Dziś siła marki nie kończy się na jakości, dostępności i użyteczności produktu. Najmocniejsze brandy to te, które stają się częścią stylu życia konsumentów, rezonują z wartościami, emocjami i codziennością swoich odbiorców. Inspirują, ułatwiają wybory, dają poczucie przynależności. Nie tylko odpowiadają na potrzeby, ale są obecne tam, gdzie one powstają. Tego w 2024 chcieli od marek Polacy, którzy biorąc udział w badaniu zrealizowanym przez globalną firmę badawczą NIQ wybrali Best Brands Poland 2025.
Best Brands Poland to niezależny ranking, który wyłania najsilniejsze marki w oparciu o dwa obiektywne wskaźniki: rzeczywiste dane rynkowe (Share of Wallet) oraz siłę emocjonalnej więzi z konsumentem (Share of Soul). Zamiast subiektywnych ocen jury, o pozycji marki decydują twarde liczby i realne doświadczenia klientów – zarówno te zakupowe, jak i związane z tożsamością i relacją z marką.
Zobacz również
-
#PolecajkiNM cz. 52: polski sektor Creative Tech 2025, „MŚP oczami Polaków”, Biedronka wspiera seniorów
-
Jak mówić, żeby nas słuchali? Marketing vs C-level – most zamiast muru między działami
-
PrzeglądTygodnia [20-26.05.2025]: nowości z Google Marketing Live 2025, HBO Max ponownie zmienia nazwę, alkohol na Allegro
Laureaci Best Brands Poland 2025
Wśród nagrodzonych w 4. edycji Best Brands Poland znaleźli się:
- Tarczyński – Best Overall Brand,
- InPost – Best Polish Brand,
- Netflix – Best Entertainment Brand,
- Blik – Best Services Brand,
- Lipton Teas and Infusions – Best Gen Z Food & Beverage Brand
- Apart – Best E-commerce Fashion Brand.

Tarczyński, laureat tytułu Best Overall Brand, to marka, która odważnie przekształca klasyczną kategorię, wprowadzając innowacyjne produkty „on the go” oraz roślinne alternatywy. InPost stworzył nowy standard codziennej wygody, a BLIK, jeszcze dekadę temu nieznany, dziś jest synonimem szybkich i intuicyjnych płatności. Lipton skutecznie buduje relację z pokoleniem Z, odpowiadając na ich wartości i sposób komunikacji. Netflix nie tylko dostarcza treści, ale realnie współtworzy współczesną kulturę. Z kolei Apart, poprzez konsekwentną komunikację i obecność silnych ambasadorek, kształtuje aspiracyjny styl życia wokół swojej marki.
PrzeglądTygodnia [20-26.05.2025]: nowości z Google Marketing Live 2025, HBO Max ponownie zmienia nazwę, alkohol na Allegro
– Ranking pokazuje, że dziś wygrywają marki głęboko zakorzenione w codzienności odbiorców – takie, które aktywnie uczestniczą w ich życiu i trafnie odpowiadają na dynamicznie zmieniające się oczekiwania. To właśnie one budują trwałe relacje, oferując coś więcej niż produkt – oferując doświadczenie, z którym konsumenci chcą się utożsamiać – mówi Karolina Zajdel-Pawlak, Managing Director NIQ.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Młodzi konsumenci oczekują od marek więcej niż tylko dobrego produktu
Generacja Z to dziś jedna z najważniejszych grup konsumenckich – to właśnie jej poświęcono osobną kategorię w tegorocznym zestawieniu Best Brands Poland. Młodzi konsumenci oczekują od marek znacznie więcej niż tylko dobrego produktu – liczy się autentyczność, wyznawane wartości i obecność tam, gdzie toczy się życie: w digitalu, social mediach, popkulturze. Jak pokazują dane Best Brands 2025, emocje takie jak radość, wolność czy troska o bliskich łączą pokolenia. Wspólnym mianownikiem zwycięskich marek jest zdolność do bycia blisko ludzi – bez nachalności, ale z wyczuciem i zrozumieniem. To dzięki tej relacji zyskują lojalność odbiorców.
Tym, co łączy wszystkie nagrodzone marki, jest umiejętność budowania prawdziwych, opartych na wartościach relacji, takich, które nie kończą się na transakcji, ale zaczynają od zaufania, empatii i wspólnego języka ze współczesnym konsumentem.
– Generacja Z to pokolenie, które redefiniuje relację z markami – nie oczekuje wyłącznie produktu, ale doświadczenia, z którym może się utożsamić. Marka musi dziś być obecna tam, gdzie toczy się życie młodych: w digitalu, w social mediach, w grach, ale też w wartościach, które są dla nich ważne. Jeśli nie potrafi być autentyczna, nie będzie obecna. Właśnie dlatego coraz więcej brandów inwestuje nie tylko w komunikację, ale w realne działania – bo dziś to nie storytelling wygrywa, tylko storydoing – mówi Marek Żołędziowski, Prezes Zarządu Group One.
Autentyczne marki mają realny wpływ i długofalową siłę
O roli wartości w budowaniu silnych marek zarówno komercyjnych, jak i osobistych, mówiła podczas gali Best Brands Awards 2025 jej gościni honorowa, Jolanta Kwaśniewska, która przypomniała, że marki powinny opierać się na uczciwości, spójności i wrażliwości, bo tylko wtedy mają realny wpływ i długofalową siłę.