Case study aplikacji Dodaj opinię

Żelazną zasadą marketingu jest to, aby klienci dobrze wyrażali się o marce oraz dzielili się tymi opiniami ze znajomymi. Dynamicznie rozwijające się marki często uważnie słuchają swoich klientów, nie tylko tych nastawionych pozytywnie, ale również tych z mniej przychylnym zdaniem.
O autorze
3 min czytania 2015-05-06

Nie ulega wątpliwości, że to co mówią o marce klienci, jest ogromną wartością. 

Kogo słuchamy?

Dobre rekomendacje to te wystawiane przez ludzi z krwi i kości, którzy występują w Internecie pod imieniem i nazwiskiem. Jeszcze lepsze są te wystawiane przez ludzi, których dobrze znamy. W czasach, kiedy przekaz reklamowy miesza się silnie z właściwymi treściami, przestaliśmy ufać anonimowym użytkownikom. Ważne jest co, ale również kto do nas mówi.

Dajemy głos użytkownikom

Istnieje wiele sposobów motywowania użytkowników do dzielenia się opiniami. Przede wszystkim należy stworzyć miejsce, w którym mogliby wyrażać swoje zdanie. Nie ulega wątpliwości, że serwis, który jako pierwszy przychodzi nam na myśl w tym kontekście to Facebook. Często użytkownicy zamieszczają swoje opinie wprost na Tablicy Fanpage’a, co z pewnością stanowi ogromną wartość, ale należałoby zastanowić się, jak jeszcze lepiej wykorzystać potencjał drzemiący w tym spontanicznym zachowaniu. Opinie zamieszczane na Tablicy należy uporządkować tak, żeby stanowiły ułatwienie zarówno dla klientów jak i marki. Dobrym rozwiązaniem, które się tu świetnie sprawdzi jest aplikacja Dodaj Opinie produkcji Social Desk.

Zalety aplikacji Dodaj opinię

Rozwiązanie tego typu niesie wiele korzyści, chociażby opinie dają się łatwo sortować, co umożliwia lepsze dotarcie do interesującego wpisu. Ponadto aplikacja umożliwia kierowanie użytkowników bezpośrednio do sklepu bądź na landing page. Jak pokazał przykład marki Seboradin, pomysł aplikacji z opiniami produktów na Facebooku był strzałem w dziesiątkę. Dobre oceny stały się wartością dla marki, natomiast opinie okazały się użyteczne dla klientek szukających wiarygodnych informacji o produktach Seboradin.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Aplikacja produktowa okazała się idealnym rozwiązaniem dla Seboradin m. in. ze względu na szczególną grupę odbiorców. Konsumentki Seboradin to zaangażowanie użytkowniczki, które chętnie dzieliły się swoimi opiniami. Z dużym prawdopodobieństwem można przewidywać, że inne wdrożenia aplikacji produktowej w tożsamej branży, cieszyłyby się równie dużym zainteresowaniem.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Anna Skottak, Social 5

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Korzyści dla e-Commerce

Istnieje wiele możliwości promowania produktów w społecznościach. Produkty w aplikacji Dodaj Opinie można połączyć ze sklepem online albo pójść krok dalej i zaimplementować w pełni funkcjonalny sklep w zakładce na Facebooku. Dodatkowo sklep tego typu można promować osadzając multimedialną przeglądarkę produktów w News Fedzie.

Takie działania dają teoretycznie ogromne możliwości biorąc pod uwagę ilość mechanizmów wspierających marketing wirusowy na Facebooku. Rekomendacje i udostępnienia użytkowników pozwalają znacznie zwiększyć wiarygodność sklepu, a co za tym idzie, jego przychody. Można pomyśleć jak wzmocnić aktywność społeczności marki przez stosowanie np. rabatów. Napisałem „teoretycznie”, ponieważ serwis Facebook nie był dotychczas postrzegany jako dobre miejsce na handel.

Ewolucja f-Commerce

Mimo dużych możliwości pojawiały się w przeszłości głosy krytyczne. Sucharita Mulpuru pisała, że f-Commerce to jak sprzedawanie czegoś ludziom w barze, którzy spotkają się tam z przyjaciółmi. Począwszy od 2010 roku kolejne marki podejmowały próby sprzedaży na FB, niestety rzadko okazywały się skuteczne. Po mizernych zwrotach z inwestycji, sprzedawcy zaczęli traktować swoje sklepy jako dodatkowe kanały komunikacji albo zupełnie je zamykali, jak w przypadku: GameStop, Gap Inc. czy J.C. Penney.

Dziś Facebook ma inny charakter a sami użytkownicy wykazują się większym zaufaniem względem działalności marek w społecznościach. Serwis ponadto wprowadza nowe możliwości, które prawdopodobnie znacząco zmienią sytuację i przewartościują rynek e-Commerce. Potwierdzeniem tego jest chociażby spektakularny pomysł, zaproponowany na początku bieżącego roku, dotyczący możliwość przesyłania pieniędzy pomiędzy użytkownikami za pomocą aplikacji Messenger.

Wisienką na torcie są statystyki mówiące o ciągłych wzrostach rynku e-Commerce. Wg PMR tylko w Polsce wartość rynku wzrosła o 15% i wyniosła 27 mld złotych.

Czy w takiej sytuacji znajdą się jeszcze nieprzekonani do rozwiązań e-Commercowych na Facebooku? Myślę, że pomimo wszystkich obiekcji, należy docenić potencjał jaki drzemie w największym serwisie i testować różne możliwości prowadzenia sprzedaży wśród fanów. Z całą pewnością te marki, które znajdą sposób na e-Commerce, odniosą spektakularny sukces.

Inspire Labs od dawna eksploruje zagadnienie nie tylko f-Commerce, ale ogólnie temat promocji na Facebooku. Jesteśmy otwarci na współpracę w tym zakresie, jak również na wymianę spostrzeżeń. Jeśli chcesz nam zadać pytanie, zapraszamy do kontaktu.

 

Źródła:

– www.cheatsheet.com/breaking-news/facebooks-failure-why-f-commerce-doesnt-work.html
– www.forbes.com/sites/moneybuilder/2015/03/20/this-week-in-credit-card-news-a-mobile-wallet-paying-interest-sending-cash-on-facebook-app
– www.mycustomer.com/topic/social-crm/facebook-commerce-forget-failures-how-can-you-make-it-work/141145
– www.pmrpublications.com/product/Handel-internetowy-w-Polsce-2014


Piotr Całka

Manager z ponad 10-cio letnim doświadczeniem w zakresie marketingu, realizacji projektów internetowych, zarządzania jakością oraz ochrony danych osobowych. Obecnie partner zarządzający w Inspire Labs odpowiedzialny za budowanie relacji z klientami oraz rozwój usług związanych z projektami internetowymi. Posiadacz prestiżowego certyfikatu Advanced Digital Accreditation wydanej przez Greenwich School of Management London. Prywatnie manager i zawodnik Polskiego Klubu MTB