Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2020 dla marki Glovo opowiada Maria Raszdorf, marketing manager Glovo Polska.
Największy sukces dla marki Glovo w 2020 roku
Bez wątpienia rok 2020 w związku z sytuacją na świecie był nie tylko wyzwaniem dla nas, ale i dużą szansą na dynamiczny rozwój firmy. Chcemy, by Glovo było codziennym towarzyszem każdego z naszych użytkowników a ostatnie miesiące bez wątpienia zbliżyły nas do tego celu. Coraz więcej osób zwróciło się w kierunku dostaw jedzenia i zakupów do domu. Dlatego cieszymy się z partnerstw, które udało nam się nawiązać, mówimy tutaj o dużych sieciach sklepów spożywczych i stacjach benzynowych Bp czy kawiarniach Starbucks, tak by zapewnić bezpieczne dostawy niezbędnych produktów codziennego użytku. Bez wątpienia współpraca z Biedronką jest dużym sukcesem. Średnia liczba produktów w koszyku kompletowanym przez użytkowników Glovo w kwietniu wzrosła o 274% w porównaniu do lutego. Z kolei globalnie zamówienia produktów spożywczych urosły prawie sześciokrotnie. Jednocześnie ten rok udowodnił nam, że usługi delivery to znacznie więcej, a ich rola dla społeczeństwa zyskuje w obecnej rzeczywistości na znaczeniu. Z myślą o pomocy najbardziej potrzebującym uruchomiliśmy otwartą platformę Glovo Access, za pośrednictwem której organizacje trzeciego sektora mogą dostarczać niezbędne produkty grupom i społecznościom w największej potrzebie. To jedno z pierwszych tego typu rozwiązań, które było efektem szybkiej reakcji na obecną sytuację i jesteśmy z niego bardzo dumni.
Najtrudniejsze wyzwanie dla marki Glovo w 2020 roku
Pandemia i związane z nią obostrzenia w zakresie funkcjonowania restauracji czy pozostawania wielu osób w domach, to duże wyzwanie operacyjne i logistyczne. Tak dynamiczny wzrost zainteresowania dostawami zakupów i jedzenia do domu niemal w każdej szerokości geograficznej, to coś, czego mało kto mógł się spodziewać, bez względu na poziom przygotowania. Tym bardziej cieszymy się, że nasze zespoły nie zawiodły, a nam udało się odpowiedzieć na potrzeby rynku. To dobre doświadczenie, które dodaje pewności, że bez względu na sytuację elastyczny biznes jest w stanie ją przetrwać.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
3 najciekawsze akcje w 2020 roku
Ten rok bez wątpienia upłynął pod znakiem zmiany podejścia do działań marketingowych, ale także przesunięcia środka ciężkości na angażowanie się w akcje społeczne i pomocowe. W tym zakresie jako Glovo zaangażowaliśmy się w kilka inicjatyw i partnerstw w celu niesienia pomocy wobec skutków pandemii. Dzięki udanej współpracy z Fundacją PepsiCo nasi kurierzy dostarczyli 14 tysięcy posiłków z lokalnych restauracji do szpitali, stacji pogotowia, centrum krwiodawstwa i mobilnych punktów informacyjnych w największych polskich miastach. Dołączyliśmy także do akcji #WzywamyPosiłki, gdzie wraz z McDonald’s przez dwa miesiące (od marca do maja) do ponad 50 placówek szpitalnych, stacji pogotowia i punktów laboratoryjnych dostarczaliśmy pracownikom ciepłe posiłki, chcąc podziękować im za walkę z pandemią. W sumie dostarczyliśmy ponad 71 tysięcy takich posiłków. Z myślą o kontynuowaniu takich działań powstała nasza otwarta platforma Glovo Access dla organizacji trzeciego sektora.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Cały czas funkcjonuje nasz charytatywny program Glovo Cares, w ramach którego nasi pracownicy mogą dostarczyć dobrowolnie zamówienie jako kurier, a w zamian za to zaangażowanie przekazujemy środki na rzecz lokalnych organizacji pozarządowych. W 2019 roku Glovo w skali globalnej przekazało ponad 80 tys. euro dla organizacji pozarządowych.
Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami
Największym zaskoczeniem dla nas w 2020 roku nie była wprawdzie akcja, ale rozpoczęcie partnerstwa z sieciami sklepów Biedronka. Nie spodziewaliśmy się aż tak pozytywnego odbioru ze strony naszych użytkowników. Za tym dodatkowo poszedł duży wzrost zamówień artykułów spożywczych, szczególnie w pierwszych miesiącach pandemii w kraju. Cieszymy się, że dzięki temu znacznie większa grupa ludzi zauważyła, że można robić zakupy z opcją bezpiecznej dostawy do domu. To szczególnie ważne w czasach zachowywania dystansu społecznego. Dla nas to duży krok milowy w kierunku budowania świadomości naszych użytkowników, że dzięki Glovo mogą zrealizować dowolne zamówienia wszystkiego, czego potrzebują w danej chwili. Pozytywny odbiór tej współpracy wpłynął na kolejne partnerstwa i na pewno przybliżył nas do realizacji naszej misji.
Sytuacja, w której znaleźliśmy się w tym roku pokazała, że zarówno jako społeczeństwo i jako firmy – chcemy pomagać. Skala działań na całym świecie, w które jako Glovo również się zaangażowaliśmy, to coś, co zaskakuje pozytywnie. Wierzymy, że to początek trendu, który zostanie z nami na dłużej.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2020 roku
Glovo jest stosunkowo świeżym graczem na polskim rynku. Dlatego w naszych działaniach marketingowych bardzo zależy nam na budowaniu wizerunku i zakorzenieniu się w świadomości użytkowników jako aplikacja, przez którą nie tylko można zamówić jedzenie, ale także zrobić zakupy nie tylko spożywcze, ale właściwie z każdej kategorii oraz zrealizować dostawę dowolnych rzeczy, jakich nasi użytkownicy potrzebują – czy są to niestandardowe produkty, odbiór paczek czy także odbiór zamówienia z domu i dowiezienie go w inne miejsce. Dlatego w dużej mierze skupiamy się na zasięgowych kampaniach telewizyjnych. Dodatkowo, ze względu na charakter naszej działalności, dużą część działań realizujemy w kanałach digitalowych i social mediach – tam, gdzie są nasi odbiorcy i potencjalni użytkownicy. Wiemy, że budowanie świadomości jest długofalowym procesem, dlatego będziemy nadal inwestować w ten sposób komunikacji. W najbliższym czasie zależy nam także na zaangażowaniu się we wspólne działania z kluczowymi partnerami w zakresie realizowanych przez nich kampanii.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Trendem, który na przestrzeni ostatnich lat zyskuje na sile jest odpowiedzialne funkcjonowanie marek i biznesu względem środowiska i społeczeństwa. Wiele firm już zauważyło, że w społecznej odpowiedzialności biznesu nie liczy się nastawienie na dobry wizerunek czy zysk, lecz wykorzystywanie własnej platformy w pożytecznym celu nie tylko dla biznesu, ale przede wszystkim dla społeczeństwa. Sytuacja, z jaką zetknęliśmy się w 2020 roku, a dokładniej pandemia i kryzys klimatyczny pokazały, że takie działania mają jeszcze większe znaczenie. W efekcie coraz więcej ludzi przy zakupach czy zamawianiu jedzenia zwraca uwagę na pochodzenie produktów, chcąc wspierać lokalny biznes i miejscową gospodarkę. Znaczna część osób ogranicza lub rezygnuje ze spożycia mięsa z myślą o ochronie środowiska naturalnego. To samo dotyczy marnowania jedzenia. Powstaje coraz więcej rozwiązań, które pozwalają ograniczyć wyrzucanie jedzenia lub dostarczać je potrzebującym. Z myślą o tym stworzyliśmy Glovo Access, którego celem jest właśnie pomoc osobom w potrzebie poprzez współpracę z organizacjami charytatywnymi.
W walkę z postępującym kryzysem klimatycznym, szczęśliwie biznes angażuje się coraz częściej poprzez wprowadzanie proekologicznych rozwiązań czy redukcję lub neutralizację emisji szkodliwych materiałów do otoczenia. Jako Glovo nawiązaliśmy współpracę ze startupem Pachama w zakresie całkowitej redukcji śladu węglowego i jego rekompensatę w postaci inwestycji w projekty ochrony terenów zielonych i ponownego zalesiania. Mamy nadzieję, że w najbliższych latach firmy będą jeszcze mocniej angażowały się w proekologiczne i prospołeczne działania nie tylko dla dobrego wizerunku, ale także dla robienia czegoś więcej niż gromadzenie zysków.
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
Rok 2020 był bardzo trudny dla branży marketingowej na całym świecie, nie tylko w Polsce. W związku z obostrzeniami, które dotknęły wiele gałęzi gospodarki, znaczna część biznesu została postawiona przed koniecznością weryfikacji swoich planów marketingowych na ten rok. Wiele firm w obawie przed kryzysem zdecydowało się ograniczyć wydatki na działania marketingowe, a także ograniczyć same działania. Jednak ten rok pokazał także kreatywność branży i potencjał wykorzystania narzędzi, które do tej pory były dodatkiem w komunikacji. Większość komunikacji marketingowej przeniosła się do świata wirtualnego, a konferencje, eventy czy premiery ofert lub produktów w postaci transmisji online nie dziwią już nikogo. Pokazało to dużą siłę elastyczności branży marketingowej, której głównym celem jest wzajemna komunikacja. Myślę, że pod względem rozwoju i dynamizmu rynek Polski jest bardzo chłonny w nowatorskie rozwiązania, choć jeszcze wiele w tym zakresie przed nami, co stwarza dużą szansę dla marek działających w kraju.
3 najważniejsze cele i plany na 2021 rok
Jako Glovo chcemy być przede wszystkim codziennym towarzyszem naszych użytkowników i sprawiać, że ich codzienność może być łatwiejsza. Taka idea przyświecała stworzeniu aplikacji, za pośrednictwem której można nie tylko zamówić jedzenie, niezbędne produkty spożywcze czy artykuły gospodarstwa domowego – ale także wszystko to, czego w danej chwili potrzebujemy lub też dostarczyć zamówienie bezpośrednio do naszych bliskich. Bez wątpienia rok 2020 zbliżył nas do tego celu, dzięki zawartym partnerstwom m.in. z dużymi sieciami spożywczymi czy mniejszymi lokalami gastronomicznymi. W kontekście trudnej sytuacji branży, chcemy robić wszystko, by restauratorzy dzięki naszej platformie docierali do jeszcze większych grup klientów, tak by w dobie kryzysu mogli przetrwać. Jednocześnie planujemy działania z myślą o społeczeństwie i środowisku, angażując się w projekty ekologiczne i odpowiedzialne społecznie. W najbliższych latach chcemy rozwijać się razem z naszymi użytkownikami, tak by jeszcze precyzyjniej realizować ten cel i ułatwiać życie. Dlatego będziemy cały czas rozbudowywać sieć partnerów, flotę kurierską, zasięg naszych dostaw, a także poszerzać kategorię produktów, tak by wzmacniać świadomość użytkowników na temat pełnego wachlarza usług realizowanych przez Glovo.