziej obiecujące trendy marketingowe

Zwróciłbym uwagę na dwa trendy. Pierwszy to łączenie tego, co najlepsze w światach online i offline, by dostarczać konsumentom unikatowe i wysoce spersonalizowane doświadczenia zakupowe. Wykorzystywanie sztucznej inteligencji z jednej strony pozwala firmom lepiej zrozumieć potrzeby klientów i odpowiednio dostosować ofertę produktów i usług. Z drugiej strony stwarza ryzyko odhumanizowania relacji klient-marka, a musimy pamiętać, że dla konsumentów, choć coraz bardziej otwartych na nowinki technologiczne, nadal ważny jest pierwiastek ludzki.

Drugim trendem jest coraz większa koncentracja marketerów na komunikacji podkreślającej znaczenie różnorodności, wyrównywania szans czy inkluzywności, którym powinny towarzyszyć autentyczne działania podejmowane przez marki. Jest to aspekt szczególnie ważny dla pokolenia młodych konsumentów, którzy oczekują od marek, że będą one dotrzymywać składanych obietnic i nie będą poprzestawać tylko na deklaracjach.

Budżet na działania digitalowe

Z roku na rok digital konsumuje coraz większą część budżetów marketingowych firm. Nie inaczej jest w Żabce. Inwestujemy przede wszystkim w kanały cyfrowe i digital. 

Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce

Dostrzegamy, że pandemia wywarła trwałe ślady w podejściu do komunikacji. Zmienił się charakter contentu i sposób komunikacji. Na znaczeniu zyskały przekazy odwołujące się do wartości, bezpieczeństwa czy odpowiedzialności. Coraz więcej firm, z różnych branż, realizuje działania marketingowe dla zrównoważonego rozwoju. To naturalna konsekwencja zmiany postawy konsumentów, którzy teraz, jak nigdy wcześniej, cenią odpowiedzialne biznesy, które wprowadzają realne zmiany w ich codziennym życiu czy zmiany na rzecz środowiska.

3 najważniejsze cele i plany na 2022 rok

2022 rok upłynie nam pod znakiem rozwoju naszych marek własnych, m.in. w 100% roślinnych produktów Plant Hunter, dań gotowych Szamamm, lekkich sałatek i przekąsek Dobra Karma, przekąsek do chrupania i podgryzania Haps, płynnych owocowo-warzywnych przekąsek Foodini, soków i lemoniad Wycisk czy funkcjonalnych shotów S!. Jest to element naszej strategii dobrego żywienia, która zakłada podwojenie sprzedaży produktów żywieniowych marki własnej promujących zdrowy i zrównoważony styl życia do 2025 roku. Towarzyszyć temu będą z pewnością intensywne działania marketingowe, ponieważ zależy nam na tym, aby nasi klienci zrozumieli, dlaczego i po co to robimy.

W planach, jak wspomniałem wcześniej, mamy jeszcze lepsze wykorzystanie potencjału aplikacji żappka, która doskonale sprawdza się jako narzędzie komunikacji z klientami, pozwalające zwiększyć ich zaangażowanie i przywiązanie do marki.

Zgodnie z naszą nową strategią odpowiedzialności wprowadzimy nowe usługi i usprawnienia wspierające zrównoważony styl życia. Testujemy m.in. kolejne rozwiązania z obszaru e-commerce, które pozwalają rozwijać koncepcję bezpiecznych zakupów i tworzyć nowe możliwości dla klientów. W miastach z pewnością pojawią się kolejne bezobsługowe placówki Żappka Store. A co więcej, już na początku nadchodzącego roku premierę będzie miał nasz nowy bezobsługowy format.