W Polsce żyje około 60 tys. osób z zespołem Downa. Mimo, że ich postrzeganie jest dyskutowane od lat, nadal społeczne nastawienie do nich jest problemem, który negatywnie wpływa na ich życie. Aby to zmieniać, właśnie rusza trzecia odsłona kampanii #ZespolKolorowychSkarpetek. To akcja, która została zapoczątkowana marzeniem Moniki z trisomią 21, która zapragnęła zostać gwiazdą internetu. Aby to marzenie spełnić, jej siostra, Kaja Bielawska, połączyła siły kilkudziesięciu osób związanych z branżą marketingową. W kampanię włączyć może się jednak każdy, zakładając 21 marca dwie kolorowe skarpetki nie do pary, robiąc im zdjęcie i wrzucając je w mediach społecznościowych z hashtagiem #ZespolKolorowychSkarpetek.
Zobacz również
Dlaczego sposobem na okazanie solidarności stały się krzykliwe skarpetki nie do pary? Zespół Downa jest wadą genetyczną, gdzie 21. chromosom składa się z trzech „ramion” zamiast dwóch. Jedno z nich jest więc „nie do pary”. Zdarza się też, że osoby z zespołem Downa mają problemy z rozpoznawaniem kształtów lub kolorowych wzorów, przez co można czasem zobaczyć je w dwóch różnych skarpetkach.
Nieprzypadkowa jest również data, kiedy prowadzona jest kampania. Światowy Dzień Zespołu Downa pod patronatem ONZ jest obchodzony 21 marca dlatego, że liczby 3 i 21 symbolizują trzecie, „nadprogramowe” ramię w dwudziestym pierwszym chromosomie, którego obecność stanowi główną przyczynę tej wady genetycznej.
W ramach kolejnej edycji kampanii powstał promocyjny materiał wideo, którego koncepcję i scenariusz opracowała agencja Artegence. Jego hasło głosi, że „nie do pary jest tylko chromosom”. Spot pokazuje pary składające się z osób pełnosprawnych i tych z zespołem Downa. Jego celem jest pokazanie tych ostatnich jako pracujących, uprawiających sport, pokonujących górskie szczyty, a nawet tańczących w świetle gwiazd. Jako aktywnych, pełnoprawnych członków naszego społeczeństwa, którzy jednocześnie potrzebują życzliwej obecności innych.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Kampania jest prowadzona pro bono przez agencję Resolution i wspierana przez firmy z branży marketingu i komunikacji: Artegence, Flash Investment Group, Newspoint, Solski Communications, Tribal Media oraz Studio Tęcza. W nagłośnieniu akcji pomagają również czołowi wydawcy mediowi: AdPrime, Adrino, Audience Network, BrandLift, Converters, DoubleEspresso, Facebook, Gazeta.pl, Iberion, JustTag, LagoMedia, Madokado, RoyalAd, SampleData, SpicyMobile, Tarsago, VeoWe, VidWe, Welovemedia, WP i YOC. Sponsorem kampanii jest marka Many Mornings.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Działania promujące akcję Zespół Kolorowych Skarpetek są prowadzone w internecie, w tym w serwisach informacyjnych, lifestyle’owych i parentingowych, w mediach społecznościowych, m.in. na Facebooku, Instagramie i YouTube, a także z wykorzystaniem narzędzi PR i influencer marketing.
PS
Firma kosmetyczna Benefit, działając w duchu nurtu body positive, do jednej ze swoich kampanii zatrudniła Kate Grant, modelkę z zespołem Downa.
PS2
W 2018 roku z okazji swojego 30-lecia marka River Island we współpracy z międzynarodową organizacją charytatywną Ditch The Label przeprowadziła kampanią z udziałem dzieci z niepełnosprawnościami, której przesłanie brzmiało „etykiety są na ubrania, nie na dzieci”.
PS3
Niezwykły projekt „Nie jestem z innej bajki”, stworzony w ramach poznańskiego konkursu Centrum Warte Poznania, składa się z serii iście bajkowych fotografii z udziałem dzieci i młodzieży z zespołem Downa.