W raporcie „CRE-AI-TIVE. Kreatywni w erze AI” przeanalizowano wpływ AI na branże projektowania użytkowego (designu), mody, architektury, muzyki i gier wideo w Polsce. Badanie powstało na podstawie analizy danych zastanych, 23 wywiadów pogłębionych z przedstawicielkami i przedstawicielami sektorów kreatywnych oraz badań ilościowych.
W składzie zespołu badawczego znaleźli się:
Zobacz również
- kierownik badania: dr Kuba Piwowar, Fundacja Centrum Cyfrowe, Uniwersytet SWPS
- Maria Drabczyk, Fundacja Centrum Cyfrowe
- dr Joanna Sanetra-Szeliga, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
- Anna Green-Szałas, Fundacja Centrum Cyfrowe
Raport pokazuje przede wszystkim dwoistą naturę AI – z jednej strony jako katalizatora innowacji, który rewolucjonizuje procesy twórcze i modele biznesowe, z drugiej zaś jako źródło wyzwań prawnych, etycznych i ekonomicznych.
Pełny raport dostępny do pobrania na stronie.
Najważniejsze wnioski
- Większość polskich twórców (86%) już korzysta z narzędzi AI, głównie w celu optymalizacji i przyspieszenia pracy.

Apps in ChatGPT: nowy krok OpenAI [OPINIE]
AI jest postrzegana jako partner w procesie kreatywnym, wspierający generowanie pomysłów i prototypowanie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jednocześnie, artyści wyrażają poważne obawy dotyczące nieautoryzowanego wykorzystywania ich dzieł do trenowania modeli, co tworzy prawną „szarą strefę”.
Inne zagrożenia to homogenizacja kultury, utrata miejsc miejsc pracy (zwłaszcza na stanowiskach juniorskich) oraz brak odpowiednich kompetencji czy brak regulacji prawnych (i ich powszechnej znajomości), które mogłyby ochronić sektory kreatywne.

Konieczna ochrona własności intelektualnej
Twórcy raportu podkreślili konieczność przeprowadzenia dalszych działań wokół istniejących ram prawnych oraz utworzenie ram etycznych, które zapewnią transparentność i skuteczną ochronę własności intelektualnej.

Kluczowe rekomendacje obejmują:
- rozwój programów edukacyjnych,
- wspieranie ludzkiej kreatywności,
- dialog międzysektorowy.
Twórcy postulują również wprowadzenie obowiązku oznaczania treści generowanych przez AI oraz ujawniania danych treningowych przez firmy technologiczne.
źródło: Centrum Cyfrowe, opracowanie: Agata Drynko