Centrum Cyfrowe: „CRE-AI-TIVE. Kreatywni w erze AI” [RAPORT]

raport Centrum Cyfrowe CRE-AI-TIVE
Centrum Cyfrowe opublikowało raport „CRE-AI-TIVE. Kreatywni w erze AI”, w ramach którego sprawdzono, jak nowe, napędzane sztuczną inteligencją narzędzia i aplikacje rewolucjonizują branżę architektury, designu, mody, muzyki i gier wideo, oraz jak twórczynie i twórcy podchodzą do wykorzystania AI w swojej pracy.
O autorze
1 min czytania 2025-10-27

W raporcie „CRE-AI-TIVE. Kreatywni w erze AI” przeanalizowano wpływ AI na branże projektowania użytkowego (designu), mody, architektury, muzyki i gier wideo w Polsce. Badanie powstało na podstawie analizy danych zastanych, 23 wywiadów pogłębionych z przedstawicielkami i przedstawicielami sektorów kreatywnych oraz badań ilościowych.

W składzie zespołu badawczego znaleźli się:

  • kierownik badania: dr Kuba Piwowar, Fundacja Centrum Cyfrowe, Uniwersytet SWPS
  • Maria Drabczyk, Fundacja Centrum Cyfrowe
  • dr Joanna Sanetra-Szeliga, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Anna Green-Szałas, Fundacja Centrum Cyfrowe

Raport pokazuje przede wszystkim dwoistą naturę AI – z jednej strony jako katalizatora innowacji, który rewolucjonizuje procesy twórcze i modele biznesowe, z drugiej zaś jako źródło wyzwań prawnych, etycznych i ekonomicznych.

Pełny raport dostępny do pobrania na stronie.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Najważniejsze wnioski

  • Większość polskich twórców (86%) już korzysta z narzędzi AI, głównie w celu optymalizacji i przyspieszenia pracy.

AI jest postrzegana jako partner w procesie kreatywnym, wspierający generowanie pomysłów i prototypowanie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jednocześnie, artyści wyrażają poważne obawy dotyczące nieautoryzowanego wykorzystywania ich dzieł do trenowania modeli, co tworzy prawną „szarą strefę”.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Inne zagrożenia to homogenizacja kultury, utrata miejsc miejsc pracy (zwłaszcza na stanowiskach juniorskich) oraz brak odpowiednich kompetencji czy brak regulacji prawnych (i ich powszechnej znajomości), które mogłyby ochronić sektory kreatywne.

Konieczna ochrona własności intelektualnej

Twórcy raportu podkreślili konieczność przeprowadzenia dalszych działań wokół istniejących ram prawnych oraz utworzenie ram etycznych, które zapewnią transparentność i skuteczną ochronę własności intelektualnej.

Kluczowe rekomendacje obejmują:

  • rozwój programów edukacyjnych,
  • wspieranie ludzkiej kreatywności,
  • dialog międzysektorowy.

Twórcy postulują również wprowadzenie obowiązku oznaczania treści generowanych przez AI oraz ujawniania danych treningowych przez firmy technologiczne.

źródło: Centrum Cyfrowe, opracowanie: Agata Drynko

PS „Polacy o sztucznej inteligencji w miejscu pracy” [RAPORT]