fot. depositphotos.com
Zakupy online to trend, którego potencjał będzie tylko wzrastał. Dlatego wiele marek oprócz sprzedaży stacjonarnej oferuje sprzedaż online lub pozostaje jedynie w przestrzeni e-commerce. Dla przedsiębiorców działających w tym obszarze oznacza to nieustanną walkę o uwagę klienta. Marketerzy prześcigają się między sobą w pomysłach, których celem jest uatrakcyjnienie i doskonalenie sprzedaży kanałami online. Rywalizacja z konkurencją nie ma końca i nie dotyczy tylko gigantów. Oferowanie szybszej obsługi klienta, dokonywania sprawniejszych transakcji i podnoszenie zadowolenia klientów z dokonywanych zakupów to teraz cel niejednej marki. Wsparciem w jego osiągnięciu okazuje się automatyzacja i możliwość wdrożenia dedykowanych przedsiębiorstwom chatbotów, które stanowią nieustannie dostępne dla konsumentów źródło wiedzy i usprawnień. Dlaczego warto zainwestować w chatbota i jak wykorzystać automatyzację do podniesienia sprzedaży? O czym należy pamiętać, tworząc komunikację na linii bot-klient? Kilka cennych wskazówek znajdziesz w poniższym artykule. Przekonaj się, dlaczego automatyzacja to must have dla współczesnego biznesu.
Zobacz również
Twój e-sklep może być efektywniejszy
Nigdy nie każ swojemu klientowi czekać… bo go stracisz! Fakt ten znajduje potwierdzenie w badaniach przeprowadzonych przez firmę Incapsula. Okazuje się, że 67% użytkowników ucieka ze stron sklepów online, gdy witryny ładują się dłużej niż 5 sekund. Podobne dane dostarcza nam raport „The need for mobile speed” od Google, który wskazuje na to, że co najmniej 53% osób kupujących w sieci za pośrednictwem urządzeń mobilnych zniechęca się do dokonania transakcji, gdy ładowanie witryny zajmuje dłużej niż 3 sekundy. To dane statystyczne, które warto brać pod uwagę nie tylko planując z webmasterem działanie strony www. Mają one niemałe znaczenie również dla przygotowywania strategii komunikacji i obsługi klienta w e-sklepie. Niecierpliwy konsument nie będzie dniami czekał na maila z odpowiedzią dotyczącą np. dostępności produktu. Szybko ucieknie z e-sklepu, gdy ciężko mu będzie dobrać dany produkt pod swoje potrzeby. Konieczność skomplikowanych procedur przy dokonywaniu płatności lub problem ze złożeniem samego zamówienia to kolejne punkty zapalne… W sieci wszystko dzieje się szybciej, dlatego obsługa klienta na każdym etapie jego ścieżki zakupowej nie powinna być powolna i zaniedbywana. Chyba że chcesz prędko ogłosić upadłość swojej działalności… Szybkie udzielanie odpowiedzi na pytania, podawanie niezbędnych informacji o usługach/ produktach lub transakcjach, prowadzenie krok po kroku przez formularz zamówienia czy personalizowanie oferty – to szereg zadań, których sprawna realizacja może zatrzymać klienta i przełożyć się na wzrost Twojej sprzedaży. Z pomocą przychodzi nam tutaj automatyzacja i wdrażanie do e-sklepu wsparcia w postaci chatbota. Postaw na efektywniejszy sklep online przynoszący realne zyski. Zatrudnij wirtualnego asystenta!
fot. depositphotos.com
Twój chatbot obsłuży kilku klientów jednocześnie niezależnie od pory dnia. To pracownik, który nie weźmie urlopu na święta i nie zniknie na okres L4. Chatboty stają się bezcennym wsparciem dla sprzedaży online na całym świecie, przez co sięga po nie coraz większa liczba firm. Dzięki nim proces obsługi klientów staje się płynniejszy, jako asystenci sprzedaży pomagają dopasować ofertę do potrzeb i oczekiwań. W ten sposób każdy potencjalny klient czuje się w 100% prawidłowo obsłużony i zaopiekowany. Troska ze strony marki przekłada się na pozytywne rekomendacje, jakie niczym magnez przyciągają kolejnych zainteresowanych. Dlatego nie warto przyglądać się trendom z boku, obserwując jak konkurencja mnoży swoje zyski. Dbając o rentowność firmy należy znaleźć odpowiednich wykonawców i z pomocą agencji stworzyć dedykowanego chatbota dla Twojego sklepu online.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Komunikacja chatbot-klienci, kilka polecanych rozwiązań
Poznaj kilka sprawdzonych rozwiązań, które wdrożone do e-sklepu mnożą jego zyski. Tworząc projekt komunikacji bota z klientami, zadbaj o jego funkcjonalność. Na co warto zwrócić szczególną uwagę? Małą ściągę przygotowaliśmy poniżej.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Świetnym rozwiązaniem, które znacząco wpływa na dokonanie zakupu jest wprowadzenie możliwości zapytania chatbota o dostępność konkretnych produktów. Dzięki temu oszczędzasz czas konsumenta, który nie musi błądzić po stronie. Wirtualny asystent może zaproponować konkretny produkt lub wskazać szacowany termin jego dostępności w e-sklepie. Bardzo dobrym pomysłem pozostaje tu wysyłanie w późniejszym czasie po nowej dostawie informacji do klienta z wiadomością o pojawieniu się interesującego go produktu. W ten sposób zyskujesz spore szanse na dokonanie transakcji.
- Warto też wspierać klientów niezdecydowanych personalizując dla nich oferty. Projektując chatbota, możesz poprosić o wdrożenie tej funkcji. Dzięki niej na podstawie kilku informacji takich jak np. rozmiar, interesujący materiał i kolor wirtualny asystent przedstawi konsumentowi możliwe rozwiązania. To spore ułatwienie, które skraca czas dokonywania zakupów.
- Możesz zminimalizować wydatki na BOK, czyli biuro obsługi klienta. Wystarczy, że baza wiedzy Twojego chatbota zostanie rozbudowana o najczęściej pojawiające się zapytania klientów podczas procesu sprzedaży oraz po dokonaniu transakcji. Dzięki temu klient mający jakikolwiek problem lub wątpliwości w ciągu kilku sekund zostanie obsłużony. Nie będzie musiał czekać na odebranie telefonu przez call center czy odpisanie na maila. Taka forma troski o potencjalne problemy klientów z pewnością przełoży się na pozytywne postrzeganie marki, co w przyszłości może oznaczać ponowny zakup.
- Pamiętaj, że chatbot w e-sklepie może spotkać się z pytaniami ze strony potencjalnych klientów, na które nie znajdzie odpowiedzi w swojej bazie wiedzy. Często projektując komunikację, nie jesteśmy w 100% świadomi zapytań, jakie mogą powstać w świadomości konsumentów. Dlatego niezbędną funkcjonalnością, która powinna być wdrożona w każdym chatbocie podpiętym pod sklep online jest możliwość odesłania problemu klienta do konsultanta. Bez takiej możliwości pozbawiony specyficznej wiedzy chatbot nie będzie w stanie pomóc i może się to przełożyć na utratę potencjalnego zysku.
- Utrzymywanie relacji z klientami e-sklepu to must have w nowoczesnym e-commerce. Dzięki wsparciu wirtualnego asystenta troska o tę relację nie zajmie Tobie nawet sekundy. Nie oznacza to np. konieczności wysyłania listów lub organizacji spotkań. 🙂 Wystarczy, że chatbot, posiadając dane kontaktowe klienta, przekaże mu informację o statusie dostawy zamówienia czy nowych promocjach lub asortymencie.
- Chatboty w e-commerce mogą dostarczać nie tylko niezbędnych informacji, ale sprawdzają się świetnie jako kanały rozrywkowe. Uśmiech klienta przywiązuje go do marki i warto na tym oprzeć strategię promocji e-sklepu. Funkcja angażowania poprzez różnego typu konkursy, losowania, czy psychotesty (np. chatbot sprawdzający, jaki kolor ubrań pasuje klientce na podstawie informacji o cechach jej urody i charakteru) przyciąga zainteresowanie i pieniądze.
- Sprawdza się także wprowadzenie automatycznej geolokalizacji. Korzysta z tego udogodnienia przede wszystkim branża gastronomiczna. Wirtualny asystent, przyjmując zamówienie, pobiera dane o lokalizacji klienta, dzięki czemu może wskazać, z jakiej restauracji warto zamówić jedzenie, by dotarło pod adres konsumenta szybciej. Czas to pieniądz i doskonale wykorzystuje ten fakt coraz większa liczba punktów gastronomicznych w Polsce. Wcześniej o takim rozwiązaniu mogliśmy pomarzyć.
- Wirtualny asystent oprócz obsługi klienta zadba też o jego lojalność. Warto wykorzystać chatbota do poznawania opinii konsumentów na temat działań marki, jakości jej usług i produktów oraz samego procesu sprzedażowego. Twoja grupa docelowa to skarbnica wiedzy na temat potencjału firmy. To oni mogą wskazać Ci, co warto zmienić i w którym kierunku dalej się rozwijać. Nie ignoruj ich zdania, ponieważ działając na rzecz klientów, zyskujesz nie tylko ich lojalność, ale również podążające za nią wzrosty sprzedaży.
Chcesz wdrożyć powyższe usprawnienia komunikacji w swoim e-sklepie nie tracąc fortuny? W Warsaw Media House znamy się na e-commerce, a projektowanie chatbotów to dla nas pestka. Skonsultujmy wspólnie Twoje pomysły i razem stwórzmy wirtualnego asystenta idealnie dopasowanego do marki i jej profilu klientów. Zadzwoń lub napisz i odwiedź nas w biurze, by wznieść swoją komunikacje na wyższy poziom. Więcej o WMH i zrealizowanych projektach możesz przeczytać tutaj.
O autorach:
Piotr Sulewski, prezes zarządu WMH sp. z o.o. sp.k. Absolwent Uczelni Łazarskiego na kierunku Zarządzanie projektami, gdzie zdobył również tytuł MBA (Master of Business Administration). Obecnie studiuje analizy marketingowe w Akademii Leona Koźmińskiego. Jest doświadczonym praktykiem biznesu – zarządza i koordynuje pracą Spółki. Specjalizuje się w analizie danych i reklamie online. Wierzy, że największą wartością firmy są ludzie dlatego docenia osoby z pasją, które wykazują inicjatywę i zaangażowanie. Zaprasza do swojej sieci zawodowej na LinkedInie.
Paulina Marczyk, specjalista ds. e-wizerunku i PR w WMH sp. z o.o. sp.k. Liczne szkolenia i zdobyte certyfikaty stanowią potwierdzenie jej nadzwyczajnych umiejętności w zakresie marketingu treści, personal i employer brandingu, które wykorzystuje w codziennej pracy z klientami.
WMH sp. z o.o. sp.k, ul. Wrzesińska 12 lok 1, 03-713 Warszawa (Port Praski).
LinkedIn, Facebook, Instagram, FB – Chatboot