fot. Sky News
Reporterka AI to wynik współpracy stacji Sky News z norweskim youtuberem i programistą, Krisem Fagerlie. Do jej stworzenia wykorzystano także ChatGPT oraz inne publicznie dostępne narzędzia oparte na sztucznej inteligencji. „Dziennikarce” wizerunku użyczyła producentka Sky News, Hanna Schnitzer.
Zobacz również
– Nasi eksperci trafili w samo sedno debaty, testując sztuczną inteligencję. Chcieli sprawdzić czy naprawdę może odebrać miejsca pracy dziennikarzom. Sztuczna inteligencja generująca język i wideo udowodniła, że jest poważnym narzędziem, które może przejąć niektóre z wykonywanych przez nas zadań. Myślę jednak, że można uczciwie stwierdzić, że kreatywność, dociekliwość i poczucie odpowiedzialności prawdziwych dziennikarzy jest gwarancją tego, że nasz zawód nie jest zagrożony – powiedział Tom Clarke, zajmujący się w Sky News nauką i technologią.
Jak powstała reporterka AI i co udało jej się przedstawić?
Hanna Schnitzer nagrywała archiwalne treści z programów informacyjnych w studio typu greenbox. Wystarczyło kilka minut, by sztuczna inteligencja odwzorowała jej postać.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
fot. Sky News
Słuchaj podcastu NowyMarketing
fot. Sky News
Zadaniem reporterki AI było przedstawienie ośmiu pomysłów na tematy wraz ze wskazaniem ekspertów. Do każdego z nich pozyskano grafiki stworzone przez sztuczną inteligencję.
Wirtualna dziennikarka wyprodukowała artykuł składający się z 300 słów oraz odpowiadający mu 90-sekundowy materiał wideo. Reporterce towarzyszył także wirtualny wydawca, który chwalił jej pracę.
Wypowiedzi reporterki były spójne i logiczne. Charakteryzowała je także bezstronność. Od „oryginału” odróżniał ją jedynie akcent, który przypominał na zmianę brytyjski, irlandzki oraz amerykański. Nie mniej, jeśli chodzi o względy wizualne, Sky News podało, że nawet narzeczony Hanny Schnitzer był zaskoczony odwzorowaniem postaci.
Reporterka AI szczególnie dobrze poradziła sobie z tematem wzrostu oprocentowania kredytów hipotecznych. Gorzej wyszło jej zaprezentowanie tematu związanego z wypadkiem cysterny z mlekiem.
– Od pośmiewiska do ekologicznego rozwiązania: czy rozlewanie mleka może być kluczem do bezpieczniejszych autostrad? – powiedziała.
Dodała także, że białko w mleku wchodzi w reakcję ze żwirem i błotem, co tworzy lepką maź, która daje lepszą przyczepność na drodze. W materiale pojawił się także cytat fikcyjnego naukowca.
Sky News podsumowało całą akcję stwierdzeniem, że AI nie zastąpi prawdziwych dziennikarzy, którzy fizycznie pojawiają się np. w parlamentach, blisko ludzkich dramatów czy na miejscu katastrof. Sztuczna inteligencja może pomóc, ale powinna być nadzorowana.
PS 10 kampanii AI z Cannes Lions, które musisz znać
Pomimo tego, że tak naprawdę od kilku miesięcy mówimy o rewolucji AI (symbolicznie od premiery ChatGPT), to już teraz wśród wyróżnionych kampanii znalazły się ciekawe działania, w których sztuczna inteligencja została wykorzystana… inteligentnie.
PS 2 IBM wprowadza generatywną AI, która komentuje i analizuje przebieg Wimbledonu
IBM oraz The All England Lawn Tennis Club ogłaszają wprowadzenie nowych narzędzi cyfrowych dla fanów Wimbledonu. Funkcjonalność korzystającą z generatywnej sztucznej inteligencji IBM watsonx, dzięki której tworzone będą komentarze do wszystkich najważniejszych fragmentów wideo z meczów Wimbledonu.