Rekrutacja stała się dla działów HR wyścigiem po największe perełki na rynku pracy. Chcąc dotrzeć do tych najlepszych, rekruterzy często prowadzą zawiłe procesy rekrutacyjne, które pochłaniają mnóstwo czasu i energii. Zmiany na rynku pracy wymusiły powstanie nowoczesnych metod, które ciągle wymagają wdrażania nowych rozwiązań. Wszystko to po to, by zatrudnić na dłużej pracownika, który dzięki swoim umiejętnościom, kompetencjom i talentom pozwoli prężnie rozwijać się firmie. W tym niełatwym zadaniu pomocna okazuje się sztuczna inteligencja. Postęp technologiczny i automatyzacja działań wspiera dziś nie tylko naukowców, ale również branże HR. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom komunikacyjnym w rekrutacji pracowników coraz częściej biorą udział chatboty. Czy rzeczywiście warto im oddać proces rekrutacji? W jaki sposób chatboty wspierają działania HR-owe? Tego i jeszcze więcej dowiesz się z poniższego artykułu. Gotowy na rewolucje w rekrutacji? Dowiedz się, jak chatbot może zmienić human resources.
Sama oferta pracy to dziś za mało…
Stworzenie atrakcyjnej treści stanowiącej ofertę pracy to stanowczo zbyt mało wobec wymagań dzisiejszych pracowników i pomysłów konkurencji. Musisz wyróżnić się wśród tysięcy podobnych ofert nie tylko widełkami płacowymi, czy benefitami. Dziś przysłowiowy Kowalski szuka czegoś więcej. Niezbędne do wzbudzenia jego zainteresowania daną ofertą pracy jest dostarczanie wartości i informacji powiązanych z firmą i proponowanym stanowiskiem. W celu szybszego przybliżania profilu przedsiębiorstwa, kultury organizacji, przyszłych obowiązków i oczekiwań pracodawcy śmiało korzystaj z automatyzacji. Wdrażając w proces rekrutacji chatbota, skracasz znacząco czas udzielania ważnych dla potencjalnego pracownika wiadomości. Nie każesz mu czekać na odpowiedzi godzinami, dniami czy tygodniami. Chatbot posiadający sporą bazę wiedzy na temat firmy i proponowanego stanowiska w ciągu kilku sekund dostarczy najistotniejszych informacji. To nie wszystko!
Zobacz również
Pierwszy etap procesu rekrutacji związany ze zbieraniem CV, umawianiem rozmów i weryfikowaniem kompetencji jest bardzo czasochłonny. Korzystając ze wsparcia chatbota, możesz go znacząco skrócić i szybciej zdobyć wartościowego pracownika. W jaki sposób? Podczas projektowania chatbota zwróć się do pracującej nad nim agencji z prośbą o wprowadzenie funkcji pobierania dokumentów CV oraz przeprowadzenia rozmowy na temat posiadanych kompetencji i doświadczenia zawodowego. Mając sprecyzowany profil potencjalnego kandydata, specjaliści ds. HR przeanalizują wyniki rozmów chatbota i szybko wyłowią grupę osób, z jakimi warto spotkać się w siedzibie przedsiębiorstwa. Poza tym przeprowadzając pierwszy etap rekrutacji przez Internet, nie narażasz kandydatów na niepotrzebny stres, co w dzisiejszej rzeczywistości dla wielu może okazać się sporym plusem.
Dzięki chatbotom bardzo proste okaże się zorganizowanie takich spotkań na drugim etapie rekrutacji. Jeżeli Twój chatbot pozna terminarz rekrutera lub kilku rekruterów to będzie proponował kandydatom kolejny etap rozmów w datach odpowiadających rekruterom. Przyznasz, że wirtualne wsparcie HR w postaci bota może ułatwić wykonywanie zadań? Usprawniona komunikacja, brak konieczności zatrudniania dodatkowej osoby w dziale rekrutacji, szybka weryfikacja kandydatów – to wszystko może okazać się bezcennym wsparciem w przedsiębiorstwie. Ponadto wdrażając chatbota, budujesz wizerunek nowoczesnej firmy, co pozytywnie przekłada się na jej postrzeganie przez przyszłego pracownika. Przyspieszając działania związane z rekrutacją, oszczędzasz również cenny czas kandydatów. Bot to wachlarz korzyści, z których korzysta już wiele firm w Polsce.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Onboarding może stać się szybszy i sprawniejszy
Proces wdrażania nowych pracowników to kolejny aspekt pracy HR-owców, który pochłania często sporo czasu i energii. Korzystając z funkcjonalności chatbota, onboarding może stać się szybszy i nierzadko efektywniejszy. Boty są cierpliwe i dokładne. Rzetelnie przekażą każdą ważną informację nowej osobie. Przedstawią obowiązki i odpowiedzą na pytania pracownika. Opowiedzą o kulturze organizacji, jej polityce zatrudnienia, obowiązujących regulaminach. Stosy formularzy i dokumentów przekazywane przez pracowników HR nowozatrudnionym osobom także mogą przejść do historii. Chatbot działający w komunikacji wewnętrznej firmy bez problemu elektronicznie przekaże je zrekrutowanej osobie i dopilnuje, by zostały poprawnie wypełnione, odpowiadając na każdą wątpliwość. Co więcej, szkolenia z zakresu BHP i innych zagadnień związanych ze specyfiką działania przedsiębiorstwa również możesz przekazać chatbotom. Inteligentne boty nie tylko podzielą się wiedzą, ale dobrze zweryfikują, co nowozatrudniony pracownik zapamiętał, przeprowadzając testy. Przelicz, ile czasu z codzienności pracowników działu HR może zaoszczędzić automatyzacja. Ostrzegamy, możesz się nieźle zdziwić ile zaoszczędzisz!
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wsparcie dla HR, którego wcześniej brakowało
Wdrożenie chatbota daje szereg różnorodnych możliwości automatyzacji, z których śmiało mogą czerpać działy HR. Trzeba przyznać, że specjaliści pracujący w tych działach posiadają szereg rozległych obowiązków związanych z planowaniem prac innych działów przedsiębiorstwa, rozliczeniami i bieżącymi wewnętrznymi działaniami na linii firma-pracownik. Odciążenie HR-u z obowiązku nieustannej dyspozycji dla pracowników mających pytania, wątpliwości i potrzeby może pomóc zoptymalizować ich pracę. Jednym z bardzo często wykorzystywanych usprawnień poza procesem rekrutacji jest bieżące monitorowanie zadowolenia pracowników z pracy, zapoznawanie się z ich planami na przyszłość, a także poznawanie ich potrzeb. Chatbot może służyć nie tylko w komunikacji zewnętrznej przedsiębiorstwa. W wielu firmach sprawdza się jego wykorzystanie w komunikacji wewnętrznej.
Wirtualny asystent znacznie sprawniej i nierzadko profesjonalniej może zająć się bieżącymi sprawami pracowników. Wdrażając chatbota posiadającego solidną wiedzę o firmie i możliwość raportowania oszczędzasz cenny czas. Okazuje się, że wirtualny asystent świetnie radzi sobie nie tylko z udzielaniem podstawowych informacji, ponieważ bez najmniejszego problemu może też poznać oczekiwania i potrzeby pracowników. Tutaj nie ma terminarza spotkań, na które z osobą fizyczną czeka się często tygodniami. Brak kontaktu bezpośredniego nierzadko przekłada się też na większą śmiałość pracowników w dzieleniu się swoimi spostrzeżeniami.
Przykładowo, zamiast przeprowadzać nudne ankiety, które nie zawsze spotykają się z entuzjazmem pracowników, postaw na wsparcie ze strony chatbota. Bez najmniejszego problemu możesz poprosić o zaprojektowanie wirtualnego asystenta, który umożliwi np. badanie satysfakcji pracowników. Dzięki niemu szybko dowiesz się, co w działaniu organizacji jest dobrze postrzegane, a co wymaga konieczności naprawy bądź zmiany. Tego typu weryfikacja nierzadko przekłada się na zmniejszenie rotacji pracowników, która jest dziś jednym z głównych problemów rynku pracy. Sprawna wymiana komunikatów zawierających bezcenne opinie, pozwala na wdrażanie zmian potrzebnych do podniesienia komfortu codziennej rzeczywistości kadry. Poza tym chatbot może Ci również wskazać, jakie plany na przyszłość mają Twoi pracownicy. Pracując od poniedziałku do piątku, możesz nie mieć czasu na to, by przedyskutować możliwe ścieżki rozwoju z każdym zatrudnionym. Z pomocą bota dowiesz się, czy pracownicy chcą awansować, jakie zadania chcieliby podejmować i czego oczekują w zamian. Warto wdrożyć to rozwiązanie, szczególnie gdy prowadzisz dużą organizacje. Rozmawiając z pracownikami, masz pełną świadomość tego, co dzieje się w firmie. Z każdej rozmowy bota z zatrudnionymi możesz otrzymywać specjalny raport, który pozwoli na przeprowadzenie kolejnych rozmów twarzą w twarz.
Chatboty w HR – przykłady zastosowania
Skoro znasz już zalety wdrożenia wsparcia wirtualnego asystenta, przyszedł czas na przedstawienie kilku ciekawych przykładów takiego rozwiązania. Nie jest ono obce firmom zagranicznym i coraz chętniej pojawia się również w polskich przedsiębiorstwach.
Czy znasz Shamrock Foods? To amerykańskie przedsiębiorstwo działające w branży gastronomicznej, które zdecydowało się na zastosowanie chatbota w rekrutacji. Dzięki niemu firma zbiera kontakty do potencjalnych pracowników oraz otrzymuje informacje na temat ich dotychczasowego doświadczenia zawodowego. Chatbot został zainstalowany na stronie internetowej firmy w zakładce powiązanej z karierą, dzięki czemu osoby zainteresowane podjęciem pracy bez problemu trafiają na wirtualnego asystenta i płynnie przechodzą przez całkowicie zautomatyzowany, pierwszy etap rekrutacji. Przykład komunikacji bota z potencjalnym pracownikiem znajdziesz na poniższym screenie:
Źródło: bit.ly/2Tb5Nm5
Przykładem z Polski jest rozwiązanie stworzone przez firmę Emplocity – chatbot Emplbot, z którego korzystają firmy takie jak np. Budimex czy Bank PKO BP. Emplbot jest chatbotem wspierającym HR w pierwszym etapie rekrutacji, gdzie zbiera wszystkie niezbędne informacje o kandydatach, przekazując je rekruterom w ramach stworzonego profilu zainteresowanego danym stanowiskiem Kowalskiego. Poniżej znajdziesz przykład krótkiej rozmowy między Emplbot a zainteresowanym pracą kandydatem:
Źródło: bit.ly/2Tb5Nm5
Czy automatyzacja HR jest dla Ciebie? Jeżeli chciałbyś zaoszczędzić czas, pieniądze i energię swoich kadr przemyśl możliwość wdrożenia tego rozwiązania. W Warsaw Media House projektujemy chatboty na miarę potrzeb naszych klientów. Stworzenie bota specjalizującego się w rekrutacji i wsparciu specjalistów HR to dla nas pestka. Przyjdź do naszego biura, gdzie przy pysznej kawie omówimy szczegóły Twojej automatyzacji. Więcej o WMH i naszych chatbotach możesz przeczytać tutaj.
O autorach:
Piotr Sulewski, prezes zarządu WMH sp. z o.o. sp.k. Absolwent Uczelni Łazarskiego na kierunku Zarządzanie projektami, gdzie zdobył również tytuł MBA (Master of Business Administration). Obecnie studiuje analizy marketingowe w Akademii Leona Koźmińskiego. Jest doświadczonym praktykiem biznesu – zarządza i koordynuje pracą Spółki. Specjalizuje się w analizie danych i reklamie online. Wierzy, że największą wartością firmy są ludzie dlatego docenia osoby z pasją, które wykazują inicjatywę i zaangażowanie. Zaprasza do swojej sieci zawodowej na LinkedInie.
Marcin Konopiński, student socjologii ze specjalizacją marketing reklama i nowe media w Collegium Civitas, w WMH sp. z o.o. sp.k. specjalista ds. e-wizerunku.
WMH sp. z o.o. sp.k, ul. Wrzesińska 12 lok 1, 03-713 Warszawa (Port Praski).
LinkedIn, Facebook, Instagram, FB – Chatboot