W piątce najczęściej opisywanych marek znalazły się również Tesco, Carrefour, Auchan i Lidl.
Lider branży zdystansował konkurencję zarówno w prasie, jak i w internecie. Od lipca 2013 do czerwca 2014 na temat Biedronki pojawiło się 5050 publikacji prasowych. Przewaga w ilości informacji nad zajmującym drugą pozycję Tesco wyniosła 1577. Ponad 30 proc. materiałów miało pozytywny wydźwięk dla brandu. Analitycy oszacowali ekwiwalent reklamowy publikacji na temat dyskontu na ponad 203 mln zł. Warto dodać, że łączna liczba 111 punktów uzyskanych przez Biedronkę w analizie ilościowej i jakościowej przekazu w prasie okazała się jednocześnie trzecim wynikiem w całym badaniu. Wyższą ocenę uzyskały Orlen (124) oraz PZU (113).
Zobacz również
W internecie dominacja Biedronki nie była już tak wyraźna. Różnica w liczbie publikacji względem Tesco wyniosła 6 proc. O oczko lepszą pozycję niż w prasie uzyskał Auchan, który blisko tysiącem publikacji wyprzedził Carrefour. Ten ostatni odnotował za to najwyższy udział informacji w witrynach ogólnopolskich – 69 proc. Stawkę zamknął Lidl z drugim wynikiem pod względem obecności w serwisach ogólnokrajowych.
Jednym z głównych powodów medialnej ekspansji Biedronki były zmiany w sposobie płacenia za zakupy w sklepach. Wprowadzenie płatności mobilnych w październiku 2013 spowodowało wzrost zainteresowania dziennikarzy również tematem płacenia kartami bankowymi w tej sieci, co znalazło wyraźne odzwierciedlenie w liczbie publikacji w kolejnych miesiącach.
W Top 10 marek z największą liczbą publikacji w prasie znalazły się również sieci handlowe: Społem, Intermarche, Alma, Żabka oraz Piotr i Paweł.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Poddane analizie publikacje zostały wyselekcjonowane na podstawie monitoringu 1100 tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej. Pod uwagę wzięto dzienniki i tygodniki opinii, tytuły ekonomiczne, specjalistyczne (branżowe), magazyny lifestylowe kierowane do kobiet i mężczyzn oraz tabloidy. W internecie podstawą badania był monitoring prawie 5 milionów źródeł.
Słuchaj podcastu NowyMarketing